Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-30, 22:47
  #517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Med 15 årigt snitt runt 0,5 per år så kallar jag 3 på ett år för stimm. 2 solklara human factor dessutom
Dessutom de flygrelaterade olyckorna som har bäring på SFF verksamhet
Jovisst men om man ska se till sporten i stort, i Sverige och internationellt, så måste man se den stora bilden. Vi har haft två sanslösa flygolyckor, som man definitivt lärt sig av, och tre likaså tragiska olyckor med enskilda hoppare. Skulle detta vara en trend som fortsätter så vore det oroande, men jag tror vi ser ett ”stimm” som inte visar sig vara typiskt. Jag ser fortfarande min älskade sport som allt säkrare (inom rimliga gränser) och inte som en verksamhet man behöver oroa sig över. Alla olyckor är djupt tragiska och vi lär oss av varenda en.
Citera
2022-09-30, 22:50
  #518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Jovisst men om man ska se till sporten i stort, i Sverige och internationellt, så måste man se den stora bilden. Vi har haft två sanslösa flygolyckor, som man definitivt lärt sig av, och tre likaså tragiska olyckor med enskilda hoppare. Skulle detta vara en trend som fortsätter så vore det oroande, men jag tror vi ser ett ”stimm” som inte visar sig vara typiskt. Jag ser fortfarande min älskade sport som allt säkrare (inom rimliga gränser) och inte som en verksamhet man behöver oroa sig över. Alla olyckor är djupt tragiska och vi lär oss av varenda en.

Jag tjatar vidare
Då sticker sverige ut nåt grymt internationellt. Manar till fundering om systemfel. Trenden måste ju brytas. Tänk dig en olycka till i år. Ren slump kanske. Men ändå.

Sen håller jag med dig om att det i grunden är säkrare
Citera
2022-09-30, 22:52
  #519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Jag tjatar vidare
Då sticker sverige ut nåt grymt internationellt. Manar till fundering om systemfel. Trenden måste ju brytas. Tänk dig en olycka till i år. Ren slump kanske. Men ändå.

Sen håller jag med dig om att det i grunden är säkrare
Fast, igen, tror jag det jämnar ut sig (vilket hemskt uttryck i sammanhanget….) över tid. Sporten är likadan internationellt och Sverige är inget undantag. Sporten är säkrare - men utövarna fler.
Citera
2022-11-14, 19:02
  #520
Medlem
Varit väldigt tyst om utredningen kring den här olyckan.
Citera
2022-11-17, 11:49
  #521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeckAron
Varit väldigt tyst om utredningen kring den här olyckan.
Den finns att läsa nu.
Citera
2022-11-17, 15:31
  #522
Avstängd
wwrs avatar
Jag har inte läst alla dokument, men årets olyckor var väl ganska representativa (fast ovanligt många?).

* En grön hoppare gör ett stort fel och drar reservhandtagen i fel ordning.

* En extremt erfaren hoppare försöker fixa ett fel och håller underligt nog på för länge innan han drar reserven, vilket han enligt instruktionerna borde ha gjort långt tidigare.

* Orsakades inte Vårgårdaolyckan av att en avancerad fallskärm flögs "på gränsen" på låg höjd?

Utrustningen har fungerat korrekt/som förväntat i samtliga fall. Självklart skall man räkna statistik men det säger inte allt om vad som hänt. Man skall inte tro att man själv aldrig kan göra sådana fel, men man skall veta vad som orsakat olyckorna om man funderar på att börja hoppa. Det är inte så att "fallskärmen bara inte utvecklar sig" i en viss promille av hoppen. Det finns ofta orsaker som till stora delar går att förebygga.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-17 kl. 16:15.
Citera
2022-11-29, 12:32
  #523
Medlem
meas19s avatar
Utredningen klar se länken.

https://sff.se/phocadownload/Var-org...2010%20sep.pdf
Citera
2022-11-30, 22:17
  #524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte läst alla dokument, men årets olyckor var väl ganska representativa (fast ovanligt många?).

* En grön hoppare gör ett stort fel och drar reservhandtagen i fel ordning.

* En extremt erfaren hoppare försöker fixa ett fel och håller underligt nog på för länge innan han drar reserven, vilket han enligt instruktionerna borde ha gjort långt tidigare.

* Orsakades inte Vårgårdaolyckan av att en avancerad fallskärm flögs "på gränsen" på låg höjd?

Utrustningen har fungerat korrekt/som förväntat i samtliga fall. Självklart skall man räkna statistik men det säger inte allt om vad som hänt. Man skall inte tro att man själv aldrig kan göra sådana fel, men man skall veta vad som orsakat olyckorna om man funderar på att börja hoppa. Det är inte så att "fallskärmen bara inte utvecklar sig" i en viss promille av hoppen. Det finns ofta orsaker som till stora delar går att förebygga.

Intressant inlägg.
I de två första ovanstående så var väl ändå grundproblemet att just huvudfallskärmen ”bara inte utvecklade sig”. Dock inte dödsorsaken enligt utredningens resonemang. Orsaken till felfunktionen nästan ges inget utrymme i utredningen. Lite märkligt. För utan den så hade inte hopparen fått det stresspåslag som orsakade felhanteringen i skede två.
Felfunktioner kanske inte anses som ett problem. Men det förutsätter ju att man är väl förberedd på dem.
Hur menar du att utrustningen fungerade korrekt vid felfunktionerna.
Citera
2022-12-01, 00:02
  #525
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Intressant inlägg.
I de två första ovanstående så var väl ändå grundproblemet att just huvudfallskärmen ”bara inte utvecklade sig”. Dock inte dödsorsaken enligt utredningens resonemang. Orsaken till felfunktionen nästan ges inget utrymme i utredningen. Lite märkligt. För utan den så hade inte hopparen fått det stresspåslag som orsakade felhanteringen i skede två.
Felfunktioner kanske inte anses som ett problem. Men det förutsätter ju att man är väl förberedd på dem.
Hur menar du att utrustningen fungerade korrekt vid felfunktionerna.
Att huvudfallskärmen ibland inte fungerar är något en hoppare måste räkna med. (Däremot kan självklart alla människor göra fel ibland. Men inom flygsport kan vissa fel få konsekvenser.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-01 kl. 00:12.
Citera
2022-12-01, 18:16
  #526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att huvudfallskärmen ibland inte fungerar är något en hoppare måste räkna med. (Däremot kan självklart alla människor göra fel ibland. Men inom flygsport kan vissa fel få konsekvenser.)

I inlägget innan skrev du ”det är inte så att fallskärmen bara inte utvecklar sig”
Nu skriver du ”att det är något man får räkna med”
Lite motsägelsefullt.
Men vi vet båda hur det funkar. Men frågan är väl ändå vad som är hönan och ägget.
Utan felfunktion på huvudskärmen så hade inte felhantering i reservdraget uppstått i något av fallen.
Min point är att utredningen faktiskt helt bortser från att det var en felfunktion.

Om det dessutom är som du säger ( och det vet vi ju) att ett tämligen stort antal reseavdrag utförs ( stort och stort kan diskuteras) så borde kanske utredning och säkerhetsarbete även fokuseras åt det hållet. Säkerhetsarbetet gör det antagligen. Men inte syns det i utredningen.

När dessutom två hoppare i samma klubb gör fel i reservrutinen, på några månader, så måste man även undersöka hur utbildning och träning på detta sker i klubben. Inte ett ord om detta i utredningen. Bara lite vagt att alla måste bli bättre.

Vi vet ju att de flesta hoppare är väl tränade på detta. Som du säger, så får man räkna med det.
Men varför missar en superkrafter, och en nybörjare. Dålig träning såklart.
Citera
2022-12-01, 18:21
  #527
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
I inlägget innan skrev du ”det är inte så att fallskärmen bara inte utvecklar sig”
Nu skriver du ”att det är något man får räkna med”
Lite motsägelsefullt.
Men vi vet båda hur det funkar. Men frågan är väl ändå vad som är hönan och ägget.
Utan felfunktion på huvudskärmen så hade inte felhantering i reservdraget uppstått i något av fallen.
Min point är att utredningen faktiskt helt bortser från att det var en felfunktion.

Om det dessutom är som du säger ( och det vet vi ju) att ett tämligen stort antal reseavdrag utförs ( stort och stort kan diskuteras) så borde kanske utredning och säkerhetsarbete även fokuseras åt det hållet. Säkerhetsarbetet gör det antagligen. Men inte syns det i utredningen.

När dessutom två hoppare i samma klubb gör fel i reservrutinen, på några månader, så måste man även undersöka hur utbildning och träning på detta sker i klubben. Inte ett ord om detta i utredningen. Bara lite vagt att alla måste bli bättre.

Vi vet ju att de flesta hoppare är väl tränade på detta. Som du säger, så får man räkna med det.
Men varför missar en superkrafter, och en nybörjare. Dålig träning såklart.
Att huvudfallskärmen inte utvecklar sig är något man måste räkna med. Som utredningen säger måste ännu mer träning sättas in för att klara den typen av olycka. Att sedan rutinerade utövare inom flygsport följer sina egna regler kommer man nog aldrig ifrån. Deras ansvar när ingen annan drabbas.

Jag har inte läst allt men bra utredningar verkar det.

Det handlar alltså om utrustning som fungerat som förväntat. Reservdrag ingår i sporten.

Det gäller att dra två handtag i rätt ordning på tillräcklig höjd. Det låter enkelt men måste tränas mer. Ingen skall tro att den aldrig kan missa det. Det kan man lära av de två olyckorna.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-01 kl. 18:28.
Citera
2022-12-05, 23:35
  #528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
När dessutom två hoppare i samma klubb gör fel i reservrutinen, på några månader, så måste man även undersöka hur utbildning och träning på detta sker i klubben. Inte ett ord om detta i utredningen. Bara lite vagt att alla måste bli bättre.

Du får nog läsa utredningarna lite noggrannare. Hopparna var varken från samma klubb eller hade samma grundutbildning. Det skiljer mer än 20 år mellan när hopparna tog sin fallskärmslicens.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback