Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-28, 15:53
  #925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Fabriken har 1300 anställda. Den har varit öppen sedan januari. Det har gått in minst 6 miljarder offentliga medel i den.

Nu måste stora tidningar gå in och redovisa vad som sker med våra pengar]

Vilka offentliga medel tänker du då på?
Citera
2022-11-28, 16:08
  #926
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vilka offentliga medel tänker du då på?
EU (EIB) har från början satsat 3 miljarder kronor och pensionsfonderna lika mycket. Sedan har det visst skjutits till mer pengar i år.

Det skrevs massor om detta projekt i stora tidningar förra hösten. Nu har det blivit tyst och det hänvisas till information bakom betalvägg i lokaltidningar. Vi har rätt att veta hur fabriken går.
Citera
2022-11-28, 16:34
  #927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU (EIB) har från början satsat 3 miljarder kronor och pensionsfonderna lika mycket. Sedan har det visst skjutits till mer pengar i år.

Det skrevs massor om detta projekt i stora tidningar förra hösten. Nu har det blivit tyst och det hänvisas till information bakom betalvägg i lokaltidningar. Vi har rätt att veta hur fabriken går.

Pensionsfonderna satsar knappast pengar om de inte förväntar sig en utdelning. EIB:s pengar är ett lån antar jag. Jag har för mig att Volkswagen har gått in med närmare 120 miljarder kronor. BMW har väl också satsat stora summor. 6 miljarder är felräkningspengar i sammanhanget.

Knappast att Volkswagen och BMW hade gått in i projektet om de inte trodde på det.
Citera
2022-11-28, 16:39
  #928
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Pensionsfonderna satsar knappast pengar om de inte förväntar sig en utdelning. EIB:s pengar är ett lån antar jag. Jag har för mig att Volkswagen har gått in med närmare 120 miljarder kronor. BMW har väl också satsat stora summor. 6 miljarder är felräkningspengar i sammanhanget.

Knappast att Volkswagen och BMW hade gått in i projektet om de inte trodde på det.
Vi kan bara gissa hur storföretagen dealar detta mellan sig. Om företaget går dåligt kan lånet komma att skrivas av. Man kan inte alls lita på att pensionsfonderna satsar klokt. Vad jag kommer ihåg talade de om en politisk satsning på "gröna grejor".

I vilket fall har vi rätt att veta hur det går för företaget när så många offentliga miljarder har gått in i det.

Det är mycket suspekt hur skriverierna närmast tystnade helt när företaget kom igång. Det duger inte att bara hänvisa till information bakom betalvägg i mindre tidningar. Stora tidningar måste fullfölja och berätta hur det går för företaget. I vilka märken, modeller etc används företagets batterier? Vilka större leveranser sker?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-28 kl. 16:52.
Citera
2022-11-28, 16:54
  #929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi kan bara gissa hur storföretagen dealar detta mellan sig. Om företaget går dåligt kan lånet komma att skrivas av. Man kan inte alls lita på att pensionsfonderna satsar klokt. Vad jag kommer ihåg talade de om en politisk satsning på "gröna grejor".

I vilket fall har vi rätt att veta hur det går för företaget när så många offentliga miljarder har gått in i det.

Det är mycket suspekt hur skriverierna närmast tystnade helt när företaget kom igång. Det duger inte att bara hänvisa till information bakom betalvägg i mindre tidningar. Stora tidningar måste fullfölja och berätta hur det går för företaget. I vilka märken, modeller etc används företagets batterier?

Många av de industriprodukter, komponenter, som görs i Sverige har varken du eller jag någonsin hört talas om. De saluförs inte ut mot det allmänna utan finns "begravda" i andra produkter som möjligtvis säljs ut mot konsumenter som du och jag. De har således inget behov att synas utåt om de inte är börsnoterade vilket de flesta inte är.

Jag har då inte sett något suspekt i Northvolt utan de är fortfarande i uppstartsfasen. Jag antar att Volkswagen kommer att bli en stor kund likaså BMW. Volvo och Scania är förmodligen också med på ett hörn. Att mycket sedan är affärshemlighter är en given sak att ta i beaktande.
Citera
2022-11-28, 16:59
  #930
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Många av de industriprodukter, komponenter, som görs i Sverige har varken du eller jag någonsin hört talas om. De saluförs inte ut mot det allmänna utan finns "begravda" i andra produkter som möjligtvis säljs ut mot konsumenter som du och jag. De har således inget behov att synas utåt om de inte är börsnoterade vilket de flesta inte är.

Jag har då inte sett något suspekt i Northvolt utan de är fortfarande i uppstartsfasen. Jag antar att Volkswagen kommer att bli en stor kund likaså BMW. Volvo och Scania är förmodligen också med på ett hörn. Att mycket sedan är affärshemlighter är en given sak att ta i beaktande.
Självklart har vi rätt att veta vilka leveranser företaget gör när minst 6 miljarder av offentliga medel har gått in i det. Det är mycket skumt hur skriverierna tystnat. När statsministern besöker företaget nämns inte ett ord om jättesatsningen i Skellefteå, som det skrevs massor om förra hösten!

Men det har jag inte tid att upprepa mer just nu. Ha en trevlig kväll.
Citera
2022-11-28, 19:41
  #931
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/ny-...ill-skelleftea

Här kommer iaf en nyhet. Bygglovsansökan har lämnats in från bolaget som ska producera gödsel av NV-s restprodukter.
Citera
2022-11-30, 06:15
  #932
Avstängd
wwrs avatar
https://snipboard.io/yZ15RQ.jpg

Nu rapporterar Googles nyhetsflöde att Northvoltchefen fått pris som "Årets Entreprenör i Stockholm" (betalväggsartikel igen). (I Stockholm har väl inte företaget någon verksamhet, men där finns de politiska kontakterna.) Jag trodde sådana pris oftast delades ut för att uppmuntra småföretagare som lyckats få igång egna start-ups, inte till de som sprider EU-miljarder omkring sig. (Jfr Årets Svensk, Refaat el-Sayed) När man Googlar på "Årets Företagare 2022" kommer inte Carlssons namn upp utan andra pris listas. När man lägger in Carlssons namn i sökningen så visar det sig att han fått pris av revisionsbyrån EY, tillsammans med andra företagare i andra kategorier. Senast jag stötte på revisionsbyrån EY så var de inblandade i utredningen av den ryska s.k. dopinghärvan och hade översyn av rysk doping. Man får ett intryck av att EY kan vara en politisk aktör.

Så det rapporteras numera mest om Northvolts grandiosa framtidsvisioner med planer på byggnation av fabriker i Borlänge, Göteborg, USA och kanske mer. Men om hur det går för den fabrik som varit öppen i snart ett år, får vi inga rapporter. I vilka produkter används företagets batterier i större skala?

Även i denna tråd har aktiviteten avtagit. Liksom större massmedia var tråden mycket aktiv förra året men nu har många skribenter fallit bort. Den som frågar hur det går för företaget nu uppmanas prenummerera på lokaltidningar eller resa till Skellefteå! Det är möjligt att man har bränt minst 6 miljarder av offentliga medel på något som inte fungerar bra. Branschen är svår och domineras av asiater. Men vi vet inte säkert vad som skett eftersom vi inte får några konkreta, ingående rapporter i större media. Europa centralstyrs alltmer från EU, även tidningarna ligger under samma kontroll och har slutat granska företagen, i synnerhet företag som Northvolt som fått pengar via EU (EIB).
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-30 kl. 07:11.
Citera
2022-11-30, 13:44
  #933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
https://snipboard.io/yZ15RQ.jpg

Nu rapporterar Googles nyhetsflöde att Northvoltchefen fått pris som "Årets Entreprenör i Stockholm" (betalväggsartikel igen). (I Stockholm har väl inte företaget någon verksamhet, men där finns de politiska kontakterna.) Jag trodde sådana pris oftast delades ut för att uppmuntra småföretagare som lyckats få igång egna start-ups, inte till de som sprider EU-miljarder omkring sig. (Jfr Årets Svensk, Refaat el-Sayed) När man Googlar på "Årets Företagare 2022" kommer inte Carlssons namn upp utan andra pris listas. När man lägger in Carlssons namn i sökningen så visar det sig att han fått pris av revisionsbyrån EY, tillsammans med andra företagare i andra kategorier. Senast jag stötte på revisionsbyrån EY så var de inblandade i utredningen av den ryska s.k. dopinghärvan och hade översyn av rysk doping. Man får ett intryck av att EY kan vara en politisk aktör.

Enkel googling gav resultat utan betalvägg.

Northvolts huvudkontor är i hufvudstaden, samt att Carlsson bor där om jag inte har fel. Inte är det då konstigt att han får pris där. Sedan så är det mer bara att han har blivit uttagen till att vara finalist för någon nationell "tävling", inte att han är korad mästare.

Citat:
Så det rapporteras numera mest om Northvolts grandiosa framtidsvisioner med planer på byggnation av fabriker i Borlänge, Göteborg, USA och kanske mer. Men om hur det går för den fabrik som varit öppen i snart ett år, får vi inga rapporter. I vilka produkter används företagets batterier i större skala?

Det står i artikeln du själv delade.

Citat:
Även i denna tråd har aktiviteten avtagit. Liksom större massmedia var tråden mycket aktiv förra året men nu har många skribenter fallit bort. Den som frågar hur det går för företaget nu uppmanas prenummerera på lokaltidningar eller resa till Skellefteå!


Varför vill du inte resa till Skellefteå? Är det inte bra att få se med egna ögon om det är igång eller inte?

Jag kan citera mig själv här, för jag har faktiskt berättat för dig hur du ska kunna få reda på detta en gång tidigare. Tyvärr så ignorerar du mig men det är självklar upp till dig vad du vill göra med info.

Citat: Allt det här står i artikeln som du själv har länkat till. Jag trodde att du hade datan som du "diskuterade" I den här forumtråden men jag känner mig tyvärr så besviken. Jag har datan. Vill du ha den av mig så får du fråga mig, istället för att ignorera mig.

Citat:
Europa centralstyrs alltmer från EU, även tidningarna ligger under samma kontroll och har slutat granska företagen, i synnerhet företag som Northvolt som fått pengar via EU (EIB).

Mer trolig anledning är nog bara för att det har tappat sitt nyhetsvärde än att det skulle vara någon stor "konspiration" bakom.
Citera
2022-11-30, 14:32
  #934
Avstängd
wwrs avatar
Det sker skojerier i tråden. Det har tidigare hänvisats till data som andra har sökt och misslyckats. Detta måste upp i stora tidningar. Inte osäker information från anonyma internetskribenter, betalväggar i mindre media etc. I vilka produkter används företagets batterier? Vilka större leveranser sker? De som har information måste lägga in den med referenser så att den kan undersökas. Men trollning används i tråden för att försöka skapa personkonflikter istället för att diskutera företaget och öppet redovisa de uppgifter man har med referenser.

Dessa inlägg som fokuserar på andra skribenter och på inlägg i tråden istället för på företaget gör att man ytterligare stärks i en misstanke att något inte står rätt till med företaget. Det fortsätter att komma information i tdniingar, som att Carlsson fått pris. Det är betydligt viktigare att ta reda hur den tidigare så omtalade fabriken nu går.

Tråden skall inte handla om relationer mellan olika skribenter utan om företaget. Minst 6 miljarder offentliga medel har gått in i projektet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-30 kl. 14:57.
Citera
2022-11-30, 14:37
  #935
Medlem
Elvis avatar
Vet att i våras var en visning av fabriken buss runt om området och ingenting i själva fabriken. Kan iofs förstå att man inte vill ha folk springande där under byggnation.

Möjligt att det ser annorlunda ut nu.
Citera
2022-11-30, 15:03
  #936
Avstängd
wwrs avatar
Carlsson har alltså fått ett pris av sin egen revisor! Grattis!
Citat:
Peter Carlsson årets entreprenör i Stockholm
STOCKHOLM Northvolts grundare och vd Peter Carlsson har utsetts till EY Entrepreneur of the Year i Stockholms och Uppsalas regionfinal.
29 november 2022 kl 15:20 Uppdaterad: 29 november 2022 kl 16:06
Peter Carlsson vann regionfinalen i EY:s tävling och prisades under en galakväll i fredags.
https://affarerinorr.se/nyheter/2022...r-i-stockholm/
Citat:
Northvolt AB

Tillsynsbefattningar (2)
Ernst & Young Aktiebolag
Revisor
https://www.allabolag.se/5590158894/befattningar
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-30 kl. 15:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback