Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag brukar hålla mig borta från gissandet om ryska och ukrainska förluster, eftersom det dels är just gissande, dels har mycket liten betydelse för krigets utgång. Mer intressant är hur och vilka som dödats, dvs vilka förband handlar det om.
Dina fantasisiffror på 5’-10’ döda ryssar är dock så befängda att de kräver en kommentar. Vi har visuell bekräftelse på drygt 8000 förlorade ryska fordon, varav 5000 förstörda (
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1). Även om man skulle anta att det bara omkommit i snitt 2 ryssar i varje förstört fordon (det sitter 3 i en strv) så hamnar man på 10 000 döda bara där. Till detta kommer alla som fått en drönare på beök, träffats av artilleri eller stupat på annat sätt.
Vi kommer inte att exakt veta förlusterna förrän många år efter kriget. Det betyder inte att du skall sitta och fabulera fritt.
—————
Edit: jag glömde att matte inte var ditt ämne i skolan. Du talade ju tidigare om hur Ryssland skulle skicka ”47 milljoner stridsvagnar” till Kiev, men korrigerade sedan dig själv och menade att man bara kunde skicka 10 miljoner soldater…
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Hälsa det till killarna som sover under en pressening i skogen efter mobiliseringen av 300’.
OM man hade vetat kill ratio mellan Ukraina och ryssland tror jag det hade varit väldigt intressant och sagt något om krigets utgång. Eller om fronterna stabiliseras helt.
Men vi vet inte det. Och så länge Ukraina återtar territorium så som de gjorde runt Kharkov och Kherson så tror jag de är extremt förlusttåliga. Det hade varit en annan sak om de offensiverna slagits tillbaka, eller om ryssarna skulle återta all den marken.
Vad det gäller ryssarnas förlusttålighet är ju risken att de börjar använda ABC-stridsmedel om de förlorar för många. De drar kanske en version av USAs kärnvapenkort, vilket många så klart inte kommer hålla med om och som så klart skulle isolera dem ännu mer. Eller, minst lika sannolikt, så ger de upp och rullar hem till 2021 års gräns i första hand. Men var går den gränsen? Vi vet inte. Irakkriget hade 100 000-500 000 döda (notera osäkerhetsmarginalen) på irakiska sidan. Ryssland har 3,5 ggr Iraks folkmängd. Om vi justerar, så blir det 350,000-1,750,000 döda soldater. Ryssland har vid VK2 världsrekord i uthållighet (samma för Ukraina, de är bägge Sovjets barn) och där finns nog inte lägre support för Putin i Ryssland än det fanns för Saddam i Irak. Detta var dock över 8 år, så över 45 000 döda om året kan vara problematiskt. Det är inte alls omöjligt att Ryssland har över 45 000 döda i år. Så det är intressant för förutsägelse av krigets utgång.