Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-10, 14:39
  #25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två olösta finska försvinnanden 2000 och 2007.

Stort tack för dessa båda tragiska, intressanta och olösta finska försvinnanden från 2000 och 2007.

Ingen vet vad som hände dem men båda personerna tror jag avled i samband med att de försvann. Självmord och olycka är oftast de vanligaste orsakerna när en person försvinner. När det gäller dessa båda fall tror jag däremot att det handlar om ett grovt brott.

Ytterligare ett antal finska olösta försvinnanden:

(FB) Olöst försvinnande: Antero Harju, Tavastehus, Finland, 1990.

(FB) Olöst försvinnande: Kimmo Ojala, Kouvola, Finland, 2000.

(FB) Olöst försvinnande: Pekka Tuukkanen, Kinnula-Perho, Finland, 2004.

(FB) Olöst försvinnande: Aulis Käkela, Rovaniemi, Finland, 2006.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-07-10 kl. 14:50.
Citera
2022-07-24, 13:09
  #26
Medlem
I følge Dagbladet er det 1444 forsvinnende personer i Norge. Det jeg stusser mest på er at 10 av dem er på Svalbard. Hvordan kan så mange forsvinne sporløst der ?

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-gitt-opp/75391824
Citera
2022-07-25, 14:18
  #27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bl. a. tio personer försvunna på Svalbard.

Citat:
Ursprungligen postat av Malacay66
I følge Dagbladet er det 1444 forsvinnende personer i Norge. Det jeg stusser mest på er at 10 av dem er på Svalbard. Hvordan kan så mange forsvinne sporløst der ?

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-gitt-opp/75391824

Tack för den mycket intressanta länken.

De flesta fallen kände jag inte till sedan tidigare. Att hela 10 personer har försvunnit på Svalbard kan mycket väl ha handlat om olyckor av olika slag. Finns mycket björn där. Longyearbyen har väl inte så mycket kriminella individer där - åtminstone inte boende. Vet dock inte hur mycket ryssar som bor på Svalbard.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svalbard

https://www.varldenshaftigaste.se/ar...n-pa-svalbard/

https://affarerinorr.se/nyheter/2015...-paa-svalbard/
Citera
2022-11-11, 07:30
  #28
Medlem
Ördögs avatar
(FB) 19-åriga Mirja Paavilainen - Försvann i Rusko, Finland, 28 mars 1976
Citera
2022-11-11, 11:59
  #29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Saknas i Norge är minst 1500 personer, förmodligen över 2000 personer.
Här är 41 stycken och som du kan se är 3 av dem anonyma av någon oförståelig anledning, det saknas också information utöver namn och ålder, något jag kommer att lägga upp lite senare om ingen kommer mig i förväg :

-Pål Johan Gulbransen 21år.
-Bjørnar Anders Thorvik.
-Marianne Rugaas Knutsen.
-Therese Johannessen.
-Gudmund Stenersen 59år.
-Lars Husmo 58år.
-Arild S. Enerud 20år.
-Harry Johan Nikolaysen 31år.
-Anne Elisabeth Holum 21år.
-Merete Breiven 24år.
-Berit Holthe.
-Håkon Olsen 76år.
-Magne Lund 16år.
-Abdifatah Abdi Abdillahi-31år.
-Anders Mosteid 32år.
-Azzedine Saoud 46år.
-Stian Abrahamsen 34år.
-Marie sæther østbø 20år.
-lucas mohammed jektvik 6år.
-Reidar Edvin sandanger 71år.
-Ole Geir Hodne Viste 39år.
-Trine Frantzen 31år.
-Ann-Helen Karlsen 35år.
-Thi Phuong Dung Tran Larsen 22år.
-Belur Sardar 29år.
-Tomasz Alexander Kusnierz.
-Per Vålnes 50år.
-Stein Håvard Larsen 45år.
-Håkon Olsen 76år.
-Jon Vedahl 17år.
-Frode Eriksen 19år.
-Reidar Edvin Sandanger 60år.
-Frode Ljøen 13år.
-Ole Johan Nilsen 33år.
-Kjell Hening Hafstad 27år.
-Atle Bjørn pedersen 24år.
-Nils Erik Borsholm 22år.
-Egil Thu 20år.
-------------
-Mann 24år. Romeriket.
-Gutt 6år, forsvant fra Nannestad 1970.
-Mann 79år, forsvant 1971 fra Romeriket.

åtminstone de fyra första har sina egna trådar här på forumet och några kanske inte missas längre utan att jag har uppdaterar mig själv på det...

Reidar Edvin Sandanger finns med som 60 år och 71 år, men det är samma person?
Citera
2022-11-11, 12:10
  #30
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Reidar Edvin Sandanger finns med som 60 år och 71 år, men det är samma person?

bra du såg, det är nog bara en, ska försöka ta reda på ikväll vilken ålder som är rätt på honom...
Citera
2022-11-11, 14:42
  #31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
bra du såg, det är nog bara en, ska försöka ta reda på ikväll vilken ålder som är rätt på honom...

Kanske olika artiklar där en benämner honom som den ålder han bort vara om han fortfarande lever, 10 år emellan känns som en sådan typisk artikel som påminner lösarna om en försvunnen person.

Det finns en YT kanal som rör kalla fall, försvinnanden och Does i Västra Virginia (Mysterious WV) med omnejd. Den drivs av en skådespelare som gör det jäkligt bra och respektfullt. Han verkar också ha bra kontakt med de polisområden där fallen så att säga "ligger". Har ofta tänkt att någon borde kunna ha en sådan för nordiska fall. Ofta skrivs ju mest om fallen i lokaltidningar, och folk rör ju på sig mer. Dessutom kanske man heller inte prenumererar på såväl lokal som rikstidning som kanske för 20 år sedan och mer utöver att folk kanske flyttar mer.
Citera
2022-11-11, 20:42
  #32
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kanske olika artiklar där en benämner honom som den ålder han bort vara om han fortfarande lever, 10 år emellan känns som en sådan typisk artikel som påminner lösarna om en försvunnen person.

Det finns en YT kanal som rör kalla fall, försvinnanden och Does i Västra Virginia (Mysterious WV) med omnejd. Den drivs av en skådespelare som gör det jäkligt bra och respektfullt. Han verkar också ha bra kontakt med de polisområden där fallen så att säga "ligger". Har ofta tänkt att någon borde kunna ha en sådan för nordiska fall. Ofta skrivs ju mest om fallen i lokaltidningar, och folk rör ju på sig mer. Dessutom kanske man heller inte prenumererar på såväl lokal som rikstidning som kanske för 20 år sedan och mer utöver att folk kanske flyttar mer.
här i denna artikel i länken här :
https://www.aftenbladet.no/magasin/i...kke-eksisterer
som jag inte kunde kopiera nu (skit PC ) står det att han försvann 2014 vid 66 års ålder, Det är åtminstone så jag tolkar det
Citera
2022-11-11, 22:30
  #33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
här i denna artikel i länken här :
https://www.aftenbladet.no/magasin/i...kke-eksisterer
som jag inte kunde kopiera nu (skit PC ) står det att han försvann 2014 vid 66 års ålder, Det är åtminstone så jag tolkar det

Tack! Detta verkar ju som något mer försigått än enbart försvinnande. Detta fallet må jag grotta ned mig lite i nu i helgen.
Citera
2022-11-12, 14:37
  #34
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tack! Detta verkar ju som något mer försigått än enbart försvinnande. Detta fallet må jag grotta ned mig lite i nu i helgen.

ja, det är ett speciellt fall, med största sannolikhet rånmord och förtjänar nog en egen tråd också...
Citera
2022-11-13, 15:09
  #35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja, det är ett speciellt fall, med största sannolikhet rånmord och förtjänar nog en egen tråd också...

Han försvann alltså i Brasilien.
Jag fattar inte riktigt hur överföring görs till någon med ett namn som inte existerar. Det ställdes ut en check eller typ postväxel som någon med falsk identitetshandling. Eller fanns någon med falsk identitet som lyckats få ett konto.
Citera
2022-11-13, 20:56
  #36
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han försvann alltså i Brasilien.
Jag fattar inte riktigt hur överföring görs till någon med ett namn som inte existerar. Det ställdes ut en check eller typ postväxel som någon med falsk identitetshandling. Eller fanns någon med falsk identitet som lyckats få ett konto.

ja Brasilien, men är nog inte lika strikt med legitimation där som det är i Norge och Sverige nu,
Men inte längre tillbaka än 40 år innan jag känner till ett fall i Norge där en företagare hade ett eget bankkonto för sin hund som pengar överfördes till från hans företag, upptäcktes i en märklig konkurs där mycket pengar saknades,
så att någon 2014 kunde hämta de cirka 18 000 kr NOK som skickades till Reidar Edvin Sandanger i Brasilien är nog möjligt och då ser man också hur lite han var värd där då...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback