Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2022-11-16, 08:33
  #61
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
https://sverigesradio.se/artikel/eko...oende-av-honom

TS: Hur ska man lösa det här?

Få männen att sluta försörja sina familjer eller arbeta mindre? Införa mansskatt? Sänka priserna i affärer etc. för endast kvinnor?

Är gold diggers kvinnor också lika utsatta?

Finns väl män också som är i samma situation, men det lär nog aldrig media nämna(?)

Jag själv känner en man som konstant blivit utnyttjad ekonomiskt, samtidigt som hon bestämt över hela hemmet och deras två gemensamma barn.

Många pensionerade män i Sverige, som är hemlösa, hamnade på gatan efter skilsmässa.

Självklart ska ingen kvinna, eller man, behöva hamna i ekonomisk mardröm, men det gäller att erkänna att båda könen kan drabbas.
Detta är precis lika enkelspårigt som all annan feminism. Det är bara okej om de gör det.
Ett talesätt jag hört är:
Varför gnäller kvinnor över att de bara har 85% av männens lön?
De har ju en egen lön också.

Eller minns ni Tindersvindlaren?
Ett ramaskri, när kvinnorna själva fick betala för den livsstil de tyckte sig ha rätt till.
och helt riktigt dömdes han inte heller för de "brotten mot de kvinnliga privilegierna som kräver att män ska betala för allt".
Utan något bullshit runt omkring.
Citera
2022-11-16, 22:52
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Om ens omgivning / följare är villig/a att censurera sig och informationen om ens otillbörliga handlingar så kan man fortsätta med vad man håller på med. En viktig resurs. Hur tänker du?

censur = motsatsen till yttrandefrihet, en aktiv handling från en makt att förbjuda andra sin rätt att säga vad de vill.
liksom inget ord man använder på att frivilligt välja hålla käften om något.
Citera
2022-11-24, 00:26
  #63
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
japp, patriarkala "kalkyler" att kvinnor ska jobba gratis hemma eller med betydligt sämre lön och rättigheter och ständigt leva i beroendeställning tar garanterat död på relationerna med kvinnor, absolut!

Tillgång till censur? hur tänkte du där?

Är du själv en (vit) kvinna Merapi?
Citera
2022-11-24, 00:39
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Det är klart att det finns tyvärr kvinnor också som är elaka och manipulerade.
Jag är inte sån du säger, de flesta är inte det.
Människor idag är förvirrade, särskilt unga människor, det är tragiskt och så ledsamt.
Men tro inte att alla flickor, tjejer, kvinnor, kärringar är elaka eller ser ner på dig. För det är inte sant.
Jag har själv en son och kan förstå det hela.
Du är feminist, du är ett hycklande as som generaliserar män för att sedan skrika "sexist" när män generaliserar kvinnor
Du ville ju ha en alfahane och ansåg att andra typer av män är "fjolliga", nu fick du en alfahane, stå ditt kast, inte mitt fel som en man som prioriterar kreativ frihet framför pengar eller att passa in om din rika modeman gav dig stryk
Du kan köra upp ditt etablissemang i röven, jag vill inte vara del av det och jag vill vara så lite produktiv för samhället som möjligt och umgås med er modedrönare så lite som möjligt
Du hävdar att jag dödar din ekonomiska frihet, du är en del av den pöbel som dödar min kreativa frihet, du är en torr konformist
Tycker synd om din son som har en manahatande morsa, om han beter sig icketradionellt manligt så kommer du ju förstås övertyga han om att han är flicka ock bör skära av snoppen och ta hormoner, till skillnad från om du hade haft en dotter som heter sig icketradionellt kvinnligt, då är hon istället en tuff pojkflicka och det är sexism att inte acceptera hennes klädsel och beteende var det än må vara
Om ni feminister nu säger er att hata normer så kanske ni skall sluta att pracka på killar alla fula modekläder någon auktoritär modejournalist har sagt till er att män skall bära
Citera
2022-11-24, 10:59
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtrty
Du är feminist, du är ett hycklande as som generaliserar män för att sedan skrika "sexist" när män generaliserar kvinnor
Du ville ju ha en alfahane och ansåg att andra typer av män är "fjolliga", nu fick du en alfahane, stå ditt kast, inte mitt fel som en man som prioriterar kreativ frihet framför pengar eller att passa in om din rika modeman gav dig stryk
Du kan köra upp ditt etablissemang i röven, jag vill inte vara del av det och jag vill vara så lite produktiv för samhället som möjligt och umgås med er modedrönare så lite som möjligt
Du hävdar att jag dödar din ekonomiska frihet, du är en del av den pöbel som dödar min kreativa frihet, du är en torr konformist
Tycker synd om din son som har en manahatande morsa, om han beter sig icketradionellt manligt så kommer du ju förstås övertyga han om att han är flicka ock bör skära av snoppen och ta hormoner, till skillnad från om du hade haft en dotter som heter sig icketradionellt kvinnligt, då är hon istället en tuff pojkflicka och det är sexism att inte acceptera hennes klädsel och beteende var det än må vara
Om ni feminister nu säger er att hata normer så kanske ni skall sluta att pracka på killar alla fula modekläder någon auktoritär modejournalist har sagt till er att män skall bära
Jag är inte alls som du säger, aldrig varit heller.
Aldrig dömt så.
Men jag förstår att du ser det mönstret. Det kan jag med se. Men det betyder ändå inte att alla är så, det är bara det att det är bara de vi ser i media.....
Citera
2022-11-24, 11:03
  #66
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du blandar ihop saker och ting.

Ekonomiskt våld handlar om att människor använder ekonomi för att straffa och/ eller hota sin partner.
Och kvinnor är då oftast mest utsatta eftersom de tjänar betydligt mindre och oftast har mindre sparkapital och pension ex.
Du blandar ihop saker. Ekonomiskt våld finns inte. Bara i vänsterhjärnor får nyspråk fäste blixtsnabbt…
Citera
2022-11-24, 16:23
  #67
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du blandar ihop saker och ting.

Ekonomiskt våld handlar om att människor använder ekonomi för att straffa och/ eller hota sin partner.
Och kvinnor är då oftast mest utsatta eftersom de tjänar betydligt mindre och oftast har mindre sparkapital och pension ex.
Du måste vara helt tokig!
Vad menar du med ekonomiskt våld?
Att man sluta ge kvinnan sin lön?
Ekonomiskt våld är väl i så fall att kräva någon annans lön i stället för att tjäna sin egen?

Har du gjort dig beroende av någon annans bidrag, är du och kommer alltid bli en belastning.

Om du inte riktigt duktig på att suga kuk som Anna Anka innan hon gjorde bort sig.
Citera
2022-11-24, 18:39
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Jag är inte alls som du säger, aldrig varit heller.
Aldrig dömt så.
Men jag förstår att du ser det mönstret. Det kan jag med se. Men det betyder ändå inte att alla är så, det är bara det att det är bara de vi ser i media.....
Fast nu kom du ju hit till flashback för att spy ut ditt hat över män, därför du är här
Du har i inlägg klagat över hur vi män inte tar ansvar för ditt taskiga omdömme och val av partner
Stå ditt kast istället
Samtidigt som du säger dig hata den typiska genomsnitts mannen så är du alldeles för konformistisk för att pröva något annat, du är beroende av majoritetskulturen och att passa in
Går från att klaga på mansrollen till att hävda att de som bryter emot den ej är "rediga karlar", det är så ni feminister fungerar, eftersom ni är beroende av trender och att passa in så finner ni er ständigt i sällskap med de män ni säger hata, även som vänner eller simpla bekanta
Fritänkande och att skiljas från majoritetskulturen och vara utanför samhället är alldeles för läskigt för er feminister
Citera
2022-11-24, 19:21
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtrty
Fast nu kom du ju hit till flashback för att spy ut ditt hat över män, därför du är här
Du har i inlägg klagat över hur vi män inte tar ansvar för ditt taskiga omdömme och val av partner
Stå ditt kast istället
Samtidigt som du säger dig hata den typiska genomsnitts mannen så är du alldeles för konformistisk för att pröva något annat, du är beroende av majoritetskulturen och att passa in
Går från att klaga på mansrollen till att hävda att de som bryter emot den ej är "rediga karlar", det är så ni feminister fungerar, eftersom ni är beroende av trender och att passa in så finner ni er ständigt i sällskap med de män ni säger hata, även som vänner eller simpla bekanta
Fritänkande och att skiljas från majoritetskulturen och vara utanför samhället är alldeles för läskigt för er feminister
Tycker inte jag riktigt känner igen mig i det där.
Tror nog du blandar ihop mig med någon annan..
Du känner inte mig alls. 🥱
Citera
2022-11-24, 22:18
  #70
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du blandar ihop saker och ting.

Ekonomiskt våld handlar om att människor använder ekonomi för att straffa och/ eller hota sin partner.
Och kvinnor är då oftast mest utsatta eftersom de tjänar betydligt mindre och oftast har mindre sparkapital och pension ex.

Det ligger liksom lite i sakens natur, att den som låter sig försörjas är i händerna på den man blir försörjd av. Om min a-kassa hotar att stänga av mig om jag inte söker tillräckligt många jobb, så är det också ekonomiskt våld, eftersom det är en straff och en sanktion.

Utgångspunkten för den här nya definitionen av våld, är att kravlöshet är ett normaltillstånd, vilket är fullständigt bisarrt.

Jag har faktiskt hört det beskrivas som psykisk misshandel, när en person sagt att hen kommer lämna sin partner om partnern inte lever upp till vissa krav.
Enda sättet att helt freda sig för anklagelser om misshandel, verkar seriöst vara att lämna över sina pengar till sin partner, och lämna henne ifred.

Edit:
En kompis hade ett ex som började mumla att han utsatte henne för ekonomiskt våld. Tjejen jobbade timmar, och de hade just köpt hus. Snubben jobbade heltid, och sa åt tjejen att ta så många timmar hon fick, så att de kunde betala räkningarna. Hon tog på sig ett handfull pass i månaden, och jobbade kanske 20% av heltid. Hon tackade för det mesta nej, eftersom hon tyckte att hon behövde tid för att umgås med sina polare ("ha ett liv", som hon själv benämnde det). Kompisen sa åt henne att han inte var så intresserad av att försörja henne, om hon inte gjorde sitt bästa själv. Tjejen nämnde situationen för sin terapeut, som uppmanade henne att ta en kontakt med kvinnojouren, eftersom det var ett solklart fall av ekonomisk misshandel.
Det var ju bullshit ärligt talat, och jag är rädd för att är ungefär så slarvligt som det begreppet används. Hatar helt ärligt när man börjar mumla om "misshandel", som är en jävligt allvarlig anklagelse, när det handlar om vuxna människor som ställer helt normala krav på varandra.
__________________
Senast redigerad av Hovslättsmannen 2022-11-24 kl. 22:24.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback