Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-06, 02:10
  #25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jajjamen!

https://www.domstol.se/globalassets/...t-2076-21.pdf/

Stort tack! Det här ska bli intressant...
Citera
2022-12-06, 02:18
  #26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Stort tack! Det här ska bli intressant...
Inga problem!
Citera
2022-12-06, 02:23
  #27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Samboavtal kräver bådas namnteckningar. Hon kan ha haft svårt att ta upp detta med honom - de bodde ju redan ihop. Vi vet ju inte hur deras förhållande var - han kanske var hotfull, våldsam?

Eller så satt han fast i en rävsax med en krävande, hotfull, kanske inte alltid så trevlig kvinna som krävde att han skulle göra rätt för sig i hennes lägenhet och betala mer än henne i hyra? Jag har själv ett tokigt ex som krävde att jag skulle betala hela hyran om jag flyttade in i hennes lägenhet. Vi skildes åt efter ett tag. Vem fan vill bli utnyttjad. Ofta är det dessutom kvinnor som vill glida fram på en räkmacka.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är mycket lättare att lägga fram ett samboavtal INNAN man flyttar ihop - vilket man naturligtvis ska göra. När man väl bor ihop kan den andre vägra skriva på - och då gäller ju sambolagen eftersom den är default. Helt sjukt.

Men i det aktuella fallet så vet väl inte vi hur det ekonomiska upplägget såg ut? Mannen ansåg kanske att han hade rätt till halva lägenheten eftersom han lagt ner tid och pengar för att få den i bra skick?

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hon kan också ha haft svårt att värja sig från att köpa loss bostadsrätten vid det tillfället (medan mannen bodde i lägenheten), om grannarna var på henne om detta.

Återigen, vi vet för lite om hur det såg ut just här. Kvinnan kan ha köpt lägenheten i ren spekulation i hopp om att priserna skulle gå upp, vilket dom också gjorde ett bra tag men nu verkar de falla som en sten.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har varit i den situationen själv att jag INTE ville köpa loss min lägenhet, men grannarna tjatade om att jag skulle göra det, för de ville tjäna sig en hacka själva. Det kom till och med en delegation av grannar och ringde på min dörr, för att bråka om detta!

Vad har tjat från dina grannar för koppling till det aktuella fallet?

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sådana faktorer borde HD också ha tagit hänsyn till... Har de gjort det alls..?

Vi vet inte vilka faktorer HD tagit hänsyn till men de brukar ställa höga krav på bevisningen. Mannen har helt uppenbart vunnit tilltro hos HD trots att kvinnan vann i TR och HR.

"Kvinnan ska betala mannen nästan 800 000 kronor. Samt stå för hans rättegångskostnader, drygt 100 000"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...er-ny-dom-i-hd
Citera
2022-12-06, 03:24
  #28
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Hur KAN det få gå till såhär?

Det är ju exakt enligt lagen.

Införskaffades bostaden när de var sambo så är det en gemensam införskaffad bostad.

Hon kan omöjligt hävda att hon enskilt betalat för den. Tex. utan hans ekonomi till övriga hushållskostnader hade hon kanske aldrig haft råd att köpa den. Det är så domstolen måste resonera.

Hade målsägande varit man hade ärendet omöjligt hamnat hos HD.
Citera
2022-12-06, 04:21
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Det är ju exakt enligt lagen.

Införskaffades bostaden när de var sambo så är det en gemensam införskaffad bostad.

Hon kan omöjligt hävda att hon enskilt betalat för den. Tex. utan hans ekonomi till övriga hushållskostnader hade hon kanske aldrig haft råd att köpa den. Det är så domstolen måste resonera.

Hade målsägande varit man hade ärendet omöjligt hamnat hos HD.

Undrar varför mannen gick med på att lgh köptes enbart i hennes namn? 🤔
Citera
2022-12-06, 05:22
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Undrar varför mannen gick med på att lgh köptes enbart i hennes namn? 🤔

Han lät henne gå i fällan

Hade det inte varit för värdeutvecklingen sedan den köptes så hade det inte handlat om större belopp då hon får göra avdrag för tagna lån. Men nu drog han ju jackpotten. Finns nog många som fått upp ögonen för hur de ska kapitalisera på sambolagen.
Citera
2022-12-06, 06:41
  #31
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Han lät henne gå i fällan

Hade det inte varit för värdeutvecklingen sedan den köptes så hade det inte handlat om större belopp då hon får göra avdrag för tagna lån. Men nu drog han ju jackpotten. Finns nog många som fått upp ögonen för hur de ska kapitalisera på sambolagen.

Det var det jag inte förstod av artikeln, det var alltså vinsten de fick dela på? (Sorry om jag är jättekorkad, har både feber och kan noll om bostäder )

Eller "vinst" efter dragit av för lånet iaf
__________________
Senast redigerad av tingsryd2.8 2022-12-06 kl. 06:43.
Citera
2022-12-06, 07:12
  #32
Medlem
olikafargers avatar
Låter rätt sjukt, när man köper en bostadsrätt eller ett hus så skriver man ju upp procentuellt hur mycket båda parter äger i och med köpet hos mäklaren.

Om jag skriver 100% på mig och 0% på henne, eller 90/10 så ska det väl ändå delas så?
Det har vi väl då kontrakt på?

EDIT: Visst om eventuell vinst ska delas, eftersom den andra parten eventuellt lägger in lika mycket i renoveringar och annat.
Citera
2022-12-06, 07:14
  #33
Medlem
olikafargers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Det är ju exakt enligt lagen.

Införskaffades bostaden när de var sambo så är det en gemensam införskaffad bostad.

Hon kan omöjligt hävda att hon enskilt betalat för den. Tex. utan hans ekonomi till övriga hushållskostnader hade hon kanske aldrig haft råd att köpa den. Det är så domstolen måste resonera.

Hade målsägande varit man hade ärendet omöjligt hamnat hos HD.

Vid kontrakt så anger man ju procentuellt hur mycket båda parter äger. Om jag skriver 100% på mig så ska det väl ändå vara 100%?

Man kan även skriva 50/50, 80/20 osv.
Citera
2022-12-06, 07:21
  #34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Det märkliga är hur TR och HovR kunde göra motsatt bedömning. Hyresrätten köps i och med ombildningen med avsikt att båda skall bo i den gemensamma bostaden. Ingen skillnad om de köpt en annan Brf och flyttat in ihop.
Sambolagen har funnits i årtionden.
__________________
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-12-06 kl. 07:26.
Citera
2022-12-06, 07:22
  #35
Medlem
Fast samtidigt har dom bott i bostadsrätten 10 år under en rejäl prisökning och båda har säkert betalat avgiften. Så för hennes del skulle det ju bli en betydligt högre vinst för henne än om hon bodde helt ensam i en mindre lägenhet. Fast han förtjänar knappast hälften, möjligen hälften av värdeökning dom bott där eller liknande? Ioförsej konstigt att dom inte betalade hälften var när det begav sig.
__________________
Senast redigerad av dimpadool 2022-12-06 kl. 07:24.
Citera
2022-12-06, 07:28
  #36
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Vid kontrakt så anger man ju procentuellt hur mycket båda parter äger. Om jag skriver 100% på mig så ska det väl ändå vara 100%?

Man kan även skriva 50/50, 80/20 osv.

Om du inte skriver ett separat avtal med sambon resonerar domstolen som att du köpt lägenheten med hjälp av sambons pengar. Vilket är ett korrekt och riktigt antagande av domstolen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback