Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-16, 10:05
  #373
Medlem
Lyckades missa själva uppskjutningen i alla fall, men det var ju en lätt match att spola tillbaka på livesändningen tack och lov. Jahapp, då var "vi" alltså på väg mot månen igen till tonerna av Josh Groban och "The Star-sprangled banner".

Kanske, kanske kan det bli en ny månlandning inom ett par år trots allt!
Citera
2022-11-16, 15:39
  #374
Medlem
raskenss avatar
Nån som vet varför en motor i första steget la av efter nån minut?
Citera
2022-11-16, 16:24
  #375
Avstängd
wwrs avatar
Jag vill bara framhålla signifikansen av dagens uppskjutning. Det var världens mest kraftfulla raket med 8.8 miljoner pund drivkraft, som just lyfte. (Super Heavy har inte lyft ännu.) För första gången på ganska exakt 50 år så placeras en kapsel för mänskligt bruk i omloppsbana runt månen. Det är en är en stor händelse som media och även Flashback tonat ned.

SvD har förbättrat sitt bildmaterial och beskrivning.
https://www.svd.se/a/69ql0O/nya-prob...usa-s-manraket

Den bild som visades i morse var inte representativ för världens kraftigaste raket. NASA är utsatt för dålig press.
https://snipboard.io/df9Pbi.jpg

T.o.m. "konkurrenterna" på Teslarati har en bättre bild på vidundret, 36 våningar (98 meter) högt.
https://www.teslarati.com/wp-content...-2048x1112.jpg

Här är ett äldre inlägg som beskriver lite av den avancerade färden.
(FB) Artemis. Det nya månprogrammet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-16 kl. 16:58.
Citera
2022-11-16, 17:01
  #376
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag vill bara framhålla signifikansen av dagens uppskjutning. Det var världens mest kraftfulla raket med 8.8 miljoner pund drivkraft, som just lyfte. (Super Heavy har inte lyft ännu.) För första gången på ganska exakt 50 år så placeras en kapsel för mänskligt bruk i omloppsbana runt månen. Det är en är en stor händelse som media och även Flashback tonat ned.
Tyvärr är det väldigt få som förstår signifikansen, eller ens bryr sig. De flesta som kommenterar om uppskjutningen har samma gamla jargong "Varför läggs det onödiga pengar på raketer när vi har så mycket problem på jorden som behöver fixas". Om jag fick en krona för varje gång någon sa så....
Citera
2022-11-16, 17:09
  #377
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Tyvärr är det väldigt få som förstår signifikansen, eller ens bryr sig. De flesta som kommenterar om uppskjutningen har samma gamla jargong "Varför läggs det onödiga pengar på raketer när vi har så mycket problem på jorden som behöver fixas". Om jag fick en krona för varje gång någon sa så....
Men den kritiken har knappast hörts när SpaceX gjort sina uppskjutningar, men det behöver vi inte diskutera här.

Hoppas media kommer att följa dennna färd som är den mest avancerade för kapslar avsedda för människor ombord, på många år. Man går in i en ny omloppsbana runt månen (mot dess rotationsriktning) som bara en kinesisk sond tidigare använt. Man gör även en "powered flyby" av månen för att utnyttja dess dragningskraft. Då har man ingen radiokontakt med farkosten, som annars kommunicerar med stationer i USA, Spanien och Australien. (men det blir kanske inte lika dramatiskt som när Bruce Willis gjorde samma sak i filmen Armageddon https://youtu.be/X_8ILn5kdBo )
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-16 kl. 17:13.
Citera
2022-11-16, 17:16
  #378
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det gnället har knappast hörts när SpaceX gjort sina uppskjutningar, men det behöver vi inte diskutera här.

Hoppas media kommer att följa dennna färd som är den mest avancerade för kapslar avsedda för människor ombord, på många år. Man går in i en ny omloppsbana runt månen (mot dess rotationsriktning) som bara en kinesisk sond tidigare använt. Man gör även en "powered flyby" av månen för att utnyttja dess dragningskraft. Då har man ingen radiokontakt med farkosten, som annars kommunicerar med stationer i USA, Spanien och Australien. (men det blir kanske inte lika dramatiskt som när Bruce Willis gjorde samma sak i filmen Armageddon https://youtu.be/X_8ILn5kdBo )
Jodå, det gnället hörs allt när SpaceX gör uppskjutningar med, även om SpaceX's egna sidor på sociala medier har 99% positiva kommentarer. Ärligt talat förstår jag inte vad folk har emot utforskning av rymden, det är ju det mest makalösa som människan åstadkommit.

Också intressant att kapslen är utrustad med avancerade dockor som skall mäta strålning och andra biverkningar som kan uppstå i människokroppen under rymdfärd. Jag hoppas på ett gott resultat med acceptabel strålning som inte utgör livshotande skador.
Citera
2022-11-16, 20:31
  #379
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nån som vet varför en motor i första steget la av efter nån minut?

Ingen motor la av efter nån minut, alla fyra motorer funkade ända fram till separation. Var fick du det ifrån att en motor skulle lagt av efter nån minut?
Citera
2022-11-16, 20:48
  #380
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ingen motor la av efter nån minut, alla fyra motorer funkade ända fram till separation. Var fick du det ifrån att en motor skulle lagt av efter nån minut?


Ah var jag som hörde fel om ett utrop från kontrollen. Dom annonserade att Artemis skulle klara sig även om en motor la av vid en milsten.
Citera
2022-11-16, 21:41
  #381
Avstängd
wwrs avatar
Nu börjar det komma lite bilder.
https://media.cnn.com/api/v1/images/...,w_1280,c_fill
Citera
2022-11-16, 21:55
  #382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu börjar det komma lite bilder.
https://media.cnn.com/api/v1/images/...,w_1280,c_fill
Såg livesändningen vid femtiden när denna vyn kablades ut live och jordens blåa färg långsamt trädde fram - riktigt häftigt. "Äntligen är vi på väg igen" kände jag spontant.


Appropå att ingen verkar bry sig så tror jag det främst beror på att detta är en obemannad färd. När NASA väl skickar iväg astronauter, och speciellt när vi ska landa på månen igen, kommer det bli större pådrag i media och bland våra medmänniskor, var så säkra!

Om månlandningen nu blir av om ett par år har jag redan annonserat för nära och kära att jag kommet ta semester ett par dagar för att kunna följa hela resan. Om barnen och frugan är alltför störiga får jag installera mig i garderoben med en madrass och en laptop - tänker inte missa en minut!
Citera
2022-11-16, 22:47
  #383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ah var jag som hörde fel om ett utrop från kontrollen. Dom annonserade att Artemis skulle klara sig även om en motor la av vid en milsten.

Jag hörde det live, men det är en "nivå" när dom även om en motor lägger av klarar att nå den höjd dom måste (fast det skulle ta aningen mer tid).

Det var inget om att en motor la av, utan en rutin ifall en skulle, så att säga.
Citera
2022-11-16, 22:53
  #384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Om månlandningen nu blir av om ett par år har jag redan annonserat för nära och kära att jag kommet ta semester ett par dagar för att kunna följa hela resan. Om barnen och frugan är alltför störiga får jag installera mig i garderoben med en madrass och en laptop - tänker inte missa en minut!

Jag gillar din entusiasm. Men att åka till månen är poänglöst.

Det är inte en spångbräda nånstans; en fet rymdstation vore. Månen ger ingenting speciellt som vi använder väte och syre (Artemis) eller fotogen (SpaceX). Inget av det "finns" där och ingenting indikerar att det skulle vara lättare att skapa detta där än här på jorden. Dock om man kunde är 1/6-dels gravitation intressant - om det fanns ett system för att få upp det i bana.

Korsningen av scifi, miljömuppar och framtidstänk har råkat kortsluta varandra här så man predikar metoder för framtida utveckling som saknar vetenskapligt stöd. Par for the course.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback