Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-08, 16:43
  #985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Alla vet att företaget producerar battericeller. Det är ett alldeles för diffust svar. Företaget var extremt omskrivet förra hösten. Det har satsats minst 6 miljarder av offentliga medel i det. Nu verkar man försöka mörklägga dess verksamhet. Det skrivs fortfarande om företaget, men inga resultat av produktionen redovisas. Det skrivs att statsministern besökt företaget. Det betraktas som en nyhet. Men hur satsningen gått under året vet vi inte. Det skrivs inte om produktionen.

Det är för att fabriken är I en uppstartsfas. Vad är det för mörkläggning du talar om? Det skrivs i media, det är vara det att drakarna har hittat annat att skriva om. För lokala tidningar så är det fortfarande viktiga nyheter. Hur ofta läser Du om Boliden nu för tiden? Står väldigt ofta om dem i norran ser jag men inte alls så mycket I nationell media, trots att de håller på att bygga något nytt. Det måste vara något lurt där med med din retorik.

De är under uppstart, så det går väl sådär. ALLA medier verkar förstå att uppstartsperiod är längre än en dag. Det kommer att gå trögt för dem, de kommer att öka sakta men säkert. Det är så det funkar, ta det från en som har varit med i flera uppstarter av fabriker.


Citat:
Du vill diskutera andra saker. Du säger att man inte skall upprepa dessa frågor. Men det är de väsentliga frågorna just nu. Därför kommer i alla fall jag att upprepa dem. Jag är inte journalist.

Det märks rätt så tydligt att du inte är journalist. Då hade du ringt, mailat och/ eller besökt NV för att få svar istället för att gnälla på forumtrådar.

Citat:
Men förr, när Sverige fungerade, ställde envisa journalister sådana frågor och ställde makthavarna mot väggen. Det har nästan upphört i.o.m. EU. Därför bör man fortsätta ställa sådana frågor.

Det lär ske om det går dåligt för NV. Du kan ju kika på intervjun med Gunilla von Platon.

Citat:
Vad producerar företaget rent konkret? I vilka kvantiteter? I vilka produkter används dess batterier?

Jag erbjöd mig att berätta det för dig tidigare men då du mycket otrevligt istället valde att ignorera mig så kanske du får skylla dig själv.

Citat:
Det är ungefär vad jag hinner med i denna "diskussion" just nu. Vi får fotsätta någon annan dag. Ha en trevlig kväll.

Ha det bra! Hör av dig när du läst årsredovisning.
Citera
2022-12-08, 18:50
  #986
Medlem
wwrs avatar
Det här luktar skojeri lång väg. Det är i vilket fall tillräckligt för att titta närmare på. Ett mångmiljardprojekt som massmedia slutat skriva om sedan snart ett år. De som försvarar företaget säger sig kunna bekräfta att företaget har en produktion, men de vägrar lämna ut informationen och hänvisar till att andra skribenter skall outa sig och försöka besöka företaget eller beställa prenummerationer på lokaltidningar. Informationen måste upp i större medier. Årsredovisningen lämnas ut 11 månader efter periodens slut, i dåligt skannad kvalitet och de som har insyn i företaget har redan konstaterat att företaget planerar gå med förlust under minst 10 år.

Stora tidningar måste ta reda på vad som händer i fabriken. De varken kan eller behöver enskilda göra, det är ekonomijournalisters jobb, men de verkar ha lagt av sedan EU tog över. Vi har satsat 6 miljarder i detta. Chefens aktier sägs vara värda 7 miljarder.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-08 kl. 18:54.
Citera
2022-12-08, 19:16
  #987
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det här luktar skojeri lång väg. Det är i vilket fall tillräckligt för att titta närmare på. Ett mångmiljardprojekt som massmedia slutat skriva om sedan snart ett år. De som försvarar företaget säger sig kunna bekräfta att företaget har en produktion, men de vägrar lämna ut informationen och hänvisar till att andra skribenter skall outa sig och försöka besöka företaget eller beställa prenummerationer på lokaltidningar.

Inte vet jag om det kallas att "outa sig" om man kontaktar ett företag via en anonym mail men det kanske du tycker. Det finns så många sätt att göra detta anonymt om man vill. Vad gäller prenumerera på Norran... du borde kanske göra det så att du faktiskt kan läsa artiklarna som du delar.

Angående att lämna ut info så har jag redan gett dig rätt verktyg för det. Det enda du behöver göra är att fråga som en vanlig människa och sluta ta på dig offerkoftan.

Citat:
Informationen måste upp i större medier. Årsredovisningen lämnas ut 11 månader efter periodens slut, i dåligt skannad kvalitet

Inget konstigt här. De lämnade in i tid och myndigheten som går igenom tog den tid de behövde.

Har du läst den ännu? Du hade så bråttom att få veta att du krävde den innan den ens var inskickad.

Citat:
och de som har insyn i företaget har redan konstaterat att företaget planerar gå med förlust under minst 10 år.

Vi har redan diskuterat det. Vad tyckte du om min liknelse om husbygget?

Citat:
Stora tidningar måste ta reda på vad som händer i fabriken. De varken kan eller behöver enskilda göra, det är ekonomijournalisters jobb, men de verkar ha lagt av sedan EU tog över. Vi har satsat 6 miljarder i detta. Chefens aktier sägs vara värda 7 miljarder.

Om De misstänker något så kommer de att göra det. Du kan inte skylla allt på EU bara för att du inte förstår hur fabriksbyggen fungerar.
Citera
2022-12-09, 11:10
  #988
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det här luktar skojeri lång väg. Det är i vilket fall tillräckligt för att titta närmare på. Ett mångmiljardprojekt som massmedia slutat skriva om sedan snart ett år. De som försvarar företaget säger sig kunna bekräfta att företaget har en produktion, men de vägrar lämna ut informationen och hänvisar till att andra skribenter skall outa sig och försöka besöka företaget eller beställa prenummerationer på lokaltidningar. Informationen måste upp i större medier. Årsredovisningen lämnas ut 11 månader efter periodens slut, i dåligt skannad kvalitet och de som har insyn i företaget har redan konstaterat att företaget planerar gå med förlust under minst 10 år.

Stora tidningar måste ta reda på vad som händer i fabriken. De varken kan eller behöver enskilda göra, det är ekonomijournalisters jobb, men de verkar ha lagt av sedan EU tog över. Vi har satsat 6 miljarder i detta. Chefens aktier sägs vara värda 7 miljarder.

Om nu stora tidningar måste skriva om det så kan du väl vänta med att skriva här tills stora tidningar går dig till mötes? Det är ett jävla gnällande från dig, du ska jävlart ha information och den ska vara grattis.
Här får du en nyhet: företag behöver gå med vinst, de tar därför betalt.

En nyhet till: ingen här har mer insyn än du vad det verkar, däremot verkar andra, till skillnad från dig, förstå hur uppstarten av såna här jätteprojekt fungerar. Det tar tid, det kostar, det händer inte så mycket som är av intresse för utomstående. Och jag kan lova dig att om NV skiter i det blå skåpet och allt visar sig vara en bluff så kommer all media att kasta sig över nyheten. Varför? För att den nyheten skulle sälja.
Citera
2022-12-09, 11:22
  #989
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Om nu stora tidningar måste skriva om det så kan du väl vänta med att skriva här tills stora tidningar går dig till mötes? Det är ett jävla gnällande från dig, du ska jävlart ha information och den ska vara grattis.
Här får du en nyhet: företag behöver gå med vinst, de tar därför betalt.

En nyhet till: ingen här har mer insyn än du vad det verkar, däremot verkar andra, till skillnad från dig, förstå hur uppstarten av såna här jätteprojekt fungerar. Det tar tid, det kostar, det händer inte så mycket som är av intresse för utomstående. Och jag kan lova dig att om NV skiter i det blå skåpet och allt visar sig vara en bluff så kommer all media att kasta sig över nyheten. Varför? För att den nyheten skulle sälja.
Du ser inga problem med att skattepengar satsas i ett högriskprojekt av detta slag?
Citera
2022-12-09, 11:29
  #990
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du ser inga problem med att skattepengar satsas i ett högriskprojekt av detta slag?

Jo. Går det åt helvete pga att allt är en bluff eller inkompetens så hoppas jag huvuden rullar. Samtidigt: om det blir en succé så kan NV gå in med 2 miljarder i Skellefteå AIK och vi blir bäst i världen.

För tillfället verkar allt rulla på enligt planerna, nyhetstorkan tyder på det.
Citera
2022-12-09, 11:31
  #991
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Jo. Går det åt helvete pga att allt är en bluff eller inkompetens så hoppas jag huvuden rullar. Samtidigt: om det blir en succé så kan NV gå in med 2 miljarder i Skellefteå AIK och vi blir bäst i världen.

För tillfället verkar allt rulla på enligt planerna, nyhetstorkan tyder på det.
OK
Citera
2022-12-09, 15:40
  #992
Medlem
wwrs avatar
Och var befann sig den högste chefen när statsministern besökte företaget. Det hade varit en enorm propagandatriumf för både Kristersson och Carlsson om Carlsson hade kunnat guida statsministern runt fabriken. Allra helst om Carlsson kunnat visa Kristersson runt på den första europeiska batterifabriken, en ett år ny skapelse med 1300 flitiga arbetare som framställer batterier.

Men vad blev det. Carlsson var inte ens närvarande vid detta enorma tillfälle för att göra propaganda och artikeln innehåller mest gröna floskler.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...oker-northvolt

När han fick det fina priset (av sin revisor) som media rapporterade om så deltog han visst på videolänk. Carlsson verkar ha gått under jorden.

Det skrivs insändare i lokala SvT att Northvolt har så mycket bussar med arbetare att det är farligt!
Citat:
Insändare: Northvolts bussar går för ofta
Hur ser riskbedömningen ut, som jag antar har gjorts för att komma fram till att det är lämpligt med ”hållplatser” mitt i korsningar och att stora långfärdsbussar passerar små gator genom villakvarter där många yngre skolbarn har sin skolväg?
Fast lite avundsjuk är nog ändå insändarskriventen.
Citat:
Jag vill också ha en arbetsgivare som hämtar mig utanför min dörr och lämnar av mig efter mitt arbetspass, oavsett veckodag och tid på dygnet. Jag vill också ha förmånen att åka långfärdsbuss till Solbackens handelsområde för att göra min veckohandling.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...oker-northvolt
(Carlssons läromästare Musk hade väl planer på en egen tåglinje för arbetarna i Berlin.)

Det är nästan så man börjar undra lite om verkligen 1300 arbetare går upp varje morgon i Skellefteå och åker buss till fabriken för att producera batterier. I vilket fall måste stora media följa upp och berätta hur det gått efter ett år. Inga betalväggar, vi medborgare har rätt att veta, vi har redan lagt minst 6 miljarder på vår batterifabrik.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-09 kl. 15:58.
Citera
2022-12-09, 16:59
  #993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Och var befann sig den högste chefen när statsministern besökte företaget. Det hade varit en enorm propagandatriumf för både Kristersson och Carlsson om Carlsson hade kunnat guida statsministern runt fabriken. Allra helst om Carlsson kunnat visa Kristersson runt på den första europeiska batterifabriken, en ett år ny skapelse med 1300 flitiga arbetare som framställer batterier.

Men vad blev det. Carlsson var inte ens närvarande vid detta enorma tillfälle för att göra propaganda och artikeln innehåller mest gröna floskler.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...oker-northvolt

När han fick det fina priset (av sin revisor) som media rapporterade om så deltog han visst på videolänk. Carlsson verkar ha gått under jorden.

Det skrivs insändare i lokala SvT att Northvolt har så mycket bussar med arbetare att det är farligt!

Fast lite avundsjuk är nog ändå insändarskriventen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...oker-northvolt
(Carlssons läromästare Musk hade väl planer på en egen tåglinje för arbetarna i Berlin.)

Det är nästan så man börjar undra lite om verkligen 1300 arbetare går upp varje morgon i Skellefteå och åker buss till fabriken för att producera batterier. I vilket fall måste stora media följa upp och berätta hur det gått efter ett år. Inga betalväggar, vi medborgare har rätt att veta, vi har redan lagt minst 6 miljarder på vår batterifabrik.

Men snälla sluta nu. Jag vet att du inte läser artiklarna som du delar, fast det här var ett nytt lågvattenmärke i hittepå.

Carlsson och Kristersson syns på bild tillsammans om och om igen. Om du tycker att det är för jobbigt att se rörlig bild så kan du kika in på NVs facebooksida. Där finns det bilder hur de kikar på saker tillsammans.

Sluta ljuga.
Citera
2022-12-09, 17:17
  #994
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Men snälla sluta nu. Jag vet att du inte läser artiklarna som du delar, fast det här var ett nytt lågvattenmärke i hittepå.

Carlsson och Kristersson syns på bild tillsammans om och om igen. Om du tycker att det är för jobbigt att se rörlig bild så kan du kika in på NVs facebooksida. Där finns det bilder hur de kikar på saker tillsammans.

Sluta ljuga.
Jag har bara läst artikeln och sett bilden. Där förekommer inte Carlsson. Märkligt att han inte är med där. Men bra att du korrigerade uppgiften. Carlsson var där men syntes inte på bilden eller i texten av artikeln.

Märkligt att man altså måste se video eller gå till Facebook för att få se dem tillsammans!

Skall vi gissa att Kristersson inte vågar "beröra" Carlsson. (Svenska media har länge nästan inte vågat "beröra" Musks projekt. Det har i alla fall stått förhållandevis lite jämfört med amerikanska media.)

Edit:

Jag har faktiskt angivit i tråden att jag inte kastar bort tid på det som SvT gömmer i video. Men det begär jag inte att andra skall komma ihåg. Bra att du berättade att Carlsson var med men inte uttalade sig i artikeln. Bilden visar Kristersson och hans unga minister.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kristersson besöker Northvolt ... i Västerås, inte ett ord om storsatsningen i Skellefteå, inget om produktionen, bara grönt luftsnack (i texten i alla fall, videon kastar jag inte bort tid på)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...oker-northvolt

Förra året var ju Carlsson närmast "rock star", sommarpratare i radio etc.

EU liknar mer och mer Sovjetunionen. Man fick försöka analysera den politiska inriktningen efter vilka ledare som var synliga på tribunen den 1:a maj. Massmedia förmedlar bara regimpropaganda. (Om trenden håller i sig kommer Carlsson att vara bortretuscherad på Facebookbilderna om 10 år. https://www.history.com/.image/c_lim...der-title.webp )
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-09 kl. 18:00.
Citera
2022-12-09, 19:39
  #995
Medlem
Artikel i Norran idag med Peter Carlsson, nästa vecka går man över 1500 anställda i Skellefteå och har då rekryterat över 1000 personer under året och säger att produktionen har börjat tugga på nu efter problem i uppstarten.

https://norran.se/nyheter/skelleftea...ingen/rmzn7vml
Citera
2022-12-09, 19:46
  #996
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Artikel i Norran idag med Peter Carlsson, nästa vecka går man över 1500 anställda i Skellefteå och har då rekryterat över 1000 personer under året och säger att produktionen har börjat tugga på nu efter problem i uppstarten.

https://norran.se/nyheter/skelleftea...ingen/rmzn7vml
Men du måste förstå att man undrar vad företaget sysslar med när media rapporterar att företaget nått målet, men inte rapporterar vilket mål som uppnåtts.
Citat:
Till veckan når Northvolt Ett årsmålet i Skellefteå
När man sedan frågar vad sjutton de sysslar med så uppmanas man prenummerera på lokaltidningar. Media använder naturligtvis betalväggar på ett medvetet sätt. När Northvolts planer om nya fabriker eller nyanställningar rapporteras finns inga betalväggar. Nu har de t.o.m. "nått målet". Men det presenteras inte av media i större omfattning än för de som prenummererar på en lokaltidning i Norrland!

När detta mål sattes upp vet vi inte. Om det inte presenterats tidigare kan det vara uppställt för att passa resultaten.

Man gömmer produktionsresultaten för den breda allmänheten.

Det ekonomiska målet har väl du berättat för oss? Att gå med förlust i mer än 10 år framåt.

Min uppfattning är som sagt att det måste komma fram styrkta, objektiva data om deras produktion. Hur mycket och till vilka produkter, i detalj, märken och modeller. Det är i alla fall min mening.

Se bara artikeln i SvT som nyss citerades. Statsministern talar om diffusa gröna mål. Inte ett ord om de 1500 anställda i jättefabriken. Inte ett ord från eller om den tidigare hyllade Carlsson, i artikeln. I tråden påstås Carlsson finnas på bild med Kristersson i Facebook. Det kallas att gömma information, anser jag.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-09 kl. 20:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback