Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-13, 22:59
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det vi ser nu med denna Kristerssons regering är inget annat än ett gisslandrama!

Kristersson kan inte genomföra något utan att L går med på det.

Därför blir det nu pengaregn till "utsatta" områden via "skolpolitiken" med "speciallärare" och "sociala teams". + Pengar som går i bistånd till korrupta ledare i tredje världen, och så det där jävla plastpåseskatten blir också kvar. För att inte nämna att sänkningen på bränsle som man tidigare aviserat för i praktiken uteblir.

Allt pga att L vill driva landet åt ett helt annat håll.

Utan L har Kristersson ingen majoritet. Och därför tvingas regeringen till att bryta vallöften som annars skulle ha varit självklara.

Blir vårbudgeten lika illa är det dags att sänka regeringen. Uppenbart är att de som velat sänka bränsleskatterna aldrig fick någon majoritet i valet 2022.

I en intervju med Nyheter Idag berättar Oscar Sjöstedt (SD) hur "vissa partier" (läs L) stretade emot de viktiga och nödvändiga reformerna. uppenbart är att man driver en helt annan agenda än den som många väljare trodde sig ha röstat fram.

https://nyheteridag.se/plastpaseskat...-andra-fragor/

Därmed kan detta inte ses som något annat än ett bedrägeri mot väljarna.

Klarar denna regering sig igenom denna gisslandrama?
Det är ju helt från vettet att små partier får så stor makt. L är knappast de första som gör på det här sättet.

Vad vi ser nu är att Sveriges tredje största parti bildar regeringen med två partier som med hjälp av sympatiröster klarade spärren (M och SD väljare som insåg att det behövdes). Men de tror verkligen att Sverige har röstat fram dem fast de har 29% av rösterna tillsammans. Därför blir det svårt för dem att hålla hela vägen.

Majoriteten i Sverige vill egentligen ha sossestyre MEN utan daltande med gängkriminalitet och med en invandring på absoluta minimum.

Sossarna insåg det och försökte med att låta som SD på slutet. För sent. Dels trodde de flesta inte på det och dels insåg man att S i sin tur skulle bli tagen gissla av MP och V.

Om S håller fast vid starkt reducerad invandring och hårda tag mot gängkriminalitet så borde det gå fint att samarbeta med SD nästa gång. Tror de kommer att få 60% tillsammans om de öppnar för samarbetet innan valet. L, KD, MP åker ur i så fall.
__________________
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2022-11-13 kl. 23:03.
Citera
2022-11-13, 22:59
  #74
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jag har alltid påpekat att det var onödigt för Kristersson att dra med L.

Nu får de ta konsekvenserna av det grova misstaget.

Vi får se hur länge den här regeringen ens håller.
Hade L tolererat en regering där partiet inte får vara med?
Citera
2022-11-13, 23:04
  #75
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Höj spärren till 8 - 10% så hade SD och M kunnat styra problemfritt samtidigt som vi hade blivit kvitt kommunistpacket. Små partier har alldeles för mycket makt i förhållande till sin storlek. Det hade blivit en betydligt stabilare maktfördelning på längre sikt om man höjde spärren rejält. Stabila styren krävs ju t.ex om man ska bygga ut kärnkraften. Då ska inget parti på 4-5% kunna sätta käppar i hjulen.

Eller så sänker man spärren till 1%, så slipper man stödröstningen.
Citera
2022-11-14, 03:40
  #76
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det kommer inte att bli omval eller nyval.

Det rimliga är att de som kan forma en majoritet får styra. Och uppenbarligen så finns det ingen majoritet för en konservativ politik. Där med är det rimligt att den liberala sidan som vann valet och har en majoritet får styra.

Du backar alltså från TS? Du tycker nu att det är rimligt att L får styra?

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jag har alltid påpekat att det var onödigt för Kristersson att dra med L.

Nu får de ta konsekvenserna av det grova misstaget.

Vi får se hur länge den här regeringen ens håller.

Det kommer inte att bli omval skrev du i inlägget före detta, men du hann alltså ändra dig på ett inlägg, nu är det bara en tidsfråga innan det blir omval?

Konsekvenserna av att inte ta med L är en rödgrön regering, men det är ju också vad du rekommenderat hela tiden. Det spelar ingen roll för dig säger du.
Citera
2022-11-14, 03:51
  #77
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du tycker nu att det är rimligt att L får styra?
Det fånigaste är att politikerna och media påstår att vi fått en högerregering när allt ändå är som förut. L borde ha klargjort att de är ett vänsterparti men politikerna lurade folk att rösta på L som "högerparti" när t.ex. Kristersson kampanjade tillsammans med L.

De kan lika bra byta in Maggan igen och officiellt inlemma L i vänsterblocket för gott så alla vet vad som gäller. Då får vi åtminstone åka snabbtåg till det nya Europa. (Resor utanför EU kommer förmodligen att föbjudas.) Alla 8 riksdagspartierna är lika värdelösa.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-14 kl. 04:09.
Citera
2022-11-14, 04:08
  #78
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det fånigaste är att politikerna och media påstår att vi fått en högerregering när allt ändå är som förut. L borde ha klargjort att de är ett vänsterparti men politikerna lurade folk att rösta på L som "högerparti" när t.ex. Kristersson kampanjade tillsammans med L.

De kan lika bra byta in Maggan igen och officiellt inlemma L i vänsterblocket för gott så alla vet vad som gäller. Då får vi i alla fall åka snabbtåg till det nya Europa. Alla 8 riksdagspartierna är lika värdelösa.

Hej i natten. Vi får sluta träffas så här, det ser inte bra ut.

Det är mycket riktigt som förut. Ni gnällspikar gnäller lika mycket nu som då. L styr inte regeringen mer än SD, tvärtom så har L anpassat sig en hel del. De har t ex svängt om lagen om utlandsspioneri.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...ri/ar-AA13WOth

Citat:
Riksdagen röstade ja till förslaget i våras i en första omröstning. Bara Vänsterpartiet och Liberalerna röstade då mot den nya lagen.

När KU justerade betänkandet på torsdagen inför den andra omröstningen i kammaren den 16 november, reserverade sig inte Liberalerna längre.

– Vi är fortsatt kritiska till förslaget, men vi röstar utifrån att vi sitter i en regering i dagsläget och det finns en poäng i att vara enhetliga där, säger Liberalernas ledamot i KU Malin Danielsson (L).
Citera
2022-11-14, 04:15
  #79
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Hej i natten. Vi får sluta träffas så här, det ser inte bra ut.

Det är mycket riktigt som förut. Ni gnällspikar gnäller lika mycket nu som då. L styr inte regeringen mer än SD, tvärtom så har L anpassat sig en hel del. De har t ex svängt om lagen om utlandsspioneri.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...ri/ar-AA13WOth
Det har du Googlat länge för att hitta 🤣 Bara spioner bryr sig om den lagen. Den gick ju tydligen igenom både då och nu. Allt väsentligt är som förut. Ge oss Maggan tillbaka om vi åtminstone får åka snabbtåg till det nya Europa och inte fortsätta såga av Norden. Vi kommer ändå inte att få resa utanför den Sovjetiska, ursäkta, jag menar den Europeiska Unionen i framtiden.

Det blir väl fint med någon tur till Paris eller London. Storbritannien verkar fortfarande ingå i Europa fast de hade kraft att säga åt EU att det inte skall kosta pengar att vara del i Europa och de sköter invandringen själva.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-14 kl. 04:31.
Citera
2022-11-14, 04:25
  #80
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det har du Googlat länge för att hitta 🤣 Bara spioner bryr sig om den lagen. Den gick ju tydligen igenom både då och nu. Allt väsentligt är som förut. Ge oss Maggan tillbaka om vi åtminstone får åka snabbtåg till det nya Europa och inte fortsätta såga av Norden. Vi kommer ändå inte att få åka utanför den Sovjetiska, ursäkta, jag menar den Europeiska Unionen i framtiden.

Poängen är att L anpassat sig en hel del till Tidöavtalet, och inte håller regeringen mer gisslan än t ex SD. SD har fått igenom väldigt mycket av sin politik iom avtalet. Snabbtåg hade varit kul, men kostar en hel del om jag förstått saken rätt.

(Apropå ditt hat mot EU så föredrar jag EU framför det svinaktiga UK, med kilometerlånga köer till diverse matbanker.)
Citera
2022-11-26, 13:30
  #81
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du backar alltså från TS? Du tycker nu att det är rimligt att L får styra?



Det kommer inte att bli omval skrev du i inlägget före detta, men du hann alltså ändra dig på ett inlägg, nu är det bara en tidsfråga innan det blir omval?

Konsekvenserna av att inte ta med L är en rödgrön regering, men det är ju också vad du rekommenderat hela tiden. Det spelar ingen roll för dig säger du.

Du verkar för dum i huvudet för att förstå nyanserna.

Jag anser inte att det är något bra för en Kristersson regering om L så tydligt ser som sitt främsta uppdrag att obstruera. Då är det så klart bättre att de byter sida. Finns ju ingen poäng med makten om man inte kan/har majoritet för att genomföra de nödvändiga reformerna.

Sen vet jag inte varifrån du drar fram det här med nyval. Det ska verkligen mycket till innan det blir nyval. Flertalet Talmansrundor till att börja med.
Citera
2022-11-26, 14:05
  #82
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Du verkar för dum i huvudet för att förstå nyanserna.



Citat:
Jag anser inte att det är något bra för en Kristersson regering om L så tydligt ser som sitt främsta uppdrag att obstruera. Då är det så klart bättre att de byter sida. Finns ju ingen poäng med makten om man inte kan/har majoritet för att genomföra de nödvändiga reformerna.


Du vill alltså att (S)/MP/C/V/L ska styra landet. Bra att du klargör detta, och hoppas att du slutar kalla dig SDare fr o m nu då.

Citat:
Sen vet jag inte varifrån du drar fram det här med nyval. Det ska verkligen mycket till innan det blir nyval. Flertalet Talmansrundor till att börja med.

Det är du som är oklar. Vill du att de blågula eller de rödgröna ska styra? En blågul regering utan L finns inte på bordet.

Jag repeterar.

En blågul regering utan L finns inte på bordet.

En blågul regering utan L finns inte på bordet.

En blågul regering utan L finns inte på bordet.
Citera
2022-11-26, 14:08
  #83
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro




Du vill alltså att (S)/MP/C/V/L ska styra landet. Bra att du klargör detta, och hoppas att du slutar kalla dig SDare fr o m nu då.



Det är du som är oklar. Vill du att de blågula eller de rödgröna ska styra? En blågul regering utan L finns inte på bordet.

Jag repeterar.

En blågul regering utan L finns inte på bordet.

En blågul regering utan L finns inte på bordet.

En blågul regering utan L finns inte på bordet.

Så vad rekommenderar du i detta läge? Att de blågula lämnar över till de rödgröna? Varför?

Du är lika dum i huvudet som under valrörelsen.

Jag är SD:are man jag inser så klart när valet är förlorad. Och sanningen är den att våran sida förlorade valet. Vi fick ingen majoritet för våran politik.
Citera
2022-11-26, 14:36
  #84
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Du är lika dum i huvudet som under valrörelsen.

När jag påtalade att L behövs för att det blågula blocket ska få majoritet menar du?

Citat:
Jag är SD:are man jag inser så klart när valet är förlorad. Och sanningen är den att våran sida förlorade valet. Vi fick ingen majoritet för våran politik.

Det blågula blocket vann valet och har bildat regering. Du får uppdatera dig på det punkten.

L har inte tagit någon regering som gisslan. Förhandling hör till det politiska spelet = att ge och ta.

(Jag är inte SDare, jag taktikröstar på SD, och min sida vann valet.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback