2022-12-08, 01:00
Medlem
Varför sitter killen inne på instagram? Har han inte åkt in i fängelset än?
Citera
2022-12-08, 01:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
För att han är dömd för det.
Hon är inte dömd för falsk tillvitelse, ändå går du runt och tror att hon har falskt tillvitat honom (fast hon inte ens ville polisanmäla honom, vare sig för sexuellt utnyttjande av barn eller för våldtäkten).

Och om hon hade velat sätta dit honom, hade det räckt för henne att anmäla honom för sexuellt utnyttjande av barn. Detta brott gav honom fyra månaders fängelse. Och detta har han definitivt bevisligen gjort sig skyldig till.

Ja, men nu diskuterar vi just om domen är korrekt eller inte. Efter att ha läst domen så låter det som att han blivit dömd på väldigt vaga grunder och jag ser ingenting i den som bevisar bortom rimligt tvivel att han tvingat henne till sex.

Ja, visst. Det är dock fortfarande skillnad på när en 16åring har sex med en 14åring jämfört med att en vuxen gör samma sak med en minderårig, men visst döm honom för sexuellt utnyttjande av barn då. Våldtäktsdomen känns däremot baserad på väldigt vaga grunder, och det borde den inte få vara då den har oerhörda konsekvenser för den dömde.

Det handlar inte bara om det här fallet utan överlag så måste sådant kunna bevisas bortom rimligt tvivel, annars blir det ett vapen folk potentiellt kan använda mot människor de vill illa snarare än en rättvis lag.
Senast redigerad av kommenurjorden 2022-12-08 kl. 01:40.
Citera
2022-12-08, 01:32
Medlem
Zvenzzonzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbpolish
Varför sitter killen inne på instagram? Har han inte åkt in i fängelset än?
Kan ta ett tag innan man får en plats på fängelset. Sedan ska han överklaga också säkert så det lär dröja..
Citera
2022-12-08, 01:34
Medlem
Zvenzzonzs avatar
Citat:
Varför skulle hon orsaka sig själv skador på sina armar och ljuga om våldtäkt? Brukar du göra så?

Jag har lite inside information kring detta och tjejen i fråga har faktiskt tidigare falskt anklagat och anmält en annan kille förut för våldtäkt.
Citera
2022-12-08, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvenzzonz
Kan ta ett tag innan man får en plats på fängelset. Sedan ska han överklaga också säkert så det lär dröja..

Brukar man inte sitta häktad tills man åker in?
Skumt att han får vara på fri fot innan han ska åka in i fängelset?
Citera
2022-12-08, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Ja, men du diskuterar vi just om domen är korrekt eller inte. Efter att ha läst domen så låter det som att han blivit dömd på väldigt vaga grunder och jag ser ingenting i den som bevisar bortom rimligt tvivel att han tvingat henne till sex.

Ja, visst. Det är dock fortfarande skillnad på när en 16åring har sex med en 14åring jämfört med att en vuxen gör samma sak med en minderårig, men visst döm honom för sexuellt utnyttjande av barn då. Våldtäktsdomen känns däremot baserad på väldigt vaga grunder, och det borde den inte få vara då den har oerhörda konsekvenser för den dömde.

Det handlar inte bara om det här fallet utan överlag så måste sådant kunna bevisas bortom rimligt tvivel, annars blir det ett vapen folk potentiellt kan använda mot folk de vill illa snarare än en rättvis lag.

Han håller fast henne och han borde rimligtvis ha märkt att hon hade panik av detta och försökte ta sig loss. Ändå har han sex med henne. Allt efter fasthållningen kan alltså inte ses som frivilligt sex. Eftersom fasthållningen inte var frivillig. Och då blir sexet också ofrivilligt från den stund han håller fast henne mot hennes vilja.

Han var 17, nästan vuxen med andra ord. Hon var 14.

Det anmäls cirka 4000 våldtäkter varje år. Och det är en ytterst liten klick av dessa som går till fällande dom. Pga. att bevisbördan är hård, vilket den givetvis ska vara i en rättsstat. Och vare sig det blir en fällande dom eller inte, kommer offret bli ifrågasatt (så som i detta fallet) och sedd som våldtäktsoffer eller lögnare (eller både ock, fast av olika personer) för sin eviga tid. Så nej. Vill man göra en person illa, är en våldtäktsanmälan det sista man bör ge sig in på. Folk är ju tom. ovilliga till att anmäla våldtäkter de utsatts för.
Citera
2022-12-08, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvenzzonz
Jag har lite inside information kring detta och tjejen i fråga har faktiskt tidigare falskt anklagat och anmält en annan kille förut för våldtäkt.

Även om så nu är fallet. Så kan hon fortsatt ha blivit våldtagen av denna killen, som faktiskt även dömdes för sexuellt utnyttjande av barn, då han hade sex med henne när han var 17 och hon 14.
En falsk tillvitare är inte immun mot att bli våldtagen.
Citera
2022-12-08, 01:51
Avslutad
Citat:
Han håller fast henne och han borde rimligtvis ha märkt att hon hade panik av detta och försökte ta sig loss. Ändå har han sex med henne. Allt efter fasthållningen kan alltså inte ses som frivilligt sex. Eftersom fasthållningen inte var frivillig. Och då blir sexet också ofrivilligt från den stund han håller fast henne mot hennes vilja.

Han var 17, nästan vuxen med andra ord. Hon var 14.

Det anmäls cirka 4000 våldtäkter varje år. Och det är en ytterst liten klick av dessa som går till fällande dom. Pga. att bevisbördan är hård, vilket den givetvis ska vara i en rättsstat. Och vare sig det blir en fällande dom eller inte, kommer offret bli ifrågasatt (så som i detta fallet) och sedd som våldtäktsoffer eller lögnare (eller både ock, fast av olika personer) för sin eviga tid. Så nej. Vill man göra en person illa, är en våldtäktsanmälan det sista man bör ge sig in på. Folk är ju tom. ovilliga till att anmäla våldtäkter de utsatts för.

Men herregud, blir nästan orolig för dig nu. VAR ÄR BEVISEN på att han hållit fast henne mot hennes vilja? Blåmärke på armen bevisar som sagt inget sådant. Det är min poäng; att det inte finns något i domen som BEVISAR att han våldtagit henne. Att han hållit fast henne är endast hennes egen utsago.

Jag lägger ner diskussionen med dig nu, det börjar bli frustrerande att diskutera med någon som verkar sakna logiskt tänkande och inte tar in vad man säger. Godnatt.
Citera
2022-12-08, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Men herregud, blir nästan orolig för dig nu. VAR ÄR BEVISEN på att han hållit fast henne mot hennes vilja? Blåmärke på armen bevisar som sagt inget sådant. Det är min poäng; att det inte finns något i domen som BEVISAR att han våldtagit henne. Att han hållit fast henne är endast hennes egen utsago.

Jag lägger ner diskussionen med dig nu, det börjar bli frustrerande att diskutera med någon som verkar sakna logiskt tänkande och inte tar in vad man säger. Godnatt.

Hon hade inga blåmärken innan händelsen, men hade dem efter händelsen, enligt sina föräldrar. Och enligt rättsmedicinskt expertis så är det fastställt att skadornas ålder och utseende etc. stämmer överens med den berättelse flickan har kommit med.

Jag saknar inte logiskt tänkande. Du tycks dock missa det som rättsmedicinsk expertis har fastställt och föräldrarnas vittnesmål. Som sammantaget visar på att hon fått skador på armarna vid den tidpunkten och på det sätt som hon gör gällande.
Citera
2022-12-08, 05:05
Medlem
Ytterligare en tjej som ångrade ligget.

Inte kul att vara kille idag. Spelar ingen roll om tjejen är 15 eller 50 - att ha sex numera är som Jeopardy, dagen efter kan det dimpa ner en våldtäktsanmälan.
Citera
2022-12-08, 09:58
Medlem
Någonstans här tycker jag inte tingsrätten tar någon rimlighetsbedömning kring just det där med att telefonen ringer och han avbryter, vilket båda storys överenssstämmer med.

Alltså: Du är mitt uppe i en fasthållningsvåldtäkt mot någon som har en panikattack och försöker ta sig därifrån. I sju minuter, 420 långa panikslagna sekunder med stretande fysiskt, gråt(?) och hon säger nej osv.

Telefonen ringer, släpp allt du har ”för händerna”. Tja, ska vi ta en burgare? Självklart, vi syns. Ha det gött kram hej.

Är detta ett normalt förfarande hos våldtäktsmän? Det kan ju inte jag svara på, men de nämndemännen som dömt kanske har juridisk erfarenhet kring detta.. eller inte. Hovrätten bör väl hur som ha större kompetens.. men hur som helst, för att ovanstående verkligen ska ha hänt precis sådär måste ju han antingen vara både döv och blind eller helt psykiskt iskall utan någon som helst tanke på morgondagen. Vilket kanske skulle kunna falla in på en tvättäkta psykopat/våldtäktsman. Tycker personligen inte det rimmar riktigt med att han respekterat hennes nej osv tidigare, vilket båda berättar.

Utan att ha varit där och sett det och således veta men utifrån att ha läst bådas sidor anser jag att det passat ganska logiskt in i deras båda berättelser, som ju för övrigt överensstämmer, mer rimligt att sexet inte var så bra helt enkelt… verkligheten är ju ibland något av ett mellanting till olika folks upplevelser. Det var lite torrt och tråkigt. Hon verkade inte njuta så mycket. Hon ligger dessutom och våndas mentalt utan att visa det tydligt kring vad pappa mamma ska säga som ju så absolut förbjudit det här. Han kan ha hållit hennes armar som en liten porrfilmsgrej. Hon får lätt blåmärken, vissa får det väldigt lätt. Ångesten gör sig påmind i hissen vilket han förstår med tanke på att han känner till hur hennes föräldrar ser på det, kram o hej, vi hörs. Ångesten sprider sig än värre att ett av hennes första sex blev så dåligt med någon det inte kändes helt rätt med, som var strängt förbjudet, och nu visade det sig dessutom att hon verkligen borde lyssnat på sina föräldrar, inga känslor finns och han är så ointresserad att han dissar fortsatt umgänge för att prata i telefon och ta en burgare med polaren. Det kommer inte bli något med den här relationen och hon ångrar allt, han är en idiot/player. Hur ska hon kunna se sina föräldrar i ansiktet igen, och kanske vänner som också vet om och sagt åt henne att hålla sig borta? Men om det skedde utan hennes medgivande, och detta läggs upp på ett ”trovärdigt sätt” dvs att hon går till sin kompis och berättar men samtidigt ”nej säg inget” så kommer vännen göra det ”enda rätta” och ringa polisen och sen är cirkusen igång. Lägg till att hon halvt intalar sig själv att det gick till så, hon ville ju inte… egentligen. Hon låg ju där och ångrade sig jättemycket och det var inte alls roligt, borde inte han sett det? Hur som - han är en idiot, man gör inte såhär mot mig, och nu ska han brinna.

Men, jag är inte expert. Detta är ju ett diskussionsforum och jag bara frågar, någon mer som ser detta som en möjlig mellanväg i deras historier?
Senast redigerad av doggyflash 2022-12-08 kl. 10:01.
Citera
2022-12-08, 10:17
Medlem
Alltid trist med våldtäkt. Men när jag gick i högstadiet i början av 00-talet så var det ju ganska vanligt att t.ex en som gick i 9an var tillsammans med en som gick i 8an eller 7an. Tror aldrig jag hört om någon som blivit anmäld för det på den tiden. Jag skulle själv precis fylla 14 när jag blev av med oskulden till en tjej som precis fyllt 15. Var inget konstigt på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in