Ett par månader på Nyköping avdelning B (Något komprimerat)
Kommer in på avdelningen utan någon som helst uppfattning om vad som är att förvänta sig. Tittar runt på alla i korridoren och får nyfikna blickar tillbaka, går raka vägen in till min cell. En nervös fånge knackar på och pratar som om han läser innantill från ett a-4, på knackig svenska. "Hej. Mat klocka xx. Dusch ligga där borta. Du välkommen!" Nått sånt.
Sen kommer en vakt och knackar på och säger åt mig att gå och hälsa på grabbarna, jag gör som han säger. Efter att ha presenterat mig för två grabbar i min ålder, Vicke och Jocke så är det dags att gå ut på promenad. Fattig liten cirkel med en basketkorg och palestinataggtråd. Blir erbjuden att va med och kasta basket, men avböjer med motiveringen att jag är lite folkskygg efter häktningstiden.
Får börja arbeta ganska omgående, arbetet består av olika hobbyaktiviteter i en stor sal. Jag säger "Synd att man inte får tälja inom kv, inte så svårt att ha ihjäl nån med det som redan finns tillgängligt liksom..." Blir visad runt av Jocke som stolt visar ett eget konstverk, föreställande en underförstått classy men fortfarande uppenbar, blodig fitta. Ganska vackert. Förstår vad Jocke längtar efter.
Själv testar jag på allt möjligt men fastnar inte för något. Blir så småningom flyttad till en mindre sal strax brevid, med lite mer lugn och ro, där får man välja mellan att sy eller göra halskedjor i silver. Väljer kejsarkedja. Glömmer hela tiden bort hur man gör och har svårt att få ihop länkarna, men gillar stämningen här och lyssnar på historier från äldre fångar.
Kön till visiteringen efter arbetet är ett intressant skådespel, många leker om det är en bra dag, eller bråkar om det är en sämre. Lekarna går bland annat ut på att med olika uppfinningsrika tricks stoppa fingrarna i mina fickor, utan att va för övertydliga med det. Otroligt gulligt och det värmde mitt hjärta.
Tillbaka på avdelningen så har min första tvättpåse kommit tillbaka, med underkläder som är aaalldeles för små och ser ut som ****. Letar upp Vicke i köket...
Mr-Krister- Vem jobbar i tvätten egentligen?
Vicke-Erhm... Jag?
MrK- EFTERBLIVEN?
V- Jaajaa, det är inte så lätt! Testa själv att jobba där får du se
Mrk- Kanske jag gör, men först ska ska jag göra ett tvätthembesök...
Sen är det mat, soppa, ofta soppa här, ibland bra, ibland mindre så. Får en överfull skål och försöker balansera till köket utan att söla ner mig. Sätter mig brevid en gubbe och småpratar lite, tittar på mitt plastglas som stått på avdelningen över natten och ser att någon har gjort ett kryss och skrivit "Mohammed" på det. Funderar på om det här betyder att jag tillhör "Mohammed" nu enligt prisonrules och skrattar högt för mig själv. Gubben ler glatt åt skrattanfallet.
Nästa dag går jag in till tvätten med några par underkläder i händerna och försöker pedagogiskt visa Vicke och hans medtvättare varför det inte fungerar så. Får en halvdan ursäkt och ett nytt erjudande om att börja arbeta där, eftersom en plats är ledig. Redan trött på silverkedjan så accepteras det. Riktigt terapiarbete ska det visa sig, vik tvätten med en kartongbit, dra uupp o Neer. Sen lite räkning, sortering och utskick av tvätt.
Förstår att det här, likt städare, är något av ett statussjobb på anstalten, eftersom folk är måna om att få bra grejer. Vissa skriver lappar med mer eller mindre underförstådda hot i tvättpåsen t ex, dom får skräp. Andra ber snällt eller bråkar på rätt sätt, dom får bra kläder. På tal om gud vet vad så säger jag till Vicke att jag ibland vill göra ont i honom.
Träffar på vägen "hem" en svart man med röda elaka ögon, "CANNABIS!" småskriker han, glöm det tänker jag. Något som inte stämmer här. Dagen efter dyker vakterna upp och tar med mig för drogtest, kanske, kanske inte ett sammanträffande. Vägrar som vanligt och får efter att ha klätt av mig naken följa med till kvinpens kontor.
Kvinsp- Använder du droger här?
Mr-Krister- Det har inte du med att göra
Kvi-Näe... Men gör du det?
Mrk-Nej.
Går tillbaka till min cell men blir strax hämtad igen och denna gång är det en helt annan stämning på avdelningen, alla tittar på mig som att dom vet vad det är som händer. Blir förhörd angående ett hot jag ska ha yttrat mot Vicke. "Ibland vill jag göra ont i dig" som påstås ha hörts av tredje part. Får förklarat för mig att det här, ihop med flera fall av UP-vägran och min kommentar om att det inte vore så svårt att ha ihjäl nån här med tillgängliga hjälpmedel betyder en ny vända ISOL...
Blir beodrad att sätta mig ner på ISOL-sängen av en vakt som nog inte är så van vid att bli emotsagd, vägrar av ren trots och säger "jag gillar inte hur du pratar till mig" vakten blir road och svarar "jaså? inte?" med ett stort leende. Han låter mig sen stå upp och signera ett dokument.
Efter en vecka på ISOL med mycket läsande så knackar en kvinnlig vakt på och berättar att det är förflyttning på g. "Du ska till Kumla" säger hon och blinkar flörtigt med ena ögat...
Senast redigerad av Mr-Krister 2022-11-28 kl. 11:16.