Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-28, 15:04
Medlem
EliteMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorup
Det stämmer inte att folk inte kan se grader av ondska och hemskhet, de allra flesta tycker att ett pedofilvåldtäktsmord är värre än ett politiskt motiverat attentat. Det är heller inte ett tecken på hög intellektuell förmåga att stödja massmord på oskyldiga, snarare tvärtom. Folk som stödjer sådana attentat är antingen väldigt politiskt och ideologiskt extrema eller socialt missanpassade förbittrade aspies som tror sig vara genier på grund av Dunning-Kruger-effekten, och vars inställning bottnar i deras uteslutning från samhället och sociala sammanhang.

Jag skulle tydligen tillhöra den andra sorten då, socialt missanpassade förbittrade aspies som tror sig vara genier. Well, jag är inget geni men har ett högt I.Q. värde, högre än de allra flesta. En riktig "aspergare" kan förresten inte ha låg I.Q. (minst normalt värde och uppåt), därför bör du kanske lyssna på dem emellanåt.
Citera
2022-11-28, 15:13
Medlem
EliteMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Och detta mina damer och herrar är vad curling-föräldraskapet gett oss. Empatilösa yngel vars största trauma i livet varit när det blev reklampaus mitt i barnprogrammet.

Hahah, stämmer att min barndom har varit problemfri, mina föräldrar är perfekta svenssons. Jag kommer från ett väldigt välbärgat område där dock alla snorungar runt mig också haft samma barndom vars största problem varit reklampauser. De är dock mycket mer "normala" än mig, sådana där typiska överklassungar som tramsar lite i gymnasiet, tar en öl med polarna och nån bögig kompisbåttur när det är sommar. De saknar visserligen delvis empati men stödjer förmodligen inte massmördare och terrorister som jag. Din spaning var rolig men inte riktigt i prick.
Citera
2022-11-28, 15:34
Citat:
Ursprungligen postat av EliteMale
En riktig "aspergare" kan förresten inte ha låg I.Q. (minst normalt värde och uppåt),
Det där diskuterades nyligen i en tråd. Har du en källa till det påståendet? För det enda någorlunda trovärdiga jag har hittat är att du inte får vara "alltför dum" men har inte sett något om att man minst måste vara normalsmart.

https://www.autism-society.org/what-...gers-syndrome/
Citat:
While some individuals with autism have intellectual disabilities, by definition, a person with Asperger’s Disorder cannot have a “clinically significant” cognitive delay and most possess average to above-average intelligence.,
Citera
2022-11-28, 15:41
Medlem
EliteMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det där diskuterades nyligen i en tråd. Har du en källa till det påståendet? För det enda någorlunda trovärdiga jag har hittat är att du inte får vara "alltför dum" men har inte sett något om att man minst måste vara normalsmart.

https://www.autism-society.org/what-...gers-syndrome/

Just det, den tråden med nån låg begåvad mähä TS som jobbade på samhall och det verkligen märktes på alla hans inlägg att han var relativt dum i huvudet. Typexempel på nån fjant som får Aspergers bara för att vårdpersonal idag är så kåta i att avancera karriären, de tenderar att blanda ihop aspergare och lågbegåvade...
Citera
2022-11-28, 15:43
Citat:
Just det, den tråden med nån låg begåvad mähä TS som jobbade på samhall och det verkligen märktes på alla hans inlägg att han var relativt dum i huvudet. Typexempel på nån fjant som får Aspergers bara för att vårdpersonal idag är så kåta i att avancera karriären, de tenderar att blanda ihop aspergare och lågbegåvade...
Du missade min förfrågan om källa.
Citera
2022-11-28, 15:43
Bannlyst
Citat:
Jag skulle tydligen tillhöra den andra sorten då, socialt missanpassade förbittrade aspies som tror sig vara genier. Well, jag är inget geni men har ett högt I.Q. värde, högre än de allra flesta. En riktig "aspergare" kan förresten inte ha låg I.Q. (minst normalt värde och uppåt), därför bör du kanske lyssna på dem emellanåt.
Stämmer inte, vissa med AS har lägre IQ än snittet och vissa har högre, genomsnittet är inte betydligt högre än för andra. Folk med AS brukar däremot överskatta sin intelligens och förmåga, eftersom att de inte kan leva sig in i hur andra tänker och tror att alla tänker som de själva gör. Så när någon har en annan åsikt än de själva så har de "fel" och är "dumma" snarare än att de tänker annorlunda. Själva har de ju aldrig fel i sin egen värld och har alltid en ursäkt om det skulle verka som det. Just det karaktärsdraget är också det som gör vissa av dem karaktäristiskt olidliga.
Citera
2022-11-28, 15:46
Medlem
EliteMales avatar
Citat:
Du missade min förfrågan om källa.

Nej såg att det stod "most" (de flesta), vad nu det innebär... Slarvigt uttryckt, ett enda ord som tydligen ska bevisa att somliga aspergare kan vara lågbegåvade.
Citera
2022-11-28, 15:47
Citat:
Nej såg att det stod "most" (de flesta), vad nu det innebär... Slarvigt uttryckt, ett enda ord som tydligen ska bevisa att somliga aspergare kan vara lågbegåvade.
Ok, du är alltså bergsäker på din sak utan att ha en vettig källa för det.

Aja, det är ju helt i linje med det intryck du gav i trådstarten. Shalom.
Citera
2022-11-28, 15:54
Medlem
Citat:
Hahah, stämmer att min barndom har varit problemfri, mina föräldrar är perfekta svenssons. Jag kommer från ett väldigt välbärgat område där dock alla snorungar runt mig också haft samma barndom vars största problem varit reklampauser. De är dock mycket mer "normala" än mig, sådana där typiska överklassungar som tramsar lite i gymnasiet, tar en öl med polarna och nån bögig kompisbåttur när det är sommar. De saknar visserligen delvis empati men stödjer förmodligen inte massmördare och terrorister som jag. Din spaning var rolig men inte riktigt i prick.
”Inte riktigt i prick”. Förutom att du precis bekräftade att den var det.
Citera
2022-11-28, 15:57
Medlem
EliteMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
”Inte riktigt i prick”. Förutom att du precis bekräftade att den var det.

Aha, du tänker att alla som är precis som jag som haft en problemfri barndom och inte alla som haft en problemfri barndom är precis som jag? Ifall det är så du menar så kan jag motbevisa dig.
Citera
2022-11-28, 15:59
Medlem
EliteMales avatar
Citat:
Ok, du är alltså bergsäker på din sak utan att ha en vettig källa för det.

Aja, det är ju helt i linje med det intryck du gav i trådstarten. Shalom.

Tänk om i din källa det istället ska stå ett "u" istället för "o", lol.

Det står "a person with Asperger's Disorder cannot have a “clinically significant” cognitive delay" vilket just skulle betyda att en person med Aspergers inte kan vara lågbegåvad? Sen står det "most" av nån anledning eftersom det är nån med noll koll som tramsat.
Citera
2022-11-28, 16:01
Citat:
Tänk om i din källa det istället ska stå ett "u" istället för "o", lol.

Det står "a person with Asperger's Disorder cannot have a “clinically significant” cognitive delay" vilket just skulle betyda att en person med Aspergers inte kan vara lågbegåvad? Sen står det "most" av nån anledning eftersom det är nån med noll koll som tramsat.
Tror du själv att det räcker med att ha strax under normal IQ för att räknas som att ha "clinically significant congitive delay"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in