2022-12-07, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag kan inte se om hennes könsorgan har undersökts vid den rättsmedicinska undersökningen. Man behöver nog läsa FUP för att få mer uppgifter.

Fupen hade varit högintressant här.

Det är det jag tycker är konstigt för såna skador är starka bevis i en rättegång och hon måste blivit undersökt så som görs vid misstänkt våldtäkt. Att det inte nämns i domen får mig att misstänka att de inte hittade vaginala skador som kan styrka övergrepp/våldtäkt och då talar emot hennes historia om torra slemhinnor därför har fokus lagts på den andra bevisningen.

För övrigt känns killens mentala ålder understiga hans verkliga ålder efter att sett bilder och några tiktok.
Citera
2022-12-07, 16:40
Medlem
Zvenzzonzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Hade det varit emot hennes vilja så hade hon endast kunnat säga ett enkelt "Nej/sluta", vilket hon hade gjort vid tidigare tillfällen under vilka han då hade slutat direkt.

Det är 3 års skillnad, flickor brukar utvecklas pubertalt tidigare än pojkar så det behöver inte alls vara någon speciellt stor skillnad i mognad osv.

Snälla nån, i tonåren så är tre år en väldigt stor skillnad. Vilken normal 17 åring umgås med en 14 åring? Även fast flickor utvecklas fortare så är det fortfarande väldigt skevt att ha samlag med en 14 åring som 17 åring.
Citera
2022-12-07, 16:43
Avslutad
Citat:
På just armarna? Nej, så lätt är det inte att få blåmärken.

Jo, han hade som jag skrev: blivit dömd för våldtäkt mot barn.

Brukar du själv ha för vana att ljuga om våldtäkt?

Självklart kan man få blåmärken på armarna i fall någon håller i dem i 7 minuter under samlag, alldeles oavsett ifall man kämpat emot eller ej.

Citat:
Brukar du själv ha för vana att ljuga om våldtäkt?

Nej, och vad har det med saken att göra? Infantilt argument. Att det händer att folk ljuger om våldtäkt är ett faktum. Vissa åker dit på det också och döms för förtal.

Jag säger inte att den här flickan ljuger men från att ha läst domen så ser jag inga bevis bortom rimligt tvivel på att han har våldtagit henne. Hon erkänner själv att hon inte ens sagt nej/bett honom att sluta trots att detta har fungerat vid tidigare tillfällen.
Senast redigerad av kommenurjorden 2022-12-07 kl. 16:52.
Citera
2022-12-07, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zvenzzonz
Snälla nån, i tonåren så är tre år en väldigt stor skillnad. Vilken normal 17 åring umgås med en 14 åring? Även fast flickor utvecklas fortare så är det fortfarande väldigt skevt att ha samlag med en 14 åring som 17 åring.

Ingen har sagt att det är rätt gjort. Men våldtäkt? Nja.
Citera
2022-12-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Fupen hade varit högintressant här.

Det är det jag tycker är konstigt för såna skador är starka bevis i en rättegång och hon måste blivit undersökt så som görs vid misstänkt våldtäkt. Att det inte nämns i domen får mig att misstänka att de inte hittade vaginala skador som kan styrka övergrepp/våldtäkt och då talar emot hennes historia om torra slemhinnor därför har fokus lagts på den andra bevisningen.

För övrigt känns killens mentala ålder understiga hans verkliga ålder efter att sett bilder och några tiktok.

Ja, onekligen, FUP går säkert att få tag på, domen ligger ju här.

Kanske det inte har gjorts någon vaginal undersökning alls? Så skulle jag snarare tolka det hela. Som sagt. Vore intressant att läsa FUP.
Citera
2022-12-07, 16:47
Avslutad
Citat:
Han tvingade henne till sex och höll fast hennes armar. På vilket sätt är det inte en riktig våldtäkt enligt dig?

Var i domen ser du bevisen på att han har tvingat henne? Blåmärken på armarna och ord emot ord ser jag.
Citera
2022-12-07, 16:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Han höll fast hennes armar och genomförde ett samlag med henne mot hennes vilja.
Han var 17 år och hon var 14 år och 3 månader. Stor åldersskillnad i den åldern.

Nej, vid tidpunkten då den påstådda våldtäkten ägde rum var målsäganden över 15 år. De hade sex som enligt målsäganden var frivilligt då hon var 14 år och tre månader och för det döms han för sexuellt utnyttjande av barn då tingsrätten anser att ålderskillnaden var för stor.
Citera
2022-12-07, 16:54
Medlem
Citat:
Självklart kan man få blåmärken på armarna i fall någon håller i dem i 7 minuter under samlag, alldeles oavsett ifall man kämpat emot eller ej.

Nej, och vad har det med saken att göra? Infantilt argument. Att det händer att folk ljuger om våldtäkt är ett faktum. Vissa åker dit på det också och döms för förtal.

Jag säger inte att den här flickan ljuger men från att ha läst fupen så ser jag inga bevis bortom rimligt tvivel på att han har våldtagit henne. Hon erkänner själv att hon inte ens sagt nej/bett honom att sluta trots att detta har fungerat vid tidigare tillfällen.

Varför hålla i någons armar under ett 7 minuters långt samlag? Låter orimligt att någon gör så. Om den inte har för avsikt att hålla fast den som den har samlag med. Och fortsatt: det måste vara ordentligt tryck/våld för att det ska bli blåmärken. Bara att hålla i en arm, ger inte blåmärke.

Det har mycket med saken att göra. Om du själv aldrig har ljugit om våldtäkt, så är det märkligt att du ens kan påstå att detta är "vanligt". Det är inte vanligt. Man måste vara grovt empatistörd för att vilja göra en annan människa så pass ont, som det är att falskanmäla en oskyldig för våldtäkt. Så pass många som är empatistörda på detta viss, finns helt enkelt inte. De allra flesta människor har empatisk förmåga och skulle inte kunna med att falskanmäla folk för våldtäkt.

Spelar hur som helst ingen roll, hur hon har agerat i det hela. Han hade åkt dit ändå, även om samlagen varit frivilliga. Han hade åkt dit ör våldtäkt mot barn. Han fick helt enkelt inte ha sex med henne, pga. bådas ålder. Det var olagligt, hur gärna hon än hade velat det. Nu ville hon dock inte.
Citera
2022-12-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, vid tidpunkten då den påstådda våldtäkten ägde rum var målsäganden över 15 år. De hade sex som enligt målsäganden var frivilligt då hon var 14 år och tre månader och för det döms han för sexuellt utnyttjande av barn då tingsrätten anser att ålderskillnaden var för stor.

Jag såg det nu. Tack för förtydligandet.
Citera
2022-12-07, 17:00
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvenzzonz

Inte alls ovanligt på 90-talet i alla fall bland arbetarklassen och tvivlar på att det förändrats.

Dessutom snackar vi Värmland här.
Citera
2022-12-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
finns det någon länk där man kan läsa det du citerat?

Det är ifrån domen, som länkas i tråden i inlägg #6.

Citat:
Ursprungligen postat av gaslegion
Okej??? Lagen är väldigt klar när det kommer till när man räknas som byxmyndig. Sen kan jag inte förstå hur en 17 åring hänger med en 14 åring han måste vara desperat och utnyttjar att hon ser upp till äldre killar.

Lagen är till för att skydda barn. Eftersom sexet (åtalspunkt 2) skedde på tjejens initiativ, med hennes samtycke och att GM slutade direkt när hon ville avbryta så ser jag inget problem i den åtalspunkten.
Jag har full förståelse för att man vill skydda barn från hemska upplevelser de inte är redo för, men varför vill du skapa fiktiva offer som inte existerar?
Hade det varit en vuxen som hade sex med en 14-åring så hade jag haft mer förståelse för det hela, men nu handlar det om två icke-vuxna.

Tycker du t ex att en nybliven 15-åring som har en åldersskillnad på 1 månad till sin 14-årige pojkvän/flickvän ska dömas för våldtäkt därför att de har samtyckessex?
Tycker du dumpen-Sara ska storma in i ett tonårsrum där en 14-åring och en 15-åring har samtyckessex och börja skrika om att "stoppa våldtäkten!!".
Förstår du inte skillnaden på barn och tonåringar?
Lagen borde vara till för att skydda liv, inte förstöra liv. Så att du vill att lagen ska användas för att lagföra människor som varit respektfulla och inte skadat andra människor bara för att det går emot din moral - det tycker jag låter fascistiskt.

Sen att 17-14 är större åldersskillnad än 14-15 köper jag, men det hela sker fortfarande inom en gråzon eftersom ingen av dem är vuxen enligt lagen.
Citera
2022-12-07, 17:12
Medlem
Citat:
Var i domen ser du bevisen på att han har tvingat henne? Blåmärken på armarna och ord emot ord ser jag.

Skadorna på hennes armar talar sitt tydliga språk. Han höll uppenbarligen fast henne, hur har hon annars fått dessa skador? Enligt hennes mor fanns de inte där innan hennes möte med B. Och hon kan ju inte gjort det mot sig själv, det hade en rättsmedicinsk läkare kunnat se i så fall. Vittne beskrev henne som gråtande och panikslagen direkt efter händelsen och samtalet till 112 är också stödbevisning. Något har uppenbarligen inträffat som hon mådde mycket dåligt av. och därpå har hon alltså skador på sina armar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in