2022-12-06, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallihallo123
Googlade på vagnen, finns ingen sele i liggdelen..

Nej men med stor sannolikhet fästen i bottenplattan för att fästa en extern sele (om inte Emmaljunga nu på årets modeller ändrat detta vilket inte är omöjligt)

Om inte annat går det absolut att fästa egna öglor i vagnens bottenplattq för att kunna fästa en sele.

Har dock svårt att tro att Linn fattar att hon bör och kan ha en sele. Men möjligt är det absolut.

Extern sele= exemplevis sele från tullsa
Citera
2022-12-06, 08:45
Medlem
Okej jag får ta tillbaka påståendet om att själv fästa öglor eftersom bottenplattan nu tydligen är helt i plast. 2016 hade Emmaljunga nxt90 (som jag förstått är vagnen Linn har) öglor i bottenplattan (som då var gjord i trä).
Om Emmaljunga plockat bort öglorna sedan dess låter jag vara osagt. Men jag har svårt att tro det då funktionen att höja upp huvudänden med en platta uppenbart finns kvar
Citera
2022-12-06, 10:46
Medlem
Angående Linns fejkade frågestund och svaret om danskarnas barnvagnar.

Min svåger med familj bor i Danmark och deras barn har blivit lämnade hos dagmamman innan 1 års ålder, flickan vid 9 månader och pojke vid ungefär 11 månader, och ett krav från dagmamman var att föräldrarna skaffar en stor barnvagn med liggdel, för att barnen ska ligga och sova i dem utomhus.

Jag vet inte vart Linn fick 2,5 år ifrån, kanske skrev hon fel som vanligt..hon vet ju inte ens att Tindra är 5 år.

Det jag ville säga om mina barns kusiner är iallafall att de hade som 1-åringar lite plattare bakhuvuden än t.ex. svenska barn ..såg lite speciellt ut. Så om Linn och Simon låter flickan ligga i liggdelen för mycket borde väl det till slut synas?
Citera
2022-12-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloi
Angående Linns fejkade frågestund och svaret om danskarnas barnvagnar.

Min svåger med familj bor i Danmark och deras barn har blivit lämnade hos dagmamman innan 1 års ålder, flickan vid 9 månader och pojke vid ungefär 11 månader, och ett krav från dagmamman var att föräldrarna skaffar en stor barnvagn med liggdel, för att barnen ska ligga och sova i dem utomhus.

Jag vet inte vart Linn fick 2,5 år ifrån, kanske skrev hon fel som vanligt..hon vet ju inte ens att Tindra är 5 år.

Det jag ville säga om mina barns kusiner är iallafall att de hade som 1-åringar lite plattare bakhuvuden än t.ex. svenska barn ..såg lite speciellt ut. Så om Linn och Simon låter flickan ligga i liggdelen för mycket borde väl det till slut synas?

Fast ett barn som kan sitta lär sitta upp när det är vaket? Och ligga ner när det sover?
Skulle inte tro att det är faktumet att barnen sover i en liggvagn som gjort att dom har plattare bakhuvud? En ergonomisk sittdel som man sover i lär ju liksom ge lika mycket platt huvud? Eller en madrass?
Svårt att säga att B skulle få platt huvud av att sova i en liggdel.
Om hon däremot sitter mycket i babysitter bakåtlutad och ligger på rygg i vaket tillstånd så är det klart att det kan påverka och bli plattar än andra barn
Citera
2022-12-06, 11:04
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janedoh
Det är faktiskt sjukt hur många som fortfarande normaliserar nikotin, tobak och alkohol.
Man låter inte snus och cigg ligga framme när det finns barn i hemmet, och alla borde sluta skämta om att små barn dricker ur en ölburk tex.
Framförallt kan föräldrarna sedan inte klaga om barnen tar efter vanorna. Som min förra granne som förtvivlat nog kom på sin elvaåriga dotter med att röka och hon hade tydligen hållit på ett tag. Konstigt när föräldrarna alltid kedjerökt med barnen närvarande, lämnat glödande fimpar i askkoppar som fått stå framme samt pikat "töntar" som aldrig ens provat.
Citera
2022-12-06, 11:05
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokomolo
Fast med tanke på att Linn pysslar kan väl fallet vara så? Och angående osten, har jag skrivit något om osten? Det är så banalt så man inte ens orkar kommentera det och ändå ska folk dra upp det igen och igen.

(Ja helt fantastiskt att den normaliseringen av nikotin ledde till att ett av elva barnbarn blev rökare och ingen blev snusare 😄 )
Tror du verkligen att perfekta gulle-prinsessan pysslar med snusdosor?
Citera
2022-12-06, 11:06
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loversingame
Lyder? Vilket äckligt uttryck gällande barn. Nej dom LÄR sig.
Den hårda vägen då, eller? De lär sig att inte smaka på snuset efter att ha gjort det och drabbats av en reaktion. Tills de blir lite större och själva börjar snusa då...
Citera
2022-12-06, 11:08
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janedoh
Dubblering.
Det blir kanske Danish-style denna gång då med en 1,5 åring i liggdelen!
Det där störde mig. Linn är felinformerad som vanligt(eller ljuger). Danska liggvagnar har den funktionen att de kan fällas upp så att även små barn kan sitta i vagnen.
Citera
2022-12-06, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enenenenen
Fast ett barn som kan sitta lär sitta upp när det är vaket? Och ligga ner när det sover?
Skulle inte tro att det är faktumet att barnen sover i en liggvagn som gjort att dom har plattare bakhuvud? En ergonomisk sittdel som man sover i lär ju liksom ge lika mycket platt huvud? Eller en madrass?
Svårt att säga att B skulle få platt huvud av att sova i en liggdel.
Om hon däremot sitter mycket i babysitter bakåtlutad och ligger på rygg i vaket tillstånd så är det klart att det kan påverka och bli plattar än andra barn

Men Belle ligger ju inte bara i liggdelen när hon sover… Linn ljuger ju om att hon använder sittdelen. Och man ser ju tydligt att hon alltid är bakåtlutad i babysittern eller ligger plant på rygg…
Citera
2022-12-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio

Varför inte? Hon pysslar ju med toarullar
Citera
2022-12-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallihallo123
Men Belle ligger ju inte bara i liggdelen när hon sover… Linn ljuger ju om att hon använder sittdelen. Och man ser ju tydligt att hon alltid är bakåtlutad i babysittern eller ligger plant på rygg…

Jag ifrågasätter att ett barn skulle få platt bakhuvud av att använda liggdelen länge till att sova i,
Huruvida B spenderar timmar liggandes vaken i liggdelen på vagnen vet jag ingenting om.
Jag upplever dock att de gånger jag ser B vaken i barnvagn så är det med babyskyddet kopplat på chassit.

Att hon ligger mycket på golvet på rygg och även babysitter är även jah övertygad om. Och absolut kan hon få platt bakhuvud av det,
Hon kommer INTE (vilket personen påstod om de danska barnen) få platt bakhuvud av att SOVA i en liggdel.
Citera
2022-12-06, 12:26
Medlem
Citat:
Citat:

Jag vet faktiskt inte, jag känner henne inte. Jag har bara skapat en bild av henne utifrån vad jag tolkar från hennes sociala medier.

Jag tror visserligen inte att denna snusdosan används i pyssel-syfte. Jag ville bara påpeka att det kan finnas fler anledningar till att den ligger uppe än vad vi vet. Jag hoppas också att oavsett anledningen till varför den låg där så ska ägaren till snusdosan ha koll på den.

Personligen tycker jag självklart att det ser illa ut. Och förstår inte varför den ligger där. Om man behöver ta en snus är det lika enkelt att stopp tillbaka dosan i fickan igen som att lägga den på ett bord där barn kan nå den. Men jag tycker också att L och S har större problem (återigen utifrån mina egna tolkningar på social medier, känner ingen av dem) att man kanske ska fokusera på det istället för en snusdosa som vi inte vet bakgrundshistoriken till.

Något tjafs mellan oss två kommer det inte bli. Jag håller till stora delar med dig. Och självklart ska man inte heller normalisera nikotin. Men på 80/90 talet var det annorlunda och inte ett dugg konstigt (där jag växte upp) att man pysslade med tomma snusdosor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in