Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-05, 07:17
  #1
Medlem
wwrs avatar
Nu breder fattigvården ut sig i Sverige. Har uppmärksammats i internationell press.
Citat:
But fast-rising electricity bills and surging food price inflation are taking their toll here as elsewhere. “Sweden also has a poverty problem,” said Johan Rindevall. “We may not talk about it much, but it’s there – and it’s absolutely got worse this year.”

Matmissionen, or Food Mission, a unique chain of social supermarkets in Sweden that has expanded rapidly since January, more than doubling its customer numbers as it offers means-tested members the chance to shop for food for less.

Johan Rindevall in a Matmissionen shop in Stockholm. Photograph: Simon Johnson/Reuters
Matmissionen’s eight stores – five in Stockholm, three of which opened this year, two in Gothenberg and one in Malmö – sell food donated by producers and retailers that is at risk of being wasted, usually because it has cosmetic blemishes, damaged packaging or a short sell-by date.
https://www.theguardian.com/world/20...-bottom-prices

Är det över nu för Sverige? Blir vi ett av EU:s skräpländer? Hur har det gått för landet som tidigare var berömt för hög utveckling, små inkomstklyftor och social rättvisa? Varför blev det så? (Korta svaret = EU) Hur skall vi vända det rätt igen?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-05 kl. 07:58.
Citera
2022-12-05, 07:28
  #2
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu breder fattigvården ut sig i Sverige. Har uppmärksammats i internationell press.

https://www.theguardian.com/world/20...-bottom-prices

Är det över nu för Sverige? Blir vi ett av EU:s skräpländer? Hur har det gått för landet som tidigare var berömt för hög utveckling, små inkomstklyftor och social rättvisa? Varför blev det så? (Korta svaret = EU)

Jag tolkar det som att vi i största allmänhet lider av samma plåga som stora delar av världen. Men visst kan hålla med dig om EU-kritiken (även om jag inte vet var vi står där). Klyftorna i Sverige är oroväckande och frågan är om alla det nya miljardärer som våra senaste regeringar jobbat hårt för att behålla i landet lyckas bidra med skatt till kassan eller skapa jobb för det som är i störst behov.
Citera
2022-12-05, 07:33
  #3
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag tolkar det som att vi i största allmänhet lider av samma plåga som stora delar av världen. Men visst kan hålla med dig om EU-kritiken (även om jag inte vet var vi står där). Klyftorna i Sverige är oroväckande och frågan är om alla det nya miljardärer som våra senaste regeringar jobbat hårt för att behålla i landet lyckas bidra med skatt till kassan eller skapa jobb för det som är i störst behov.
Den svenska staten måste ta tillbaka kontrollen. Nu har de snart sålt ut allt vi har. EU bröt ned gränserna och de storföretag som styr EU får härja. Multinationella och andra kedjor slår ut småföretagen och sätter vilka priser de vill. (Det kallas "inflation".) En del måste alltså t.o.m. handla i "fattigaffärer"!
Citera
2022-12-05, 07:37
  #4
Medlem
hillsongswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu breder fattigvården ut sig i Sverige. Har uppmärksammats i internationell press.

https://www.theguardian.com/world/20...-bottom-prices

Är det över nu för Sverige? Blir vi ett av EU:s skräpländer? Hur har det gått för landet som tidigare var berömt för hög utveckling, små inkomstklyftor och social rättvisa? Varför blev det så? (Korta svaret = EU)

Vad för mat brukar det vara i dessa 'matpaket', och hur stora paket är det? Räcker ett paket 1 dag och sen får man ett nytt eller veckovis?
Citera
2022-12-05, 07:41
  #5
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Vad för mat brukar det vara i dessa 'matpaket', och hur stora paket är det? Räcker ett paket 1 dag och sen får man ett nytt eller veckovis?
I Sydostasien kan man se människor köa i gathörnen när olika organisationer vissa dagar delar ut kassar med basvaror som ris, olja och dylikt. (Ofta tidigt på morgonen samtidigt som munkarna gör sina rundor.) På Kuba har jag sett motbok för bröd till reducerat pris. (Under Brexit påstods att matpaket delades ut till barn i Storbritannien, men det kan ha varit bluff.) Vi kan vara på väg mot något liknande. Men låt tråden handla om var Sverige hamnat, varför och hur vi skall vända det hela rätt igen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-05 kl. 07:49.
Citera
2022-12-05, 07:51
  #6
Medlem
hillsongswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I Sydostasien kan man se människor köa i gathörnen när olika organisationer vissa dagar delar ut kassar med basvaror som ris, olja och dylikt. På Kuba har jag sett motbok för bröd till reducerat pris. (Under Brexit påstods att matpaket delades ut till barn i Storbritannien, men det kan ha varit bluff.) Vi kan vara på väg mot något liknande. Men låt tråden handla om var Sverige hamnat, varför och hur vi skall vända det hela rätt igen.

Står ju i rubriken att tråden handlar om fattigvård och ev matpaket och det intresserar mig. Jag kan tex se ljus i mörkret om folk får det lite knapert och inte tar allt för givet. Bortskämda personer kan nog må bra av att leva på 'matpaket' som delas ut av 'fattigvården'.

Plus att jag skulle våga drista mig till att påstå att maten i dessa paket är både näringsrik och i lagom portioner. Således som bonus kommer tjockisar att gå ner i vikt.
Citera
2022-12-05, 07:53
  #7
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Står ju i rubriken att tråden handlar om fattigvård och ev matpaket och det intresserar mig. Jag kan tex se ljus i mörkret om folk får det lite knapert och inte tar allt för givet. Bortskämda personer kan nog må bra av att leva på 'matpaket' som delas ut av 'fattigvården'.

Plus att jag skulle våga drista mig till att påstå att maten i dessa paket är både näringsrik och i lagom portioner. Således som bonus kommer tjockisar att gå ner i vikt.
Att köra "Asperger-tolkning" av rubriker leder inte till något. Så här ser topic ut i OP

Citat:
Är det över nu för Sverige? Blir vi ett av EU:s skräpländer? Hur har det gått för landet som tidigare var berömt för hög utveckling, små inkomstklyftor och social rättvisa? Varför blev det så? (Korta svaret = EU)

Men vissst kan alla aspekter diskuteras. Hoppas bara inte influencers försöker göra Sveriges kris till en diskussion om innehåll i matpaket.

Edit: Jag har även lagt till i OP: "Hur skall vi vända det rätt igen?"
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-05 kl. 07:58.
Citera
2022-12-05, 07:53
  #8
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Står ju i rubriken att tråden handlar om fattigvård och ev matpaket och det intresserar mig. Jag kan tex se ljus i mörkret om folk får det lite knapert och inte tar allt för givet. Bortskämda personer kan nog må bra av att leva på 'matpaket' som delas ut av 'fattigvården'.

Plus att jag skulle våga drista mig till att påstå att maten i dessa paket är både näringsrik och i lagom portioner. Således som bonus kommer tjockisar att gå ner i vikt.

I detta fall rör det sig om jag fattar det rätt om rabbaterad mat. Gissningsvis inlöpta överskott eller dylikt som säljs till en billigare peng.
Citera
2022-12-05, 08:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
I detta fall rör det sig om jag fattar det rätt om rabbaterad mat. Gissningsvis inlöpta överskott eller dylikt som säljs till en billigare peng.

Nej, det är (enligt dem) uteslutande "matsvinn" (vilket iför kan innebära överskott) som skänkts.

https://www.stadsmissionen.se/vad-vi-gor/matmissionen

Det är även ganska så begränsat. medlemmar (dvs "fattiga") kan handla för 300kr/v för medlemspris (ca 1/3 avpriset)

https://www.stadsmissionen.se/vad-vi...s-matmissionen

det är en rätt smart "Win-Win" lösning.
Citera
2022-12-05, 08:13
  #10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Nej, det är (enligt dem) uteslutande "matsvinn" (vilket iför kan innebära överskott) som skänkts.

https://www.stadsmissionen.se/vad-vi-gor/matmissionen

Det är även ganska så begränsat. medlemmar (dvs "fattiga") kan handla för 300kr/v för medlemspris (ca 1/3 avpriset)

https://www.stadsmissionen.se/vad-vi...s-matmissionen

det är en rätt smart "Win-Win" lösning.
300 kronor till en tredjedel. Det skulle bli 900 kronor i veckan i normalaffär. 130 kronor matvarar om dagen i normalaffär är i alla fall en viss hjälp. Kanske bara en person i varje hushåll
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-05 kl. 08:19.
Citera
2022-12-05, 08:17
  #11
Medlem
wwrs avatar
Metoden i sig är OK. Den började väl som "återvinning av matsvinn". "Stoppa matsvinnet" skyltade ICA. Det har tydligen utvecklats till detta. Jag har nog sett liknande utanför ICA. De delade ut kassar med varor till människor.

Influencers skryter på YouTube med sin lyxiga livsstil.

Fattiga köar för "allmosor" utanför mataffärerna. - Fy fan för vad politikerna har gjort Sverige till!
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-05 kl. 08:45.
Citera
2022-12-05, 08:46
  #12
Medlem
Varför det blivit som det blivit?
Hårda tider skapar hårda människor, hårda människor skapar goda tider, goda tider skapar svaga människor och svaga människor skapar hårda tider.

EU har absolut en del av skulden, migrationen den största delen om man ser till urarmade resurser, pluss ansvarslösheten hos politiker och tjänstemän att inte vilja ta tuffa opopulära beslut, we shall overcome- attityden och öppna gränser har ställt till det rejält. Sen den idiotiska gröna politiken där man la ner kärnkraften utan att ha något likvärdigt att ersätta den med.
Hur hårda tider som väntar nu är bara att se.
__________________
Senast redigerad av Mon81 2022-12-05 kl. 09:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback