Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-06, 09:10
  #49
Medlem
Vi vet inte exakt hur deras ekonomi delats upp, det lan ju vara så att han stått för mat, bredband och andra gemensamma kostnader för lika mycket, mer eller mindre än hon gjort.

Då är det moraliskt riktigt att dela.

Har hon utöver gemensamma utgifter också betalat lägenhet och lån själv blir det mer tveksamt.

Var noga och skydda er ekonomi så ni inte åker på en rövare även om det känns rätt i stunden att dela allt.
Citera
2022-12-06, 09:27
  #50
Avstängd
Det lustiga är att kvinnan förmodligen försökte blåsa mannen när hyresrätten blev till bostadsrätt och ifall det en dag skulle ta slut mellan dem så skulle hon få allt och han inget trots att de säkert delat på summan av alla utgifterna.
Citera
2022-12-06, 09:56
  #51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
För det första: män och kvinnor som inte är gifta bör inte bo ihop. Hade vi följt det så hade mindre av ovanstående skett.

För det andra: buhuu att det för en gångs skull påverkar en kvinna. I majoriteten av fallen så är det männen som blir skinnade på allt de har för att kvinnan blivit ”uttråkad” och lämnar.

Nja det hade slutat likadant om de varit gifta men inte skrivit äktenskapsförord med samma innebörd som samboavtalet de inte heller skrev.

Och som gift utan äktenskapsförord riskerar man att bli av med fler tillgångar än bara bostaden så ur den aspekten så är det rent av bättre att vara sambo utan avtal än gift utan avtal i många lägen.
Citera
2022-12-06, 10:11
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Så har lagtexten varit skriven en lång tid. Det här kan väl inte vara första gången man dömer på liknande sätt?
Media vill försöka få det att låta som någon helt ny lag men som du säger så har det varit såhär väldigt länge.

Det ovanliga här är att dom inte flyttade in tillsammans, för att lagen ska tillämpas skall man flytta in tillsammans för att ha bostaden för gemensamt bruk, annars får den ene som bott i bostaden först hela bostaden vid separation.

Här så ansåg HD att de flyttat in tillsammans när bostaden omvandlades från hyres till bostadsrätt vilket är som jag förstått första gången detta tagits upp i rätten.
Hade det varit en bostadsrätt från början innan killen flyttade in så hade inte killen haft rätt till hälften.
__________________
Senast redigerad av Kebabfrulle 2022-12-06 kl. 10:20.
Citera
2022-12-06, 10:13
  #53
Medlem
stilichos avatar
Sambolagen skiljer sig väl i det här fallet inte det minsta från äktenskapsbalken. Själva domen rör bara en teknikalitet kring ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Väldigt mycket av en icke-nyhet.

Det som hade varit betydligt mer intressant är att utreda var gränserna för samboskap respektive äktenskap går. Kan man bo tillsammans utan att vara sambor? Kan man vara gifta utan att dela bostad? Den sociala utvecklingen har avancerat ganska långt sedan lagarna skrevs och vissa saker är säkert i behov av uppdatering, antingen via nya lagar eller nya prejudikat.
Citera
2022-12-06, 10:15
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och visst är det jättetokigt..? Själva grejen, när folk började bo ihop utan att gifta sig runt år 1970, var ju att man ville ha kärleken, men inte allt det borgerliga som hör äktenskapet till. Man ville inte ta ansvar för varandra, man ville inte gå runt med ringar som visade att man var bunden till någon, man ville inte äga allt tillsammans utan i stället skulle även kvinnan arbeta utanför hemmet, och man skulle vara som två självständiga och jämbördiga kamrater med var sin egen ekonomi.

Då blir det ju galet om lagarna ändras, så att samboparen bit för bit hamnar i samma ansvar för varandra, samma gemensamma ägande, samma hoprörda ekonomi o.s.v. som gifta par? Vissa menar ju till och med att sambos bör ha arvsrätt efter varandra. Kommer ihåg att det skreks om det både när Göran Kropp och Stieg Larsson dog.

Vet inte om det gått dig förbi men du skriver i juridikforumet nu. Domen är helt enligt lagen och du framför bara känsloargument, kom igen, bättre kan du!
Citera
2022-12-06, 10:18
  #55
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Ja nu när jag vaknat till lite och läst ordentligt så förstår jag inte varför det skulle va ett dugg konstigt att han skulle få hälften av värdet minus hennes lån. Har dom bott ihop utgår man ju att de delat på månadsavgiften? Eller på annat sätt kommit överens om hur de ska lägga upp sin ekonomi. Skulle isf vara om hon betalat allt + att hon inte kände till hur sambolagen funkar... Ja surt för henne isf.

Väldigt märkligt att hon fick rätt i tings och hovrätt, klart att HD vill se till att det inte blir cp praxis
Citera
2022-12-06, 10:20
  #56
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ett okontroversiellt domslut av HD, det märkliga är hur Tr och HovR kunnat komma till annan slutsats. Klart som korvspad att en hyresrätt och en bostadsrätt är två skilda rättsobjekt (spelar ingen roll att de fysiska väggarna och dörrarna är desamma).

Sambolagen är däremot en jävligt knivig lag kan jag tycka, som upplagt för scenarior likt detta. För att man som sambo inte tänker på vad lagen betyder. Det var fan ett rätt avgörande skäl till att jag och min sambo gifte oss, äktenskapsbalken är mer rak vad som gäller.

Sen OM hon hade tänkt på detta och velat skriva samboavtal men mannen vägrat hade ju lösningen varit enkel. Kasta ut mannen. Gjorde hon inte det får hon skylla sig själv.
Håller helt med, har svårt att se hut det skulle kunna bli en annan utgång.

1. En hyresrätt kan inte lagligt säljas och köpas, alltså saknar den kommersiellt värde.

2. Vid ombildningen har hyresrätten upphört och ersatts med en bostadsrätt, som till skillnad från bostadsrätten har ett kommersiellt värde. Det är alltså vid denna punkt som det värde som tvisten handlar om har förvärvats.

3. Det verkar inte råda någon tvekan om att parterna vid tidpunkten för ombildning, dvs. tidpunkten för förvärvet, avsett att bruka bostaden tillsammans, vilket de också har gjort.

Jag tycker inte det låter som att det är samboförhållandet och rättsreglerna kring detta som är problemet här, utan snarare okunskap/ointresse för de rättsliga följderna av ombildningen.
Citera
2022-12-06, 10:20
  #57
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Finns det en antydan att det är vad som har hänt? En smartare person hade dragit fram pappren och vid vägran att signera kastat ut partnern. För det finns bara en anledning att vägra.

Är hjärnan dum får plånboken lida.
Det är ju det som är grejen, kastar man ut partnern så har den rätt till halva lägenheten. Att sambolagen är default. Du verkar inte förstå problemet trots att du är så smart.
Jag skulle verkligen inte klassa den är tjejen som korkad som inte hade koll på detta, som vi kan se så dömde både tings och hovrätten till hennes fördel?

Det är oerhört orättvist. Man ska alltså behöva skriva avtal innan man låter en partner sova över i princip, helt sjukt hur staten ska vara inne och peta i allt.
Citera
2022-12-06, 10:30
  #58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nja det hade slutat likadant om de varit gifta men inte skrivit äktenskapsförord med samma innebörd som samboavtalet de inte heller skrev.

Och som gift utan äktenskapsförord riskerar man att bli av med fler tillgångar än bara bostaden så ur den aspekten så är det rent av bättre att vara sambo utan avtal än gift utan avtal i många lägen.

Skillnaden är ju, att vid äktenskap vet folk om att de kommer att få dela lika vid en skilsmässa. De skriver under ett äktenskapskontrakt framme vid altaret, och de vet att det är ett avtal de skriver under, och att det är allvar och inte någon lek. Samboskap, däremot, glider många bara in in, utan att tänka. Vår sambolag är så konstigt, att jag tror att folk inte ens kan föreställa sig att konsekvensen av att flytta ihop med någon, kan bli att man förlorar flera miljoner kronor. Det KAN inte vara så dumt, liksom, när paret inte har satt sin namnteckning på ett avtal.

I fallet i tråden - och som ska gälla som prejudikat framöver - är det dessutom ännu värre, i och med att villkoren ändrades under väg. När de redan hade bott ihop i flera år. Vi vet inte varför de inte var gifta, men det KAN vara så att kvinnan, som var den förmögna parten, ville säkra upp att hon aldrig skulle behöva lämna över delar av sin förmögenhet till mannen. Och sedan blev hon tvungen att göra det ändå...


Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
En lösning kan ju faktiskt vara att inte flytta ihop eller gifta sig med någon som man inte älskar. Förstår att det är väldigt ovanligt numera.

Kärleken har ju en benägenhet att ta slut efter några år, för väldigt många.


Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
I normalfallet är det kvinnan som blåser mannen på halva bostaden, ha du varit lika engagerad i de trådarna också?

Sedan är ju dina fantasier om vad som kan ha hänt i just detta fall väldigt underhållande!

Ja, könet spelar ingen roll för mig. Jag har skrivit mycket här på Flashback, om ryskor och ukrainskor som blåser svenska (och andra europeiska) män. Jag anser att lagarna borde skydda mot sådant.
Citera
2022-12-06, 10:31
  #59
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Skillnaden är ju, att vid äktenskap vet folk om att de kommer att få dela lika vid en skilsmässa. De skriver under ett äktenskapskontrakt framme vid altaret, och de vet att det är ett avtal de skriver under, och att det är allvar och inte någon lek. Samboskap, däremot, glider många bara in in, utan att tänka. Vår sambolag är så konstigt, att jag tror att folk inte ens kan föreställa sig att konsekvensen av att flytta ihop med någon, kan bli att man förlorar flera miljoner kronor. Det KAN inte vara så dumt, liksom, när paret inte har satt sin namnteckning på ett avtal.

I fallet i tråden - och som ska gälla som prejudikat framöver - är det dessutom ännu värre, i och med att villkoren ändrades under väg. När de redan hade bott ihop i flera år. Vi vet inte varför de inte var gifta, men det KAN vara så att kvinnan, som var den förmögna parten, ville säkra upp att hon aldrig skulle behöva lämna över delar av sin förmögenhet till mannen. Och sedan blev hon tvungen att göra det ändå...




Kärleken har ju en benägenhet att ta slut efter några år, för väldigt många.




Ja, könet spelar ingen roll för mig. Jag har skrivit mycket här på Flashback, om ryskor och ukrainskor som blåser svenska (och andra europeiska) män. Jag anser att lagarna borde skydda mot sådant.


Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Det är ju det som är grejen, kastar man ut partnern så har den rätt till halva lägenheten. Att sambolagen är default. Du verkar inte förstå problemet trots att du är så smart.
Jag skulle verkligen inte klassa den är tjejen som korkad som inte hade koll på detta, som vi kan se så dömde både tings och hovrätten till hennes fördel?

Det är oerhört orättvist. Man ska alltså behöva skriva avtal innan man låter en partner sova över i princip, helt sjukt hur staten ska vara inne och peta i allt.

Har folk så dålig koll på sambolagen när man köper/äger en lägenhet? Jag har aldrig ägt lägenhet så är nyfiken.

Sen krävs det väl att man är båda skrivna där och har gemensamt hushåll? Inget som händer pga en övernattning direkt
__________________
Senast redigerad av tingsryd2.8 2022-12-06 kl. 10:37.
Citera
2022-12-06, 10:32
  #60
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vet inte om det gått dig förbi men du skriver i juridikforumet nu. Domen är helt enligt lagen och du framför bara känsloargument, kom igen, bättre kan du!

Fast så självklart var det inte att domen "var helt enligt lagen", när två tidigare rättsinstanser tyckte tvärtemot... Jag tycker att HD har gjort bort sig nu. Det här öppnar bara dörren för fler lycksökerskor och sol-och-vårare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback