2022-11-21, 10:06
Medlem
Gästartikel: Starkaste minnen från Ukraina – under beskjutning 2 km från fronten
skriven av Lena W
2022-11-21 09:44

Lena W, som jobbat som frivillig brandman vid den Ukrainska räddningstjänsten skriver här en gästartikel på cornucopia.se, väl värd att läsa för att förstå läget.

Här förstår man på riktigt vad Ryzzlands
invasion av Ukraina går ut på.
Erövra områden, behålla heller förstöra.

https://cornucopia.se/2022/11/gastartikel-starkaste-minnen-fran-ukraina-under-beskjutning-2-km-fran-fronten/
Citera
2022-11-21, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Ryssarna gräver ner sig o har skyttevärn - då kan dom väl få ha det bo bo där under vintern så
länge kriget varar - smartast av ukraina att undvika detta område förutom att bjussa på lite
värme i vintern medelst drönare.

Alltså satsar man på att komma åt o förstöra krimbron.

Hur är det med krimska civilbefolkningen vilka sympatiserar de mest med o hur är detta regionalt

Det skulle de ha tänkt på innan de för offensivt krig - ..-
Citera
2022-11-21, 10:08
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Det är säkert surt för dig men ryZZka armén har extrema problem med bögeriet i stridsenheterna. Ingen annan armé har visat sig vara så bögiga och paradoxalt nog hävda att de strider för sunda värderingar. Snacka om kulturkrock, såklart ni rysstroll och foliehattar är frustrerade över fakta.
"Fakta" från SBU:s produktionsteam för twitterklipp. För övrigt en självemotsägelse när ni regnbågspridare beskriver bögerier i termer av "extrema problem". Det tänkte du inte på.
Citera
2022-11-21, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är inte Wagner i sig som är det roliga. Wagner känner vi till sedan länge. Det roliga var ju att man pratade om "the Wagner musicians" osv. i ett försök att kringgå censuren på Youtube. Jag håller annars med dig. Det är väldigt typiskt med miliser runt hela jordklotet som alla har samma typ av utrustning (hattar, skyddsvästar, patchar) som signalerar Nato-/CIA-inblandning.

Vet inget om "Mozart", men det låter som ett skämt. Undrar mer om Rusich finns i Ukraina.

Jag gillar Opera - man fäster ofta wagner ihop med Hitler - eftersom Hitler gillade Opera. Wagner var före Hitlers tid.

Dock i Wagners opera så förekommer det nordisk mytologi - Åhhh Wotan!
Citera
2022-11-21, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det ena utesluter inte det andra, man kan både vara en hårdför överlevare och stå för sina åsikter. Ryssarna har en gång i tiden gjort revolution och störtat Tsaren. Svenskarna gjorde aldrig revolution mot överheten, vi förhandlade och kompromissade.
Ryssarna har spöat Hitler och hans oövervinnerliga arme', det visar både mod och viljestyrka.

Rent medicinskt kan man ha både ryggrad och vara en överlevare. Snarare är det rent medicinskt så att utan ryggrad blir man en liggande grönskak på sjukhus.

Med ryggrad i det avseende som avsågs i diskussionen här kan man inte ha om man lever som ryssarna gör. Ryggrad innebär att visar vad man anser och verkligen står upp för sina åsikter. Att man uttrycker sin åsikt inför frun vid frukostbordet innebär inte att man har någon ryggrad. Att t ex vägra låta sig mobiliseras och säga "jag tar hellre fängelsestraffet", det innebär att man har ryggrad.

Den som har ryggrad protesterar naturligtvis om man inte gillar det man åläggs göra. Fogar man sig mot sin vilja utan att protestera så saknar man ryggrad.

Mod och viljestyrka när man slog Hitler? Snarare handlade det om att ledningen i Sovjet uppvisade en extrem hänsynslöshet och en total avsaknad av respekt för människoliv. Hade Sovjet agerat som du tycker att Ukraina skulle agera idag, så hade Hitler varit härskare i Moskva redan till julen 1941.
Citera
2022-11-21, 10:19
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag bara konstaterade att igår protesterade rysslandsvänner öppet på gator i alla fall Odessa. Polisen ingrep inte när de blockerde en vägkorsning. Mer vet jag inte.

Har du sett putin-troll protesterande på gatorna tidigare sedan februari. Om inte så är denna lilla protest värd att notera.

Mycket stor del av Ukrainas civilbefolkning befinner sig JUST nu när jag sitter i ett prekärt läge. Värme, vatten, mat är alla mycket osäkra faktorer för dem. Bland höga anvariga i deras land nämns nu ofta att situationen måste lösas med massevakuering av civibefolkningen till västeruopa. När de styrande och ansvariga kommer med sådana lösningar som de själva eller västeuropa varken verkar på allvar förbereda eller vara i stånd till så skulle jag bli mycket fundersam och rädd. Skulle inte du?

Såg en film från staden Cherson där en lastbil med förnödenheter som skulle delas ut till de många tusen människor som stod och väntade och de som kört in bilen meddelade att det kommer en till bil senare. Du kan väl förstå att folk blir oroliga. Inget jobb, inga pengar, inget vatten, ingen mat, ingen värme och det börjar bli svalt på riktigt. Tror du dom står och viftar och vill döda ryzzar? När man börjar sakna sådant som jag rälknade upp så är man sig själv närmast. Eller du inte?
Tror du att de gnäller på sin egen regering när ryssarna bombar skiten ur dem?
Ingen anledn9ing att bli sur på putin?
Citera
2022-11-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
"Fakta" från fartkameramannen Lars Wilderängs blogg som är källa till fake news i Aftonbladet, Expressen, SVT

Klart bättre fakta än Bitchute och andra foliehattskällor som ni ryssrunkare hämtar era fantasier ifrån!

Du får gärna visa på exempel på fake news som Wilderäng hittat på. Och det där med fartkameror kom inte från honom ursprungligen, dessutom var det ju bara en teori och inget påstående.
Citera
2022-11-21, 10:31
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Ryssland bytte faktiskt deras flygteknik med Iran - det var därför som de fick 150 drönare av högsta arabiska klass..

Det betyder också att galningarna i Arabvärden teoretisk har en atombomb - som Kreml gav dem
När är ju iofs inte Iran arabiskt.
Citera
2022-11-21, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Påminner lite om amerikanska fängelsefilmer. När rekryter blir sexslavar åt de som befinner sig högre upp i hierarkin. Märkligt att ryzzar precis som många araber är väldigt fokuserade på att våldta andra män. Hur mycket Aids sprids det i ryzzka armén?

Enligt Wikipedia pågår det en aids epidemi i ryzzland.

according to the UN, Russia had one of the fastest growing HIV/AIDS epidemics in the world.[3]
Med så mycket bögande är det ju inte märkligt att Ryssland leder HIV-ligan. Tydligen värre än det värsta länderna i Afrika.

Snacka om bögland!

Att det sen är så vanligt inom militären är säkert en orsak till deras dåliga moral och stridsvärde.
Citera
2022-11-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det där är något som EU-kritikerna ofta missar. Men faktum är att hela världens chip-produktion är helt beroende av det nederländska företaget ASML som har ett de facto monopol på att producera maskiner för avancerad chip-tillverkning.

I know - tur de är på Sveriges sida
Citera
2022-11-21, 10:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Wagnerbögarna är väl i det närmaste utplånade av de riktiga militärerna i UAF, svensk utbildning ligger i framkant vilket ukrainarna tacksamt rapporterat. Plus att UAF i grunden är bättre ämnen, rediga stora och starka karlar som lätt sopar banan med fjollorna i wagner och för den delen även kadyrovs getpippare.
Wagnergruppen är knappast i det närmaste utplånad. Den ligger snarare bakom det fåtal framgångar som ryssarna haft på östfronten sedan i somras.

Jag skulle säga att Wagner håller högre snittkvalité än många reguljära ryska förband, trots att Wagner som bekant rekryterat väldigt brett i år.

Gör ogärna någon jämförelse med UAF, men kvalitén är skiftande även där. Framför allt ser de påfallande ofta ut som blattar och/eller gamla turkiska farbröder. Inget fel i det, iofs.
Citera
2022-11-21, 10:38
Medlem
Förlusterna för bögarmén steg något sista dygnet och uppgick till 390 eliminerade våldtäktsryssar. Nu börjar även tanksen försvinna igen, 6 st nedkämpade och dessutom 5 st bepansrade stridsfordon som förstörts.
Tilläggas skall också 2 förstörda artillerisystem och 7 övriga fordon som kan vara lastbilar och tankbilar.

Den som bäst förutsåg utvecklingen får anses vara Djupfrys som beräknade 370 st elimerade bögfascister medan jag själv ligger som tvåa med 410 st mångfaldsförbrytare. Ezity på en överraskande tredjeplats med 412 eliminerade ryssar.

Låt oss räkna med en viss övervärdering men ta hänsyn till också skadade och svårt skadade. Om vi kan hålla siffran 500 ryssar som inte kan fortsätta kriget, ja då har vi arméer som smälter ned med 15000 per månad, det förstår väl vem som helst att det är ohållbart. Hur vi än ser på bögnationen Ryssland---det finns ingen möjlighet att dra ut på detta krig, man måste avsluta det. Sker det inte inom rimlig tid beräknar jag kollapsen komma i september nästa år allra senast.
Jag återkommer med ny beräkning ikväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in