Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-08, 13:56
  #1
Medlem
En rätt rimlig utgångspunkt tycker jag är att kvinnor som är fysiskt kapabla till att amma är också skyldiga att göra detta. Att skaffa barn kommer ju som bekant med en mängd skyldigheter. Inom sjukvården och i diverse artiklar som delas så upprepas dock ständigt detta budskap, här ett stycke från 1177:
Citat:
"Det är viktigt att inte känna skuld om du inte kan eller vill amma. Hur bra förälder du är har inget att göra med om du ammar eller inte"
Varför? Varifrån kommer denna idé?
Citera
2022-12-08, 13:59
  #2
Medlem
Quandmemes avatar
Det går väl i linje med allt annat i samhället, ingen ska känna skuld eller skyldighet för någonting däremot har man rätt till allting.
Citera
2022-12-08, 14:02
  #3
Medlem
Kvinnor kommer före barn, har du inte hängt med eller?

Hierarkin ser ut så här:

Kvinna > Barn > Insekt > Man

Det är okej för tidigare i kedjan att döda senare, men inte tvärtom.

Allt handlar om kvinnors känslor. Så länge dessa inte såras på något sätt så spelar resten ingen roll. Döda barn, misshandla barn, ta fäderna ifrån barnen, gör barnen till trannys, men ge kvinnor ett uns ansvar och du får se på fan.
Citera
2022-12-08, 14:13
  #4
Medlem
hardlyalives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinkliving
Kvinnor kommer före barn, har du inte hängt med eller?

Hierarkin ser ut så här:

Kvinna > Barn > Insekt > Man

Det är okej för tidigare i kedjan att döda senare, men inte tvärtom.

Allt handlar om kvinnors känslor. Så länge dessa inte såras på något sätt så spelar resten ingen roll. Döda barn, misshandla barn, ta fäderna ifrån barnen, gör barnen till trannys, men ge kvinnor ett uns ansvar och du får se på fan.
Kunde inte sagt det bättre själv. Sjukt!
Men totalt normaliserat i vårat samhälle.

Skrev ett inlägg i en annan tråd igår som jag tycker passar in här också;

Det är typiskt hyckleri i den moderna västvärlden.

När det kommer till religion så hänvisar man till forskning av att det är påhitt, och vetenskapligt bevisat men forskning kring något så grundläggande som biologi avfärdas genom hetsen kring den moderna kvinnan.

Allt trams kring woke kulturen inkl transgender och att kvinnor ska vara män jämlika. (Självklart bara när det gynnar de).

Allt detta är en del av en agenda som bara blir starkare rotad i västvärlden för varje dag som går och vi tyvärr kommer få leva med under resterande del av våra liv.
Citera
2022-12-08, 14:15
  #5
Medlem
Briasccas avatar
Känns som postmoderna ideal, sent 1900-tal. I linje med allmänna uttalanden som man ser i media och hör från förståsigpåare som att "ingen ska behöva...." och "alla har rätt till". Men förstås så blir man inte en sämre förälder av att inte amma. Och man bli inte en bättre förälder av att amma.

En bra förälder blir man med rätta grundläggande värderingar inom filosofi, politik, kultur, och genom att inte anse att ens liv är så himla viktigt. Det kunde de skriva om på 1177 i stället för att leka vardagsfilosofer av veckotidningskaraktär.
Citera
2022-12-08, 14:48
  #6
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Bara för att hon är inne på unge nummer 6 och hennes sönderopererade onlyfans strutar inte längre funkar så skall inte du döma henne din mansgris!
Citera
2022-12-08, 15:47
  #7
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
En rätt rimlig utgångspunkt tycker jag är att kvinnor som är fysiskt kapabla till att amma är också skyldiga att göra detta. Att skaffa barn kommer ju som bekant med en mängd skyldigheter. Inom sjukvården och i diverse artiklar som delas så upprepas dock ständigt detta budskap, här ett stycke från 1177:

Varför? Varifrån kommer denna idé?
Den kommer från idioter.
Förneka biologi och fördelarna med att amma, kommer troligen från folk som aldrig fått eller kommer få barn själva.
Citera
2022-12-08, 17:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
En rätt rimlig utgångspunkt tycker jag är att kvinnor som är fysiskt kapabla till att amma är också skyldiga att göra detta. Att skaffa barn kommer ju som bekant med en mängd skyldigheter. Inom sjukvården och i diverse artiklar som delas så upprepas dock ständigt detta budskap, här ett stycke från 1177:

Varför? Varifrån kommer denna idé?

Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Det går väl i linje med allt annat i samhället, ingen ska känna skuld eller skyldighet för någonting däremot har man rätt till allting.

Citat:
Ursprungligen postat av sinkliving
Kvinnor kommer före barn, har du inte hängt med eller?

Hierarkin ser ut så här:

Kvinna > Barn > Insekt > Man

Det är okej för tidigare i kedjan att döda senare, men inte tvärtom.

Allt handlar om kvinnors känslor. Så länge dessa inte såras på något sätt så spelar resten ingen roll. Döda barn, misshandla barn, ta fäderna ifrån barnen, gör barnen till trannys, men ge kvinnor ett uns ansvar och du får se på fan.

Citat:
Ursprungligen postat av hardlyalive
Kunde inte sagt det bättre själv. Sjukt!
Men totalt normaliserat i vårat samhälle.

Skrev ett inlägg i en annan tråd igår som jag tycker passar in här också;

Det är typiskt hyckleri i den moderna västvärlden.

När det kommer till religion så hänvisar man till forskning av att det är påhitt, och vetenskapligt bevisat men forskning kring något så grundläggande som biologi avfärdas genom hetsen kring den moderna kvinnan.

Allt trams kring woke kulturen inkl transgender och att kvinnor ska vara män jämlika. (Självklart bara när det gynnar de).

Allt detta är en del av en agenda som bara blir starkare rotad i västvärlden för varje dag som går och vi tyvärr kommer få leva med under resterande del av våra liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Känns som postmoderna ideal, sent 1900-tal. I linje med allmänna uttalanden som man ser i media och hör från förståsigpåare som att "ingen ska behöva...." och "alla har rätt till". Men förstås så blir man inte en sämre förälder av att inte amma. Och man bli inte en bättre förälder av att amma.

En bra förälder blir man med rätta grundläggande värderingar inom filosofi, politik, kultur, och genom att inte anse att ens liv är så himla viktigt. Det kunde de skriva om på 1177 i stället för att leka vardagsfilosofer av veckotidningskaraktär.

Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Den kommer från idioter.
Förneka biologi och fördelarna med att amma, kommer troligen från folk som aldrig fått eller kommer få barn själva.

Alla kvinnor kan amma. Men alla mår inte bra av det/alla får det inte att fungera. Vilket leder till stress, oro, att bebisen/bebisarna inte växer som de ska och tja. En rent för jävlig situation för familjen helt enkelt. I de lägena är det bättre att kvinnan "ger upp" amningen och börjar med modersmjölksersättning istället: familjen uppnår harmoni och bebisen/bebisarna får äta sig mätta och växa som de ska. Men flertalet kvinnor känner skuld om de slutar upp med amning/amningsförsök, trots att det är det bästa för just den enskilda familjen. Och denna skuld ska de alltså sluta upp med, är vad 1177 menar.
Frågor på det?
Citera
2022-12-08, 17:39
  #9
Medlem
DenlysandeJarls avatar
Att amma är viktigt då mamman knyter ett starkt band till sitt barn, att påstå något annat är emot biologin! Jävla vänster-feminist påhitt att man inte behöver det, om dom hade fått bestämma skulle väl robotar sköta allting?
Citera
2022-12-20, 02:17
  #10
Medlem
Folk har väldigt starka åsikter när det kommer till barn och föräldraskap. Kvinnor som inte ammar får höra det ena och det andra. Bland annat.

Jag blev ifrågasatt varför jag inte ammade när mitt barn var 1 år. Jag anser att ettåringar ska äta mat (i Sverige där vi har tillgång till mat)

Även pappan tjatade om detta, hade massa argument, vilket jag kanske inte hade så många av. Det var egentligen slutändan mitt val ändå.
Citera
2022-12-20, 02:27
  #11
Medlem
Det är som vanligt mest incel-män som kommenterar tråden utifrån någon slags kvadi-biologisk synpunkt. Det finns ett vettigt inlägg. Läs det och stäng tråden.
Citera
2022-12-20, 02:31
  #12
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Folk har väldigt starka åsikter när det kommer till barn och föräldraskap. Kvinnor som inte ammar får höra det ena och det andra. Bland annat.

Jag blev ifrågasatt varför jag inte ammade när mitt barn var 1 år. Jag anser att ettåringar ska äta mat (i Sverige där vi har tillgång till mat)

Även pappan tjatade om detta, hade massa argument, vilket jag kanske inte hade så många av. Det var egentligen slutändan mitt val ändå.

Det är väl ändå ovanligt att höra för de flesta mammor, att de ska amma även efter 12 månader? Då biter ju dessutom barnet i bröstet varför amningen försvåras avsevärt.

Tomatkungen har ett bra inlägg. Men det kan tilläggas att en alltför slapp amningspolicy kan få den mer bekväma mamman att ge upp för lättvindigt eller inte försöka alls; ”jamen det finns ju bröstmjölksersättning”.

Man kunde från officiellt håll framhålla värdet av att försöka få igång en fungerande amning - med tanke på fördelarna det har för både barnet och mamman.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback