2022-11-10, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Den ryska arme´n ( och putin) lever inte i den moderna värld vi lever i, de är kvar på nästan samma nivå som den Röda arme´n 1945, typ.

Ryska homofederationens bögpresident har ett makabert cv, minst sagt.

Kursk exploderade under en övning år 2000 och la sig på botten med 118 besättningsmän. Bögputain lät alla dö en kvalfull död, syret tog slut efter några dagar. Mammor och fruar till de ombordvarande bönade om hjälp men bögputain lät dem dö. NATO hade alldeles i närheten kompetens och fartyg med rätt utrustning för att hjälpa besättningen men njet, njet sa den nyvalda bögpresident putain.

1994 var det dags igen. Då lät bögpresidenten FSB terrorbomba ett flertal hyreshus i moskva för att skylla på tjetjenien som attackerades exakt som nu med ukraina. 300 sovande moskvabor dog, många barn som snusade i sina små sängar.

Jag kan fortsätta hela dan men har saker att göra. Ovanstående kan vara bra att tänka på nu när vi ser ryska homofederationen bete sig som terrorister, de är verkligen ett bottenskrap till folk. Kom nu inte och försvara 'de vanliga' ryssarna, de vet exakt vad som pågår och ger sitt tysta medgivande.
Citera
2022-11-10, 15:27
Moderator
-Info-s avatar
Nu är i alla fall Snihurivka nära Kherson stad befriat. Invånarna i byn visar sin uppskattning:

Citat:
Ukrainian troops in liberated Snihurivka being greeted by residents of the town after months of Russian occupation. Some 45km from Kherson City

https://twitter.com/mjluxmoore/status/1590637209442734080
Citera
2022-11-10, 15:29
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna håller på att förintas i Ukraina tack vare den utbredda korruptionen. Det är slakt av ryssar i Ukraina i bibliska proportioner nu. Fortsätt du leva i George Orwells värld där allt betyder det omvända medan hela världen garvar åt ryssarnas inkompetens. Inte ens Kina lyfter ett finger åt ryssarna.

Att tyskarna skulle alliera sig med ryssarna är komik i kubik. Fortsätt du hejja på Iran Belarus och Nordkorea. En skön samling stater som fortfarande hejar på ryssarna. Eritrea tror jag hejar också. Verkligen en imponerande samling loooooosers.

Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Och samma taktik som Sverige vid reträtten i Finland när Ryssland anföll 1719.
Och 1809.
Egentligen borde finnarna vara bittra över att bägge ggr Ryssland anföll mot Svenska Östra Rikshalvan (Finland) så sprang man iväg hals över huvud och lämnade Finland i pisset.
Och med brända jordens taktik.

Jag kommer fan inte ihåg vad den svenske befälhavaren namn var men jag minns hur förbannad jag var när jag läste om den där reträtten.
Jag gissar att eftermälet för ryska befälhavare i Ukraina kommer att vara liknande. In i ett grannland, förstöra och terrorisera befolkningen så mycket man orkar och sedan krypa iväg när det börjar osa katt för en själv.

Skicka sina landsmän mot en säker död har man däremot inga problem med.
Citera
2022-11-10, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Tyvärr får du ändra lite i din text om du läser artikeln ordentligt.

+40.000 civila som inte bett om det.
Citera
2022-11-10, 15:37
Medlem
Taggads avatar
Goda nyheter.
Citat:
Ryska tillgångar för 225 miljarder kronor har frysts
Storbritannien har fryst totalt 18,4 miljarder pund, motsvarande 225 miljarder kronor, i ryska tillgångar sedan Ryssland invaderade Ukraina. Det rapporterar Bloomberg.

– Vi har infört de strängaste sanktionerna någonsin mot Ryssland och det lamslår deras krigsmaskin, säger Andrew Griffith, statssekreterare på finansministeriet i Storbritannien.
https://omni.se/t/sanktionerna/d72f52be-8cfa-409c-b5a7-04a0ea756516
225 milliarder kommer väl tillgodo för att finansiera den omfattande förstörelsen i Ukraina.
Citera
2022-11-10, 15:37
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Ukrainarna har gjort det där tidigare tillfällen. Det är en strategi
Släppt in ryssen i byn, gjort motanfall, fått ryssen att lägga benen på ryggen och skjutit sönder dem under deras oorganiserade reträtt

Du är en av få här som kan erkänna när man har fel. Well done.
Citera
2022-11-10, 15:39
Medlem
Citat:
2a Vkriget
Även om manfallet var stort var det värt för att behålla sin självständighet. Även dog det civila naturligtvis.
Det har väl ingen ifrågasatt.
Finland förde ett ärorikt krig mot Ryssland men hamnade att ge bort mark och betala krigsersättning till sin fiende för att uppnå fred.
Jag sätter inte in andra värden i historia än de som är faktabaserade.
Vill man dock glorifiera så man tillägga att Finlands kamp var Davids mot Goliath.
Mannerheim ledde Finlands armé med bravur.

Tyvärr så är den här tråden full med mänskor som inte kan historia och inte vet vad krig innebär.
För att nå fred så är det alltid den svagare parten som måste ge efter i fredsdörhandlingarna.
Och inget land har i historien dragit bort sina trupper före fredsföhandlingar (jag är inte krigshistoriker men jag tror att jag har rätt)

Precis! Och det är därför Ryssland kommer få dra tillbaks sina trupper innan förhandlingar sker. Så är det när man är den svagare parten i konflikten. Du förstår, att Ryssland är inget mer än neandertalare som TROR sig kunna strida med ett självskapat luftslott utav värdelöst innehåll. Allt från manskap till materiel är så sekundärt att en liten grupp rediga mannar med 60-tals grejor härifrån hade dansat tango runt omkring dem. Så du har så rätt så, Ryssland får ju självklart förstå att de är den svaga parten. Och om de inte förstår det (lätt hänt när man är genetiskt felavlad) så kommer vi ju självklart se till att de förstår detta. Det viktigaste utav allt är att freden som Ryssland tvingas till sedan inte leder till några lättade sanktioner och inviterande till den riktiga världen igen. Detta är den största faran med freden, att ryska folket kommer att ses som oooooooooooskyldiga medborgare som inte är skyldiga för styrets handlingar. Det är precis det de är och alltid har varit. Ett indoktrinerat folk till otrolig dumhet och en egoism svår att finna någon annanstans. Inte ens andra språk kan de stackarna lära sig (om man bortser från det extrema lilla antalet med fler än två celler innanför pannan) och ännu midre har de någon som helst (majoriteten) aning om något annat än gatan utanför fönstret och vad de matas med på tv. Så var det på 60-talet, så var det på 70-talet, så var det på 80-talet och den sorgsna sanningen är att det fortfarande är EXAKT det samma. Den enda skillnaden detta degenererade folk har uppnått de senaste 30 åren är att vältra sig i västerlänska saker, men utan att en endaste gång inse att det INTE är deras egna skapelser. Ett värdelöst folk som inte skall stå sitt kast för MEDVETEN barbarisk egoism.
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-11-10 kl. 16:00.
Citera
2022-11-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag börjar ana ett mönster. När de torskade i Kharkiv var det smart för att de satsade på Kherson.
Nu när de torskar i Kherson är det smart för att de satsar på Donbas och Zaporizhia.
Sedan när de får pisk där kommer det vara smart för att man satsar på Krim... Osv.
Frågan är vem som "torskar". Ryssarna spar sina män och bara att åka in det tömda Kharkiv regionen kostade många tusen ukrainska soldater. Detsamma kommer att gälla Kherson då ukrainska soldater blir tvungen att röra sig mot staden helt öppet. Krig går ut på att förstöra motståndarens armé och det gör ryssarna (nu är man inne på den andra och NATO-bestyckade). Spränger ryssarna alla broar över Dniepr så är det en signal att den västra sidan inte är intressant längre för ryssarna och en stor del av den ukrainska styrkorna blir kvar då och den andra sidan förlorar försörjning av trupper, vapen och ammunition. De stora städerna Kharkiv, Poltava, Sumy och Kiev (delvis) på den östra sidan blir lättare att ta och resten är mest stäppland.

Politiskt har du rätt, folket i på Krim och de fyra nya regionerna kliar sig huvudet eftersom de nu ingår i den ryska federation. Det gör nog det ryska folket också så Putin och gänget har nog en del att förklara. Väst kommer naturligtvis att vädra blod och propagandamaskinen kommer att gå het.

Mycket av detta krig är eller har blivit ett politiskt. Det är inte bara på slagfältet utan också ett ekonomiskt krig ifrån väst och ryssarna ser ju att väst förlorar det så varför inte tömma det på ännu mer pengar och vapen som måste ersättas (detsamma väst gjorde mot sovjet) och ge dom lite falskt hopp om vinst, låt det alltså ta tid. Sen har vi det delikata bygget av BRICS där nu många länder ansöker om medlemskap, bland andra Saudiuarabien. Genomförs då den nya reservalutan så blir det en ekonomisk katastrof för USA och petrodollarn. Från december nu drar Ryssland ner på oljeproduktionen och priserna kommer att öka dramatiskt och bli ytterligare ett slag mot EU. Som du ser spelar Ryssland, Indien, Saudiarabien och Kina ut väst och litar på att EU fortsätter att korkat och känslomässigt hantera denna situation genom att tömma sig själva på resurser. Troligen vad Medvedev menar med total seger. USA tittar på och viskar ondskefullt i mångas öron men förstår inte att EU:s problem senare förlängs till dom med. Sprägningen av Nordsream var ju en fantastisk möjlighet för USA sa Jake Sullivan, ja korsiktigt så länge pengar finns i EU.

Vi ser redan nu budgethålet i UK som måste fyllas vilket leder till att pengar och vapenleveranser till Ukraina kommer att minska. Detsamma för EU där dom nu försöker låna upp pengar då man själva inga har för ge som lån till Ukraina. Ett Ukraina som då för generationer om landet blir kvar i väst kommer att bli djupt skuldsatt och plundrat av våra oligarker. Snart har vi slut på vapen att skicka till Ukraina och många, många beställningar hos vapenindustrin ligger inne med levereras först om flera år.

Så ta in allt detta innan du firar för mycket. Men, visst, Ryssland kanske spelar ett allt för högt spel med allt detta. Det gäller att dom har Kina och Indien i ryggen annars faller allt ihop. Så i mitt tycke hade det varit bättre för Putin att dra av plåstret direkt vad det gäller konflikten i Ukraina istället för att dra ut på tiden och komplicerade det så här, att vänta ut en kollaps av väst. Det är därför jag ofta säger att väst spelar Putin i händerna utan att ens förstå det. Hade man förhandlat bort detta i December med Minskavtalet och ett nytt säkerhetsvtal för Europa så hade Putin inte kunnat göra ett skit, vi hade så att säga kastrerat honom då ... inget påskyndat BRICKs, ingen ny reservvaluta, ingen militär aktion i Ukriana, inga större ekonomiska problem i EU och USA. Så visst fan är det dags att vi byter ut den dekadenta sjuka politiska eliten i EU och lämnar USA politiskt för att stå på egna ben.

Nu kanske du förstår hur komplicerad militärt och politiskt denna konflikt blivit. Du kommer inte långt med dina enkla möster.
Citera
2022-11-10, 15:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu är i alla fall Snihurivka nära Kherson stad befriat. Invånarna i byn visar sin uppskattning:
Geolokaliserat också, om någon fortfarande skulle tvivla:
https://twitter.com/eerikmatero/status/1590631756067397634?s=46&t=NJlUJkvlLIIr_vveYNtuvA

Edit:
man står i Kiselyvk, bara 20 km NV om Khersons stadskärna nu:
https://twitter.com/geoconfirmed/status/1590693050258317312?s=46&t=NJlUJkvlLIIr_vveYNtuvA
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-11-10 kl. 15:55.
Citera
2022-11-10, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Nej det är ukraina som mördar civila

Självklart står Ukraina för majoriteten av alla krigsbrott och attacker mot civila.

Ryssarna har aldrig någonsin uttryckt något hat mot ukrainare. Putin har flera gånger uttryckt behovet av att respektera ukrainsk kultur och ser ukrainarna som ett brödrafolk.

Däremot har ukrainarna både uttryckt hat och visat det mot sina egna etniska ryssar. Ukraina är de som använt civila som mänskliga sköldar och attackerar sina egna medborgare i Donetsk just nu.

Detta är egentligen inget som behöver diskuteras. Det är uppenbart för alla som inte är förblindade av propaganda eller hat. .
Citera
2022-11-10, 15:49
Medlem
Citat:
2a Vkriget
Även om manfallet var stort var det värt för att behålla sin självständighet. Även dog det civila naturligtvis.
Det har väl ingen ifrågasatt.
Finland förde ett ärorikt krig mot Ryssland men hamnade att ge bort mark och betala krigsersättning till sin fiende för att uppnå fred.
Jag sätter inte in andra värden i historia än de som är faktabaserade.
Vill man dock glorifiera så man tillägga att Finlands kamp var Davids mot Goliath.
Mannerheim ledde Finlands armé med bravur.

Tyvärr så är den här tråden full med mänskor som inte kan historia och inte vet vad krig innebär.
För att nå fred så är det alltid den svagare parten som måste ge efter i fredsdörhandlingarna.
Och inget land har i historien dragit bort sina trupper före fredsföhandlingar (jag är inte krigshistoriker men jag tror att jag har rätt)

Samma ärofyllda kamp för Ukraina idag som Finland gjorde då , stora skillnaden är att Finland stod nästan själv under vinterkriget, bara Sverige gav bra hjälp. Ukraina får däremot massiv hjälp från många länder.

I den här konflikten är det inte lika klart som det var i vinterkriget vilken som är.den svagare parten. Ur ett moraliskt perspektiv är det helt förkastligt att angriparen ska få sin vilja igenom i fredsförhandling, att att angrepp mot en annan stat ska löna sig.
Citera
2022-11-10, 15:51
Medlem
Tvonds avatar
Befrias byar i en rasande takt idag i Kershon Oblast och UA trupper står på tröskeln in till Kershon City, Precis som i tidigare befriade samhällen och byar mötet ortsbefolkningen upp de Ukrainsk Hjältarna med Kärlek efter att under 8 månader varit i våldtäktsmördar packets klor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in