Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-17, 13:19
  #1
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Vet inte hur många gånger jag har sett en «journalist» referera till Xi Jinping som «Jinping», det vill säga med «förnamn».

Hur är det möjligt att först ta sig genom kommunisthögskolan utan att känna namnet på Kinas ledare, och därefter att få anställning på statstelevisionen eller något annat statsunderstött mediekonglomerat utan sådan elementär kunskap?

Säger sådan fundamental bildningsbrist även något om förmågan att analysera händelser i nyhetsflödet?
Citera
2022-11-17, 13:21
  #2
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Vet inte hur många gånger jag har sett en «journalist» referera till Xi Jinping som «Jinping», det vill säga med «förnamn».

Hur är det möjligt att först ta sig genom kommunisthögskolan utan att känna namnet på Kinas ledare, och därefter att få anställning på statstelevisionen eller något annat statsunderstött mediekonglomerat utan sådan elementär kunskap?

Säger sådan fundamental bildningsbrist även något om förmågan att analysera händelser i nyhetsflödet?
Fan jag trodde Xi var förnamnet men nu när jag tänker efter så har du ju rätt! Gemene man känner inte till detta, så egentligen inte så konstigt. Saker följer i en annan ordning i Väst vettu. Här kommer förnamnet först, man kör bil på höger sida och läser från vänster till höger. Sedan torkar man sig i sketan med papper i höger näve och inte direkt med vänsternäven som på vissa håll!

Klart kulturell medvetenhet kan påverka analyser. Dock är MSM bara propaganda ändå för det mesta.
__________________
Senast redigerad av Autismpower 2022-11-17 kl. 13:25.
Citera
2022-11-17, 13:25
  #3
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Fan jag trodde Xi var förnamnet men nu när jag tänker efter så har du ju rätt! Gemene man känner inte till detta, så egentligen inte så konstigt. Saker följer i en annan ordning i Väst vettu. Här kommer förnamnet först, man kör bil på höger sida och läser från vänster till höger.

Journalister är inte «gemene man».
Citera
2022-11-17, 13:26
  #4
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Journalister är inte «gemene man».
Nej men finns medborgarjournalister som gör samma misstag.
Citera
2022-11-17, 13:28
  #5
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Nej men finns medborgarjournalister som gör samma misstag.

Ja, men på flashbackjournalisterna kan man inte ställa några sådana krav. De kommer att fortsätta skriva «utav» och «Svensk», och *dem kommer aldrig lära sig att skilja på subjekt och objekt.
Citera
2022-11-17, 13:29
  #6
Medlem
Autismpowers avatar
Japaner gör ju samma sak. Fast de vänder det rätt vid västligt språkbruk när personer omnämns, eller de har en tradition kanske av att vända på det för västligt bruk. jag tror dock inte de flesta vet om det, inklusive journalister att det är på det viset.

edit: mina ständiga ändringar, förlåt!
Citera
2022-11-17, 13:31
  #7
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Ja, men på flashbackjournalisterna kan man inte ställa några sådana krav. De kommer att fortsätta skriva «utav» och «Svensk», och *dem kommer aldrig lära sig att skilja på subjekt och objekt.
Gäller amerikanska och andra medborgarjournalister också.
Citera
2022-11-17, 13:32
  #8
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Japaner gör ju samma sak. Fast de vänder det rätt vid västligt språkbruk när personer omnämns, eller de har en tradition kanske av att vända på det för västligt bruk. jag tror dock inte de flesta vet om det, inklusive journalister att det är på det viset.

Vilket är extremt frustrerande om man kan japanska. Förre premiärministern Abe Shinzo uttryckte för övrigt explicit att han inte vill anges i omvänd ordning.
Citera
2022-11-17, 14:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Ja, men på flashbackjournalisterna kan man inte ställa några sådana krav. De kommer att fortsätta skriva «utav» och «Svensk», och *dem kommer aldrig lära sig att skilja på subjekt och objekt.

Glöm inte det överlägset vanligaste grammatikfelet: satsradning av kommatyp. Korrekt grammatik har blivit en sådan yrkesspecialitet att det nu är kanske en på tusen svenskar som vet vad en mening är för något. Vi börjar till och med se etniska svenskar som inte begriper bisatsordföljd – något som borde sitta i ryggmärgen så till den grad att det ska vara lika fysiskt omöjligt att göra fel som för Jim Carrey att skriva att pennan är röd i Liar Liar.
Citera
2022-11-17, 17:10
  #10
Medlem
TrixieDixies avatar
Tror faktiskt jag aldrig sett det. Oftast har jag sett hela hans namn, troligtvis för att journalisten inte vet vilket som är förnamn och efternamn och därför tar det säkra före det osäkra. I amerikansk media har jag läst Xi några gånger tror jag.
Citera
2022-11-18, 05:47
  #11
Medlem
Folk blir helt störda i Sverige om man tilltalar dem vid familjenamn enbart. De känner sig utpekade. Skillnaden i låtsad intimitet och respekt är som natt och dag.

Men Sverige var lika för 50 år sen och i försvaret tror jag det är vanligare att tilltala människor vid familjenamn.

Det är tjugo lager civilisation man skalar av sig vid passkontrollen in i EU. Förlåt om jag är rasist det är en generalisering, men samtidskulturen odlar inte fred blommor och glädje som en sund kultur bör utan den skiter napalm och död i Europa.

EU är en total apbur av gutturala läten numera mot vad det var för bara 25 år sen. Då gick det fortfarande att lifta sig fram genom Europa för ungdomar och alla var hjälpsamma.

Ordförande Xi var bondesoldatstudent under kulturrevolutionen. Det var en vuxen man som ansvarar för 1.4 miljarder människor som tillrättavisade en pojke på G20 sist.

De vita kulturerna har lärt sig att östasien tar de bara med kärnvapen. Därför vill ingen ha bråk eftersom alla fattar att Kina vann enbart genom antal och disciplin. De behöver inga bomber, de behöver bara tålamod och stabilitet ett par decennier till så har makten flyttat sig ändå. Man måste acceptera Kina som den supermakt det är kulturellt.

De uppfann sedlar. Abrahamiterna kan fundera på det och att de har liksom pengar i blodet kommunister eller ej. Also, who controls the actual physical means of production? Det enda som fattas för dem nu är råvaror och den militära makten att försvara dem och sen kommer Europa få lära sig sjunga hymner om Xi i skolan och visas upp på torget i Peking i nationaldräkt.

Nä men visst vilka andra länder hade haft tålamod med en rabiessmittad terrorist som Kim Jong-un? Plus tror ingen i asien är så pigg på att se japaner gå loss på koreaner igen eller alls det där med krig triggar något primalt i asiater. Massa kidnappade brudar det bråkas om fram och tillbaka hela tiden.

Därför, respekt etikett följ protokoll. Alla konfucianistiska kulturer vet detta lingua franca. Familjenamn först, gärna titel också tills situationen medger att annat är OK.
__________________
Senast redigerad av 43dz 2022-11-18 kl. 06:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback