2021-12-09, 19:26
Medlem
SlagenSvensks avatar
Det är svindyrt med el nu o det finns inge alternativ iaf inte för de flesta. Men så kom jag på att visa fortfarande har gas idag till spisen men också naturgas för värme.
Vad betalarna ni? Är det nåt bra?

Sen kan man undrar om gasolflaskor är ett alternativ, det borde vara för dyrt eller?

/SS
Senast redigerad av SlagenSvensk 2021-12-09 kl. 19:31.
Citera
2021-12-21, 20:07
Medlem
SlagenSvensks avatar
Ingen input så jag kollade runt o räknade.

Idag kostar elen 4 kr per kilowatten i södra delen av landet.

Naturgas 1,2 kr till 1,5 kr per kilowatten.

https://www.energimarknadsbyran.se/g...spris-just-nu/

Gasol var svårare men 25 kr för ett kilo hittade jag, det är 1,95 kr per kilowatten. Fast de flesta ställen är mycket dyrare.

https://www.gasolesset.se/gasolesset-ljungby/

Har man elvärme är det lönsamt att ha naturgas, det kanske blir som i Frankrike när elpriserna sticker iväg?
Det kan även var lönt att ha gasolkamin den tid elen är som dyrast fast då måste man hitta billig gasol.

Gör man av med 500 kwh för en månads värme kan många hundralappar sparas.

/SS
Citera
2021-12-31, 10:49
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Ingen input så jag kollade runt o räknade.

Idag kostar elen 4 kr per kilowatten i södra delen av landet.

Naturgas 1,2 kr till 1,5 kr per kilowatten.

https://www.energimarknadsbyran.se/g...spris-just-nu/

Gasol var svårare men 25 kr för ett kilo hittade jag, det är 1,95 kr per kilowatten. Fast de flesta ställen är mycket dyrare.

https://www.gasolesset.se/gasolesset-ljungby/

Har man elvärme är det lönsamt att ha naturgas, det kanske blir som i Frankrike när elpriserna sticker iväg?
Det kan även var lönt att ha gasolkamin den tid elen är som dyrast fast då måste man hitta billig gasol.

Gör man av med 500 kwh för en månads värme kan många hundralappar sparas.

/SS

Men det tillkommer fasta kostnader för gasdrift, samt extra krångel med påfyllning av gas. Gasoltuber får inte förvaras inomhus och är tunga att flytta (när de är fulla iaf). Det krävs i princip att man har tillgång till bil och har en lämplig leverantör i närheten.

Hur länge räcker en 10 kg gasoltub om man har den igång dygnet runt? En vecka? Den tusenlapp per månad man sparar på driften är nog inte värd det extra krånglet för de flesta.

Dessutom i södra Sverige där elpriserna är som högst är också den kalla säsongen som kortast, vilket gör det ännu svårare att motivera de investeringar som krävs.

Nej, jag tror elpriset får stiga en bit till innan gasvärme blir ett konkurrenskraftigt alternativ. Men intressant att fundera på!
Citera
2021-12-31, 12:13
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Men det tillkommer fasta kostnader för gasdrift, samt extra krångel med påfyllning av gas. Gasoltuber får inte förvaras inomhus och är tunga att flytta (när de är fulla iaf). Det krävs i princip att man har tillgång till bil och har en lämplig leverantör i närheten.

Hur länge räcker en 10 kg gasoltub om man har den igång dygnet runt? En vecka? Den tusenlapp per månad man sparar på driften är nog inte värd det extra krånglet för de flesta.

Dessutom i södra Sverige där elpriserna är som högst är också den kalla säsongen som kortast, vilket gör det ännu svårare att motivera de investeringar som krävs.

Nej, jag tror elpriset får stiga en bit till innan gasvärme blir ett konkurrenskraftigt alternativ. Men intressant att fundera på!

Jo det är krångligare med gasol men för en fattig person som måste vrida på kronorna kan det vara ett alternativ. Gasol kan man sätta i skåp utomhus. Gasol är mest för den händiga.

Men naturgas är smidigare än gasol. Nere i Europa använder de mycket gas till spisar och uppvärmning, elen är för dyr. Det kanske blir så i Sverige också i framtiden?
Jag har hört att det fanns stadsgas i många svenska städer förr, de skulle inte tagits bort.
Sen är naturgas fossilt så vi behöver i så fall ersätta det med biogas.

Spännande tider

/SS
Citera
2022-12-09, 22:35
Medlem
SlagenSvensks avatar
Bumpar egen tråd eftersom elpriset är högre än förra året.
Jag har en P11 tub me gasol och ett campingkök med två plattor. Campingköket används på campingsemestern.
Med ett högt elpris blir det plötsligt billigt att laga mat på campingköket. Sedan tidigare har en gasolkamin som använts i förtält.
Stiger elpriset lite till tänker jag använda campingköket istället för elspisen.

Hur gör ni? Kör ni på som vanligt?

/SS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in