Citat:
Som jag ser det, så blir det inte mer "pro" Kreml om Luka skulle störtas. Första veckorna kanske i det akuta politiska tomrummet, men efter det så.., går det nog en annan väg. Och enda vägen för Putin då.., för att stävja detta är att skicka in egna trupper.
Trupper han inte kan avvara. Putin har tillräckligt med migrän och magsår utav Ukraina.
Trupper han inte kan avvara. Putin har tillräckligt med migrän och magsår utav Ukraina.
Så är det.
Det mesta pekar på att belaruserna - och då inte minst sin unga befolkning - suktar efter att också få leva civiliserat och inte under en dekadent regim; än mindre den mest dekadenta utav dem alla vilket Kreml står för 2022 borträknat Nordkorea och några av centralasiens getknullardiktaturer. Om ens dem. Putins rövhålism tycks inte veta några gränser.
Samtidigt så har framgångarna knappast regnat ner över Kreml under sin ukrainska invasion och eftersom gemene ryss med hejarklack i väst tycks gå igång å det grövsta på övertrampen och varje steg som tas mot upprättandet av forna sovjetgränser så kanske inte spekulationerna om en vitrysk införlivning, direkt eller desto mer indirekt än mot tidigare, är så vilda trots allt. Putin är nog rätt sugen på att visa upp nått konkret i detta nu skulle jag tro.
Lätt spåna iväg dock. I skrivande sekund så är jag först och främst mest säker på att Kreml inte är så jätteförtjusta i hur puppet-"Lukas" utöver retorik dansat med under invasionen. Ytterst bottnar detta i min mening i det jag nämnde tidigare. Hur lite - om någonting öht. - Belarus har att vinna på att delta fullt ut i Kremls pedofila mördar- och våldtäkts-turné oavsett om man heter Lukasjenko eller är ett belarusiskt parkfyllo.
Bakom kulisserna så kanske Kreml sett till utvecklingen är fulla i fan i att inte ge dem något annat val om spekulationerna som råder bär sanning vilket jag betraktar som en missberäkning från Kremls sida om så vore fallet.