Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-25, 20:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Låter alltid så i början, men i bästa fall kanske det kommer i närheten av det i USA och under en kort tid, men i Sverige tillkommer ju dels moms, transportavgifter och tullkostnader och allt möjligt man kan hitta på för att det ska bli så dyrt som möjligt.

Tesla Model 3 skulle ju kosta 35 000 dollar. Var väl knappt så att den gjorde det när den var ny, bara under en kort period, men när den kom till Sverige så var det väl lägst 550 000 kr eller nåt sånt.

Idag kostar bilen 630 000 i sin enklaste form och då måste man väl som minst lägga till vinterdäck till det priset också.

Misstänker att OM det kommer en enklare version i USA för 25 000 dollar som det ryktats om så lär det bli säkert 450 000 kr här i Sverige. Blir det 30 000 i USA så blir det kanske 500 000 här.

Låter billigt när man läser om nyheten, men sen inser man att de säkert kommer göra en enklare kompaktbil som man ska betala 500 000 för i sitt ingångsläge, men kan sluta på betydligt mer.

Jag tror den inte kommer till USA överhuvudtaget. Småbilar är för Europa och Asien.
VW ID.3 säljs inte i USA men ID.4.
Citera
2022-10-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag tror den inte kommer till USA överhuvudtaget. Småbilar är för Europa och Asien.

Nja säg inte det. Det ryktas ju om att samma bil är tänkt att användas som "robotaxis" och var först kommer det ske om inte i USA?

Visst går det väl använda Model 3 eller vilken modell som helst till det, men om det ska vara ekonomiskt så lär man vilja använda de billigaste bilarna till det i första hand och om något land kommer tillåta robotaxis först så lär det vara USA.
Citera
2022-10-25, 20:45
Medlem
BAB7s avatar
ZOE säljes inte heller i USA.
Citera
2022-10-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
ZOE säljes inte heller i USA.

Och det är nog klokt.
Dels har fram tills nu USA varit senare på elbilsomställningen än Europa och dels vill de i större omfattning ha stora feta bilar medans speciellt södra Europa vill ha små bilar som Zoe eller liknande klass på bilarna.

I USA är allting anpassat för att bilarna ska vara stora. Det är stora vägar, stora feta parkeringsplatser, stora ytor till allt möjligt. I Södra Europa funkar inte det utan man måste nästan ha mindre bilar om man ska ta sig fram och kunna parkera.
Citera
2022-10-25, 23:55
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ny Tesla på gång. Halva priset.
https://electrek.co/2022/10/20/tesla...rm-half-price/

"På gång" är att ta i. Detta är Teslas projekt för att massproducera självkörande taxibilar. De har en oerhört aggressiv timeline för FSD-mjukvaran och tror den kommer köra bättre än snittföraren redan nästa år - för närvarande kör den ganska bra men inte överallt och absolut inte lika bra som snittföraren.

Med andra ord räknar de med att förare inte kommer behövas när denna bil kommer ut på marknaden, beroende på hur det går med tidslinjen för FSD kan det t.o.m vara så att bilen överhuvudtaget inte levereras med ratt eller pedaler. Eller ens levereras alls, det kan också vara så att Tesla behåller ägandeskapet av bilen och bara säljer själva taxitjänsten direkt till kund.

M.a.o inget man som bilköpare ska sitta och vänta på - det här är ett projekt som, utifall mjukvaran tar längre tid än befarat, blir en snikbil av typen Renault Zoe fast utan att vara helt värdelös.
Citera
2022-10-26, 07:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
"På gång" är att ta i. Detta är Teslas projekt för att massproducera självkörande taxibilar. De har en oerhört aggressiv timeline för FSD-mjukvaran och tror den kommer köra bättre än snittföraren redan nästa år - för närvarande kör den ganska bra men inte överallt och absolut inte lika bra som snittföraren.

Med andra ord räknar de med att förare inte kommer behövas när denna bil kommer ut på marknaden, beroende på hur det går med tidslinjen för FSD kan det t.o.m vara så att bilen överhuvudtaget inte levereras med ratt eller pedaler. Eller ens levereras alls, det kan också vara så att Tesla behåller ägandeskapet av bilen och bara säljer själva taxitjänsten direkt till kund.

M.a.o inget man som bilköpare ska sitta och vänta på - det här är ett projekt som, utifall mjukvaran tar längre tid än befarat, blir en snikbil av typen Renault Zoe fast utan att vara helt värdelös.

Här fantiserar de om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=BrAq-dVLT30

Jag tror inte på det. Tesla har utvecklingsavdelningar i Shanghai och Berlin som jag tror utvecklar lill-teslan för respektive marknad. Robotaxi utvecklas nog i Texas enligt mig.

Direkt från Musk:
Citat:
It’s the primary focus of our new vehicle development team, obviously. At this point, we are done with the engineering for Cybertrucks and for Semi. So, it’s obviously what we’re working on, the next-generation vehicle, which will be probably be about half the cost of the 3 and Y platform. It will be smaller, to be clear.
Senast redigerad av PeterNoster 2022-10-26 kl. 07:43.
Citera
2022-10-26, 11:05
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Här fantiserar de om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=BrAq-dVLT30

Jag tror inte på det. Tesla har utvecklingsavdelningar i Shanghai och Berlin som jag tror utvecklar lill-teslan för respektive marknad. Robotaxi utvecklas nog i Texas enligt mig.

Direkt från Musk:

Kanske. Jag tolkade det som att robotaxi bilen alltså blir en typ av småbil. Men det kan också vara så att de helt enkelt parallellt planerar för att börja sälja förarlösa bilar av flera modeller när det nu blir aktuellt. Ska man verkligen optimera för robotaxi bör man egentligen lägga mest fokus på 1-persons bilar av ännu mindre snitt, men kan bli svårt att bibehålla en hög säkerhetsnivå.

I många länder med hög befolkning och mycket trängsel är taxibilar dessutom ofta av typen minibuss/van, så en minibuss-version av Cybertrucken ser jag som ett naturligt steg.
Citera
2022-10-26, 18:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
E-golf har sålts i USA.
Citera
2022-12-06, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baxima
Jag har testat många elbilar och Tesla är inte som de andra.
Jag gillar avsaknaden av knappar och pling plong.
Provkörde en Skoda härom dagen och det var en horribel upplevelse. Den hade knappar och spakar överallt! Helt bisarrt.
Den hade tillomed en start knapp😂

När man skulle parkera var man tvungen att lägga i neutral och sedan lägga i parkeringen.

Samma sak när jag provkörde en Ioniq 5. Förutom hemskt dålig körkänsla (enormt mycket body roll, svampig styrkänsla, etc), så blev jag tokig på alla knappar för "tändning/start", ljus, och dessutom en dj-vla massa plingade/pipande hela tiden.
Citera
2022-12-06, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad tramsar du? Konkurrenterna har just börjat och redan är flera förbi. Tesla ligger bara trea på listan av elbilar i år, om några år är dom inte ens topp tio.

https://mobilitysweden.se/statistik/...registreringar

https://www.car.info/sv-se/stats?fro...tcf=registered

Antal nyregistrerade elbilar i Sverige så här långt under 2022.

Tesla #1.

Toyota bottenplats och sist.

Märken Registrerade
Tesla
32 111
Volkswagen
28 443
Kia
21 059
Renault
15 454
Nissan
14 493
Volvo
9 572
MG
9 315
BMW
8 798
Polestar
8 260
Audi
8 096
Skoda
6 711
Hyundai
6 136
Peugeot
5 768
Mercedes-Benz
5 002
Ford
3 631
MINI
2 264
Opel
2 043
Porsche
1 846
Citroën
1 827
Cupra
1 762
Mazda
1 618
Fiat
1 264
Maxus
1 151
Toyota
1 065
Citera
2022-12-06, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Bara kolla på grufman! Han berättar i detalj vilket skit det är. Sen ska vi inte tala om batteri och batteri byte på skitbilen.

Det är Model S/X som har problem med bla. länkarmar (Tesla första egna bilmodeller).

Grufmans egna bil är en Tesla Model 3 kan tilläggas (något han fö. har gemensamt med Christian von K. och en massa andra bilintresserade personer). Säger kanske något.

https://youtu.be/NJ95t8J3JFc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in