Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-05, 11:31
  #13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har skrivit om en del kod från 7 till 8. Det var bara problematiskt i de fall en idiot hade skrivit den ursprungliga koden. Men jag är nöjd med resultatet för koden blev vansinnigt mycket bättre efteråt.

Jag väntar med spänning på hur du ska motivera varför andra ska betala för att du ska kunna koda trots att du inte kan.
Nu kommer bara de sedvanliga hopfantiserade personpåhoppen (i en diskussion om programmering!), så nu tar jag paus.
Citera
2022-12-05, 11:33
  #14
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu kommer bara de sedvanliga hopfantiserade personpåhoppen (i en diskussion om programmering!), så nu tar jag paus.
Vilka personpåhopp?

Om du tänker på att jag skrev "idiot" så tycker jag att det borde vara rätt uppenbart att jag inte nödvändigtvis menar det så jävla bokstavligt, utan att det handlar om en person som inte vet hur man skriver bra kod enligt best practices. Kod i PHP 7 skriven av erfarna programmerare är ofta en barnlek att konvertera, och det är bara så det är.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-12-05 kl. 11:39.
Citera
2022-12-05, 11:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu blir det krångligare.
Nej, det blir inte krångligare. Inget fundamentalt har ändrats i hur man skriver kod för att få en viss uppgift gjord. Men du behöver tänka mer på vad du har i variablerna, om du inte gjorde det innan. Dissa f.ö inte Wordpress som helhet för det där, deras officiella rekommendation är "PHP version 7.4 or greater", så 8 ska inte vara ett problem med grundpaketet. Om tillägg inte stödjer PHP8 så får det stå för dem.
Citera
2022-12-05, 11:40
  #16
Medlem
Har set den trenden förr.
Blir ett program eller programmeringsspråk för enkelt och det finns svar på allt med Google.

Kommer en uppdatering så amatörerna ändå måste vända sig till proffsen för hjälp.
Citera
2022-12-05, 11:52
  #17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koenigsegg
Nej, det blir inte krångligare. Inget fundamentalt har ändrats i hur man skriver kod för att få en viss uppgift gjord. Men du behöver tänka mer på vad du har i variablerna, om du inte gjorde det innan. Dissa f.ö inte Wordpress som helhet för det där, deras officiella rekommendation är "PHP version 7.4 or greater", så 8 ska inte vara ett problem med grundpaketet. Om tillägg inte stödjer PHP8 så får det stå för dem.
WordPress är bra. Men PHP 7.4 kom för bara tre år sedan. WordPress har funnits sedan 2003. Konverteringen är det jobbiga i vissa fall. Problemet nu är PHP som också är bra men som inte nu är bakåtkompatibel.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-05 kl. 11:55.
Citera
2022-12-05, 11:58
  #18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Har set den trenden förr.
Blir ett program eller programmeringsspråk för enkelt och det finns svar på allt med Google.

Kommer en uppdatering så amatörerna ändå måste vända sig till proffsen för hjälp.
Ja. Det blir som religion. Nu kan bara prästerna läsa de heligaste bönerna på latin

De flesta kan väl ta sig igenom problemen men det tar längre tid för de som inte ägnar dagarna åt att diskutera kodningsstandarder i kaffefummet. Lite grand kanske det skapas "yrkeshemligheter". Om det är det riktigt så illa vet jag inte, men det kan ta tid att konvertera viss äldre kod, det är säkert. (Självklart går det snabbare för den som arbetar med att konvertera kod.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-05 kl. 12:16.
Citera
2022-12-05, 12:09
  #19
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
WordPress är bra. Men PHP 7.4 kom för bara tre år sedan. WordPress har funnits sedan 2003. Konverteringen är det jobbiga i vissa fall. Problemet nu är PHP som också är bra men som inte nu är bakåtkompatibel.
Och fortfarande så har vi det faktum att de nya ändringarna gynnar oss proffs. Varför ska vi avstå från dessa förbättringar?

Missförstå mig inte. Jag fattar att det är kul för folk att kunna koda lite på egen hand. Problemet är bara att det saknas incitament att underhålla ett sådant system. Någon måste betala.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-12-05 kl. 12:31.
Citera
2022-12-05, 12:49
  #20
Medlem
SvenHelsings avatar
Btw, du listade en del breakande ändringar i trådstarten. Kan du peka ut någon av dem i avseendet att den kommer ställa till det för folk?
Citera
2022-12-05, 12:55
  #21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om vi uttrycker oss så här då. De som utvecklar PHP kan välja mellan lösningar som gynnar mig eller dig. Vad har de för incitament att gynna dig?

De skulle ju självklart kunna välja att fortsätta släppa säkerhetsuppdateringar till PHP 7 parallellt med 8. Men vem ska betala för det?
Jag håller med, men: är det inte samtidigt en viss chansning av PHP-folket att hela ekosystemet får dåligt (läs: sämre) rykte om man lämnar amatörerna i sticket alltför mycket? Hur mycket applikationer utvecklas egentligen från scratch i PHP av proffsutvecklare i dagsläget? Är det något som proffsen ens vill syssla med?
Citera
2022-12-05, 12:59
  #22
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag håller med, men: är det inte samtidigt en viss chansning av PHP-folket att hela ekosystemet får dåligt (läs: sämre) rykte om man lämnar amatörerna i sticket alltför mycket? Hur mycket applikationer utvecklas egentligen från scratch i PHP av proffsutvecklare i dagsläget? Är det något som proffsen ens vill syssla med?
PHPs rykte har förbättrats avsevärt genom åren tack vare att man har tagit bort dåliga saker i språket. Väldigt ofta när någon raljerar över hur dåligt PHP är, så är det någon annan som påpekar att många av problemen har blivit åtgärdade i senare versioner.

Dessutom, vad ska man annars göra? Enbart fortsätta underhålla en tidigare version? Det skulle i så fall accelerera att man byter ut PHP mot något annat. Vilket iof inte skulle vara det sämsta som kan hända.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-12-05 kl. 13:08.
Citera
2022-12-05, 13:29
  #23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Dessutom, vad ska man annars göra? Enbart fortsätta underhålla en tidigare version? Det skulle i så fall accelerera att man byter ut PHP mot något annat. Vilket iof inte skulle vara det sämsta som kan hända.
Man hade ju kunnat behålla en legacy-version för amatörerna (som inte kan/orkar göra om sin kod) och en ny förbättrad version riktat mot proffsanvändarna. Men jag förstår också att det kostar mer.
Citera
2022-12-05, 13:31
  #24
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Man hade ju kunnat behålla en legacy-version för amatörerna (som inte kan/orkar göra om sin kod) och en ny förbättrad version riktat mot proffsanvändarna. Men jag förstår också att det kostar mer.
Jo exakt. Det skulle kosta mer.

Och vidare vet jag inte direkt om det skulle påverka PHP så otroligt mycket att amatörerna blir sura.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-12-05 kl. 13:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback