Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det är möjligt att du har rätt. Men företaget som helhet har varit igång ett tag och för ett år sedan skedde diskussioner runt de äldre årsredovisningarna.
Utan det bästa sättet att bedöma företaget är förmodligen att försöka få fram hårda data på vad företaget nu producerar. Det är vad jag främst frågat efter. I vilka produkter (märken, modeller) används företagets batterier? Vilka större, regelbundna leveranser gör företaget? Det är de frågor jag främst ställt.
De enda som behöver bry sig är företagets kunder som är främst Volkswagen, BMW och Volvo. Volkswagen investerade miljarder i senaste investeringsrundan, samarbetet med Volvo går framåt starkare än någonsin.
Det enda du kan gå på är om du börjar höra att dessa kunder börjar klaga på att de inte får leveranser och måste skjuta upp lanseringar av nya bilmodeller.
Men sanningen är att alla som investerat i Northvolt är helt i det klara med att Northvolt ej kommer gå med någon vinst på minst 10+ år. Detta eftersom de kommer vara i en konstant expansionsfas de kommande åren och investera kraftigt.
Ett annat sätt du kan se om det inte går som det ska är om de plötsligt börjar skära ned på investeringarna och inte kan attrahera personal eller takten i nyrekryteringar börjar att avta. Om något så verkar Northvolt bara eskalera sina investeringar och expansionsplaner och allt jag hört är att rekryteringarna till Skellefteå går enligt plan och de kan fylla upp fabriken med arbetare. Även Northvolt Labs i Västerås går bra, de hade väl tänkt ha 300 anställda där och har istället 1000+ nu med enorma utbyggnader.