2022-12-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ja håller faktiskt med där. "Specialoperationen" var nog en del, den första och den militära delen av den, av en storartad och långsiktig plan. När Putin tryckte på "kör" i februari visste han dels att det var en slags invasion han inledde eller kuppförsök om man säga så men han visste också säkert bestämt EU/USA´s reaktion med våldsamt upptrappat handelskrig. Kriget har ju pågått sedan mycket länge mellan Ryssland och USA på lägre nivå i andra länder. Man kan nog säga att Putin utmanade USA redan 2007.

Jag håller fullständigt med om att Specialoperationen i februari verkar blivit ett fullständigt och pinsamt misslyckande.

Den långsiktiga och viktiga planen finns kvar: Västerlandet har anledning att respektera andra folk på jorden och deras rätt att handla med varandra utan att blanda in västerländsk valuta - dollarn.

Den där storartade målsättningen håller Putin fast i och det går faktiskt inte så illa.

Åtgärderna från väst som skulle knäcka Ryssland verkar inte så verkningsfulla och problemen även i västerlandet växer sig stora. Sammanhållningen inom Ryssland växer medan den går åt annat håll i många västländer. Utanför USA och Ryssland snarast växer sympatierna för Ryssland.

Ukrainaren som jag följer ("slaviskt" :-) ) rappoorterade i morse att vinden stått ganska still på fronterna sista veckorna men nu har den vänt och det blåser svag ostlig vind, som väntas öka när rekryterna anländer i allt större skala.

Ni som vill att västerlandet skall bestå: Fred nu!

Jag tycker fortfarande det känns som ryssarna tänker gå fram till Donbass gränser för att sedan stanna och utlysa vapenvila/ensidig vapenvila. De går inte fram med snabba och spektakulära offensiver som Nato-trupper brukar. De skapar inbuktningar som sedan tvingar fienden dra sig tillbaka. Sakta mal de ned ukrainarna och ukrainarna biter sig fast till sista ögonblicket. Då de får dra sig tillbaka eller tillfångatas som i Mariopol. Buhka blir sakta men säkert allt svårare att försvara, frågan är hur länge Ukraina orkar sända fram nya förstärkningar innan de vågar fatta det för dem tunga beslutet?

Alla länder på en internationell marknad väljer själva vilken valuta dom vill använda. Att det absolut vanligaste är usdollar beror på att den är den stabilaste och tryggaste. Värden som är bestående garanteras därmed. Men var och en kan göra upp en affär i den valuta parterna är överens om.

Att Ryssland blivit mer enade och Väst skulle ha splittras ser jag inga indikationer på alls.

I Ryssland protesterar mödrarna till de barn som skickats mot säker död vid fronten och alla fruktar full mobilisering. Opinionsmätningar visar att stödet för fortsatt krig i Ukraina stadigt minskar och människor flyr från Ryssland. Depressionen ökar i landet.

Visst är inte väst förskonad från problem efter dels pandemin och nu inflation. En början på en lågkonjunktur men den kommer (i Sverige) efter en lång period av goda år med noll inflation, noll ränta och amorteringsfria lån. Sparandet steg till höga höjder. Inte alla hade dock möjlighet att spara och dessa drabbas särskilt just nu. Men Sverige har en stabil ekonomi med fler trygghetssystem än många länder.
Men hög inflation är inget nytt fenomen. Inte lågkonjunktur heller.

Vi lever dock i den bästa av världar. Ett fritt och demokratiskt land. Utan krig. Så tacksam.

Annat är det I Ukraina t.ex.
Som militärt invaderats av sin diktatoriske, imperialistbyggare Putin.

Som du stödjer.
Senast redigerad av Remark 2022-12-02 kl. 16:45.
Citera
2022-12-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Inte hela Ukraina.. men östra delen vill. Varför bara inte dela upp skiten.? Västra och östra ukraina kommer ändå bråka och hata varann och kriga även om ryska styrkor åker hem.
Om du kollar hela Russian roulette på vice news dokumentär som gjordes 2014 och framåt så förstår då vilket jäkla kaos det är i Ukraina.
Tycker denna serie borde visas på tv.. folk skulle förstå dom bakomliggande orsakerna till kriget mycket bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=TNKsLlK52ss&list=PLw613M86o5o5zqF6WJR8zuC7 Uwyv76h7R

Så ditt svar är alltså att du tycker att det helt rätt att det Ukrianska folket ska tvingas att leva under en terror-diktatur även om de inte vill?
Citera
2022-12-02, 16:42
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Jag är inte Putins talesperson, men det är ju uppenbart att han ljuger och annekterar områden så han kan dra in folket som bor där in i hans arme.

Näha, i inlägget innan så påstod att vi båda vet svaret på varför ryssen flydde, jag vet fortfarande inte hur det kommer sig att en militär "stormakt" överger "sitt" territorium. I mina ögon en djävligt märklig nation som gör på detta sätt.
Citera
2022-12-02, 16:43
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Säg vad du vill om ryssar men taktiskt så var det faktiskt smart att lämna Kherson.
Bättre fly än illa fäkta
Citera
2022-12-02, 16:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Nejdå, om en president inte kan utföra sina plikter kan han plockas bort. problemet var ju att han stack istället för att sköta sitt jobb.

Det får du ju givetvis fråga Yanukovich om. troligtvis handlar det om att han skulle få sitta av det straff han sedemera dömdes för.

Det demokratiska hade ju varit att han avgick över att bryta sin president ed.

Även du borde ju inse att om jag ställer mig utanför din dörr med ett maskingevär men du vet om det och håller dig inomhus, så är är det rimliga inte att ge dig sparken för att du inte kommer till jobbet. Det är att garantera din säkerhet.

Sen kan man tycka att Yanukovich var en fegis. Ingen Zelensky direkt...Men upprätthålla demokratin är prioritet. Fega människor bör lyda under samma regler som andra.

Jag tror att Yanukovich blev intervjuad om det i Winter on Fire, förresten.
Citera
2022-12-02, 16:45
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Näha, i inlägget innan så påstod att vi båda vet svaret på varför ryssen flydde, jag vet fortfarande inte hur det kommer sig att en militär "stormakt" överger "sitt" territorium. I mina ögon en djävligt märklig nation som gör på detta sätt.
För att det är en omöjlig stad att göra en reträtt ifrån om Ukraina hade börjat ta sig in i staden. Även om det var usa som försökte hålla Kherson så hade dom nog gjort samma val så deras soldater inte simmar över en flod i en reträtt och blir skjuten i ryggen.
Citera
2022-12-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Verkligen inte. De lyckades inte ta sig in i Kherson förens ryssen hade evakuerat..
Det var väl en ganska genomtänkt strategi. Plåga ryssen tills de inte längre har någon annan möjlighet än att dra sig tillbaka istället för att på ryskt maner offra tusentals soldater på att inte lyckas inta Bakhmud. Det är ingen slump att ryssarna förlorade fler soldater i de båda världskrigen än övriga länder tillsammans (oräknat Kina).
Citera
2022-12-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du har inte tänkt på att Nato kanske är en del av varför kriget startade? Varför är USA så intresserad av Ukraina redan innan kriget? Varför har Natos trupper haft träningsanläggning i Ukraina.. ja det finns hur mycket som helst att fundera på. Som sagt det kanske helt enkelt inte bara är Ryssland som är boven i dramat i allt detta.

On the Frontlines of Ukraine's Proxy War Between the West and Russia.
"The West has used everything from signals intelligence operations, espionage, fighter jet saber-rattling, and diplomatic standoffs to stem the rise of Russian influence around the world. These efforts are coming to a dangerous head in Ukraine — a classic Eastern Bloc proxy state — where the presence of NATO troops is driving tensions to Cold War-era levels.

As the armed conflict between the Ukrainian army and Russian-backed separatists enters its third year, VICE travels to the frontline to take a closer look at what international assistance really looks like for those caught in the line of fire."

https://www.youtube.com/watch?v=e7D4r8OTgTw
Kriget startade då barnamördare v.puttin gav order att invadera Ukraina och därigenom bryta mot FN-stadgan. Ukraina är sedan 1991 ett självständigt land och har samma rättigheter och skyldigheter som alla andra självständiga länder.
Citera
2022-12-02, 16:51
Medlem
leachs avatar
Citat:
För att det är en omöjlig stad att göra en reträtt ifrån om Ukraina hade börjat ta sig in i staden. Även om det var usa som försökte hålla Kherson så hade dom nog gjort samma val så deras soldater inte simmar över en flod i en reträtt och blir skjuten i ryggen.

Tack då vet jag din ståndpunkt. Fortfarande sjukt fegt av ryssen att lämna "sitt land och sin befolkning".

EDIT: Och stjäla från sig själv.
Citera
2022-12-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
"Objektiv verklighet" bara de orden får mig att "förstå".

Jag talar inte flytande postmodernism utan det är vad det är

https://sv.wikipedia.org/wiki/Objektivitet
"Att något är objektivt sant, en objektiv sanning, betyder att det är sant oberoende av subjektivitet."

Citat:
Officerstidningen likanar numera ETC och Pasikivi va? Svenska officerare hämta väl fortfarande sin "yrkeskunskaper" ur 91´an Karlsson va och Pentagonkurser? De enda som överträffar militären i dumhet är SÄPO och möjligtvis Polischefer.

Jo, men vad hjälper det en värdelös människa att ha värdelösa känslor?

det jag syftade på var stycket
– Rysslands krig mot Ukraina har nu pågått i över fem månader och det är oerhört viktigt att omvärlden fortsätter att stödja Ukraina i landets kamp för suveränitet och självbestämmande

vilket förklara vad usa (kanada, sverige mfl) militär har pysslat med i ukraina.

Citat:
Det finns en förvirrad australiensisk Youtuber som på något underligt sätt hamnade i Ukraina och fortsatte åka runt efter det kriget bröt ut. Jag har tittat på en hel del av hans filmer men han känns på något sätt tragisk. "willybeatscancer" och på något sätt fick han sitt genombrott genom att intervjua utländska legionärer som krigar, krigat i Ukraina". Willy känns mest intresserad av att göra videos som ger många klick men på något sätt har han stort behov att förmedla tomheten och hemskheten i vad dessa stackars människor varit i Ukraina och gjort.

Eftersom många av dessa numera vrak till människor både har varit med om krigsbrott mot civila men inte minst har varit med om hur fruktansvärt korrumperad och männsiskofientlig ukrainsska armen varit mot/för dem. Nu har rysk media uppmärksammat dessa filmer och ni som vill lyssna på äkta "hjältar" varsågoda:

https://southfront.org/foreign-mercenaries-kiev-regimes-war-is-full-of-corruption-deceit-and-dirty-deals/

du behöver inte oroa dig, southfront är inte på riktigt, utan bara en rysspropganda kanal som tigger pengar.

https://en.wikipedia.org/wiki/SouthFront
Citera
2022-12-02, 16:54
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Tack då vet jag din ståndpunkt. Fortfarande sjukt fegt av ryssen att lämna "sitt land och sin befolkning".
Ryssland insåg nog att en reträtt och att stanna kvar ger samma effekt, förutom alla döda soldater isåfall. Ryssland har extremt många spioner i Ukraina så dom hade nog plockat upp att dom hade planerat en Kherson-offensiv i flera månader.
Citera
2022-12-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Även du borde ju inse att om jag ställer mig utanför din dörr med ett maskingevär men du vet om det och håller dig inomhus, så är är det rimliga inte att ge dig sparken för att du inte kommer till jobbet. Det är att garantera din säkerhet.

Då är det enda du behöver göra är att bevisa att ditt scenari var sant. för enligt EUs förhandlar är det ju falskt.

https://twitter.com/sikorskiradek/status/437229992117035009

Citat:
Sen kan man tycka att Yanukovich var en fegis. Ingen Zelensky direkt...Men upprätthålla demokratin är prioritet. Fega människor bör lyda under samma regler som andra.

Det gör de, väljer han att fly landet som en tjuv i mörkret istället för att vara president så....

Citat:
Jag tror att Yanukovich blev intervjuad om det i Winter on Fire, förresten.
Yanukovich är en dömd landsförädare som behöver avtjäna sitt straff först, sen är det givetvis rimligt att höra närmare om hans upplevelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in