Citat:
Ursprungligen postat av
emelieb
finns det någon länk där man kan läsa det du citerat?
Det är ifrån domen, som länkas i tråden i inlägg #6.
Citat:
Ursprungligen postat av
gaslegion
Okej??? Lagen är väldigt klar när det kommer till när man räknas som byxmyndig. Sen kan jag inte förstå hur en 17 åring hänger med en 14 åring han måste vara desperat och utnyttjar att hon ser upp till äldre killar.
Lagen är till för att skydda barn. Eftersom sexet (åtalspunkt 2) skedde på tjejens initiativ, med hennes samtycke och att GM slutade direkt när hon ville avbryta så ser jag inget problem i den åtalspunkten.
Jag har full förståelse för att man vill skydda barn från hemska upplevelser de inte är redo för, men varför vill du skapa fiktiva offer som inte existerar?
Hade det varit en vuxen som hade sex med en 14-åring så hade jag haft mer förståelse för det hela, men nu handlar det om två icke-vuxna.
Tycker du t ex att en nybliven 15-åring som har en åldersskillnad på 1 månad till sin 14-årige pojkvän/flickvän ska dömas för våldtäkt därför att de har samtyckessex?
Tycker du dumpen-Sara ska storma in i ett tonårsrum där en 14-åring och en 15-åring har samtyckessex och börja skrika om att "stoppa våldtäkten!!".
Förstår du inte skillnaden på barn och tonåringar?
Lagen borde vara till för att skydda liv, inte förstöra liv. Så att du vill att lagen ska användas för att lagföra människor som varit respektfulla och inte skadat andra människor bara för att det går emot din moral - det tycker jag låter fascistiskt.
Sen att 17-14 är större åldersskillnad än 14-15 köper jag, men det hela sker fortfarande inom en gråzon eftersom ingen av dem är vuxen enligt lagen.