Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-05, 20:30
  #49
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Det är två helt olika saker. PHP har aldrig varit skrivet i Perl, däremot så var majoriteten av alla CGI script det.
Fast nu tittar du ju bara på hans citat på twitter. Det står ju i klartext att han skapade det som en wrapper runt sina C-bibliotek i de andra citaten.

Citat:
During this six-month period, he found himself repetitively writing the same CGI programs in C. To avoid repetition, he collected his library of C programs and added a template parser that parsed HTML and made calls to his C routines. Thus was born the first version of PHP.

Tittar du på tidiga versioner från Wikipedia så står det Perl, men det är ändrat. Den här är från 2013:

https://en.wikipedia.org/w/index.php...ldid=577919019
Citat:
PHP development began in 1994 when the developer Rasmus Lerdorf wrote a series of Common Gateway Interface (CGI) Perl scripts, which he used to maintain his personal homepage.

2015 är samma text ändrad:
https://en.wikipedia.org/w/index.php...ldid=645062082
Citat:
PHP development began in 1994 when Rasmus Lerdorf wrote a series of Common Gateway Interface (CGI) binaries in C,[6][11][12][13] which he used to maintain his personal homepage.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-12-05 kl. 20:35.
Citera
2022-12-05, 22:53
  #50
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Fast nu tittar du ju bara på hans citat på twitter. Det står ju i klartext att han skapade det som en wrapper runt sina C-bibliotek i de andra citaten.



Tittar du på tidiga versioner från Wikipedia så står det Perl, men det är ändrat. Den här är från 2013:

https://en.wikipedia.org/w/index.php...ldid=577919019


2015 är samma text ändrad:
https://en.wikipedia.org/w/index.php...ldid=645062082

När jag möts av fakta backar jag!
Citera
2022-12-05, 23:02
  #51
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
När jag möts av fakta backar jag!
Jag har full förståelse för om du trodde fel där. Det verkar ju trots allt som att den myten har flugit runt ett tag. Dessutom var den detaljen inte dödsviktig i den här tråden.
Citera
2022-12-08, 08:29
  #52
Avstängd
wwrs avatar
En grej man kan trilla dit på är att man inte får blanda vanlig HTML-kod med PHP på samma sätt som tidigare. Det är i alla fall mitt intryck. Lägger man in HTML i en PHP-funktion rasar hela sajten, vad jag kan förstå. Det går naturligtvis att göra på andra sätt (echo o.s.v.). Allt går att lösa. Men det tar tid att hitta felen och åtgärda dem.

Detta fungerar i PHP 7 men kraschar i PHP 8, vad jag kan se.
Kod:
funktion () {
...
?>
vanlig websidekod (HTML)
<?
...
}
PHP 8 verkar inte fatta att det kommer en fiskmås-klammer, senare.

Man kan naturligtvis argumentera mot teoretiska aspekter av detta blandande, men det gäller att känna till vilka förändringar som nu sker.

Överhuvudtaget verkar PHP stramas åt. Ett av de största webhotellen i världen hade bytt ut en funktion i en säkerhetskopia (som då inte fungerade alls), men de hade den gamla kopian kvar när jag ringde! De vill inte att man skall skriva PHP rakt in i WordPress längre. All PHP i WordPress skall stuvas undan i snuttar i ett bibliotek. Plugins med samma versionsnummer som tidigare kan ha andra funktioner.

Jag ville vara ge lite heads up för de som kanske har sajter. Man kan förvänta sig mer jobb än vid tidigare uppdateringar. (Och jag vet vad de som ligger bakom anser. Alla som inte skriver som de har tänkt är "cowboys" )
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-08 kl. 09:04.
Citera
2022-12-09, 07:40
  #53
Avstängd
wwrs avatar
Efter en del letande verkar det som att det går att få över sidorna i PHP 8. I detta fall har det mest berott på två små och enkla detaljer, men det gäller ju att hitta dem. Man verkar behöva skriva
Kod:
<?php
och inte bara
Kod:
<?

Dessutom verkar man alltså inte få bryta PHP medan man befinner sig inom {}
Detta fungerade i PHP 7 men i alla fall inte i den PHP 8 som den stora amerikanska web-hosten som jag anlitar, använder. Detta verkar inte fungera:
Kod:
function () {
...
?>
vanlig websidekod (HTML)
<?php
...
}
Det är nog ett ganska vanligt skrivsätt för formulär, sidor med lösenord etc. Det rekommenderas bl.a. på denna sida i stackexchange som ju ofta är mycket kunnig. Sidan är dock från 2010.

https://stackoverflow.com/questions/...-block-of-text

Sidan ger också ett alternativ man kan använda för att inte bryta php inom klamrarna. Vilka kodningsstandarder man skall använda hoppar jag över.
Kod:
function () {
...
echo <<< EOT
vanlig websidekod (HTML)
EOT;
...

Jag har inte hunnit kolla det teoretiska, detta är bara några observationer när man flyttar till php 8.

Här är mer om vad som kan bli aktuellt att titta på

https://www.php.net/manual/en/migrat...compatible.php
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-09 kl. 08:06.
Citera
2022-12-11, 22:35
  #54
Medlem
Short tags(<?) har man avrått från användning av länge. Om inte annat så gör det det svårare för ett icke-mänskligt öga att detektera PHP-block.

Jag kan bekräfta att "unclosed" {}-par inte är tillåtet i PHP 8. Vill man strukturera sin kod på ett nutida vis så ska man sikta på att separera affärslogik och presentation. Och 2010 är en evighet sedan. Heredoc är en hygglig lösning. Men syntax coloring går förmodligen förlorad, så helt bra är den inte. Dock så finns ju alternativa vägar, som att inkludera en fil eller att frångå server-genererad HTML.
Citera
2022-12-12, 06:17
  #55
Avstängd
wwrs avatar
Ja. Det gäller att hänga med i vad som tillråds och avråds från olika håll. Den som skriver
Kod:
<?
och kopplar upp mot en databas kommer att få sitt lösenord direkt utskrivet i klartext på websidan när den går över till PHP 8, vad jag kan förstå? 🤣🤣🤣
Citera
2022-12-12, 11:55
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Det gäller att hänga med i vad som tillråds och avråds från olika håll. Den som skriver
Kod:
<?
och kopplar upp mot en databas kommer att få sitt lösenord direkt utskrivet i klartext på websidan när den går över till PHP 8, vad jag kan förstå? 🤣🤣🤣
Den risken finns ju faktiskt. Men då kommer vi å andra sidan in på nästa bad practice..

Förhoppningsvis så testar man det man lägger upp åtminstone en gång, gärna innan man lägger upp det. Och att ändra short tags borde gå att göra med regexp, eller bara vanlig text om ingen gjort nåt krystat, så det är inte svårt att rätta till.
Citera
2022-12-12, 16:30
  #57
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koenigsegg
Den risken finns ju faktiskt. Men då kommer vi å andra sidan in på nästa bad practice..

Förhoppningsvis så testar man det man lägger upp åtminstone en gång, gärna innan man lägger upp det. Och att ändra short tags borde gå att göra med regexp, eller bara vanlig text om ingen gjort nåt krystat, så det är inte svårt att rätta till.
Men folk har väl skrivit
Kod:
<?
i många år och det har fungerat när de testat. Men efter PHP 8 så kan lösenorden åka rakt ut på websidan om man inte testar alla sidor igen eller går igenom dem på något sätt innan man slår på PHP:n från helvetet

Och de som inte skriver den längre varianten kallas cowboys

Det är det nya moderna. Ingen får ifrågasätta beslut som kommer ovanifrån. Det var onödiga förändringar som ger många mycket jobb anser jag. Skall de genomföras skulle det i alla fall spara tid om man fick tydligare information om så viktiga saker. PHP skyddar lösenord etc. Men nu definierar man om vad som avgränsar PHP på websidan. Det bör man få tydlig information om.

Men ingen får ifrågasätta några centrala beslut längre. Allt handlar om EU och centraliseringen. Man skyller allt på användarna. Greta Thunberg kritiserade myndigheter för deras släpphänta miljöpolitik. Men hon ansågs ha Aspergers syndrom. Man försöker trumma i oss att de som kritiserar överheten är konstiga, precis som i EU:s förebild Sovjetunionen. Där kallades regimkritiker schizofrena och spärrades in på mentalsjukhus. Det var kritik av överheten som mycket gjorde Sverige till vad det var. Numera får vi bara kritisera Kristersson och Maggan för då kan EU ta över ännu snabbare. Influencers i Internetdiskussioner fungerar likadant. De fokuserar direkt på den person som kritiserar myndigheter, inte på kritiken som levereras. Då skapas dessutom personkonflikter som förhindrar att folk kan ta tag i situationen i landet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-12 kl. 17:04.
Citera
2022-12-12, 22:39
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men folk har väl skrivit
Kod:
<?
i många år och det har fungerat när de testat. Men efter PHP 8 så kan lösenorden åka rakt ut på websidan om man inte testar alla sidor igen eller går igenom dem på något sätt innan man slår på PHP:n från helvetet
Så..med(inte efter!) PHP 8 så slutar folk att testa sin kod? Eller vad är det du säger?
Citera
2022-12-12, 23:01
  #59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men ingen får ifrågasätta några centrala beslut längre. Allt handlar om EU och centraliseringen. Man skyller allt på användarna. Greta Thunberg kritiserade myndigheter för deras släpphänta miljöpolitik. Men hon ansågs ha Aspergers syndrom. Man försöker trumma i oss att de som kritiserar överheten är konstiga, precis som i EU:s förebild Sovjetunionen. Där kallades regimkritiker schizofrena och spärrades in på mentalsjukhus. Det var kritik av överheten som mycket gjorde Sverige till vad det var. Numera får vi bara kritisera Kristersson och Maggan för då kan EU ta över ännu snabbare. Influencers i Internetdiskussioner fungerar likadant. De fokuserar direkt på den person som kritiserar myndigheter, inte på kritiken som levereras. Då skapas dessutom personkonflikter som förhindrar att folk kan ta tag i situationen i landet.
I någon liten del kan jag hålla med dig, men det här underforumet är inte rätt ställe för den här typen av rants.
Citera
2022-12-13, 05:33
  #60
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
I någon liten del kan jag hålla med dig, men det här underforumet är inte rätt ställe för den här typen av rants.
Det har du rätt i. Men i denna tråd har det t.ex skrivits att kod som varit besvärlig att konvertera var "skriven av en idiot". Vad som än ifågasätts i systemet idag försöker ofta influencers vända till påhopp av vanligt folk. Jag ville bara sätta i sitt sammanhang hur systemet idag skyddar sig mot kritik och hur det påverkar denna diskussion om PHP 8. (Det besvärliga i detta fall verkar framträda tydligare nu. Det verkar handla om att först upptäcka vad som måste ändras. I mitt fall verkar detta klart. Sedan skall det ändras, vilket tar den tid det tar, beroende på mängd kod.)

Citat:
Ursprungligen postat av Koenigsegg
Så..med(inte efter!) PHP 8 så slutar folk att testa sin kod? Eller vad är det du säger?
Det kanske bara är hur jag tolkade det du skrev
Citat:
Förhoppningsvis så testar man det man lägger upp åtminstone en gång, gärna innan man lägger upp det.
Jag tror de flesta testar vad de lägger upp. Men med PHP 8 så måste allt som testats under tidigare versioner testas om igen. Det har inte behövts vid tidigare uppdateringar. (För den normale användaren i alla fall. De som jobbar på banken testar förhoppningsvis allt de gör fram och tillbaka och upp och ned, hela tiden.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-13 kl. 06:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback