Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Frågan är snarare varför du tycker att Ryssland ska gå vinnande ur deras angrepp på Ukraina?
Tror du att liv kommer att sparas om Ukrainare, som vi sett hittills tvingas leva under ryskt styre?
Vi ser ju gång på gång i de ockuperade områdena som ryssarna lämnat spår av övergrepp mot Ukrainsk befolkning. Är det bättre?
Jag tror inte där kommer vara några ytterligare massiva övergrepp i östra Ukraina som inte redan ägt rum. Tvärtemot tror jag det kommer fler övergrepp från ukrainska sidan (samt massiv etnisk rensning, delvis i form av flykt från de som tror att de "har något att frukta") om Ukraina återtar områdena. I alla fall är risken enorm.
Notera att övergreppsrisken också är stor ifall ryssarna mot förmodan skulle röra sig mot Odessa eller återta Kherson, eller för den delen om de lyckas ta Kramatorsk-agglomereringen eller Kharkov. En sådan rysk vinst är också sämre än min position, "kompromissfreds-alternativet".
För min del får Ryssland gärna "förlora" i den meningen att där blir ett "novo-russia" som inte ger skatteintäkter till Ryssland eller där ryssarna har formell makt. Jag ser heller inte vinsten i att Ryssland vinner per se. Men om status quo från idag skulle inträffa, får det ett antal positiva effekter:
- Mindre etnisk rensning och övergrepp än alternativet
- USA får sig en knäpp på näsan, deras Euromaidan-konspirationer bar inte maximal frukt
- nazistiska statskupper lönar sig inte
- mindre förstörelse som vi ska betala
- Kortare krig? (denna är osäker)
- mer multipolär världsordning