2022-11-27, 00:30
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Som jag ser det, så blir det inte mer "pro" Kreml om Luka skulle störtas. Första veckorna kanske i det akuta politiska tomrummet, men efter det så.., går det nog en annan väg. Och enda vägen för Putin då.., för att stävja detta är att skicka in egna trupper.

Trupper han inte kan avvara. Putin har tillräckligt med migrän och magsår utav Ukraina.

Så är det.

Det mesta pekar på att belaruserna - och då inte minst sin unga befolkning - suktar efter att också få leva civiliserat och inte under en dekadent regim; än mindre den mest dekadenta utav dem alla vilket Kreml står för 2022 borträknat Nordkorea och några av centralasiens getknullardiktaturer. Om ens dem. Putins rövhålism tycks inte veta några gränser.

Samtidigt så har framgångarna knappast regnat ner över Kreml under sin ukrainska invasion och eftersom gemene ryss med hejarklack i väst tycks gå igång å det grövsta på övertrampen och varje steg som tas mot upprättandet av forna sovjetgränser så kanske inte spekulationerna om en vitrysk införlivning, direkt eller desto mer indirekt än mot tidigare, är så vilda trots allt. Putin är nog rätt sugen på att visa upp nått konkret i detta nu skulle jag tro.

Lätt spåna iväg dock. I skrivande sekund så är jag först och främst mest säker på att Kreml inte är så jätteförtjusta i hur puppet-"Lukas" utöver retorik dansat med under invasionen. Ytterst bottnar detta i min mening i det jag nämnde tidigare. Hur lite - om någonting öht. - Belarus har att vinna på att delta fullt ut i Kremls pedofila mördar- och våldtäkts-turné oavsett om man heter Lukasjenko eller är ett belarusiskt parkfyllo.

Bakom kulisserna så kanske Kreml sett till utvecklingen är fulla i fan i att inte ge dem något annat val om spekulationerna som råder bär sanning vilket jag betraktar som en missberäkning från Kremls sida om så vore fallet.
Citera
2022-11-27, 00:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Man får aldrig svar från Putin runkarna på varför inte Ryssland kan dra sig tillbaka och ordna fred, Utan det är alltid Ukraina som ska ge med sig och förhandla, Aldrig Pissryssen. Knepigt

Nä det är inte knepigt, bara sorgligt då det innebär att ukrainarna måste spilla mer blod och vi får betala för det, vilket vi gladeligen gör. Men ukrainarna är tacksamma att vi gör det, och därför betalar jag gladeligen. Det finns inget förhandlingsutrymme, ryssen ska krossas, sen får vi ta det därifrån!
Citera
2022-11-27, 00:36
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Till vilka andra länder har Ryssland pipeline till?? Kina? Indien?
Har du levt bakom en mossig sten sista åren?

https://education.nationalgeographic.org/resource/europe-map
Citera
2022-11-27, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Och var ska EU hitta 300 miljoner ton, eller 1.5 miljarder fat olja nånstans som uteblir.
Lycka till.
Vi klarar det utmärkt, har du inte märkt det?
Ingen vill ta i er ryska muslimer med tång längre😹haha
Citera
2022-11-27, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Så är det.

Det mesta pekar på att belaruserna - och då inte minst sin unga befolkning - suktar efter att också få leva civiliserat och inte under en dekadent regim; än mindre den mest dekadenta utav dem alla vilket Kreml står för 2022 borträknat Nordkorea och några av centralasiens getknullardiktaturer. Om ens dem. Putins rövhålism tycks inte veta några gränser.

Samtidigt så har framgångarna knappast regnat ner över Kreml under sin ukrainska invasion och eftersom gemene ryss med hejarklack i väst tycks gå igång å det grövsta på övertrampen och varje steg som tas mot upprättandet av forna sovjetgränser så kanske inte spekulationerna om en vitrysk införlivning, direkt eller desto mer indirekt än mot tidigare, är så vilda trots allt. Putin är nog rätt sugen på att visa upp nått konkret i detta nu skulle jag tro.

Lätt spåna iväg dock. I skrivande sekund så är jag först och främst mest säker på att Kreml inte är så jätteförtjusta i hur puppet-"Lukas" utöver retorik dansat med under invasionen. Ytterst bottnar detta i min mening i det jag nämnde tidigare. Hur lite - om någonting öht. - Belarus har att vinna på att delta fullt ut i Kremls pedofila mördar- och våldtäkts-turné oavsett om man heter Lukasjenko eller är ett belarusiskt parkfyllo.

Bakom kulisserna så kanske Kreml sett till utvecklingen är fulla i fan i att inte ge dem något annat val om spekulationerna som råder bär sanning vilket jag betraktar som en missberäkning från Kremls sida om så vore fallet.

Tror du Putin kan trösta sig med Vitryssland i brist på annat ? Då får han ju något att visa upp i alla fall...
Citera
2022-11-27, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tyvärr har Lars Bern blivit senildement och mindre plastisk i hjärnan så vad han säger saknar bäring sedan covids intåg, där någonstans tappade han det fullständigt. Även en teknologie doktor kan tappa det på ålderns höst.
Eller tvärtom, han har förstått och många med honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Putin har inte ett skit i Ukraina att göra....punkt.
Hans våltäktsarmé ska ut. Inget annat gäller.
Putin vill inte ha Ukraina heller, det är inte därför som militären är där
Citera
2022-11-27, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Tror du Putin kan trösta sig med Vitryssland i brist på annat ? Då får han ju något att visa upp i alla fall...
Ryssarna tjänar extrema pengar på detta krig, kan vara en orsak till att det förlängs
Citera
2022-11-27, 03:24
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo

Lite så utifrån spekulationerna som råder rörande turerna om Belarus men det är just nu bara det - spekulationer. Inom ramarna för dessa spekulationer spekulerade jag sen i min tur bara vidare på just dessa.

Utifrån främst fiaskoinvasionens senaste tredjedel i backspegelnså är Putin i ett desperat behov av skalper att visa upp men rädd för att han inte behöver ett spekulativt införlivande av Belarus/tillsättandet av en desto mer utifrån Kremls intressen handlingskraftig puppet för detta att visa upp.

Ryssen äter exempelvis i detta nu otroligt sakta, och det till orimliga förluster vilket dock inte kunde beröra Kreml mindre, sig allt närmare exempelvis Bakhmuts stadsgränser och skulle tro att man om inte lång tid står "vid tullarna". Detta samtidigt som ukrainsk energiförsörjning med allt som är beroende av den äts och förmodligen kommer fortsätta att ätas ner successivt.

Befarar alltså att skalperna som han är i sådant akut behov av tyvärr kan komma att börja dugga tätt i vinter om dessa hot inte besvaras adekvat från Ukraina/Väst. Tvärtemot hur sensommaren och hösten sett ut så verkar det inte finnas en lika robust handlingsplan för vinterhalvåret på plats sett utifrån den relativa handlingsförlaming som uppvisats efter Kremls terrorbomningar. Att dessa skulle komma med första snöflingan kan heller knappast ha varit oväntade.
Citera
2022-11-27, 03:30
Medlem
andrewcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Ryssarna tjänar extrema pengar på detta krig, kan vara en orsak till att det förlängs

Ah! Antar att de plockar ut massvis av pengar ifrån alla förstörda militärfordon. Skönt! Tur man väljer helförsäkring! 🤓
Citera
2022-11-27, 05:05
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Varför fick då putin panik och invaderade Ukraina om så är fallet, då borde väl Nato inte vara ett hot för visst var det Nato som var en av anledningarna till att kriget startade? Plus lite imperiebyggande drömmar, utrotande av den Ukrainska kulturen och människor.

Ryssland synade NATO och gick in, man måste vara duktigt bög om man lyckas få det till att Ryssland är rädda för väst

https://t.me/Slavyangrad/22514

Two-thirds of the NATO countries have exhausted their potential in the issue of arms supplies to Ukraine, The New York Times reported.

According to representatives of the North Atlantic Alliance, the stocks of 20 out of 30 NATO countries are "almost at zero", but the remaining 10 members of the alliance have retained the ability to continue deliveries of weapons. Among the latter including France, Germany, Italy and the Netherlands.

As the publication notes, Poland and the Baltic countries have a particularly difficult situation with stockpiles of weapons. According to him, in general, NATO countries transferred weapons worth $40 billion to Ukraine, which is comparable to the annual military budget of France.
Citera
2022-11-27, 05:13
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Fjollorna i Wagner som är vana att "kriga" mot försvarslösa i Afrika är ett gäng mesar.
Stöter de på lite motstånd springer de som skrämda harar från fienden.

Och så tar vi oss tillbaka till verkligheten;

https://t.me/TrackAMerc/1679?single

Ukrainian journalist (from Telekanal BIKKA) embedded with Ukrainian army in Artemovsk (Bahmut) city posted today on her Instagram profile that just in the last two days Ukrainian army had over 500 wounded soldiers.

Number of killed is probably also very high but she is censored to give those numbers.

Undrar vilka som hänger vid Bakmut??

https://t.me/TrackAMerc/1674?single

Last week Azov forces came to reinforce Artemovsk Frontline.

One prominent Azov Nazi called Vadim Lysenkov posted five days ago proudly in front of Artemovsk (Bakhmut) entrance.

Today he was eliminated by Wagner.

Two more Nazis from the same Azov unit Got killed with Vadim Lysenkov.

Their callsign is Thunder (Grom) and Hunter.

Looks Like Azov is getting hammered today in Artemovsk (Bakhmut) by Wagner.
https://t.me/TrackAMerc/1674?single
Citera
2022-11-27, 06:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Finns inget intresse av att stoppa kriget. Ukraina får det material de behöver för att driva kriget i sin riktning. Varför ska vi stoppa kriget? Ukraina bestämmer när de vill avsluta det här, inte vi, inte ni. Ryssen kan helt sonika gå hem och stoppa kriget på det sättet, varför gör de inte det?

Ryssen kunde göra det, ja. Jag tycker det mest intressanta är att lägga tid på att analysera på hur vi bör agera om ryssen inte "går hem". Oavsett hur briljanta förklaringar vi når fram till, påverkar det inte Putin. Det är det som är skillnaden (förhoppningsvis) mellan Ryssland och oss, vi är en demokrati. Men visst kan det vara intressant ibland att försöka förstå den andre. Där är bra trådar för det, t ex "Kommer Ryssland att använda taktiska kärnvapen?", och "Är förlusten av Krim existentiell?". NATO är också en intressant i denna del, och jag läser gärna, men det är inte min prioritet att skriva om.

"Ukraina bestämmer när de vill avsluta det här, inte vi, inte ni."

Nu upprepar du bara västs låtsas-policy. Låt Ukraina bestämma när de vill avsluta, där är vi eniga - i snäv mening. Det är frikopplat från beslutet "hur ska vi stödja Ukraina?". Ukraina bestämmer inte över vår statskassa.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-11-27 kl. 06:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in