Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-01, 06:06
  #6841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Intresset fortsätter.

Nu i november kommer Lasse Lampers att hålla en föreläsning på ca 1½ om den 29 juli 1965 i Göteborg. Skulle ha gått på denna om jag hade bott där. Undrar om han har ändrat sig på någon punkt efter att hans bok blev publicerad?

https://www.sv.se/avdelningar/sv-got...ampers-114291/

Tack för tipset Skaraborg2 !

Lite synd bara att man har lagt föreläsningen "borta" i Redbergslid på Örngatan.
Haga hade varit en bättre plats med tanke på att mycket av det som hände 1965 hände just i Haga.
Ändå jättebra att föreläsningen blir av. Ökar intresset för fallet.
Citera
2022-10-04, 20:50
  #6842
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 4 oktober 2022.

Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Tack för tipset Skaraborg2 !

Lite synd bara att man har lagt föreläsningen "borta" i Redbergslid på Örngatan.
Haga hade varit en bättre plats med tanke på att mycket av det som hände 1965 hände just i Haga.
Ändå jättebra att föreläsningen blir av. Ökar intresset för fallet.

Ja Haga hade varit en bättre plats det håller jag med om.

Hade jag bott i Göteborg så hade jag besökt Lampers föredrag om 1965-07-29 så hade jag fått lyssna på vad han hade att berätta och sedan ställa frågor. Jag är en av de personer som känner till detta datum bättre än vad han gör.

Idag är det på dagen 62 år sedan Dahlsjö flyttade in i Haga från Lundby med sin familj. Man skulle kunna säga att denna flytt var en början på vad som kom att ske knappt fem senare. Dessutom flyttade Gay Karlsson till Annedal i slutet av 1963. Även han med ett förflutet i Lundby där han redan med största sannolikhet lärt känna Dahlsjö.
Citera
2022-10-18, 09:53
  #6843
Medlem
Durochmolls avatar
Kom det någon uppdatering om det där skelettet som hittades på Fjärde Långgatan i ett hus i samband med renoveringen 2021? Det spekulerades i om det kunde vara Gay i den här tråden, men vid fyndtillfället kunde det inte bekräftas om det var en människa eller ett stort djur.
Citera
2022-10-19, 15:15
  #6844
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Kom det någon uppdatering om det där skelettet som hittades på Fjärde Långgatan i ett hus i samband med renoveringen 2021? Det spekulerades i om det kunde vara Gay i den här tråden, men vid fyndtillfället kunde det inte bekräftas om det var en människa eller ett stort djur.

Jag har inte läst någon uppdatering gällande detta skelett.

Ja det spekulerades om ifall det kunde ha varit Gay Karlsson. Fjärde Långgatan ligger s. a. s. i a f i "rätt" område. Frågan är förekom det något nybygge där i månadsskiftet juli/augusti 1965? Vet att detta har diskuterats tidigare.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-10-19 kl. 15:17.
Citera
2022-11-06, 20:09
  #6845
Medlem
BHBs avatar
Så där ja, då var båda böckerna avklarade denna gråa trista regniga söndag i november. Lika tråkig och regnig som 29/7-65 förmodar jag.

Det var ju så klart lite mer action där 3 stycken historier vävs ihop i Lampers bok som jag lägger på plats 1 av dessa 2 böcker.

Eva´s bok var väl sådär trots lite bilder men med ett gissande hur saker gått till som utfyllnad. Jag orkade faktiskt inte läsa alla dessa berättelser då fiction inte är min grej.

Lampers bok däremot var bra då det framkom lite mer än jag visste och att Grodmansrånet gavs en hel del utrymme. Dahlsjöfallet samt Hymmes försvinnande är ju liksom konstant, känns som att vi har sett slutet av bägge fallen tills någon erkänner på dödsbädden vad som hände kontra grodmansrånet där vi har nästan all info. Tyvärr får vi väl aldrig nåt svar av den avsatte miljöpartisten om hur saker och ting var då hela rånet var så otroligt korkat och felberäknat och i vissa fall skrattretande. Hade gärna sett bilder osv även i Lampers bok men det finns ju bra info i slutet av boken att studera.

Det som passa mig som läsare bäst var att kapitellängden var lagom och inte utdragna. Har tyvärr en diagnos där jag inte orkar läsa eller höra på för långa monologer utan att hjärnan kokar.

Köper boken när den finns på antikvariat och ställer i hyllan för framtida läsning.

// BHB


Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det gör du helt rätt i att ha reserverat boken Göteborg 65-07-29 på biblioteket.

Själv köpte jag den. Personligen tycker jag att det Eva Kullenberg skrev 2015 är bättre och mer intressant skrivet - dessutom med foton. Lampers bok PALMEMORDET TILLBAKA TILL SVEAVÄGEN, 2021, tycker jag är mer intressant.

Skall bli intressant att höra efter att du själv läst boken vad du tycker.
Citera
2022-11-16, 17:35
  #6846
Medlem
Skaraborg2s avatar
Böckerna av Kullenberg och Lampers.

Citat:
Ursprungligen postat av BHB
Så där ja, då var båda böckerna avklarade denna gråa trista regniga söndag i november. Lika tråkig och regnig som 29/7-65 förmodar jag.

Det var ju så klart lite mer action där 3 stycken historier vävs ihop i Lampers bok som jag lägger på plats 1 av dessa 2 böcker.

Eva´s bok var väl sådär trots lite bilder men med ett gissande hur saker gått till som utfyllnad. Jag orkade faktiskt inte läsa alla dessa berättelser då fiction inte är min grej.

Lampers bok däremot var bra då det framkom lite mer än jag visste och att Grodmansrånet gavs en hel del utrymme. Dahlsjöfallet samt Hymmes försvinnande är ju liksom konstant, känns som att vi har sett slutet av bägge fallen tills någon erkänner på dödsbädden vad som hände kontra grodmansrånet där vi har nästan all info. Tyvärr får vi väl aldrig nåt svar av den avsatte miljöpartisten om hur saker och ting var då hela rånet var så otroligt korkat och felberäknat och i vissa fall skrattretande. Hade gärna sett bilder osv även i Lampers bok men det finns ju bra info i slutet av boken att studera.

Det som passa mig som läsare bäst var att kapitellängden var lagom och inte utdragna. Har tyvärr en diagnos där jag inte orkar läsa eller höra på för långa monologer utan att hjärnan kokar.

Köper boken när den finns på antikvariat och ställer i hyllan för framtida läsning.

// BHB

Jättebra att du nu också har läst båda dessa böcker om datumet 29 juli 1965.

Grodmansrånet hade inget med tre från Haga att göra och jag har också svårt att tänka mig "Hymme" också hade något med dessa tre att göra. Visst Lampers bok är bra men det negativa är att det inte finns ett enda foto (förutom på skyddsomslagets framsida) samt att det förekommer en del felaktiga uppgifter som t. ex. datumet den 28 juli. Boken verkar vara ganska snabbt skriven och hämtat till stor del endast från polisutredningarna. Han skulle också ha pratat med t. ex. släktingar var det tänkt men så blev tyvärr aldrig gjort. Gällande "Hymme" så vet jag inte ens vilken teori jag skall tro på numera. Tycker hans försvinnande är på sätt och vis ännu mera märkligt och underligt än Dahlsjöfallet.

Tack vare detta ovanstående så tycker jag att Kullenbergs bok är den bästa av dessa båda.
Citera
2022-11-16, 23:48
  #6847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jättebra att du nu också har läst båda dessa böcker om datumet 29 juli 1965.

Grodmansrånet hade inget med tre från Haga att göra och jag har också svårt att tänka mig "Hymme" också hade något med dessa tre att göra. Visst Lampers bok är bra men det negativa är att det inte finns ett enda foto (förutom på skyddsomslagets framsida) samt att det förekommer en del felaktiga uppgifter som t. ex. datumet den 28 juli. Boken verkar vara ganska snabbt skriven och hämtat till stor del endast från polisutredningarna. Han skulle också ha pratat med t. ex. släktingar var det tänkt men så blev tyvärr aldrig gjort. Gällande "Hymme" så vet jag inte ens vilken teori jag skall tro på numera. Tycker hans försvinnande är på sätt och vis ännu mera märkligt och underligt än Dahlsjöfallet.

Tack vare detta ovanstående så tycker jag att Kullenbergs bok är den bästa av dessa båda.

Ingen recension av Lampers' föreläsning om 650729 (ännu)
Hade hoppats att hitta en recension av Lampers föreläsning häromda'n i Göteborg om just 650729 på nätet. Men tyvärr, får hoppas att någon annan hittar en recension av föreläsningen om den märkliga dagen år 1965. (boken finns nu även som nedladdningsbar ljudbok hos bl a Bokus.)
__________________
Senast redigerad av eviva 2022-11-17 kl. 00:00.
Citera
2022-11-27, 17:07
  #6848
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen recension av hans föreläsning.

Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Ingen recension av Lampers' föreläsning om 650729 (ännu)
Hade hoppats att hitta en recension av Lampers föreläsning häromda'n i Göteborg om just 650729 på nätet. Men tyvärr, får hoppas att någon annan hittar en recension av föreläsningen om den märkliga dagen år 1965. (boken finns nu även som nedladdningsbar ljudbok hos bl a Bokus.)

Jag har heller inte kunnat hitta någon recension av Lampers föreläsning ang. datumet den 29 juli 1965 till och med idag.

Hade också hoppats på att hitta en eller flera sådana. Däremot är länken med uppgiften om föreläsningen borta så han lär ha haft föreläsningen. Undrar hur många åhörare som kan ha varit närvarande? Så nu finns också hans bok som nedladdningsbar ljudbok.
Citera
2022-12-08, 18:29
  #6849
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länkar.

Här kan vi se en PV 444 även om denna är av årgång 1957 och inte 1956:

https://www.youtube.com/watch?v=TWZRiKc5cBc

Har aldrig sett detta tidigare. Kan inte avgöra om bilen är svart eller midnattsblå.

Är osäker på om detta nedanstående har visats tidigare i tråden men det spelar ingen roll. Detta fall är # 2 och börjar 10:26 in i dokumentären.

https://www.youtube.com/watch?v=DC4UrCMLOOc
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-12-08 kl. 18:32.
Citera
2022-12-08, 20:58
  #6850
Medlem
Bilen är smaragdgrön, färgnummer 47.
Citera
2022-12-10, 18:54
  #6851
Medlem
Skaraborg2s avatar
Smaragdgrön.

Citat:
Ursprungligen postat av BB176-671
Bilen är smaragdgrön, färgnummer 47.

Tack för dessa uppgifter.

Smaragdgrön är en mycket ovanlig färg. Är osäker på om jag ens såg en sådan när mycket PV-bilar var ute och rullade på gatorna en gång i tiden. Gjorde jag det så måste det ha varit enbart någon enstaka gång.
Citera
2023-01-01, 18:20
  #6852
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Tror inte att denna video tidigare har blivit publicerad i tråden och även om så skulle vara fallet spelar det ingen roll:

https://www.youtube.com/watch?v=IXQXDqivazE

Den 29 juli 1965 är fall # 2 som börjar 3:25.

Får önska er alla ett Gott Nytt År 2023. Tänk om fler uppgifter kan framkomma i år?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback