Läste igenom de senaste sidorna, men väljer främst att besvara en del från din sista kommentar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Det är inte helt tydligt vad kognitivt innehåll faktiskt innebär,
Fastän det kanske finns olika vis bland filosofer att tänka sig
kognitivt innehåll, med hänsyn till att terminologisk variation ej är sällsynt, så tror jag att det typiskt tänks förekomma i form av en
proposition. En proposition kan uppfattas som en påståendesats meningsinnehåll, något som har ett sanningsvärde (eller åtminstone
under någon tid har ett), något som kan påstås, och något ens propositionella attityder (t.ex. i form av övertygelser, önskningar och gillanden) är riktat mot. Tanken är att du tror på meningsinnehållet uttryckt av satsen "En människa existerar.", men inte på själva satsen (t.ex. i form av något vilket består av tecken). Propositionen är
det du tror. Om påståendesatser har ett meningsinnehåll som är något annat än satserna verkar man dessutom tillåtas ha
synonyma satser.
Men filosofer har olika uppfattningar om vad propositioner är. Vissa, t.ex. Robert Audi och Michael Huemer, tror att de är
abstrakta. (Det abstrakta påstås ofta vara tidlöst, immateriellt och okausalt. Emellertid förutsätter tidlösheten måhända såväl immaterialitet som okausalitet. Tidlösheten kan måhända också tänkas vara blott omnitemporalitet, snarare än atemporalitet. Det förekommer också att filosofer hävdar att det abstrakta – om det finns – är något nödvändigtvis existerande. Jag vet också att en del betvivlar att typiska distinktioner mellan det abstrakta och konkreta lyckas, men vill inte nämna för mycket därom nu.) Ett av flera andra alternativ är att föreställa sig propositioner som något
mentalt; t.ex. genom att bestå av begrepp vilka uppkom ur sinneserfarenheter man har haft.
(Svenska filosofer nyttjar ibland orden "påstående" och "utsaga" som synonymer till "proposition". Ordet "påstående" är emellertid flertydigt, och kan betyda detsamma som "påståendesats". Ytterligare ett problem med att nyttja "påstående", med hänsyn till dess synonymi med "påståendesats", är att det ej alltid framgår om man talar om
förekomsten eller
typen.)
Något må kortfattat nämnas om vad det innebär att något
inte har ett kognitivt innehåll. Enligt värdeteoretisk non-kognitivism gäller att värdesatser inte har kognitivt innehåll. Det finns flera varianter av non-kognitivism med positiva komponenter, varav en innebär att du när du t.ex. säger: "Fred är bra." gör ungefär samma sak som när du säger "Fred, jippi!". Tanken är att du blott manifesterar en positiv känsla riktad mot fred, snarare än att t.ex. om fred påstå att det har egenskapen
att vara bra. Självfallet kan satsen "Fred, jippi!" varken vara sann eller falsk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
huruvida sanningsvärden kan vara av olika art,
Jag är lite osäker på vad du menar med "olika art". Måhända att du har i åtanke huruvida de är absoluta eller relativa?
Eftersom du tidigare frågade vad "sanningsvärde" betyder må det först besvaras. Termen är välanvänd i synnerhet inom logiken, men förekommer tämligen ofta också i annan filosofisk litteratur. Propositioner, deklarativa satser och trosuppfattningar har sanningsvärden. Om en proposition är sann är
sanning dess sanningsvärde, och är den falsk är
falskhet dess sanningsvärde.
Kanske också bäst att betona att den semantiska tesen värdesubjektivism inte förutsätter sanningsrelativism. Det trots att vad värdepredikat uttrycker enligt värdesubjektivism är
kontextsensitivt (eller mer specifikt:
talarberoende). Om olika svenska människor vid samma tidpunkt och jämte varandra använder satsen "Fred är bra.", så kommer de enligt värdesubjektivisten inte ha påstått detsamma.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
skillnaden mellan anti-realism eller semantiska teorier
Det vore nog bättre att jämföra
ontologiska teorier med
semantiska, snarare än att jämföra anti-realism, som är en
viss ontologisk tes, med semantiska
teorier.
Försvarar jag en version av analytisk värdesubjektivism som innebär att "Fred är bra." betyder detsamma som "Fred gillas av mig.", kan jag samtidigt förneka att något gillas av mig – eller m.a.o. förneka att det finns något som är sådant att det gillas av mig (vilket innebär att det icke instansierar en subjektivistisk värdeegenskap). Då kombinerar jag (den semantiska tesen) värdesubjektivism med (den ontologiska tesen) värdenihilism. Dock tror jag ingen försvarar dessa teser i kombination.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
eller hur värdesatser kan beskriva verkligheten samtidigt som värden inte existerar.
Det låter kanske aningen besynnerligt vid första anblick att "värdesatser kan beskriva verkligheten samtidigt som värden inte existerar". Men man kan väl ha
falska verklighetsbeskrivningar?
Den misstagsteoretiska tanken är helt enkelt bara den att när vi säger att saker är bra eller dåliga så har vi fel; inget är bra eller dåligt – fastän vi om ting (meningsfullt) säger att de är bra eller dåliga. (Dock är jag medveten om att det finns vissa alternativa tolkningar av Mackies teori.)
Jag skulle t.ex. kunna beskriva alla människor som glada fastän det är falskt att någon är glad. Påståendesatsen "August är glad." är då kognitivt meningsfull, fastän det är falskt att August är glad.
Tillåter mig också att svara på en tidigare kommentar i vilken du bl.a. frågade vad "värdefakta" och "värdeegenskap" betyder. Viss terminologisk variation förekommer dock bland filosofer gällande det. T.ex. exkluderar man ibland
deontiska egenskaper såsom egenskapen
att böra utföras och egenskapen
att vara moraliskt tillåten att räknas som värdeegenskaper; men ibland medräknas även sådana (handlings)egenskaper.
Några simpla exempel på värdeegenskaper är t.ex. egenskapen
att vara bra och egenskapen
att vara dålig. Även värderelationer såsom
bättre än,
sämre än, och
lika bra som räknas ofta som (tvåställiga) värdeegenskaper.
Och tar man hänsyn till vårt språk kan man finna många olika värdekonstruktioner, som måhända rimligen hanteras på olika sätt. Betrakta t.ex. följande: "Du dansar bra.". "Mer pengar är bra för mig.", "Han är bra som dansare.", "Han är bra på matematik." Samtliga av dessa satser skiljer sig på intressanta vis från t.ex. "Fred är bra.", och det är knappast säkert att alla kan hanteras på samma vis.
(F.ö. kan mycket sägas om
tjocka och
tunna värdebegrepp och vad sådant som
värdeladdning mer exakt innebär. Tror inte det behövs nu.)
Gällande vad "värdefaktum" betyder räcker det nog med att säga att ett faktum inom filosofin ofta uppfattas som en
sanningsgörare (eng.
truthmaker). En sanningsgörare är
det som gör en proposition sann. Om t.ex. Sokrates är vis tycks det kanske rimligt att han i kombination med sitt innehav av egenskapen vishet gör propositionen
Sokrates är vis sann. Termen "sakförhållande" nyttjas ibland som synonym till "faktum".