2022-11-16, 10:07
Medlem
Igår läste jag att det omöjligt kunde vara Ukraina då deras SAM-skulle självdestruera i luften om de inte medvetet ställer in den i "ground attack mode".

Försvarsministern gick ut och förnekade.
Utrikesministern gick ut och förnekade.

Hur är de möjligt? Det ser inte bra ut, Ukraina borde värna sina relationer med väst som har stöttat dem genom hela det ryska anfallskriget.
Citera
2022-11-16, 10:07
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fululf
Det är skillnad på att attackera och att oavsiktligen begå ett misstag som gör så att en laddning hamnar på fel sida landsgränsen. Detta gäller oavsett om det är RU eller UKR som äger laddningen.
Hur vet du att det var oavsiktligt? Vilka ryska missiler kom i bana från Polen? Man skjuter alltså en S-300 i 180 graders fel riktning. Luftvärnsraketer är inte precis gratis och någon form av utbildning har nog den som satt vid spakarna.
Citera
2022-11-16, 10:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gli-Azzurri
Kul att jag flyger till Krakow 24/11.
Hm. Det ska nog vara lugnt, men det är ju oroande att Polen skyllde på Ryssland och Ryssland på Nato.
Citera
2022-11-16, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tror du det här är någon lek på skolgården där det har någon jävla betydelse vem som "skyller på" någon annan.

Då personen ifråga är svagbegåvad och fetade alla, så kunde man ju gissa att det skulle komma en lågpannad replik i liknelsen "Om LAnd X inVaDeraR Y i SyDAmERiKA, ÄR dET rYSseNS fEl dÅ?"

Men om du inte förstod detta, så är du inte heller intelligent nog att föra en diskussion med.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Applicera detta på ditt eget tänk, din faktaresistente jävel.

Det gör jag, den som är anledningen till en situation bär ju givetvis allt ansvar för den. Knappast något nytt, och enbart korkade fruntimmer och rysscucks som tycker annorlunda.

Att du inte förstår något så simpelt talar enbart till att du är en curlad snorvalp som känner sig berättigad, fy fan.
Citera
2022-11-16, 10:09
Medlem
Jag hörde att Nato ska samlas för ett ”krigsråd”.

Kommer Nato bomba Ukraina eller kommer dom att visa barmhärtighet?
Citera
2022-11-16, 10:11
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det spelar givetvis roll om det är ett misstag begått av en fiende eller en vän. Du gör väl skillnad på det själv också antar jag, som de flesta gör.
Ja, och det står även så i NATOs artikel 5. Men jag ironiserade bara över hur snabba folk var med att döma igår, det talades friskt om att nu ska minsann artikel 5 aktiveras och NATO-trupper ska rulla in.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Kriget i Ukraina är olagligt, det är ett brott mot folkrätten och mot internationell rätt. Det betyder att även om Ryssland av misstag hade skjutit raketer in i Polen så är det en kriminell handling. På samma sätt som när gängkriminella av misstag råkade skjuta Adriana, när de ville skjuta någon annan.

Om Ukraina av misstag har skjutit raketerna så är det ett tragiskt misstag, på samma sätt som om britterna fick en raket på villovägar när de försvarade sig mot Hitlertyskland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hm. Det ska nog vara lugnt, men det är ju oroande att Polen skyllde på Ryssland och Ryssland på Nato.

Ja, eller hur. Som om det inte räcker med att jag är så flygrädd till den grad att jag måste hälla i mig sprit och ha solglasögon på mig för att dölja att jag gråter vid starten.. Nu ska man sitta och va nervös att det kommer en raket och skjuter ner hela skiten också.
Citera
2022-11-16, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Väst går ut med att det är en ukrainsk missil, hur är det en false flag? En false flag använder man ju som ursäkt att starta konflikt eller något annat offensivt, vilket inte hänt. En false flag förnekar man o det sista

Du är fienden, ditt jävla rysstroll
När man ser er pk horor skriva alla möjliga ursäkter för att kunna skylla egna misslyckanden på Ryssland för att driva igenom ännu mer pk agendor.

SÅ ÄR DET FALSE FLAG JÄVLA ZIONISTHORA.

Vi har sett hela repertoaren så många gånger alltid samma manus.

Man förnekar in i det sista ja och när man står naken inmålad emot väggen insnärjd i sina egna lögner så låter det såhär.
Haha det var enligt planen, för allas bästa, man måste knäcka några ägg för att göra omelett. Det är för det större syftet.
Passar det inte så flytta.

Varför flyttar ni zionisthoror inte till Israel kan man undra då, ni tjänar främmande makt.
Citera
2022-11-16, 10:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Just nu tyder det mesta på att det är en luftvärnsrobot som missat sitt mål och landat i Polen nära gränsen till Ukraina.

Ingen bestrider Ukrainas rätt till självförsvar, vet inte vad du menar med att skicka en missil på Visby men om det stämmer det som kommit fram idag så är det helt orelevant som jämförelse

Min poäng var att oavsett om ett land i krig agerar i självförsvar eller ej, om en robot landar i tredje land och dödar civilbefolkning där så är det knappast ursäktat eller hur?
Avsikten spelar roll. Finns ingen anledning att gå till motangrepp om det inte var avsiktligt men en formell ursäkt eller kompensation vore väl att vänta iallafall?
Skulle det dessutom visa sig att det var "false-flag" så är det allvarligt men kanhända kan Polen acceptera det även om de egna medborgarna strök med.
Citera
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Ryssrunkarna och Putin-trollen här i tråden verkar ha mycket liten förståelse för hur saker går till.

Absolut INGEN och INGET LAND kommer förändra sin syn på kriget, på Ukraina, eller vem som är angriparen, på grund av detta. Inte USA, inte Polen, inte NATO, inte Sverige, inte Finland, inte Baltländerna. Om något så kommer man öka sitt stöd till Ukraina.

Anledning. Enkel:
- Är det en rysk missil så är det på grund av Rysslands anfallskrig mot Ukraina
- Är det en ukrainsk försvarsmissil så är det på grund av Rysslands anfallskrig mot Ukraina

Hur svårt kand det vara att förstå? På riktigt...

Haha kul hur ni fort borstar saker under mattan. Oerhört klantig fadäs av Ukraina som dödade 2 personer. Folk här var väldigt snabba med att direkt beskylla Ryssland och direkt gapa om artikel 5, utan några bevis. Men det är så hjärntvättade fungerar, de har ingen som helst källkritik och enbart masshysteri.

Hur kan det vara Rysslands fel att de inte kan hålla koll på sitt eget försvar? Även om Ryssland initierade kriget så är det ju ingen ursäkt för att oskyldiga polacker ska få sätta livet till pga att Ukraina inte kan hantera sin utrustning. Så vitt jag vet är inte Polen en del av Ukrainas territorium.
Citera
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Hur vet du att det var oavsiktligt? Vilka ryska missiler kom i bana från Polen? Man skjuter alltså en S-300 i 180 graders fel riktning. Luftvärnsraketer är inte precis gratis och någon form av utbildning har nog den som satt vid spakarna.
JAG vet inte om det var oavsiktligt eller inte. Jag har inte sagt något om det, alls. Jag förstår inte ens hur du kunde tolka mitt inlägg på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in