2022-11-15, 13:09
Medlem
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag ser inga 10 punkter, bara en massa propaganda. Kan du visa de 10 punkterna?

Här finns alla 10 punkter, utförligt beskrivna:

https://www.president.gov.ua/en/news...sho-rosi-79141
Citera
2022-11-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Lyckas han redan nu tro?

Kan USA och Ryssland inofficiellt ha kommit överens om att sätta press på Zelinsky och att Khersonreträtten varit en del i detta spel?

Jag hade tippat på en lång skyttegravsvinter

https://www.express.co.uk/news/world...0-summit-putin

En av punkterna lär vara att återlämna allt ukrainskt territorium, så förhandlingsviljan kommer att vara låg från Rysslands sida. Punkt sex.
Citera
2022-11-15, 13:51
Medlem
Punkt 10: Confirmation of the end of the war
Hur ska det gå till? Ryssland har väl inte ens förklarat krig?
Citera
2022-11-15, 14:39
Medlem
Förhandlingsplan?

Snarare 10 punkter där jag bestämmer ALLT.
Citera
2022-11-15, 15:00
Medlem
För inte så länge sedan ville USA att man skulle vara med medgörlig annars riskerar stödet sina från väst. Då sade Z att inga förhandlingar ska ske.
Nu efter USAs uttalanden så kommer han med en 10punktsplan.
Jag tror inte tanken egentligen är fred. Han vet att vissa punkter inte kan upplevas. Punkt 10: avsluta kriget skriftligen. Men enligt R pågår inte krig utan en militär operation?
Det är mer menat för att visa sig medgörlig, så att stödet inte ska sina.
Mina 2cents.
Citera
2022-11-15, 15:07
Medlem
Det är en fullt rimlig 10-punktslista för en beständig fred men för att garantera den så kommer det innebära en demilitariserad zon fram till Uralbergen samt en total avveckling av ryska kärnvapen.
Jag tror inte Ryssland är riktigt där än mentalt.
Citera
2022-11-15, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det finns inga 10 punkter utan ännu en propagandatråd där man kan spy ut hat och lögner.

Zelensky har redan berättat vad som krävs för fred så Ryssland fortsätter sin avmilitarisering av Ukraina. Från väst är det också fortsatt konflikt som gäller eftersom eliten vägrar att förhandla precis som innan februari och det eftersom man inget lärt. Väst kommer naturligvis att trötta någon gång som dom alltid gör och frågan är mer hur lång tid det tar. Zelensky bara fortsätter så länge vapen och pengar flödar in, goda affärer för korruptionsligan, Ukraina och dess folk skiter han i.

Zelensky leder försvaret av sitt land och sitt folk gentemot den vidrige angriparen.

Korruption är av ondo, och Ukraina har säkerligen fortfarande problem med detsamma, men det var värre innan Maidan, under putains lydiga, korrupta, hund yanukovych. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."
https://transparency.eu/corruption-o...ce-in-ukraine/

Vad gäller länder som kan betecknas som "corrupt shitholes" så är det dock värre i ryssland, under din herre och härskare, den allsmäktige diktatorn putain:
https://en.wikipedia.org/wiki/Corrup...ceptions_Index

Hur känns det, att ryssland, under din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, är MER korrupt än Ukraina?

Varför anser du att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistiska megalomanisk psykopat, men varför vill du tvinga andra folk till detsamma?
Citera
2022-11-15, 15:29
Medlem
Citat:
Lyckas han redan nu tro?

Kan USA och Ryssland inofficiellt ha kommit överens om att sätta press på Zelinsky och att Khersonreträtten varit en del i detta spel?

Första gången jag hör om en seriös fredsuppgörelse. Första steget.
När marken fryser är det fritt fram.
Bättre att börja förhandla nu.

Jag skäms vara svensk - att inte Sverige erbjudit sig vara fredsförhandlare. Vi har inte gjort annat än eldat på denna konflikten.
Citera
2022-11-15, 15:30
Avstängd
Citat:
Lyckas han redan nu tro?

Nej jag tror inte Z vaknat ur sin koma ännu.
Igår när jag såg hans uttalanden i SVT då han besökte Cherson fick iaf jag uppfattningen att han inte tänker släppa Donbass och Krim.
Då blir det ingen fred.
Citera
2022-11-15, 15:34
Medlem
Mary99s avatar
Citat:
Lyckas han redan nu tro?

Jo så är det.
USA har satt press på Zelensky att börja förhandla med Ryssland.
Situationen är ohållbar i längden. Vapenlagren börjar ta slut i både USA och EU. Visserligen ligger det enorma beställningar till vapenindustrin i US men det tar tid att producera. Ett längre vapenstillestånd över vintern siktar de på. Vintern är dessutom den period som Moskva kan avancera mest på.
10 punktsprogrammet beskrivs bara ytligt men verkar IMO inte verklighetsfrämmande.
Frågan om Donbass och Krim framgår inte.
Förslaget i mars i Istanbul var ungefär i linje med Minskavtalet plus neutralt Ukraina.
Tror inte Moskva backar ur Donbass och ännu mindre Krim.
Men jag tycker att detta ändå är positivt.
Citera
2022-11-15, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
J10 punktsprogrammet beskrivs bara ytligt men verkar IMO inte verklighetsfrämmande.
Frågan om Donbass och Krim framgår inte.
"Russia must withdraw all its troops and armed formations from the territory of Ukraine. Ukraine's control over all sections of our state border with Russia must be restored."

Förslagets punkter är närmaste ett krav på att Ryssland kapitulerar. Där fanns inte något som helst spår av kompromiss från Ukrainas sida. Zelenskyj lär inte vara villig att kompromissa så länge det går bra för Ukraina, och skulle det mot förmodan vända och börja gå bra för Ryssland igen så är det Putin som inte kommer vilja kompromissa.
Citera
2022-11-15, 15:44
Medlem
Mary99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
"Russia must withdraw all its troops and armed formations from the territory of Ukraine. Ukraine's control over all sections of our state border with Russia must be restored."

Förslagets punkter är närmaste ett krav på att Ryssland kapitulerar. Där fanns inte något som helst spår av kompromiss från Ukrainas sida. Zelenskyj lär inte vara villig att kompromissa så länge det går bra för Ukraina, och skulle det mot förmodan vända och börja gå bra för Ryssland igen så är det Putin som inte kommer vilja kompromissa.
Det är det jag sa. Donbass och Krim lämnar inte Ryssland.
Men du har inte fattat att det nu är förhandlingar.
Det är samma som när facket och arbetsgivaren möts.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback