2022-11-19, 19:33
Avstängd
konstapels avatar
Svårt att veta om Ryssland menar allvar med erbjudandet om vapenvila eller om det bara är teater inför hemmaopinionen.
Hursomhelst så finns det självklart ingen anledning för Ukraina att gå med på något sådant.
De har medvind i kriget och vet att Ryssland bara skulle utnyttja tiden för att stärka sina positioner. Det skulle vara ett dåligt militärt strategiskt beslut av Ukraina att gå med på det.
Citera
2022-11-19, 19:33
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Tror varken du eller jag är några militärstrategiska genier? Eller ? Men vad jag vet så är inte Ryssarna dummare än någon annan på jorden, och vad menar du Kherson ska göra för skillnad för konflikten?

Ryssarna är givetvis inte dummare men deras toppstyrda samhälle gör att de kloka inte får komma till tals.
Citera
2022-11-19, 19:34
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
De hade Krim innan krigsutbrottet, nu är de på väg att förlora Krim.

De leasade Krim på ett 60 årsavtal innan 2014 då USA inte alls ville Ryssland skulle göra det, så då annekterade de Krim.
Citera
2022-11-19, 19:34
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Okej, säker på att detta inte var en "buffertzon" för att säkra Krim och östra delarna? Just saying

Nä. https://www.newsweek.com/russia-here-forever-putin-ally-andrei-turchak-kherson-1704311
Citera
2022-11-19, 19:36
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Om du inte ser vad Kherson gör för konflikten så är jag helt klart ett större militärt geni än vad du är!

Nu är hela ryskockuperade området från Dnepr ner till Krym inom ukrainsk räckvidd med HIMARS. Alla logistiska hubbar för att föra material mellan västra och östra Ukraina inom räckvidd inklusive flera järnvägsknutar.

Ok, ska de börja skicka nu mot krim? Lugna dig, du vill inte eskalera denna konflikt väl? Eller står du på tårna och är skittaggad på WOW ikväll. Coola ner dig, jag vet att du tror Ukraina skall komma ut vinnande i denna konflikt vilket inte jag tror och många med mig.
Citera
2022-11-19, 19:37
Medlem
crusades avatar
Citat:
Okej men tror inte Putin ger sig så lätt. Vi får se

Han ger sig såklart inte men han kanske bjuds på en ballongflygning eller självmord genom att skjuta fem skott i bröstet😂
Citera
2022-11-19, 19:37
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Zelensky ger sig inte så lätt heller. Och Ryssland har inga vänner kvar: förutom efterblivna nationer förstås

Vänner?
Ziggen har snart gjort sig omöjlig för väst då han hela tiden försöker eskalera konflikten. Väst tillåter inte WW3 och någon kommer till slut knäppa dåren i Kiev. Kom ihåg vart du läste det först.
Citera
2022-11-19, 19:38
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja. Man var där för evigt och det är en del av heliga Ryssland osv osv. Precis som Lyman och andra platser

Har missat dessa uttalanden. Länka gärna.
Citera
2022-11-19, 19:39
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
En vapenvila innebär även att Ukraina kan bygga upp sitt försvar och reparera elnätet. I regel är en vapenvila en öppning till förhandlingar. Frågan är hur civilbefolkningen kommer att reagera på Zelenskys vägran. Finns säkert många ukrainare som inte vill ha något krig och inte bryr sig om områdena i öst tillhör Ryssland.

Ryssarna (och de som sväljer deras propaganda) lever väl fortfarande kvar i villfarelsen att det inte finns någon utpräglad Ukrainsk identitet och att gemene Ukrainare egentligen är likgiltig inför vem som styr dem. Den åsikten verkar ju vara svår för dem att släppa trots att det står tydligt klart för envar att den Ukrainska befolkningen är beredda att betala ett högt pris för sin frihet och att motståndet och hatet mot "den ryska världen" är grundmurat. Det hela är således en ypperligt dålig rysk strategi som inte kommer lyckas. Att med hjälp av terror pressa fiendens befolkning att driva sin regering till en kapitulation har väl aldrig fungerat, åtminstone inte i modern historia.
Citera
2022-11-19, 19:39
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Ryssarna är givetvis inte dummare men deras toppstyrda samhälle gör att de kloka inte får komma till tals.

Toppstyrt? EU är väl hyffsad på den med eller hur? Kanske Putin och hans kabinett är dum men jag tror inte de är det faktiskt.
Citera
2022-11-19, 19:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ok, ska de börja skicka nu mot krim? Lugna dig, du vill inte eskalera denna konflikt väl? Eller står du på tårna och är skittaggad på WOW ikväll. Coola ner dig, jag vet att du tror Ukraina skall komma ut vinnande i denna konflikt vilket inte jag tror och många med mig.
Jag VET att de kommer att skicka mot Krym. De har redan gjort det vid flertal tillfällen om du minns. Vad har Ryssland gjort då? Ingenting.

Jag är inte skittaggad. Jag ser bara saker som du inte kan se.

Jo, ni är några stycken som sitter och hoppas på Ryssland. Vi vet alla vilka ni är.
Citera
2022-11-19, 19:43
Medlem
Citat:
De leasade Krim på ett 60 årsavtal innan 2014 då USA inte alls ville Ryssland skulle göra det, så då annekterade de Krim.

Citat:
Har dem flytt från Naziryzzland? Varför då?

De flydde västerut 2014. Det fanns inga lokala seperatister i deras by så ryssarna skickade dit tjetjenska legosoldater.

Nu har vi träffat på rysktalande flyktingar från kehrson här hemma i Sverige också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in