2022-12-01, 15:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
det kom idag en rapport om ukraina kriget, enligt denna så vart ryssland mkt nära att nå sitt mål i början på kriget, samt att de ryska trupperna är inte skit som framstår i svensk media.

ett problem de ryska soldaterna har är sin beslutskedja, där de inte vågar bryta ett mönster om inte det kommer en order från högre ledning, detta stödjer det som är sagt från ukrainskt håll att ryssarna tidigare upprepade sina anfall på exakt samma sätt om och om igen.

här är rapporten: https://static.rusi.org/359-SR-Ukraine-Preliminary-Lessons-Feb-July-2022-web-final.pdf

Jag har lite svårt för denna rapporten. Den ger ytligt sett ett "professionellt" intryck men den är egentligen inte argumenterande utifrån data. Varför släpper man sånt här offentligt?

De skriver också själva det:
"This report is methodologically problematic. It draws on the operational data accumulated by
the General Staff of the UAF during the conflict, which was made available to the authors. A
significant proportion of this data cannot be made public but was used to inform the conclusions
of this report. "

Så det är bokstavligen en "source: Trust me bro"-rapport. Vad är RUSIs agenda?
Citera
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Nja, det är du som påstår att

1. "Något" kommer att hända, om
2. "X" är uppfyllt.

Då är det upp till dig att förklara, utveckla, svara på vad detta "X" är. Annars gissar du ju bara. Hittar på saker som inte har nån bäring i verkligheten, what-so-ever. Då är du ju bara en riktigt sorglig figur som sitter med dina fria fantasier och hittepå-uppgifter, övertygad om att du är omgiven av rosa enhörningar.
Jag orkar inte försöka motivera varför det är så, om du seriöst tror att Ryssland inte kommer svara mot attacker inne i sitt eget territorium så får du tro det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Om fjollan nu redan trippar runt i högklackat så är det ju bara kjolen som saknas😂.

Och en BH, för chipstuttarna.

Det ser verkligen förjävligt ut, när han bögar omring, ridande på en häst, ute på den ryska stäppen, med hängpattarna fladdrande, slängandes upp och ner, från vänster till höger.

Det ser iallafall inte MANLIGT ut....
Citera
2022-12-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
100% om Ukr börjar skjuta djupt inne i Ryssland så kommer Putin eskalera kriget grovt, du hade insett det också men du lever i förnekelse. Du vill inte ge Putin makten i ditt huvud och erkänna för dig själv att han har 7000+ kärnvapen och Ukraina inte har det. Cope some more. Väldigt typiskt tonårings beteende från din sida. Måste vara jobbigt att vara så efterbliven, outbildad, ung och arg.

Nu skulle jag tro att du Mr konto från september och 500 inlägg med endast Putin-propaganda är den som har problem med trovärdigheten.

Att dessutom flexa "antal kärnvapen" likt en dagisunge som "min pappa är starkare än din" är knappast heller något som får dig själv att framstå som särkilt vuxen direkt. Just saying😂
Citera
2022-12-01, 15:29
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
det kom idag en rapport om ukraina kriget, enligt denna så vart ryssland mkt nära att nå sitt mål i början på kriget, samt att de ryska trupperna är inte skit som framstår i svensk media.

ett problem de ryska soldaterna har är sin beslutskedja, där de inte vågar bryta ett mönster om inte det kommer en order från högre ledning, detta stödjer det som är sagt från ukrainskt håll att ryssarna tidigare upprepade sina anfall på exakt samma sätt om och om igen.

här är rapporten: https://static.rusi.org/359-SR-Ukraine-Preliminary-Lessons-Feb-July-2022-web-final.pdf

Intressant det där, Ryssarna antog att Ukraina skulle luras att hålla sina trupper borta från Kiev genom en överraskning.

För oss som följde förloppet framstod de ryska trupprörelserna som väldigt tröga. Så småningom bildades kolonner av pansar in mot stan men då hade Ukraina sprängt broarna och fått Javelin.

Lavrov jublade över luftlandsättningen av elitstyrkor på Hostomel flygplatsen. Men detta utvecklades till en dålig kopia av Market Garden, de utplånades.
Citera
2022-12-01, 15:31
Medlem
US considering 'dramatic expansion' in training for Ukraine

Washington is considering significantly expanding the training the US military provides to Ukrainian troops, multiple US officials told CNN.

This could amount to instructing as many as 2,500 Ukrainian soldiers a month at a US base in Germany, it said.

A source said this would be "much more intense and comprehensive" than military training received in the UK or in Poland.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-russia-putin-news-live-nuclear-latest-updates-12541713

HOORAH! 😁
Citera
2022-12-01, 15:31
Medlem
Citat:
Jag orkar inte försöka motivera varför det är så, om du seriöst tror att Ryssland inte kommer svara mot attacker inne i sitt eget territorium så får du tro det.

Tekniskt sett så förekommer det redan och inget har hänt. Eller hur är det nu? Belgorod ligger inte det i Ryssland? Och hur är det med Donbas, Kherson och Krim? Det är väl också Ryssland eller… ja du kanske kan klara ut det där för oss som är lite förvirrade?
Citera
2022-12-01, 15:32
Medlem
Citat:

På sätt och vis så schabblade Putin bort den röda linjen när han sa att vissa territorier tillhörde Ryssland och att ett angrepp på dessa skulle räknas som ett angrepp på Ryssland.

Ukraina attackerade dessa områden och Ryssland flydde - inget speciellt hände.

Bluffen avslöjad.
Citera
2022-12-01, 15:35
Medlem
guubens avatar
Slut på hjälpen från Frankrike, Europa börjar tröttna på Zelensky
www.swentr.site
Citera
2022-12-01, 15:37
Medlem
Reimers avatar
Dagens uppdatering från Kenneth Gregg, minusgrader har kommit till fronten så marken är snart hård nog för en offensiv.

Citat:
Dagens uppdatering 01.12.2023 och väntans tider. Vädret har slagit om och blivit minusgrader. Lervällingen på åkervägarna fryser till väldigt snabbt och blir framkomliga för vårt rörliga lätta infanteri. Väntan nr 1 är alltså på vår december offensiv, vi har haft trupprörelser idag så T minus 0 närmar sig. Väntan nr 2 är på den ryska missilattacken som också kommer nästa vecka. Som jag läser tecknen så blir det en attack där orcbossen sätter allt på ett kort. Klarar vi av den med ngt sånär bibehållen el-infra är det värsta bakom oss.
Det är även 83 år sedan Sovjet anföll mitt fädernesland på samma sätt som man anföll oss i Ukraina. Därför tar hag tillfället iakt och tackar våra finska veteraner samt de frivilliga svenskarna, danskarna, norrmän och nord amerikaner. Samma frivillighet från samma länder ser vi nu här i Ukraina, samma kamp för rätten till eget land och frihet.
Dagens frontlinjer är oförändrade, samma förluster som igår har ryzzarna.
Så har jag en önskan; för att snabbare få bort restrektionerna ber jag er dela och sätta tummen upp på mina inlägg. Detta hjälper mig att bli kvitt bannet på degradering i infoflödet.
Ikväll skall jag träffa ngr svenska militärveteraner i Kyiv över en bit mat, ser framemot detta.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Senast redigerad av Reimer 2022-12-01 kl. 15:51.
Citera
2022-12-01, 15:37
Medlem
Ännu en planerad rysk reträtt, helt enligt "planen" :

Russian forces abandoned the city of Kherson last month after months of occupation, taking up positions across the nearby river.*

It has already told Russian civilians to leave towns within 15km of the river and withdrawn its civilian administration from the city of Nova Kakhovka on the bank of the Dnipro.*

Now, the Ukrainian military says Russia is pulling out soldiers and equipment from the town of Oleshky.*

Enemy troops were withdrawn from certain settlements of the Kherson oblast and dispersed in forest strips along the section of the Oleshky - Hola Prystan highway," it said, referring to a 25km (15 mile) stretch of road through riverside towns scattered in woods on the bank opposite Kherson city.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-russia-putin-news-live-nuclear-latest-updates-12541713
Citera
2022-12-01, 15:38
Bannlyst
Citat:
Jag har inget emot att Ukr kan få vapen med 250-350km räckvidd och slå inne i Ryssland, men jag kan förstå varför Nato inte vill skicka det. Putin och hela ryska ledningen kommer se det som att Nato då har förklarat krig mot Ryssland och kommer då garanterat eskalera kriget. Ryssland kommer då slå ut 100% av all infrastruktur, kanske kemiska vapen, kanske kärnvapen och det finns en chans att om Ukr skjuter inne i Ryssland så motiverar det ryssarna att gå o kriga och höjer moralen för dom ryssar redan i Ukraina för då krigar dom inte längre enbart för Putins agenda.

Citat:

Ukraina attackerar redan inne på ryskt territorium. Har du missat det?

Ukraina attackerar inne i Donetsk, Kherson och Krim. De har ju för fan bombat sönder Krim-bron!

De har attackerat och attackerar mål i och omkring Belgorod och flera andra ryzka städer, så nu är det verkligen dags för dig att stäppa upp och berätta för alla på det här forumet vars gränsen går....!

För det är det du påstår i en mängd inlägg:

1. Om Nato skickar vapen som kan skjuta 25-30 mil
2. DÅ kommer bajs-pitten att bli stortokig och
3. eskalera kriget

Min enkla fråga är då, vilket du har väldigt svårt att besvara, om det är ok att jänkarna skickar vapen och ammunition som kan skjuta halva det avståndet? 3/4 av det avståndet?

Kan jänkarna skicka artilleriammunition som går EN meter längre än den dom skickar idag? 2 mil längre? 5 mil längre? 20 mil längre?

För du kan väl inte ha dragit "250-300" kilometer ur röven?
Senast redigerad av ABanderas68 2022-12-01 kl. 15:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in