Citat:
Ursprungligen postat av
Grand-canyon
Boja och föra dom till Haag, ska det vara. Putin kommer inte gripas och föras till Haag. Vem skulle gripa honom? Det kommer inte ske någon statskupp i Ryssland min vän.
Putin sitter säkert. Tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av
annica, sthlm
Att vara internationellt efterlyst är nog ingen sak som skänker själen ro- jag kan tänka mig att de ryska lite högre ämbetsmännen kan vara vana att dra omkring på Londons gator, torgen i Paris och Roms tavernor, att ge avkall på allt de sett som livets lilla guldkant kan säkert kännas besvärande. Jag läser mig till att dessa herrar dessutom synes mycket nojjiga där de ser konspirationer och ränkspel lite överallt. Antagligen kommer de inte finna ro var de än styr sin kos, alltid orolig, alltid rädd, alltid misstänksam... ständigt anfäktas av hemsökelser och Maran som kommer smygande om natten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grand-canyon
Fast.. det föreligger ju ingen efterlysning. När ska du och dina polare lägga upp en efterlysning på lille Putte då? Mängder av krigsbrott har ju dokumenterats så varför vänta?
Jag är osäker kring kutym och vad som är brukligt men jag har en tanke om att räfst- och rättarting hålls efter det att kriget kommit till ett slut- vid den tid ansvar utkrävs och nationer med befolkningar skall finna ett förhållningssätt till varandra och sin samtid. Det är sedan länge oacceptabelt att låta förbrytelser obemärkt passera, världssamfundet är tvunget agera för att stävja framtida barbari och folkrättsbrott.
Alla krig tar någon gång slut och hur detta kommer sluta har de flesta förstått om man nu har lyssnat till- och varit förmögen ta till sig det som Nato- och övriga västledare nu många gånger förklarat och fastställt...
'Ryssland kommer inte tillåtas vinna' och när nu detta så tydligt har förklarats är det också vad som framledes gäller.
Det finns organisationer som nu och sedan länge undersöker, säkrar och utreder begångna brott mot folkrätt, krigets lagar, internationella regler, FN-konvention och traktat, brott mot mänskligheten och vidare missdåd. Naturligtvis ligger ansvar hos den enskilde soldaten men också hos dennes överordnade- och dennes överordnade osv. till dess vi kommer fram till den ryska ledningen- de kommer ställas till svar om det råder inga tvivel.
Du frågar om när efterlysning kommer ske och det vet jag alls inget om men någon gång efter att kriget upphört... måhända att delar av den juridiska biten kommer skötas på det israeliska sättet?