Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-18, 13:04
  #13
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Det finns inte någon man av kvinna född som vid sina sunda vätskor på allvar tror att det spelar någon som helst roll för klimatet vad lilla Sverige gör eller inte gör.

Det är helt och hållet plakatpolitik och propaganda, där det underliggande budskapet inte alls ens har med miljön att göra utan den för dessa elitens lakejers parnass viktiga frågan att slå mot den vita mannen, kärnfamiljen och allt som på något vis hotar en globalistisk vänsterstyrd framtid.

Det handlar inte om vare sig miljö eller klimat. Det förstår vem som helst att världens klimat inte förändras märkbart om vi så lägger ner alla fabriker vi har, slutar värma upp våra hus och inte en enda bil får köra på svenska vägar någonsin mer.

Den främsta övergripande lögnen som DN framför här är dock att på något sätt få klimatet att bli lokalt.

Det kan väl ändå igen ens på en redaktion på DN tro på?

Att om de gör något i, säg, Jönköping, så kommer klimatet att bli bättre i just Jönköping med omnejd?

Maken till mer barnslig lögn är nog svår att hitta hur man än anstränger sig.

Den andra övergripande lögnen är förstås att det spelar någon roll vad vi i Sverige gör.

Vi är så få och har så liten påverkan i Sverige att allt någon politiker gör med ”klimatet” som ursäkt har något annat syfte.

Hela vår befolkning och alla våra utsläpp är mindre än områdena kring Kairo med omnejd.

Är det en skattehöjning så vill de höja skatterna. Är det att öka diesel och bensinpriset så är det för att försvåra för alla som behöver köra bil, etc, etc.

Klimatet har det förstås inte något alls att göra med. Åtminstone inte att rädda eller förbättra det.

Håller med.
Det blir otroligt övertydligt och genomskinligt när hon utan omsvep först sätter en måltavla på den vita medelklassen och i samma andetag skyller på att vi röstade "fel".

Tittar man på den tragiska samlingen av hennes ledare klarnar bilden av en desperat vänsteraktivist allt mer:
https://www.dn.se/av/susanne-nystrom/

Men att påstå att hälften av alla hushåll (som bor i villa) skulle ligga i riskzonen för dramatiska väderfenomen är väl ändå att ta i för mycket. Även för en vänstertomte?
Citera
2022-11-18, 13:13
  #14
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Fast allt som saknar vetenskaplig bakgrund är inte hittepå. Redan nu händer det att försäkringsbolag är restriktiva vid nytecknande av en hemförsäkring om fastigheten ligger nära vatten. Sen överdriver hon säkert väldigt mycket.

Nej, klart man inte måste backa upp precis allt man säger med en vetenskaplig rapport.

Det visste jag inte. Har det hänt dig eller hur vet du det med försäkringsbolaget? Tycker mest de brukar vara intresserade av el och brandskydd. Nu bor jag inte nära vatten förstås, men ändå. Har aldrig hört det tidigare.

Sedan är det väl så (som någon skrev tidigare här innan det blev raderat massa OT) att man kan mitigera de presumtiva vattenhöjningarnas effekter genom vallar, högre husgrund, länspumpar och andra tekniska lösningar.

Susanne verkar tro att en tidvattenvåg ska välla in över halva Sveriges villaförorter.
Hon kanske raljerar, men det framgår verkligen inte i texten. Där framstår hon som helt seriös, vilket jag tror hon är.
Känns som att hon tappat det lite. Även för en tidning som DN.
Citera
2022-11-18, 13:15
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ni foliehattar kör hårt på att kalla hänvisningar till forskning för propaganda. Vrålar du att det är jävla propaganda när NASA visar bilder från det nya James Webb-teleskopet, eller när läkaren kommer tillbaka med provsvar från labbodling, eller är det bara när forskningen handlar om klimatet som din efterblivna hjärna tror sig veta bättre?

Det är känt att havet kommer att stiga över hela jorden. Det är också känt att södra delen av Sverige har en obefintlig till negativ landhöjning vilket innebär att det kommer att bli en relativ havsnivåhöjning i de delar av landet som ligger på kortast höjd över havet, med ökad översvämningsfrekvens till följd. Detta är ett faktum. Försök få in det i hjärnan tack, istället för att streta emot som ett efterblivet barn.

Det kan också vara bra om du slår upp och läser vad ordet propaganda faktiskt betyder. Du och dina foliehattskompisar använder det helt fel.

Du missar poängen här, ovan nämnda fenomen påverkas inte av vilken regering vi har.

Senaste siffrorna havsnivåhöjningen är ca 1m på 100 år.

Svårhanterat...

Därav att det är trams med texter som den trådstarten handlar om, som tror Sverige blir översvämmat nästa sommar pga att soppan är 40 öre billigare.
Citera
2022-11-18, 13:17
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Nej, klart man inte måste backa upp precis allt man säger med en vetenskaplig rapport.

Det visste jag inte. Har det hänt dig eller hur vet du det med försäkringsbolaget? Tycker mest de brukar vara intresserade av el och brandskydd. Nu bor jag inte nära vatten förstås, men ändå. Har aldrig hört det tidigare.

Sedan är det väl så (som någon skrev tidigare här innan det blev raderat massa OT) att man kan mitigera de presumtiva vattenhöjningarnas effekter genom vallar, högre husgrund, länspumpar och andra tekniska lösningar.

Susanne verkar tro att en tidvattenvåg ska välla in över halva Sveriges villaförorter.
Hon kanske raljerar, men det framgår verkligen inte i texten. Där framstår hon som helt seriös, vilket jag tror hon är.
Känns som att hon tappat det lite. Även för en tidning som DN.
Nä det har inte hänt mig, men det har varit många inslag på nyheterna om detta med att bygga nära vatten. Här är ett inslag https://sverigesradio.se/artikel/7008886
Citera
2022-11-18, 13:27
  #17
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nä det har inte hänt mig, men det har varit många inslag på nyheterna om detta med att bygga nära vatten. Här är ett inslag https://sverigesradio.se/artikel/7008886

Tack.
Ok, ja nära vatten är väl en sak. Oavsett klimat och miljöförstöringar så är väl det en ganska dålig ide till att börja med?
Kusterosion, hårda vindar och fuktig luft. Alla som någon gång bott vid havet vet att vid jävligt hård vind in mot land höjs havsnivån ganska markant och vågor kan slå in. Men så blir det ju utan miljöförstöring också, så jag tycker nog ändå att resonemanget är ganska tunt.

Jag förstår inte varifrån Susanne ska få sina översvämningar. Hon har ju helt tydligt bara dragit det här ur röven och höftar lite att "hälften av Sveriges villaägare bor i områden som är särskilt utsatta för översvämningar, ras och skred"

Finns det ingen ansvarig utgivare som ifrågasätter sånt här?
Citera
2022-11-18, 13:34
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Tack.
Ok, ja nära vatten är väl en sak. Oavsett klimat och miljöförstöringar så är väl det en ganska dålig ide till att börja med?
Kusterosion, hårda vindar och fuktig luft. Alla som någon gång bott vid havet vet att vid jävligt hård vind in mot land höjs havsnivån ganska markant och vågor kan slå in. Men så blir det ju utan miljöförstöring också, så jag tycker nog ändå att resonemanget är ganska tunt.

Jag förstår inte varifrån Susanne ska få sina översvämningar. Hon har ju helt tydligt bara dragit det här ur röven och höftar lite att "hälften av Sveriges villaägare bor i områden som är särskilt utsatta för översvämningar, ras och skred"

Finns det ingen ansvarig utgivare som ifrågasätter sånt här?
Hon drar det väl till sin yttersta spets och försöker kanske att påverka folk genom att skrämmas kan man tro. Däremot finns det olika översvämningar. Pratar vi enbart om riskerna att bygga vid sjöar är det nog inte så riskabelt. Men det finns ju även en fara med översvämningar om gatubrunnar inte kan ta emot allt vatten som faller vid ösregn.
https://www.soderbergpartners.se/ins...onsent&consent
https://news.cision.com/se/lansforsa...ekord,c3455499
Citera
2022-11-18, 14:24
  #19
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Nyström? Är det hon som har rent fullt av vårtor i ansiktet?
Citera
2022-11-18, 14:36
  #20
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Nyström? Är det hon som har rent fullt av vårtor i ansiktet?

Jo, hon ser ut som en spetälsk potatis ungefär. Ohyggligt ful.

Tydligen har hon en liten, liten hjärna också. Eftersom hon på allvar tror att eftersom Uffe blev statsminister så kommer jorden gå under i tidvattenvågor strax.

Gränsen mellan kvällsblaskor och dagstidningar blir mer och mer otydlig ju mer populistisk click-bait content de har.

Vilken dynga.
Citera
2022-11-18, 15:34
  #21
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Tack.
Ok, ja nära vatten är väl en sak. Oavsett klimat och miljöförstöringar så är väl det en ganska dålig ide till att börja med?
Kusterosion, hårda vindar och fuktig luft. Alla som någon gång bott vid havet vet att vid jävligt hård vind in mot land höjs havsnivån ganska markant och vågor kan slå in. Men så blir det ju utan miljöförstöring också, så jag tycker nog ändå att resonemanget är ganska tunt.

Jag förstår inte varifrån Susanne ska få sina översvämningar. Hon har ju helt tydligt bara dragit det här ur röven och höftar lite
att "hälften av Sveriges villaägare bor i områden som är särskilt utsatta för översvämningar, ras och skred"

Finns det ingen ansvarig utgivare som ifrågasätter sånt här?

En ansvarig utgivare är en person som ansvarar för att publikationen följer bl.a. tryckfrihetsförordningen. Denna person ska se till att inget tryckfrihetsbrott eller yttrandefrihetsbrott begås, och när det gäller mer traditionella medier omser denna person också att publiceringarna följer det som brukar kallas god journalistisk sed, dvs branschens egna, frivilliga regler för saklighet och etik.

Vad skulle en ansvarig utgivare ha emot att en ledare diskuterar ett pressmeddelande av en bank i relation till en försämrad klimatpolitik från sittande regering? Är det brott mot yttrandefrihetslagen att referera till pressmeddelanden, eller att kritisera makten? Eller att hänvisa till kunskaper från forskningen? (Nej, självklart inte, bara någon helt tappad kan få för sig något sånt, och hela den tråden är meningslöst trams.)

Och sen framgår mycket tydligt i texten (alltså, man behöver läsa den första meningen för att snappa upp det) att det som artikelförfattaren utgår från är ett pressmeddelande av banken SBAB.

Och de "särskilda riskområden för ras, skred, erosion och översvämning i Sverige som är klimatrelaterade" som artikeln diskuterar, och som SBABs uträkning utgår från är en rapport från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Statens geotekniska institut, vilka gemensamt pekar ut dessa områden som sådana med förhöjd risk för problem i framtiden. Läs mer om detta här:

https://storymaps.arcgis.com/collect...4281208?item=2
__________________
Senast redigerad av anomalign 2022-11-18 kl. 16:02.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback