Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-16, 10:53
  #1
Medlem
Hej Flashback!

Jag och två andra var nyligen i Tyskland för att handla lite saft, och under hemresan när person X körde så tog hen en fartkamera.

Jag har nu fått hem ett brev från Tyska polisen där jag ombeds betala in böterna. ”Officiellt” känner jag givetvis inte till vad personen som körde heter eller var hen bor. Jag känner hen enbart till förnamnet.

Jag vet att i Sverige har jag ingen skyldighet att uppge föraren alls. Men vad gäller i Tyskland? Kan jag bli tvungen att betala bötern själv om jag skickar tillbaka formuläret och påstår att jag inte vet vem personen är/endast uppger förnamn? Att det inte är jag som kört ser man uppenbart på bilderna, vi är inte ett dugg lika.
Citera
2022-11-16, 10:55
  #2
Medlem
SexgalenZombies avatar
Antagligen är lagarna i Tyskland inte så URBOTA KORKADE som de är i Sverige, utan där ska du som ägare av bilen betala.
Citera
2022-11-16, 11:01
  #3
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swetard
Hej Flashback!

Jag och två andra var nyligen i Tyskland för att handla lite saft, och under hemresan när person X körde så tog hen en fartkamera.

Jag har nu fått hem ett brev från Tyska polisen där jag ombeds betala in böterna. ”Officiellt” känner jag givetvis inte till vad personen som körde heter eller var hen bor. Jag känner hen enbart till förnamnet.

Jag vet att i Sverige har jag ingen skyldighet att uppge föraren alls. Men vad gäller i Tyskland? Kan jag bli tvungen att betala bötern själv om jag skickar tillbaka formuläret och påstår att jag inte vet vem personen är/endast uppger förnamn? Att det inte är jag som kört ser man uppenbart på bilderna, vi är inte ett dugg lika.

i sverige är det ju föraransvar vid fortkörning. Om samma gäller i Tyskland vet jag ej.
Det KAN ju vara så att det är fordonsägaren som är ansvarig, även om det är långsökt.

Är den skriven på Engelska ?
Citera
2022-11-16, 11:06
  #4
Medlem
Magnums avatar
Föraransvar i Tyskland.


https://www.mestmotor.se/automotorsp...raget-korkort/
Citera
2022-11-16, 11:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Föraransvar i Tyskland.


https://www.mestmotor.se/automotorsp...raget-korkort/

Står att man ska ange vem som körde. Frågan är om man måste det, eller om det är ”frivilligt” som i Sverige.
Citera
2022-11-16, 11:42
  #6
Medlem
feemaxxxs avatar
Edit: du kan bestrida böterna och uppge att du inte körde. Skicka passkopia. Uppge inte föraren.

Så lämnas ärendet över till polisen. Sedan får försöka få reda på vem det var

Dö bötesbeloppet inte brukar vara vidare högt, skulle jag absolut betala.
__________________
Senast redigerad av feemaxxx 2022-11-16 kl. 11:54.
Citera
2022-11-16, 12:13
  #7
Medlem
Desert-eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Föraransvar i Tyskland.


https://www.mestmotor.se/automotorsp...raget-korkort/
Inte när jag blev fotograferad , då var det registrerad ägare på bilen som fick hem brev där jag uppmanades att betala vilket jag sket i att göra , det var i.o.f 2013 dom skickade hem 3 brev sen hörde jag inget mer ,det stod i sista brevet att uppgifterna ligger kvar i deras databas så om jag blir kontrollerad i tyskland framöver så kommer jag få betala då..
Citera
2022-11-16, 12:16
  #8
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desert-eagle
Inte när jag blev fotograferad , då var det registrerad ägare på bilen som fick hem brev där jag uppmanades att betala vilket jag sket i att göra , det var i.o.f 2013 dom skickade hem 3 brev sen hörde jag inget mer ,det stod i sista brevet att uppgifterna ligger kvar i deras databas så om jag blir kontrollerad i tyskland framöver så kommer jag få betala då..

Givetvis skickar de till bilens ägare, det gör de även i Sverige. Detta betyder dock inte att du måste pröjsa om det inte är du på fotot. Om du kan skita i svara som i Sverige vet jag inte men det verkar ju funkat för dig.
__________________
Senast redigerad av Magnum 2022-11-16 kl. 12:19.
Citera
2022-11-16, 12:31
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Trams raderat, nästa gång blir det varning.
/Moderator
Citera
2022-11-16, 12:38
  #10
Medlem
Jahbrahs avatar
Jag skulle bett vännen lämna tillbaks fartkameran, vad fan ska han med den till?

Annars, be vännen betala böterna för bövelen.
Har gjort nåt liknande "en vän". Fast det var fortkörning och i Danmark. Sket högaktningsfullt i det, hörde aldrig nåt mer efter första brevet...
Citera
2022-11-16, 13:08
  #11
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Antagligen är lagarna i Tyskland inte så URBOTA KORKADE som de är i Sverige, utan där ska du som ägare av bilen betala.
Det hade varit intressant att veta varför du tycker det är så URBOTA KORKAT. Är det inte ganska rimligt att den som begår brottet är den som kan dömas för det?
Citera
2022-11-16, 14:04
  #12
Medlem
Havamal.s avatar
Om du bor i Sverige har de väl ingen möjlighet att driva igenom boten om du ignorerar den.

Vad jag har läst i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback