2022-12-02, 16:59
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
För att det är en omöjlig stad att göra en reträtt ifrån om Ukraina hade börjat ta sig in i staden. Även om det var usa som försökte hålla Kherson så hade dom nog gjort samma val så deras soldater inte simmar över en flod i en reträtt och blir skjuten i ryggen.
och hur tänkte dumdvärgen i så fall när han körde alla mongos håller händer och utropar det som ryskt för alltid i tZarmedia 😄
Citera
2022-12-02, 17:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ryssland insåg nog att en reträtt och att stanna kvar ger samma effekt, förutom alla döda soldater isåfall. Ryssland har extremt många spioner i Ukraina så dom hade nog plockat upp att dom hade planerat en Kherson-offensiv i flera månader.

Det är ju extremt pragmatiskt att överge en del av landet. Det vanliga är retorik om att "vi slåss för varje millimeter". Det måste också skapa enorm osäkerhet i resten av krigsområdet. Vad tänker man som Krim-bo och pro-ryss om att man snabbt evakuerade Kherson? Jag tycker fortfarande att det var ett extremt underligt beslut, men bra ur ett fredsperspektiv att där inte är ryssar väster om Dniepr.
Citera
2022-12-02, 17:01
Medlem
Citat:
Säg vad du vill om ryssar men taktiskt så var det faktiskt smart att lämna Kherson.
Smart och smart det fanns inga andra vettiga alternativ.

Antingen blir man sittande utan ammunition, bränsle och mat för att sedan riskera enorma förluster i materiel och manskap.
Eller så räddar man det man kan rädda när slaget redan är förlorat.

Att Ryssland tvingas retirera beror ju på att Ukraina slagit ut ryska försörjningslinjer.

Därav stormade inte Ukraina Kherson eftersom man visste att det endast fanns två alternativ för Ryssland.
Citera
2022-12-02, 17:02
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
och hur tänkte dumdvärgen i så fall när han körde alla mongos håller händer och utropar det som ryskt för alltid i tZarmedia 😄
Putin är ju långt ifrån en militär expert. Putin är nog definitionen av en "Armchair General" Han är bara en kontorsnisse och statsvetare.
Citera
2022-12-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren

Den långsiktiga och viktiga planen finns kvar: Västerlandet har anledning att respektera andra folk på jorden och deras rätt att handla med varandra utan att blanda in västerländsk valuta - dollarn.

Det står ryssland fritt att köpa och sälja vad de vill i rubel. Sedan att ingen är så intresserade av att ta emot en ickekonvertibel valuta som betalning är en annan femma. Libanesiska pund och nordkoreanska won är också svåra att betala import med. Anledningen till att många affärer mellan uländer görs i västvaluta är att säljaren vet vad han får betalt och att han kan omvandla betalningen till varor eller tjänster i samarbete med en annan aktör. Hade han fått betalt i rubel så hade hans möjligheter varit ytterst begränsade när det gäller att omvandla dessa till något av värde som han kan sälja vidare.
Citera
2022-12-02, 17:03
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Då är det enda du behöver göra är att bevisa att ditt scenari var sant. för enligt EUs förhandlar är det ju falskt.

https://twitter.com/sikorskiradek/status/437229992117035009

Det gör de, väljer han att fly landet som en tjuv i mörkret istället för att vara president så....

Yanukovich är en dömd landsförädare som behöver avtjäna sitt straff först, sen är det givetvis rimligt att höra närmare om hans upplevelser.

Jag gav ju dig en länk innan (Carnegie Moscow), titta på den. Sikorski ska du nog se som en partsinlaga snarare än den objektiva sanning som du älskar att ta upp.
Citera
2022-12-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är ju extremt pragmatiskt att överge en del av landet. Det vanliga är retorik om att "vi slåss för varje millimeter". Det måste också skapa enorm osäkerhet i resten av krigsområdet. Vad tänker man som Krim-bo och pro-ryss om att man snabbt evakuerade Kherson? Jag tycker fortfarande att det var ett extremt underligt beslut, men bra ur ett fredsperspektiv att där inte är ryssar väster om Dniepr.

Det är dock förödande för den innhemska ryska opinionen, om putin är villig att överge "ryska städer" och lämna dem till fienden, så sitter ingen ryss säker, möjligen backar han inte om moskva är hotat, men det är ju långt ifrån säkert.
Citera
2022-12-02, 17:05
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Jag skickade en direkt länk, idiot. Men beroende på att mycket händer under flera dagar så finns det inte en länk som kan sammanfatta nästan ett års krig. Utan man får söka efter olika dagar och studera kartan.

Url 1: dag
Url 2: dag
Url 3: dag

Men det kanske var för komplicerat på en hänvisning till att få direktlänkar?

Jaja... Mal på med din skit du. Ingen som blir klokare ändå....
Citera
2022-12-02, 17:07
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ja så är det, men som Krim-bo så kan man nog sova lugnt. En attack in i Krim från norr är extremt svårt och det hade tagit flera månaders planering. Jag är inte ens helt säker om att Ukraina är kapabla till att ta tillbaks Krim. Ukraina har typ ingen flotta alls, så en attack in i Krim är nog minst 1 år bort.
Citera
2022-12-02, 17:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Det är dock förödande för den innhemska ryska opinionen, om putin är villig att överge "ryska städer" och lämna dem till fienden, så sitter ingen ryss säker, möjligen backar han inte om moskva är hotat, men det är ju långt ifrån säkert.

ja, det var också det jag menade.
Citera
2022-12-02, 17:08
Medlem
Citat:
Jag gav ju dig en länk innan (Carnegie Moscow), titta på den. Sikorski ska du nog se som en partsinlaga snarare än den objektiva sanning som du älskar att ta upp.

så du menar att någon som va där under orlogiheterna inte kvalificerar sig, men andra (part i målet eller som inte var där) är relevanta?

igen, ditt påstående/liknelse, jag kan inte bekräfta den åt dig,
bara hänvisa till objektiv verklighet för att tvinga dig att acceptera att dina känslor spelar dig ett spratt.
Citera
2022-12-02, 17:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
så du menar att någon som va där under orlogiheterna inte kvalificerar sig, men andra (part i målet eller som inte var där) är relevanta?

igen, ditt påstående/liknelse, jag kan inte bekräfta den åt dig,
bara hänvisa till objektiv verklighet för att tvinga dig att acceptera att dina känslor spelar dig ett spratt.

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in