Citat:
Poängen är att man inte behöver säga ja. Det är helt stört att tro att ens människor fungerar så, som robotar. Vi människor har inga statuslampor som lyser grönt eller rött, och det behöver vi under normala omständigheter inte heller ha.
Det finns utrymme för att läsa av situationer, och de flesta klarar av det och ifall någon går över gränsen så säger man till. Man ligger inte och tar emot och sen när sexet inte gav fördelar i livet som man förväntade sig säger "förresten, jag var inte med på det där sexet".
En person som alltid annars tydligt markerar att hon vill avbryta någonting sexuellt förväntar man sig ska markera att hon inte vill fortsätta.
Hon berättar ju inte ens själv att hon inte ville ha sex, hon säger bara att hon inte ville bli fasthållen.
Det är också väsentligt.
Det är som att säga "jag gav samtycke till sexet, men jag gillade inte detaljen att hon höll om mig med sina armar, så då var det våldtäkt".
Det är absolut inte så ett samhälle ska fungera.
Vi ska inte heller kräva att människor går runt och säger "ja ja ja ja ja ja" som ett jävla larm eller visar "ja ja ja ja ja" med kroppen hela tiden när man har sex eller gör något annat, därför att människor som sagt inte är robotar.
De här människorna i det här fallet hade precis som alla andra människor som träffats och strulat flera gånger tidigare byggt upp en jargong mellan dem. Han vet hur hon beter sig när hon inte vill - hon ber honom avbryta. Det har hon alltid annars gjort. Sen att han borde varit lite mer lyhörd, fine, men det är inte så att han gick emot henne efter att hon markerat att hon inte ville.
BO försöker att, när det redan är försent att ångra sig, hävda att hennes tysta medgivande inte alls var ett tyst medgivande denna gången, trots att hon inte hade panik när han drog av henne byxorna eller placerade kuken mot hennes trosor utan lät honom hålla på.
Hon kunde sagt nej när som helst. Men hon sa inte nej därför att en del av henne faktiskt ville.
Att denna del sen inte fick det resultat som hon ville ha ut av sexet (att han skulle tycka om sexet), innebär inte att hon inte gav samtycke under sexet.