Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-24, 00:21
  #1
Medlem
Jag tänker mig i snitt i tex ett avsnitt som är säg 1, 2, 3 eller 4 timmar?

Jag själv lyssnar otroligt mkt på olika podcasts och har helt slutat att läsa böcker.

Hur många sidor i en normalstor bok tror ni tex 2 timmars podcast blir i snitt?

Kan man jämföra den informationen man får genom att lyssna på podcasts genom att läsa böcker? Isf skulle man ju kunna räkna ut att säg 40 timmars lyssnande på podcasts månaden skulle kunna jämföras med att läsa 2 st 250 sidor långa böcker i månaden eller liknande. Det blir typ 24 böcker på ett år. Fatta vad mkt smartare folk kan bli genom att göra detta?

Kommentarer?

(Jag lyssnar bara på podcasts med människor som är väldigt högutbildade eller motsvarande. Det mesta är på engelska)
__________________
Senast redigerad av Adventurer6 2022-11-24 kl. 00:25.
Citera
2022-11-24, 01:15
  #2
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag tänker mig i snitt i tex ett avsnitt som är säg 1, 2, 3 eller 4 timmar?

Jag själv lyssnar otroligt mkt på olika podcasts och har helt slutat att läsa böcker.

Hur många sidor i en normalstor bok tror ni tex 2 timmars podcast blir i snitt?
Nu är ju du så jättesmart så att du egentligen inte behöver fråga, men du kan väl jämföra ditt lyssnande i dag med hur lång tid det tidigare tog att läsa motsvarande.

Alternativt kan man gå in på en ljudbokssajt och se hur lång en ljudbok är i tid respektive i talboksform. Men det hade väl du som är så smart redan räknat ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Kan man jämföra den informationen man får genom att lyssna på podcasts genom att läsa böcker? Isf skulle man ju kunna räkna ut att säg 40 timmars lyssnande på podcasts månaden skulle kunna jämföras med att läsa 2 st 250 sidor långa böcker i månaden eller liknande. Det blir typ 24 böcker på ett år. Fatta vad mkt smartare folk kan bli genom att göra detta?

Kommentarer?
Tänker mig att man är mer koncentrerad på innehållet när man läser än vad man är om man lyssnar. Men det kan nog vara individuellt.
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
(Jag lyssnar bara på podcasts med människor som är väldigt högutbildade eller motsvarande. Det mesta är på engelska)
Just den meningen gjorde att jag kände att du antagligen är väldigt intelligent.

Men ett tips är att lyssna även på "korkade" människor. De har också bra saker att berätta, och det kanske kan vidga dina lite instängda vyer.
Citera
2022-11-24, 01:25
  #3
Medlem
BrotherXIIs avatar
Jag roade mig med att titta på några olika sidor som analyserar samtal, poddar och ombrytning till böcker.

En timmes podd är ungefär 40 sidor.

Konversationer: mellan 120 – 150 OPM

Ljudböcker: mellan 150 – 160 OPM
(OPM = Ord per minut)

Vi utgår från att en podd är en timme.
Dvs 60 minuter.

150 x 60 = 9000 ord.

Enligt uträkningsverktyget hos bokförlaget Vulcan är 4000 ord ca 17,8 sidor och 5000 ord är ca 22,2 sidor.

9000 ord är således ca 40 sidor.

(En normal faktabok/fackbok enligt författarsidan Wrinspo: Det varierar väldigt mycket inom facklitteraturen, men vanligtvis ligger böckerna på mellan 50 000 och 100 000 ord.)
__________________
Senast redigerad av BrotherXII 2022-11-24 kl. 01:30.
Citera
2022-11-24, 02:05
  #4
Medlem
.
__________________
Senast redigerad av Adventurer6 2022-11-24 kl. 02:09.
Citera
2022-11-24, 02:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Nu är ju du så jättesmart så att du egentligen inte behöver fråga, men du kan väl jämföra ditt lyssnande i dag med hur lång tid det tidigare tog att läsa motsvarande.

Alternativt kan man gå in på en ljudbokssajt och se hur lång en ljudbok är i tid respektive i talboksform. Men det hade väl du som är så smart redan räknat ut.
Tänker mig att man är mer koncentrerad på innehållet när man läser än vad man är om man lyssnar. Men det kan nog vara individuellt.
Just den meningen gjorde att jag kände att du antagligen är väldigt intelligent.

Men ett tips är att lyssna även på "korkade" människor. De har också bra saker att berätta, och det kanske kan vidga dina lite instängda vyer.


Jag kan väl lika gärna fråga här som på google.
Fick ju ett skitbra svar nu av han som skrev efter dig. Dessutom tycker jag om att kommunicera med andra människor då kan man lära sig nua saker man inte tänkt på oxå.

Vart har jag sagt att jag är smart? Jag syftade mer på hur den nya tekniken kan påverka människor.
__________________
__________________
Senast redigerad av Adventurer6 2022-11-24 kl. 02:40.
Citera
2022-11-24, 02:10
  #6
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Vart har jag sagt att jag är smart?
Du gav intrycket att du ville vara intelligent, något du visar att du absolut inte är, när du svarar på ditt egna inlägg.

Edit. Såg att du precis tog bort inlägget där du svarade på dig själv. En inlägg som antagligen snart försvinner: (FB) Hur lång blir en podcast i bokform?
Citera
2022-11-24, 02:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Du gav intrycket att du ville vara intelligent, något du visar att du absolut inte är, när du svarar på ditt egna inlägg.

Edit. Såg att du precis tog bort inlägget där du svarade på dig själv. En inlägg som antagligen snart försvinner: (FB) Hur lång blir en podcast i bokform?

Jag kanske satt i en bil och körde eller motsvarande samtidigt som jag svarade.
Citera
2022-11-24, 02:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag tänker mig i snitt i tex ett avsnitt som är säg 1, 2, 3 eller 4 timmar?

Jag själv lyssnar otroligt mkt på olika podcasts och har helt slutat att läsa böcker.

Hur många sidor i en normalstor bok tror ni tex 2 timmars podcast blir i snitt?

Kan man jämföra den informationen man får genom att lyssna på podcasts genom att läsa böcker? Isf skulle man ju kunna räkna ut att säg 40 timmars lyssnande på podcasts månaden skulle kunna jämföras med att läsa 2 st 250 sidor långa böcker i månaden eller liknande. Det blir typ 24 böcker på ett år. Fatta vad mkt smartare folk kan bli genom att göra detta?

Kommentarer?

(Jag lyssnar bara på podcasts med människor som är väldigt högutbildade eller motsvarande. Det mesta är på engelska)


Att läsa en bok och lyssna på podd är inte samma sak. Inte ens i närheten.
Du får in ordförråd, meningsbyggnad, fantisera, tankekraft på ett helt annat sätt när du läser som gör att du blir mer skärpt i artikulerat tal. En podd sörjer bara förbi som en strålkastar mot dig och kräver inget för att du ska bli matad medans en bok kräver hjärnkraft och fokusering för att något ska gå in.
Citera
2022-11-24, 02:52
  #9
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag kanske satt i en bil och körde eller motsvarande samtidigt som jag svarade.
Jo, och det är inte så speciellt intelligent.

Som sagt, att läsa kräver mer fokus.
Citera
2022-11-24, 02:53
  #10
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6

Hur många sidor i en normalstor bok tror ni tex 2 timmars podcast blir i snitt?


Hur många sidor det blir i en normalstor bok vet jag inte. Men kanske 30 sidor i en JÄTTETJOCK bok
Citera
2022-11-24, 03:07
  #11
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Hur många sidor det blir i en normalstor bok vet jag inte. Men kanske 30 sidor i en JÄTTETJOCK bok
Hur tjocka sidorna är påverkar inte antalet sidor.
Citera
2022-11-24, 03:15
  #12
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hur tjocka sidorna är påverkar inte antalet sidor.

That.....was my point...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback