2022-11-29, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Formulerade mig kanske dåligt. Det bästa stället att anfalla är ju där man vinner Det jag menar är att där kan vara topologi, vegetation, politik, lokalbefolkningsstöd, logistik, etc som gör ett ställe sårbart. Men försvararen kompenserar ofta med att ha mer trupper där. Och just denna sista variabel har vi inte full information om. Kharkov-offensiven var ett bra exempel på det. Det minst kritiska att förlora för ryssen så teoretiskt sett det sämsta att anfalla. Men det var extremt underbemannat, så därför gjorde Ukraina en lyckad offensiv där ändå.

Man kan fatta beslut om var man ska vara på en mängd olika grunder. Det behöver inte ens alltid vara direkt militära skäl till var man sätter upp ett försvar eller riktar ett anfall.

Ett berömt exempel är slaget om Monte Cassino. Den kulturellt belevade tyske befälhavaren Albert Kesselring försökte skydda det antika klostret Monte Cassino och förbjöd därför sina trupper att sätta upp försvarspositioner inne i klostret och direkt utanför det. Det tyska försvaret befann sig därför på bergssluttningarna flera hundra meter från klostret, men amerikanerna trodde att klostret var besatt av tyska trupper och bombade det sönder och samman (de värdefulla föremålen hade tyskarna fört i säkerhet innan). Efter det att amerikanerna förvandlat klostret till en ruin ansåg sig tyskarna kunna inta försvarspositioner inne i ruinerna. Detta amerikanska misstag som möjliggjorde för tyskarna att inta bra positioner i klostret fördröjde sannolikt de allierades genomträngning av Gustavlinjen med ett par månader. Och kostade många allierade soldater livet.
Senast redigerad av Auric 2022-11-29 kl. 13:18.
Citera
2022-11-29, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Han är ju en president och en diplomat så han ska vara diplomatisk sen vet jag inte om deras relation kan skada vapenleveranserna men det är väl bäst att inte testa usas tålamod.

Människor är människor, beter du dig korrekt på jobbet mot andra hela tiden?
Citera
2022-11-29, 13:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja det är möjligt. Jag har svårt att se att så mycket av kedjan skulle gå därigenom. Men vet inte.
Studera järnvägslinjerna genom Ryssland och Ukraina så förstår du vad jag pratar om. Järnvägen är enormt viktig för rysk logistik.
Citera
2022-11-29, 13:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ok nu är jag med. Det är inte scenariet jag har räknat på, jag har inte räknat på att vi ger "Ryssland frikort att leka Hitler". Scenariet är definierat; En fred som slutits i April.

Men den faktiska effekten i verkligheten blir att ekonomierna i alla länder som angränsar till Ryssland kommer att upphöra att fungera eftersom det inte kommer att finnas något försäkringsbolag som kommer vilja försäkra någonting mot Ryssland.

Dessutom så KOMMER RYSSLAND FORTSÄTTA. De säger själva nu att deras mål inte var att bara ta Donbass, Luhansk och Krim utan att utplåna staten Ukraina "som ändå aldrig existerat". Ett fredsavtal är alltså bara någonting som Ryssland försöker få till för att hinna mobilisera fler, bygga fler vapen etc. Mobiliseringsordern är för övrigt på 3 år oavsett om det blir fred. Inga mobniks kommer komma hem innan 2025 om de inte kommer i liksäckar.
Citera
2022-11-29, 13:17
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Människor är människor, beter du dig korrekt på jobbet mot andra hela tiden?
Om det är mot en kund, ja. Men jag och Zelensky sitter ju inte i samma situation. Existensen av hans land kan bero på hur han framställer sig som person.
Citera
2022-11-29, 13:21
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Julia Davis noterar att tonläget hos Kremls propagandapladdrare inte är fullt så kaxigt längre. De tycks inse att det rentav finns en möjlighet att Rossiiskaja Pederastsija ska förlora, och de själva hamna i Haag.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1597465482592153601
Meanwhile in Russia: top propagandists and their friends in high places are getting worried about the possibility of losing the war to Ukraine and being tried at the Hague.

Njae, de vill väl skrämma populasen att om inte ryssland vinner så kommer alla ställas till svars. Så att inte folk känner att de blir trötta på de inkompetenta skränfockarna och accepterar att de i eliten ställs till svars.

Det är ett argument för att det är i allas intresse att ryssen inte går förlorande ur det här, vilket det naturligvis inte är. En vanlig ryss skulle ha mer att vinna på att ryssland demokratiseras.
Citera
2022-11-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Julia Davis noterar att tonläget hos Kremls propagandapladdrare inte är fullt så kaxigt längre. De tycks inse att det rentav finns en möjlighet att Rossiiskaja Pederastsija ska förlora, och de själva hamna i Haag.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1597465482592153601
Meanwhile in Russia: top propagandists and their friends in high places are getting worried about the possibility of losing the war to Ukraine and being tried at the Hague.
Ja många av dessa extrema dårar börjar nu sakta förstå vad som väntar dom och att en förlust inte längre är utesluten.

Hoppas våra egna landsförrädare också kan vakna upp och se vad som händer.....
Citera
2022-11-29, 13:23
Medlem
Ukrainska soldater ger bort sina vinterrockar till civila i Kherson.
Tala om medmänsklighet!

Citat:

Ukrainian soldiers give military coats to Kherson residents as winter bites

Ukrainian soldiers have been giving their warm military coats to residents in the Kherson region of the south as winter sets in.

Military volunteer Seva Koshel says he met two soldiers on a bus who explained they had no coats because they had given them to people in Kherson who reacted with "tears and smiles".

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-putin-backs-down-on-key-aim-russia-burned-bodies-of-own-soldiers-at-landfill-site -in-kherson-12541713
Citera
2022-11-29, 13:23
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Varför är Kinburn så viktigt - tycker det ligger avigt till sett till viktiga krimbron

Tror Ukraina vill ringa in ryssen och trycka dem mot Dnpr. Kinburn är bara en stödjepunkt i detta, kanske ett villospår.
Citera
2022-11-29, 13:27
Medlem
Citat:
Om det är mot en kund, ja. Men jag och Zelensky sitter ju inte i samma situation. Existensen av hans land kan bero på hur han framställer sig som person.

tror inte det är så mycket zelenskis ”persona” som är anledningen till att usa bidrag inte är mycket mer än en spottloska i en kopp (totalt understiger amerikanskt stöd till ukraina mindre än 0,5% av den federala budgeten).

utan snarare att man inte vill se rysslands invasion spilla över i något värre.
Citera
2022-11-29, 13:27
Medlem
Citat:

Då gör han det bra alltså? Betydligt mer sympatisk än sin motpart Putin som inte ens besökt fronten.
Citera
2022-11-29, 13:28
Bannlyst
Till alla värdelösa piss-ryzzar i tråden som tror att lite terrorbombningar av Kiev ska få Ukrainska soldater att tappa sin stridsmoral.

Dom här grabbarna och tjejerna har klart för sig varför de krigar, hur dom ska kriga och att dom ska kriga.

https://twitter.com/DefenceU/status/1597470159391887366
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in