2022-11-11, 20:18
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
En fråga.
Kunde inte FN ta motsvarade beslut nu.
Mot Ryzzland. Att sätta stopp för de vansinnigheter som Putin nu begår både mot det egna landets invånare och Ukraina. Jag tror att man snabbt skulle få många länder att delta i en sån insats. Även Sverige.
Faktiskt kommer en sådan sak inte förvåna mig- eller omvärlden uti det fall Ryssland fortsätter som nu med sin spikraka väg mot fullständigt sönderfall. Jugoslaviens sammanbrott kommer liknas vid en sommarbris i jämförelse till vad som väntar Ryssland i en framtid. Blockaden av rysk ekonomi kommer mynna i Rysslands undergång.
Citera
2022-11-11, 20:20
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Rapporter om att 20 000 fortfarande skall vara på fel sida floden.

Kan det verkligen stämma när Ukrainas fana verkar vaja överallt?

Ifall det är så har nog dessa små chanser att kunna fly. Jag hade åtminstone inte klarat av att simma över. Något flytetyg måste man nog åtminstone ha, om så bara en bilring eller något annat som flyter.

Dessutom skulle det vara en gigantoförlust för Ryssland om det verkligen stämmer.

Kan det vara vid Kahovka dammen? Det var inte så många scener med fanor därifrån...
Citera
2022-11-11, 20:20
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Det gör Du visst! Du är ryss älskare så Du suger...
Nja han knarkar nog mer! Men han är nog inte främmande för att suga kuk!

Stollen har ju producerat ett enormt lass av trams här i tråden där han hela tiden vägrar ta till sig fakta. utan bara spyr ur sig påhittade händelser mm.

Han kommer ju nu säkert att hävda att flykten från Kherson är en fint i nivå med flykten från Kiev!
Citera
2022-11-11, 20:22
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Varför tror Du jag diskuterar med hejfan? Att kalla ryssen för orcher är taskigt mot orcherna, de framstår nästan som civiliserade och sen har vi serberna....

Flera gånger har man tänkt att det vore kul om de där tuffa hårdrockarna fick vinna, och så är det i vissa rollspel. Orcherna har inte heller något val då de är ödesbestämda att vara som de är, men ryssarna ska ju föreställa tänkande varelser.
Citera
2022-11-11, 20:22
Medlem
foliekillers avatar
Citat:

Ifall det är så har nog dessa små chanser att kunna fly. Jag hade åtminstone inte klarat av att simma över. Något flytetyg måste man nog åtminstone ha, om så bara en bilring eller något annat som flyter.

Dessutom skulle det vara en gigantoförlust för Ryssland om det verkligen stämmer.
Spännade!

20000 POW vore ju ett klipp!
Tänk om oberoende media fick intervjua dessa
Citera
2022-11-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är din definition.

Detta är Oxford Dictionary: "a professional soldier hired to serve in a foreign army."

Bägge definitioner är korrekta, i meningen vedertagna, och man kan naturligtvis använda dem när man vill. Där finns specifika omständigheter där den ena är att föredra, t ex: "Hur bör Ryssland behandla Krigsfånge X", då bör man hala fram Geneve-konventionen. Men det är inte fel att i bred bemärkelse betrakta de flesta krigsdeltagare som mercenaries - såvida de inte bara krigar för mat och husrum, då är de att betrakta som något annat.

Det är heller inget ovanligt att de i Ukraina får mer, enligt vissa källor, jag har inte orkat undersöka det närmare: https://www.standard.co.uk/news/world/ukraine-foreign-soldiers-russia-foreign-legion-fight-b986175.html (1500 GBP per dag)

13 taggningar nu, känsligt ämne...

Ni pratar ju förbi varandra! Det är inte en fråga om definitioner.

Ordboken förklarar ordet "mercenary" med att det är en professionell soldat som slåss för pengar. Men den tar inte upp hur mycket betalningen ska vara, utan bara att motivet för att slåss är pengar.

Genevekonventionen däremot tydliggör att betalningen måste klart överstiga vad de reguljära soldaterna får betalt. Om man slåss på samma ekonomiska villkor som "vanliga" armésoldater så är man alltså inte legosoldat.

Och det här är ju helt logiskt. Om man skulle anses som legosoldat för att man accepterade vanlig soldatlön som betalning för att slåss så skulle ju hela landets armé i princip kunna definieras som legosoldater av motståndaren, alltså skulle Genevekonventionen kunna ignoreras (t ex om man inte erkänner motståndaren som ett eget land). Kina t ex skulle kunna betrakta Taiwans armé som legosoldater. Samtidigt är det rimligt att utgå från att en legosoldat som primärt motiveras av att slåss för pengar i princip kan slåss för vilken sida som helst (den som betalar bäst) och någon som åker och riskerar sitt liv för en vanlig soldatlön har knappast lockats dit för pengarnas skull.
Citera
2022-11-11, 20:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Intressant och välkommen vändning på gång?
Vem minns inte 30 år sedan Ceausescu-regimen föll. Kom snabbt, oväntat och kraftfullt

Vi kan få en dolkstötslegend i Ryssland som i Tyskland under mellankrigstiden, då krigsveteraner, nationalister och nazister skyllde förlusten i kriget på politikerna. Vi vet ju alla hur det slutade.
Citera
2022-11-11, 20:28
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ni pratar ju förbi varandra! Det är inte en fråga om definitioner.

Ordboken förklarar ordet "mercenary" med att det är en professionell soldat som slåss för pengar. Men den tar inte upp hur mycket betalningen ska vara, utan bara att motivet för att slåss är pengar.

Genevekonventionen däremot tydliggör att betalningen måste klart överstiga vad de reguljära soldaterna får betalt. Om man slåss på samma ekonomiska villkor som "vanliga" armésoldater så är man alltså inte legosoldat.

Och det här är ju helt logiskt. Om man skulle anses som legosoldat för att man accepterade vanlig soldatlön som betalning för att slåss så skulle ju hela landets armé i princip kunna definieras som legosoldater av motståndaren, alltså skulle Genevekonventionen kunna ignoreras (t ex om man inte erkänner motståndaren som ett eget land). Kina t ex skulle kunna betrakta Taiwans armé som legosoldater. Samtidigt är det rimligt att utgå från att en legosoldat som primärt motiveras av att slåss för pengar i princip kan slåss för vilken sida som helst (den som betalar bäst) och någon som åker och riskerar sitt liv för en vanlig soldatlön har knappast lockats dit för pengarnas skull.

Där står inte att motivet är att slåss för pengar. Där står bara att de är "hired". Ungefär som du går till ditt jobb och får pengar för det, men möjligen har du även andra motiv. Däremot är ett nödvändigt kriterie "foreign army". Det man åsyftar är helt enkelt folk som slåss utomlands för pengar, i motsats till de som slåss gratis, eller de som slåss för sin nation. Men det är ju ingen akademisk definition, det är bara ett allmänt ord som beskriver ett fenomen i massvis med olika krig.
Citera
2022-11-11, 20:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Jag har svårt att tro att det stämmer, ryssarna sprängde ju själva broarna. Då får man anta att de flesta hunnit över då. Jag misstänker att antalet folk på "högra banken" var färre än vad vissa antog, ryssarna hade nog börjat dra tillbaka folk. Ryktas om stora ryska förluster, många tillfångatagna etc. men jag har inte sett några bevis ännu. Vi får nog avvakta lite till.
Citera
2022-11-11, 20:30
Medlem
Norrbagg79s avatar
Glädjande med Kherson, men tror tyvärr stan kommer bli flittigt terroriserad av artilleribeskjutning en tid framåt.
Citera
2022-11-11, 20:30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har svårt att tro att det stämmer, ryssarna sprängde ju själva broarna. Då får man anta att de flesta hunnit över då. Jag misstänker att antalet folk på "högra banken" var färre än vad vissa antog, ryssarna hade nog börjat dra tillbaka folk. Ryktas om stora ryska förluster, många tillfångatagna etc. men jag har inte sett några bevis ännu. Vi får nog avvakta lite till.

Ja, det är också vad jag tror.

Vi får se.
Citera
2022-11-11, 20:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Ja det var nog inte läge tidigare för väst att engagera sig.

Georgien visste nog inte många att det var ett Europeiskt land.

Nu har vi fått lära oss mer på kort tid, och det ser ju verkligen illa ut för ryssen!

Nu då han snart är helt avväpnad och ofarlig kommer vi säkert få se andra länder inom Z kommer att dra igång!

BTW var tog tik tok generalen Ramsan Kadyrov vägen?

Ramlat ut från nåt fönster eller bilolycka?
Nej det är klart att Georgien ligger en bit bort från oss och inte helt lättillgängligt heller. Nazi-Ryssland har hotat Kazakhstan också men Kina verkar backa upp de. Även UK har vissa intressen i Kazakhstan och försöker backa upp de så gott det går. Ryssen verkar redan vara på fallrepet i Armenien och Azerbaijan iaf. Och så får man hoppas att ryssen åker ut ordentligt från Moldavien givetvis. Lite oklart läge där alltså. Kadyrov sitter nog och trycker i sitt lilla hittepåland. Annars så hade han nog blivit himarsad illa kvickt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in