Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-06, 16:11
  #121
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är du som har fel. Kvinnan var ensam ägare av bostadsrätten.
Jag tolkar det som att du inte har den minsta aning om vad sambolagen säger. Läs vad andra har skrivit så lär du dig något.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det som hade varit betydligt mer intressant är att utreda var gränserna för samboskap respektive äktenskap går. Kan man bo tillsammans utan att vara sambor? Kan man vara gifta utan att dela bostad? Den sociala utvecklingen har avancerat ganska långt sedan lagarna skrevs och vissa saker är säkert i behov av uppdatering, antingen via nya lagar eller nya prejudikat.
Äktenskap är ju en ganska enkel fråga eftersom du måste registrera äktenskapet. Har du och din partner registrerat äktenskapet är ni gifta. Annars inte. Och ja, det går självfallet jättebra att vara gifta utan att dela bostad. Många gör det.

Sambo är svårare eftersom det inte handlar om någon registrering. Man ska bo ihop för att vara sambos, men det är inte tillräckligt. Man ska även ingå i ett parförhållande. Lagen säger detta:
Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-12-06 kl. 16:19.
Citera
2022-12-06, 16:53
  #122
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...er-ny-dom-i-hd

Effekterna av sambolagen blir bara värre och värre. Enligt sambolagen ska värdet av den gemensamma bostaden delas lika vid en separation, oavsett vem som betalat för den, om den köptes för gemensamt bruk. Inte om den ena flyttade in när den andra redan ägt lägenheten och bott där en tid. Samma gäller vid hyreskontrakt: om den ena flyttade in senare, när den andra redan hade hyreskontraktet, så behåller den lägenheten som hade den från början.

I det aktuella fallet hade kvinnan en hyreslägenhet i fem år, innan mannen flyttade in. Den ombildades senare till bostadsrätt, och enbart kvinnan köpte loss lägenheten och amorterade på den. Nu har de separerat - och HD har slagit fast att mannen har rätt till halva värdet av lägenheten minus lånen! Detta då paret bodde tillsammans i lägenheten när ombildningen gjordes.

Hur KAN det få gå till så här? Jag tycker att hela sambolagen borde läggas ner. Det är inte klokt att man ska kunna bli skyldig en annan människa hälften av sina pengar (för det är ju i bostaden de flesta stoppar in sina pengar), kanske flera miljoner - utan att ha skrivit på ett avtal om det. Som man ju gör när man ingår äktenskap. Är man inte gifta och inte har skrivit på något papper, borde ju default vara att var och en äger sina egna tillgångar och tar med sig dem när förhållandet tar slut. Varför ska man ha giftorätt (det är ju i praktiken det) i den andras tillgångar, när man de facto inte är gifta?

Ni som har barn, som ni hjälper med insatsen på en bostadsrätt: tänk på att skriva ett gåvobrev, där det tydligt framgår att beloppet ska vara enskild egendom, och även att det som kommer i dess ställe (d.v.s. om bostaden skulle säljas och pengarna stoppas in i en ny bostad) ska vara enskild egendom! Då kan en liten sol-och-vårare/lycksökerska inte komma åt någonting!
Jag blev inte så förvånad av domslutet. "Inköpt för gemensamt bruk" eller vad det heter. Så är lagen.

(Hon blir inte skyldig som det skrivs. De delar på ersättningen.)
Citera
2022-12-06, 16:54
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
Tycka vad man vill om lagen, det stora problemet är att folk inte tänker längre än vad näsan räcker. Skulle själv aldrig flytta ihop med någon utan att upprätta ett samboavtal.


Så är det verkligen. Förvånade få har koll på den mest fundamentala juridiken i ett samhälle.
Hade problem med sambons ex som tyckte att hon skulle få behålla bostadsrätten då hon 20 år tidigare stått på hyreslägenhet som ombildades.
Så bara därför skulle hon ha den dåvarande lägenheten. Fast sambon betalt allt och ägde 50 %. Upplägget hade varit så sen de köpte hyresrätten när den ombildades och efter det hade de köpt/sålt 2 lägenheter.

Var ett jädrans strul med den kärringen. Hon hittade på allt möjligt: hon hade minsann besitningsrätt(nolla som inte fattade att man inte har det när man äger en lägenhet)
Sen ville hon inte lösa ut honom (hon fick inte låna så mycket)
Då ville hon att han skulle "vänta" i 7-8 år på sin del så hon kunde bo kvar. 😲

Vilka muppar det finns.

Det borde vara allas och en vars uppgift att ha koll på sådana här saker.

Och det värsta är nog de man använder för att lösa sådana här tvister: jurister och advokater.
De har ingen vinning av att lösa ett case fort och effektivt. Ju mer de kan fakturera desto bättre.

Helt jävla magiskt.
Citera
2022-12-06, 17:03
  #124
Avstängd
wwrs avatar
Oftare går det väl åt andra hållet, i alla fall tidigare. Kvinnorna vinner. Och det är väl inte fel. Lagen är sådan. Man får skriva avtal om man vill annat. Det gäller väl även bilen även om den ena parten använder den mest. Jag vet inte var gränsen går. Måste den andra ha körkort för att få hälften? Många kvinnor har väl drivit mannen från huset (och tvärt om). Hon blir kvar med ungarna i huset och får ta lån? Han flyttar till lägenhet? Jag tror det kan bli så ibland.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-06 kl. 17:05.
Citera
2022-12-06, 17:25
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Det är ju det som är grejen, kastar man ut partnern så har den rätt till halva lägenheten. Att sambolagen är default. Du verkar inte förstå problemet trots att du är så smart.
Jag skulle verkligen inte klassa den är tjejen som korkad som inte hade koll på detta, som vi kan se så dömde både tings och hovrätten till hennes fördel?

Det är oerhört orättvist. Man ska alltså behöva skriva avtal innan man låter en partner sova över i princip, helt sjukt hur staten ska vara inne och peta i allt.

Du verkar inte förstå situationen, trots din dryga ton.

Boendet är en hyresrätt. I samma sekund som hon får veta att en omvandling ska ske ska ett samboavtal skrivas. Vid vägran här kan den andra personen se sig om efter ett nytt boende innan någon bostadsrätt köpts.
Citera
2022-12-06, 17:28
  #126
Avstängd
wwrs avatar
Det handlar inte om att bara sova över. Jag tror det handlar om mantalsskrivning. Förmodligen under en viss tid. Och att de bor tillsammans då.

Citat:
sambor från det att ni (1) stadigvarande bor tillsammans, i (2) ett parförhållande och (3) med gemensamt hushåll. Angående tiden för att stadigvarande bo tillsammans finns ingen exakt tidpunkt, men om ni båda är folkbokförda på adressen räcker det för att det ska föreligga en presumtion om att ni är sambos. I ett hovrättsfall RH 2005:34 hade ett par som varit tillsammans under en längre tid och bott tillsammans i ca 11 veckor varit tillräckligt stadigvarande för att anses vara sambos. I förarbetena talas om en tid på sex månader, men detta är ingen strikt linje. Har ni varit tillsammans innan flytten blir det sannolikt så att den tillämpas från det att han flyttar in. Angående parförhållandet sägs att det ska vara äktenskapsliknande, dvs. ett sexuellt samliv samt ömsesidiga förmånstaganden (den ena tar del av den andres försäkring osv). Angående det tredje och sista krävs inte särskilt höga krav. Det räcker i princip med att någon köper mat vissa dagar och att den andre betalar vissa räkningar.
https://lawline.se/answers/nar-borjar-sambolagen-galla
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-06 kl. 17:32.
Citera
2022-12-06, 17:30
  #127
Medlem
Bomullsvantens avatar
Själv blir jag konfunderad varför inte par omedelbart avtalar bort sambolagen när man ingår en närmare relation alternativt gråzon om sambolagen gäller eller ej.

Är folk så oallmänbildade att man ej håller koll på sådant här?

Sådana här saker skulle varit en del i skolan, allt från hur mand deklarerar, sparar till pension samt vanliga lagar och regler. Dock tycker jag ändå man har ett eget ansvar vilket dock är sällsynt i många andra fall i Sverige där det alltid är någon annans fel eller ett företags fel när någonting händer (undantaget är myndigheter såklart annars hade det varit dåligt för staten).

Nej i min värld Danmark bättre på detta. Ingen sambolag, inget jäkla VABande med mera.
Citera
2022-12-06, 17:38
  #128
Avstängd
wwrs avatar
Jag blev först lite förvånad att Flashback vänder sig mot lagen. Den infördes väl för att skydda kvinnor som oftare var hemma med barnen förr.

Men numera kanske barnen skall in på dagis och killar och tjejer flytta ihop och isär lite hur som helst utan att det får konsekvenser. Nu ryker snart den då (1988) progressiva sambo-lagen för ett ännu progressivare samhälle.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-06 kl. 17:47.
Citera
2022-12-06, 17:54
  #129
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Du verkar inte förstå situationen, trots din dryga ton.

Boendet är en hyresrätt. I samma sekund som hon får veta att en omvandling ska ske ska ett samboavtal skrivas. Vid vägran här kan den andra personen se sig om efter ett nytt boende innan någon bostadsrätt köpts.
Jag förstår situationen 🙂

Det var du som hävdade att tjejen är korkad och får skylla sig själv. Jag håller absolut inte med. Men jag vet, vi är på flashback, här är alla experter på allt och skulle aldrig göra något så dumt 😂
Citera
2022-12-06, 17:54
  #130
Medlem
karlpatakets avatar
sambolagen e piss…
Dock så träffade jag en hona 2010 och 2012 köpte jag en bostadsrätt. Fixade papper direkt om att avtala bort sambolagen, för man vet aldrig!
2019 gick vi isär o vart aldrig någon tjafs, övriga utgifter delade vi under åren, vart jämt ut efter alla år.

Folk se till o avtala bort sambolagen!
Citera
2022-12-06, 18:35
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, jag tycker också hjärtligt illa om utförsäljningen av kommunala bostäder. Det borde inte ha fått bli så. Men om jag inte minns alldeles fel, så gick det igenom under Göran Persson, d.v.s. sossarna. SÅ mycket bryr det stora människoälskande partiet sig om ungdomar som inte kan flytta hemifrån för att det inte finns några billiga hyresrätter, misshandlade kvinnor som inte kan lämna sin man för att de har för låg inkomst för att få lån till en BR, o.s.v..

Vi vet ju inte hur mycket mannen har betalt. Det är absolut rätt att han får tillbaka det han har satt in, samt betalat för renoveringar (har han renoverat själv så kan han få ta ut "lön" från försäljningssumman tycker jag också), och även att det beloppet (som han satt in) justeras upp med samma procent som lägenhetens (eventuella) värdeökning. Men han ska inte ha hälften om han inte har betalat hälften, det tycker jag är djupt orättvist.


Visst låter det rättvist, när man först läser det, men dom
Verkar ha bott ihop i flera år, som du skriver har han säkert investerat i bostaden på andra sätt. Han har ju delvis betalat av hennes lån…… genom att betala delvis hyra…. Tror inte han bott gratis där i alla år… så ja, han borde ha sin halva tillbaka…

Jag tänker tvärtom, om jag flyttar in till en person som äger en bostad eller hyres då vill jag ha mitt namn på pappret om det nu e 20% eller halva hyresavtalet… oavsett vad så betalar man
Citera
2022-12-06, 18:36
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
"Kvinnan ska betala mannen nästan 800 000 kronor. Samt stå för hans rättegångskostnader, drygt 100 000"
Åh fy fan. Rättsväsendet gottar sig med 100 000 kronor.

Hur mycket renoverade mannen i bostadsrätten? Hade paret barn ihop?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback