Jag hörde just en mycket intressant intervju med president Zelenskyi's rådgivare, Michail Podoljak. Översatte ett stycke:
Fråga: Kan du kommentera vad som skett idag när den ukrainska flaggan hissats över Chersons centrala torg, när den ukrainska armén har gått in i Cherson, efter att Surovikin och Sjojgu för några dagar sedan har förklarat den vara övergiven efter att deras styrkor har förts ut
Podoljak: Ukraina har inte gått in där, Ukraina har bara skipat rättvisa genom att återföra sitt territorium, och detta kommer att gå vidare, vidare vidare ..Men jag skulle vilja hålla mig något från att gratulera, för kriget är under alla omständigheter påfrestande, det har inneburit ett högt pris, därför att varje rörelse framåt försöker Ryssland att stoppa. Jag tänker då på den ryska politiska och militära eliten och det stora antalet döda, och det är inte synd om dem. De våra dör också. Antalet vapen som man på ett historiskt vis söker överallt har visat att Iran blivit deras sista hopp. Du förstår, du visade just på något mycket viktigt. Du påvisade att många myter helt enkelt faller - traditionella, ryska myter. Kommer du ihåg hur Ryssland ganska lång tid innan kriget propagerade och sa: "Där i Ukraina finns bara 5000 motståndare. Vi kommer snart att slå ner dem. Folket kommer att möta oss med tårar i ögonen och med blommor i händerna", o.s.v. Och nu visar sig raka motsatsen. När Ryssland kom så blev de istället förbannade. Där fanns det dem som bar gula och svartvita flaggor och som försökte göra motstånd mot den ryska ockupationsmakten. Men nu kommer Ukraina tillbaka, ukrainska soldater, och de möts verkligen av människor med tårar i ögonen - allt är tvärtom ! Så det handlar absolut om ett förkastande av fundamentala myter omkring vilka föreställningarna om detta krig byggdes. Det visar sig att allt är lögn. Det var ingen som väntade på Ryssland. Folk levde lyckliga här. De kom och själva gången i kriget visade att de kom bara för att döda för några kortlivade och påhittade ords skull, och därför måste man förstå att dessa bilder idag från Cherson , de avslöjar varför Putin förlorar, därför att han är en människa med en absolut hatisk personlighet, som väl vet och är medveten om, att ingen behöver honom på detta territorium. Han kom med bara ett mål: att ödelägga deras lyckliga liv som bodde i Cherson.
Och det finns ytterligare en viktig faktor. Du vet ju att Cherson ännu inte är fullt befriat. Jag menar att visserligen har våra styrkor tagit sig in där, men inte desto mindre finns det minor där, och ett visst antal sabotörer. Det finns stora risker, det finns artilleri-enheter som står inte långt från staden, men inte desto mindre när våra trupper bara hade kommit till utkanterna av staden, så samlades människor på de centrala torgen med de nationella flaggorna, och de fruktade inte för att där på gatorna fanns fortfarande mycket som var osäkert, och i överensstämmelse med detta var det mycket som talade om att Ukraina för ett helt berättigat krig, till skillnad från Ryska Federationen
https://youtu.be/oxWDg_N8vUA
- -