Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-11, 09:48
  #277
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En faktor till är att vi har dragit ner på vår förbrukning vilket minskat efterfrågan på el, vilket sänkt priset.

Naturligtvis spelar de Europeiska gaslagren in i prisbilden dessutom.


Ja på order av EU, vi ska minska elförbrukningen med upp till 15% sa Ursula von der Crazy och elöverskottet ska till Tyskland enligt henne. Observera att de flesta experter säger att Sverige och Europa kommer troligen att klara sin elförbrukning den här vintern men nästa vinter....
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-11-11 kl. 09:51.
Citera
2022-11-11, 09:50
  #278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vanligt folk skall absolut inte driva kraftverken åt företagen så att företagen kan köpa billig ström på vanligt folks bekostnad. Staten måste sköta detta. Men det kanske vi inte skall diskutera för mycket här. Då blir vi ju nästan politiska

Tråden handlar om risken för att tyska staten ska kunna "stoppa" ny svensk kärnkraft genom att inte vilja finansiera sådan. Då verkar mankalaprincipen, som tillämpas i Finland, vara av intresse tycker jag. Finland är väl inte känt för att vara ett land där "kapitalister profiterar på folket"?

Vi har de facto vissa företag/ industrier i Sverige som kräver mycket el för att kunna drivas, t ex stålindustrin och gruvindustrin m m. Det är industrier som är viktiga inte bara för Sverige utan även Europa. Putins krig har satt fingret på att viss viktig tillverkning behöver ske i stabila länder i, eller så nära som möjligt, Europa. Vi kan inte vara beroende av diktaturer och skurkstater för viktiga produkter som stål m m. Det finns alltså ett starkt intresse att dessa företag har tillgång till driftsäker och rimligt prissatt energi så att de kan driva sin verksamhet. De anställer också många människor och att arbetstagare har arbete är viktigt för vårt lands ekonomi. Det är alltså ingen "kamp" mellan kapitalet och vanligt folk utan en win-win om företagen är med och bekostar bygget av den nya kärnkraften.

Givetvis ska kärnkraftsverksamhet vara underställd statens kontroll och ett strängt reglemente men vem som står för finansieringen är en helt annan sak. Energifrågan måste få en hållbar lösning så snart möjligt och om finansiering är ett problem bör vi kika på Finland för att hitta lösningar.
Citera
2022-11-11, 09:50
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Det är så marknadsmekanismerna fungerar.

När vi har lite el och hög efterfrågan så balanseras detta genom att priserna då ökar och efterfrågan går ner. Allt på elmarknaden är en enda stor vågskål där allt ska vara i balans. När politikerna som inte förstår detta går in och härjar med marknaden, tar bort produktion etc, så blir det obalans i vågskålen.
Ja jag är väl bekant med marknadskrafternas inverkan på prisbilden. Även om jag inte är proffs.

Jag hoppas att Svenskarna fortsätter att spara el. Inte för min egen del men för att ett högt elpris påverkar inflationen med höjda räntor som följd, vilket i sin tur ger fler konkurser och högre arbetslöshet i landet.
Citera
2022-11-11, 09:50
  #280
Medlem
Lämna EU omedelbart och återställ Sverige!!

Därefter löser vi våra problem med "kraft" tag och skapar Europas stabilaste land =)
Citera
2022-11-11, 09:54
  #281
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Lämna EU omedelbart och återställ Sverige!!

Därefter löser vi våra problem med "kraft" tag och skapar Europas stabilaste land =)
Helt riktigt. Vi har ingen energibrist. Problemet är EU-priser. Här förklarar ett proffs, som givetvis har avgått ...
Citat:
– Vi måste se till så att den elexport som sker inte blir prissättande på den svenska marknaden, säger han.
https://tidningenelektrikern.se/2022...olagen-pengar/
Citera
2022-11-11, 09:59
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag är väl bekant med marknadskrafternas inverkan på prisbilden. Även om jag inte är proffs.

Jag hoppas att Svenskarna fortsätter att spara el. Inte för min egen del men för att ett högt elpris påverkar inflationen med höjda räntor som följd, vilket i sin tur ger fler konkurser och högre arbetslöshet i landet.

Håller med. Det bästa hade varit om tungindustrin sålde ut sina stora hedgar och la ner driften en stund.
Citera
2022-11-11, 10:02
  #283
Avstängd
wwrs avatar
Och värre kommer det bara att bli när WEF ordnar krig mellan Saudi och Iran/Houti med start i Yemen och Putin får order att attackera Nagorno Karabach/Artsakh via Armenien och slå ut våra gasleveranser från Azerbaijan samt skicka på oss nya horder med muslimska flyktingar. Så även om vi just nu har tillräckligt med energi så måste vi gardera oss genom att bygga kärnkraft omgående.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-11 kl. 10:15.
Citera
2022-11-11, 10:18
  #284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Och värre kommer det bara att bli när WEF ordnar krig mellan Saudi och Iran/Houti med start i Yemen och Putin får order att attackera Nagorno Karabach/Artsakh via Armenien och slå ut våra gasleveranser från Azerbaijan samt skicka på oss nya horder med muslimska flyktingar. Så även om vi nu har tillräckligt med energi så måste vi gardera oss genom att bygga kärnkraft omgående.


Som utlandssvensk så ser vi Sverige som muslimskt numera så borde inte vara några problem att ta emot ett par miljoner till.
Det har ju ni rösta för sedan decennier tillbaka.
Plus alla dom som röstade på Palmesvinet redan på 70/80 talet..
Öppna nu era högmodiga hjärtan.
Citera
2022-11-11, 10:25
  #285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Helt riktigt. Vi har ingen energibrist. Problemet är EU-priser. Här förklarar ett proffs, som givetvis har avgått ...
https://tidningenelektrikern.se/2022...olagen-pengar/
Ett alternativ är att expandera EU så att även Ryssland ingår.
Citera
2022-11-11, 10:27
  #286
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
I Sverige är det vattenkraft som kompenserar, i ditt hemland i Mellanöstern är det säkert något annat


Vattenmagasinen har inte kapacitet fullt ut.
Citera
2022-11-11, 10:29
  #287
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jaha. Vi ska således inte ha kärnkraft, oljekraftverk, kolkraftverk och vattenkraft. Ska vi tillbaks till stenåldern, eller.
Det går knappast att ha en industri igång bara när det blåser och solen skiner.

Det finns en ond o synisk agenda bakom den goda gröna miljöpolitiken.
Citera
2022-11-11, 10:29
  #288
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Otroligt inlägg. Detta borde du skicka in till nyheterna. Fast… Dom ägs av samma folk som du hänvisar till så det är helt onödigt.

Vi lever i en korrumperad värld. Den saken är säker

Tack!
Hoppas jag kan upplysa någon.

Jag är ledsen att säga det, men du har helt rätt om journalisterna. Men nyheterna 2022 handlar om att diskutera saker med tiktok-koncentrationsförmåga.

Vi har ett kulturellt narrativ där de ideér som anses viktiga inte kan bygga ett bra samhälle. Så ingen journalist skulle lyfta det här eller ens våga ställa frågan. Det blir något försiktigt om att vi kanske "inte bara ska tänka på kärnkraften".

Jag tror att det vände med Julian Assange och Edward Snowden. Sedan internet tog över har journalistik helt övergått till att handla om att uppfostra befolkningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback