2022-11-20, 22:46
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Jag hittade precis till sidan där man kan läsa svar på 123 frågor om kriminalvården. Bland annat fick jag lära mig att man tjänar 13 kronor per dag och måste vara sysselsatt med exempelvis studier eller jobb. Men det var konstigt att det inte nämndes vad för typ av jobb. Vad får man jobba med i fängelset?

De är väldigt olika, ofta montering av olika saker. Men på Fosie så i alla fall förr så hade dom så man kunde sprutlackera möbler det var ganska skoj. Kan även vara så tråkigt som att packa 3 saker av varje i en zip påse. Typ pärlor och dylikt. Majoriteten av arbeten är montering skulle jag säga.

Dom har även på Fosie så man delar hundben till mindre ben.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
En fråga också. Det var en massa fokus på hälsenor överallt på insidan, folk som haltade runt och folk som pratade om ont i hälsenor. Jag fattade aldrig grejen, mer än att det var något underförstått med det

Ett exempel, en grabb såg att jag hade en skada på handen, som jag fick vid gripandet. Han frågade om han skulle hjälpa mig skriva en hemställan för att få det tittat på, sagt och gjort. Han skrev, jag lämna in. Såg inte helt vad det stod pga handstil och brydde mig inte heller. Men när jag träffar läkaren så frågar han om min hälsena och visar att det på hemställan står att jag söker vård för hälsenan...

Av nån anledning frågade jag aldrig han som skrev den, men får passa på nu. Någon som har en förklaring eller teori?

Kanske för att man möjligtvis med lite tur får andra skor? Kan ju aldrig tänka mig att dom skriver ut trevliga mediciner där
Citera
2022-11-21, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Hur förbereder du dig? Jag trodde inte man fick ta med sig något. Får jag fråga vad du är dömd för?

Mest mentalt. Jag är mer orolig än familjen. Det är ingen större sak så det ordnar sig ochg är ingen lång tid. Det är mest att jag tycker det är jobbigt att jag utsätter folk omkring mig att jag försvinner. Får mycket stöttning osv. Det låter säkert svin mesigt, och någoinstans är det det - dont do the crime if you cant do the time etc. - Men jag tycker det jobbigaste är faktiskt den biten. Mina "brottsoffer" är ersatta och har inga anspråk, straffet är för något jag gjorde för snart 3 år sedan.
Citera
2022-11-22, 18:23
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Kanske för att man möjligtvis med lite tur får andra skor? Kan ju aldrig tänka mig att dom skriver ut trevliga mediciner där

Kan iofs aldrig tänka mig att dom "skriver ut" andra skor heller, det får man nog ta med själv isf
Citera
2022-11-22, 18:28
Medlem
Mr-Kristers avatar
Första dagen och veckan på Nyköping klass 2

Småsliten efter en heldag i kriminalvårdens minibussar, bojad och kedjad, ankommer jag till Nyköping. Första intrycket är att allt ser nytt och fräscht ut.
Blir presenterad för avdelning B's kvinsp och en äldre fånge med aik-mössa. Aikaren berättar att det här är ett bra ställe, med bra människor. Kvinspen tar i hand och förklarar vem han är.
Avlämnas i ett pyttelitet väntrum, får ett par mackor med god ost på och får vänta där en timme eller så.

Blir sen hämtad av två vakter som tar med mig till ett nytt rum för visitering och urinprov. Vägrar UP och klär av mig naken. Vakterna förklarar att då blir det ISOL för Mr-Krister...
Vakterna lämnar av mig i en ISOL-cell. Ungefär samma sak som häktesvarianten, förutom att här finns radio, kaffe och en vattenkokare. Lägger mig och sover till radions knastrande...

Man kan se en av rastgårdarna från ISOL-cellen. Klar förbättring jämfört med häktet och underhållande att betrakta alla fångar, lite som fågelskådning, bara att alla är i samma färg... En gubbe vinkar och ser nästan sårad ut över att bli ignorerad.
Dagarna går långsamt men faktiskt rätt skönt att inte behöva gå direkt från ensamheten på häktet till en full avdelning och massa stök.

Efter en vecka blir jag hämtad av två vakter som tar med mig till avdelning B på Nyköping
Citera
2022-11-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
Första dagen och veckan på Nyköping klass 2

Småsliten efter en heldag i kriminalvårdens minibussar, bojad och kedjad, ankommer jag till Nyköping. Första intrycket är att allt ser nytt och fräscht ut.
Blir presenterad för avdelning B's kvinsp och en äldre fånge med aik-mössa. Aikaren berättar att det här är ett bra ställe, med bra människor. Kvinspen tar i hand och förklarar vem han är.
Avlämnas i ett pyttelitet väntrum, får ett par mackor med god ost på och får vänta där en timme eller så.

Blir sen hämtad av två vakter som tar med mig till ett nytt rum för visitering och urinprov. Vägrar UP och klär av mig naken. Vakterna förklarar att då blir det ISOL för Mr-Krister...
Vakterna lämnar av mig i en ISOL-cell. Ungefär samma sak som häktesvarianten, förutom att här finns radio, kaffe och en vattenkokare. Lägger mig och sover till radions knastrande...

Man kan se en av rastgårdarna från ISOL-cellen. Klar förbättring jämfört med häktet och underhållande att betrakta alla fångar, lite som fågelskådning, bara att alla är i samma färg... En gubbe vinkar och ser nästan sårad ut över att bli ignorerad.
Dagarna går långsamt men faktiskt rätt skönt att inte behöva gå direkt från ensamheten på häktet till en full avdelning och massa stök.

Efter en vecka blir jag hämtad av två vakter som tar med mig till avdelning B på Nyköping

vad tyckte du om Nyköping? tycker det är en riktigt dålig anstalt, inget gym, kass mat
Citera
2022-11-22, 19:24
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghettojesus
vad tyckte du om Nyköping? tycker det är en riktigt dålig anstalt, inget gym, kass mat

Minns knappt maten mer än att osten som låg i köket va god. Det enda som störde mig lite var plasthandskarna dom som serverade maten hade på händerna, förstår såklart varför och så men skulle hellre ha "lite skit i maten" än att känna det som att man blir serverad av svårt sjuka smittospridare... Kanske bara är jag

Jag trivdes bra där i övrigt, bra människor som AIKaren sa. Men gillade inte den där palestinataggtråden eller vad det heter, rakbladen på taggtråden alltså, ser otäckt ut.

Vilken avdelning satt du på?
Senast redigerad av Mr-Krister 2022-11-22 kl. 19:28.
Citera
2022-11-22, 19:41
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghettojesus

Det bästa va nog arbetet. Massa pyssel och hobbygrejer, konst och sånt. Det gillade jag verkligen. Slår lätt att skruva skruvar i plastslidor och dylikt.
Citera
2022-11-24, 12:07
Medlem
Nu ska jag berätta om min tid, och jag tror att den kommer låta lite otrovärdig, kanske provocera och förmodligen sticka ut lite.

Jag blev dömd till 9 mån effektivt. Satt på häktet med restriktioner i 2 månader tillsammans med högt uppsatta gängkriminella som tillhörde samma sida i konflikten i Sthlm. Vi sov på dagarna och pratade och kollade filmer/serier på nätterna. Vi diskuterade politik, historia, filosofi och den typen av ämnen. Det var alltså inga drängar jag satt med. Dessa snubbar var smarta.

Sen blev jag placerad på en trea. Jag utbildade mig till kock därinne och fick jobb direkt vid muck.

Jag skapade en massa användbara kontakter och mitt liv fortsatte gå framåt. Jag lyckades till och med drifta en hel del, ty många hade lur.

Jag själv sysslade aldrig med att ta in grejer eller knarka, eftersom jag ville ”lyckas” med min vistelse.

Enligt mig: en fantastiskt rolig och givande tid i livet. Det blir vad man gör det till.
Citera
2022-11-26, 23:25
Medlem
Marabouoreos avatar
Ni som suttit på SVARTSJÖ eller FÄRINGSÖ

Hur var det? Plitarna? Vilka välkända satt/sitter med er?
Senast redigerad av Marabouoreo 2022-11-26 kl. 23:27.
Citera
2022-11-28, 11:12
Medlem
Mr-Kristers avatar
Ett par månader på Nyköping avdelning B (Något komprimerat)

Kommer in på avdelningen utan någon som helst uppfattning om vad som är att förvänta sig. Tittar runt på alla i korridoren och får nyfikna blickar tillbaka, går raka vägen in till min cell. En nervös fånge knackar på och pratar som om han läser innantill från ett a-4, på knackig svenska. "Hej. Mat klocka xx. Dusch ligga där borta. Du välkommen!" Nått sånt.

Sen kommer en vakt och knackar på och säger åt mig att gå och hälsa på grabbarna, jag gör som han säger. Efter att ha presenterat mig för två grabbar i min ålder, Vicke och Jocke så är det dags att gå ut på promenad. Fattig liten cirkel med en basketkorg och palestinataggtråd. Blir erbjuden att va med och kasta basket, men avböjer med motiveringen att jag är lite folkskygg efter häktningstiden.

Får börja arbeta ganska omgående, arbetet består av olika hobbyaktiviteter i en stor sal. Jag säger "Synd att man inte får tälja inom kv, inte så svårt att ha ihjäl nån med det som redan finns tillgängligt liksom..." Blir visad runt av Jocke som stolt visar ett eget konstverk, föreställande en underförstått classy men fortfarande uppenbar, blodig fitta. Ganska vackert. Förstår vad Jocke längtar efter.

Själv testar jag på allt möjligt men fastnar inte för något. Blir så småningom flyttad till en mindre sal strax brevid, med lite mer lugn och ro, där får man välja mellan att sy eller göra halskedjor i silver. Väljer kejsarkedja. Glömmer hela tiden bort hur man gör och har svårt att få ihop länkarna, men gillar stämningen här och lyssnar på historier från äldre fångar.

Kön till visiteringen efter arbetet är ett intressant skådespel, många leker om det är en bra dag, eller bråkar om det är en sämre. Lekarna går bland annat ut på att med olika uppfinningsrika tricks stoppa fingrarna i mina fickor, utan att va för övertydliga med det. Otroligt gulligt och det värmde mitt hjärta.

Tillbaka på avdelningen så har min första tvättpåse kommit tillbaka, med underkläder som är aaalldeles för små och ser ut som ****. Letar upp Vicke i köket...

Mr-Krister- Vem jobbar i tvätten egentligen?
Vicke-Erhm... Jag?
MrK- EFTERBLIVEN?
V- Jaajaa, det är inte så lätt! Testa själv att jobba där får du se
Mrk- Kanske jag gör, men först ska ska jag göra ett tvätthembesök...

Sen är det mat, soppa, ofta soppa här, ibland bra, ibland mindre så. Får en överfull skål och försöker balansera till köket utan att söla ner mig. Sätter mig brevid en gubbe och småpratar lite, tittar på mitt plastglas som stått på avdelningen över natten och ser att någon har gjort ett kryss och skrivit "Mohammed" på det. Funderar på om det här betyder att jag tillhör "Mohammed" nu enligt prisonrules och skrattar högt för mig själv. Gubben ler glatt åt skrattanfallet.

Nästa dag går jag in till tvätten med några par underkläder i händerna och försöker pedagogiskt visa Vicke och hans medtvättare varför det inte fungerar så. Får en halvdan ursäkt och ett nytt erjudande om att börja arbeta där, eftersom en plats är ledig. Redan trött på silverkedjan så accepteras det. Riktigt terapiarbete ska det visa sig, vik tvätten med en kartongbit, dra uupp o Neer. Sen lite räkning, sortering och utskick av tvätt.

Förstår att det här, likt städare, är något av ett statussjobb på anstalten, eftersom folk är måna om att få bra grejer. Vissa skriver lappar med mer eller mindre underförstådda hot i tvättpåsen t ex, dom får skräp. Andra ber snällt eller bråkar på rätt sätt, dom får bra kläder. På tal om gud vet vad så säger jag till Vicke att jag ibland vill göra ont i honom.

Träffar på vägen "hem" en svart man med röda elaka ögon, "CANNABIS!" småskriker han, glöm det tänker jag. Något som inte stämmer här. Dagen efter dyker vakterna upp och tar med mig för drogtest, kanske, kanske inte ett sammanträffande. Vägrar som vanligt och får efter att ha klätt av mig naken följa med till kvinpens kontor.

Kvinsp- Använder du droger här?
Mr-Krister- Det har inte du med att göra
Kvi-Näe... Men gör du det?
Mrk-Nej.

Går tillbaka till min cell men blir strax hämtad igen och denna gång är det en helt annan stämning på avdelningen, alla tittar på mig som att dom vet vad det är som händer. Blir förhörd angående ett hot jag ska ha yttrat mot Vicke. "Ibland vill jag göra ont i dig" som påstås ha hörts av tredje part. Får förklarat för mig att det här, ihop med flera fall av UP-vägran och min kommentar om att det inte vore så svårt att ha ihjäl nån här med tillgängliga hjälpmedel betyder en ny vända ISOL...

Blir beodrad att sätta mig ner på ISOL-sängen av en vakt som nog inte är så van vid att bli emotsagd, vägrar av ren trots och säger "jag gillar inte hur du pratar till mig" vakten blir road och svarar "jaså? inte?" med ett stort leende. Han låter mig sen stå upp och signera ett dokument.

Efter en vecka på ISOL med mycket läsande så knackar en kvinnlig vakt på och berättar att det är förflyttning på g. "Du ska till Kumla" säger hon och blinkar flörtigt med ena ögat...
Senast redigerad av Mr-Krister 2022-11-28 kl. 11:16.
Citera
2022-11-29, 03:30
Medlem
Samkör Danmark och Sverige ponera att man är dömd till ett fängelse straff under en månad och vill åka utomlands men har blivit efterlyst av kriminalvården för att inte inställt sig på anstalt och väljer att åka utomlands skulle den danska gränskontrollen kunna se det eller att det skulle flagga om man vill resa från Danmark till något land utanför eu?
Citera
2022-11-30, 01:42
Medlem
Lite fel tråd kanske mod får gärna flytta inlägget.

Fattar inte hur jag inte kan googla fram frågan: Vad får man för straff om man hamnar i bråk och begår misshandel (ringa,normalgrad eller grov) inuti fängelset? Lär ju inte vara så populärt med vittnen och alla fängelsen är väl inte övervakade på alla platser hela tiden. Till vilken grad får man försvara sig och leder de flesta handgemängen bara till varningar eller hur funkar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in