Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-18, 23:34
  #3373
Medlem
PA-Staffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Fast om vi tänker oss att så länge som fostret inte överlever utanför moderns kropp så är det ju moderns kropp och hennes autonomi som är av vikt. Inte det ofödda livet.

Att det ofödda barnet är i total beroendeställning till modern gör det bara värre. Självklart rationellt och moraliskt, men även rättsligt sett. Enligt vår lagstiftning anses brott mot försvarslösa vara mer förkastligt om barnet är i just beroendeställning och försvarslöst. Även om man intalar sig att det inte är ett färdigt liv ännu så blir det märkligt att vända den försvarslösa beroendeställningen till en förmildrande faktor.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Om du blir hjärndöd har du fast du är avliden så pass mycket autonomi kvar och självbestämmande att ingen får göra ingrepp i din kropp och ta organ utan ditt samtycke. Om du ej lämnat det går man långt för att tänka ut vad du hade velat.

En kvinna bör ha rätt till samma autonomi i allafall som en avliden person. Inte mindre. Och i det ingår ju då att få bestämma över huruvida en graviditet ska fortsätta eller ej.
Du slänger alltså in en död persons rättigheter i ett argument för abort?

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Tittar man tillbaka på hur det sett ut före abort var tillåtet så begicks det lika många aborter då. Skillnaden var att de var illegala. De kvnnor som kunde betala för sig fick bättre hjälp än de som inte kunde. Många kvinnor strök med av infektioner och led.
Inte en chans att det stämmer med antalet, men om du nu påstår det får du styrka det med källa. Dåligt utförda aborter var och är såklart vidriga även för den kvinna som i sin galna desperation utför dem. Men återigen "glömmer" du bort det största offret av sådana galna ingrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Vi kommer att ha lika många aborter med eller utan en tillåtande abortlagstiftning. Skillnaden är säkerhet och tillgänglighet, och huruvida vi har en vård som inkluderar alla kvinnor.
Det finns bara två möjliga scenarion:

1. Tvång från den ena parten
2. Ingen av parterna ville ha barn men tog ändå risken eller förstod den inte

Båda scenarion innebär ett omyndigförklarande av ena eller båda parter, där man förbrukat sin rätt till både befruktning och föräldraskap. Så här pratar vi medicinsk kastrering beroende på omständigheterna, och såklart någon form av straff. Barnet är den som ska få hjälp genom fosterhemsplacering inom landets gränser.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Vi lägger inte moral på sjukdomstillstånd i andra fall, vi behandlar alkoholisten som kommer in med leversvikt. Vi transplanterar faktiskt idag lungor även till de som rökt sönder sina befintliga lungor. Vi ger hjärtsjukvård till de som med sitt leverne bidragit till sina besvär. Oavsett kostnad. För så är vårt samhälle upplagt.
Ett liv som blir till måste ses som skyddsvärt oavsett fas, och kan inte jämföras med en sjukdom, cancertumör eller sönderrökt lunga.
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Oavsett om du slarvat med p-piller, kondomen sprack, inget skydd användes, du våldtogs, så har du samma grundläggande rätt att bestämma över din egen kropp och möjlighet att avbryta oönskad graviditet. Det är så jag ser på det. Det handlar inte om moral. Det handlar om etik och autonomi.
Annars brukar man prata om moraliskt dilemma. Att som du helt bortse från moralen kan bara göras genom att jämställa barnet med något som en sönderrökt lunga.
Citera
2022-11-18, 23:43
  #3374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Hade du bara erkänt från början dock att du är en regelrätt psykopat så moral är inte ens ett koncept för dig så hade vi andra inte behövt slösa tid på ditt svammel.
Jag sa "om jag säger så här", inte "jag säger så här", därav citationstecknen. Det var ett uppenbart hypotetiskt påstående.
Citat:
Ursprungligen postat av slö
jo jag vet, 4 olika argumentationsfel följt av ett rationellt argument…och den stora vinnaren är du, för du fick en chans att lära dig många nya saker, både om dig själv och värdet av ärliga argument
Jag har inte framför något argument i vår diskussion, varken ett felaktigt eller rationellt sådant. Det har inte du heller gjort. Du vet inte vad ett argument är för något. Du ser inte skillnad på ett argument och på ett tomt påstående. Varför du inte har lyckats lära dig detta under 20 års flashbackande och 13 000 inlägg är det bara du som vet.
Citera
2022-11-18, 23:51
  #3375
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jag sa "om jag säger så här", inte "jag säger så här", därav citationstecknen. Det var ett uppenbart hypotetiskt påstående.

"Do what thou will". Ni Crowley lakejer ser man ju en mil bort. Prata inte om logik och rationalitet igen är du snäll för det är inga saker du någonsin kommer förstå dig på. Du spyr bara ur dig snömos utan värde men det är väl själva poängen med din vaghet och feghet.
Citera
2022-11-19, 00:02
  #3376
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Men det hade väl varit bättre om Mona Sahlin och liknande människor hade blivit bortaborterade, vad är det för värde med alla blivande brottslingar som föds i parti och minut i förorterna?
Det sista vi behöver är fler människor på jorden, tänk så mycket bättre Sverige hade varit om Reinfeldts och Bildts föräldrar hade gjort abort.

Ja, men hur skulle de läkare som skulle ta ställning till aborten, ha kunnat veta att dessa foster skulle bli Mona Sahlin, Reinfeldt eller Carl Bildt..?

Det går inte att veta i förväg hur människor ska bli, och OM man misstänker att ett barn kommer att födas i en olämplig miljö, så är det mycket bättre att ta antingen mamman och barnet tillsammans, eller bara barnet, bort ifrån den miljön. Jag tror inte på arvssynd. Uppfostran fungerar nästan alltid.
Citera
2022-11-19, 00:52
  #3377
Medlem
runxs avatar
Jag tycker iallafall att det är fel att slita loss armar och ben av levande barn.
Citera
2022-11-19, 05:27
  #3378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Jag tycker iallafall att det är fel att slita loss armar och ben av levande barn.
Har du något argument för denna ståndpunkt eller bygger den bara på en subjektiv känsla?
Citera
2022-11-19, 08:22
  #3379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Ingen hävdar att det är en bild av alla aborter, även om tillvägagångssättets frekvens är av ringa betydelse i sitt sammanhang. Att det sker bör dock rimligen väcka andra frågor än tillvägagångssättets representativitet.

Vad du väljer att kalla dessa mänskliga skapelser saknar betydelse. Du fokuserar på ord och definitioner för att förminska värdet av deras liv för att främja din feministiska agenda. Till följd av den ideologi som du företräder avslutas var fjärde liv innan födseln. Fokusera på det istället för vad du ska kalla de offer som du skördar i feminismens namn.

Det saknar inte alls betydelse vad något ÄR och det är nu vad något de facto ÄR som hederliga kommunikatörer väljer sitt språkbruk efter. Ett embryo ÄR ett embryo och således inte ett barn.

Varför inte hellre fokusera din känsla för omsorg och ansvarsplikt på de mänskliga skapelser som faktiskt är just barn och/ eller fullt levande tänkande kännande varelser i alla dess stadier efter barnaåldern?
Barn behöver nämligen en jäkla massa saker för att få värdiga liv, men märkligt nog så brukar din sort ofta skita fullständigt i barns verkliga behov för att helt gå upp i er "omsorg" kring att kvinnor ska tvingas utveckla embryon till barn som ingen sen kan ta hand om.

Det går inte förhindra att kvinnor bestämmer över sina egna kroppar, aborter sker ändå även om din sort försöker förbjuda kvinnor sin mänskliga rättighet att bestämma över sig själva.
Det enda ni förbjuder är trygga och säkra aborter.
Citera
2022-11-19, 08:35
  #3380
Avstängd
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men hur skulle de läkare som skulle ta ställning till aborten, ha kunnat veta att dessa foster skulle bli Mona Sahlin, Reinfeldt eller Carl Bildt..?

Det går inte att veta i förväg hur människor ska bli, och OM man misstänker att ett barn kommer att födas i en olämplig miljö, så är det mycket bättre att ta antingen mamman och barnet tillsammans, eller bara barnet, bort ifrån den miljön. Jag tror inte på arvssynd. Uppfostran fungerar nästan alltid.
Men modern forskning visar ju att genetiken är avgörande, brottsliga föräldrar föder brottsliga barn även om dessa barn uppfostras i de bästa miljöer. Det är inte allt förstås men en viktig komponent.

Som David Eberhardt svarade på hur man ska få slut på mäns kvinnomisshandel "skaffa inte barn med män som misshandlar kvinnor, då försvinner problemet inom några generationer".

Vårt samhälle går ju under när vi låter vem som helst skaffa hur många barn som helst, oreglerad avel har aldrig tillåtits och till och med uppmuntrats som vi nu gör, det tar en ände med förskräckelse!
Citera
2022-11-19, 09:38
  #3381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Men modern forskning visar ju att genetiken är avgörande, brottsliga föräldrar föder brottsliga barn även om dessa barn uppfostras i de bästa miljöer. Det är inte allt förstås men en viktig komponent.
Är det verkligen avgörande, att biologi är en faktor är givet, men avgörande?


Citat:
Som David Eberhardt svarade på hur man ska få slut på mäns kvinnomisshandel "skaffa inte barn med män som misshandlar kvinnor, då försvinner problemet inom några generationer".
DE har bara hälften rätt där, män måste även sluta bilda familj med våldsamma kvinnor om man ska bryta cykeln.

Citat:
Vårt samhälle går ju under när vi låter vem som helst skaffa hur många barn som helst, oreglerad avel har aldrig tillåtits och till och med uppmuntrats som vi nu gör, det tar en ände med förskräckelse!

nja, historiskt så är problemet inte antalet barn, utan antalet barn utan två närvarande föräldrar. så i det avseendet så finns där problem med "oreglerad avel"...
Citera
2022-11-19, 09:44
  #3382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det saknar inte alls betydelse vad något ÄR och det är nu vad något de facto ÄR som hederliga kommunikatörer väljer sitt språkbruk efter. Ett embryo ÄR ett embryo och således inte ett barn.

men lille vän, man behöver inte klippa och slita isär ett embryo, det går utmärkt att suga ut (skrapa), det är först i ca v15+ du kan behöva göra det.



Citat:
Varför inte hellre fokusera din känsla för omsorg och ansvarsplikt på de mänskliga skapelser som faktiskt är just barn och/ eller fullt levande tänkande kännande varelser i alla dess stadier efter barnaåldern?
värför inte, bebisar har ju en oändlig potential, din är ju i stort förbrukad.

Citat:
Barn behöver nämligen en jäkla massa saker för att få värdiga liv, men märkligt nog så brukar din sort ofta skita fullständigt i barns verkliga behov för att helt gå upp i er "omsorg" kring att kvinnor ska tvingas utveckla embryon till barn som ingen sen kan ta hand om.

utan rätt till liv blir det en meningslös disskusion. det är ju därför vi inte stenar kvinnor som lever ovärdiga liv i väst, medans det är helt i sin ordning i andra länder, du vet, ovärdiga liv och de där andra argumenten du gillar.

Citat:
Det går inte förhindra att kvinnor bestämmer över sina egna kroppar, aborter sker ändå även om din sort försöker förbjuda kvinnor sin mänskliga rättighet att bestämma över sig själva.
Det enda ni förbjuder är trygga och säkra aborter.

nejdå, kvinnor som nekas abort blir som regel , inte undantag, nöjda mammor , precis som andra.
Citera
2022-11-19, 10:14
  #3383
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Har du något argument för denna ståndpunkt eller bygger den bara på en subjektiv känsla?

absinten? Jag väntar på svar ifrån dig.
Citera
2023-01-29, 22:19
  #3384
Medlem
Är ni för abort om det görs för att välja bort barn av kvinnligt kön?

Feminism värnar kvinnans rätt till sin kropp över barnens rätt till liv (har jag fått för mig). På flera håll i världen, t.ex. Kina och Indien så väljer kvinnor bort att föda flickor. Är abort då fortfarande feminism?

Är ni fortfarande för abort om det görs för att välja bort barn av kvinnligt kön? Det är kvinnans kropp. Därmed kvinnans val. Eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback