Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-09, 23:23
  #13189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Men visst, hade jag varit lika smart som du hade jag hållit cash eller någon annan position du i efterhand kan cherrypicka efter att ha åkt tidsmaskin.

? Du kan läsa igenom exakt alla inlägg jag skrivit. De enda jag har rekommenderat sedan årskiftet är att jag hellre äger valfritt oljebolag över tesla kommande 2-3 åren.

Och att jag hellre skulle äga BYD än Tesla om jag behövde äga något av dem.

Men om ordet cherrypicking känns bättre för dig får du väl använda det.
Citera
2022-11-10, 01:15
  #13190
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
? Du kan läsa igenom exakt alla inlägg jag skrivit. De enda jag har rekommenderat sedan årskiftet är att jag hellre äger valfritt oljebolag över tesla kommande 2-3 åren.

Och att jag hellre skulle äga BYD än Tesla om jag behövde äga något av dem.

Men om ordet cherrypicking känns bättre för dig får du väl använda det.

Aaah, jag minns när jag var ung och dum, och klappade mig själv på axeln när aktier föll till lägre nivåer i en börskrasch, utan att förstå särskilt mycket om företagets egentliga värde. Så oerhört lätt det var att tro att jag hade rätt och att alla som ägde aktierna var idioter, helt enkelt för att kursen föll till nivåer som var orimliga för de få som verkligen förstod företagets fundamentala värde. Kan säga att jag helt missade att köpa botten den gången.

Välkommen till din första björnmarknad färsking.
Citera
2022-11-10, 03:10
  #13191
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
? Du kan läsa igenom exakt alla inlägg jag skrivit. De enda jag har rekommenderat sedan årskiftet är att jag hellre äger valfritt oljebolag över tesla kommande 2-3 åren.

Och att jag hellre skulle äga BYD än Tesla om jag behövde äga något av dem.

Men om ordet cherrypicking känns bättre för dig får du väl använda det.
Men lol, din tes har inte varit att olja är bättre än TSLA de kommande 2-3 åren, din tes har varit att Tesla är rätt kassa och kommer köras över av konkurrenter (inklusive BYD). Stå för den istället för att hitta på att du bara drivit en medellång tes om positionering olja vs el.
Citera
2022-11-10, 07:53
  #13192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Men lol, din tes har inte varit att olja är bättre än TSLA de kommande 2-3 åren, din tes har varit att Tesla är rätt kassa och kommer köras över av konkurrenter (inklusive BYD). Stå för den istället för att hitta på att du bara drivit en medellång tes om positionering olja vs el.

Och samtliga positioner har outperformat tesla.

Och jag har varit ganska tydlig med att jag hellre äger Oljebolag än tesla på 2-3 års sikt tidigare i år men om det skadar ditt ego kan vi väl glömma det

Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ingen som spelar det långa spelet köper Tesla till en värdering på mer än resten av bilindustrin. Teslas värdering är ett resultat av ZIRP och värderingen blir mindre och mindre attraktiv ju längre upp långräntorna letar sig. Gör man en DCF på Tesla i maj jämfört med årsskiftet har man behövt diskontera framtida kassaflöden mycket högre. Även om aktien är billigare än vid årsskiftet är värderingen mindre attraktiv.

Marknaden börjar sakta men säkert inse hur Techbolag vars vinster inte reflekterar värderingen inte går bra med hög inflation/räntor.

Äger hellre valfritt Oljebolag över Tesla även på 2-3 års sikt

Elefanten i rummet borde kanske vara personerna som sagt åt folk att köpa tesla i år? Men de nämner ni nog inte
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-11-10 kl. 07:56.
Citera
2022-11-10, 08:18
  #13193
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Kan tillägga att i princip samtliga positioner jag hade i min tidigare, diversifierade, portfölj har rasat ännu mer än Tesla sedan toppen i julas (och de gick inte upp lika mycket innan heller). Men visst, hade jag varit lika smart som du hade jag hållit cash eller någon annan position du i efterhand kan cherrypicka efter att ha åkt tidsmaskin.

Ah, jag satt och funderade på vad du jämförde med när Tesla fallit ganska mycket mer än valfritt index
Citera
2022-11-10, 10:02
  #13194
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Ah, jag satt och funderade på vad du jämförde med när Tesla fallit ganska mycket mer än valfritt index

För några veckor sen låg Tesla på $900 pre-split medan SPX låg ungefär där vi är nu. Är det nån nyhet att Tesla är en volatil aktie?

Tycker jag känner igen det här mönstret med att sura björnar gnäller om hur fel alla hade varje gång Tesla är i bottenläget av sin konsolidering. Om man sitter och blir hög på att sniffa sina egna hjärnfisar för att kursen når $180 och i utandningen haspla ur sig att Tesla aldrig kommer vara värt $1.4T så hoppas jag också man inser hur de egentligen luktade när dagen kommer då Tesla har den värderingen.
Citera
2022-11-10, 10:06
  #13195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Ah, jag satt och funderade på vad du jämförde med när Tesla fallit ganska mycket mer än valfritt index

Aktien har halverats sedan årsskiftet, Elon storsäljer. Teslas hypade uppgång är lätt att förstå när aktiens värde sätts utifrån floskler och visioner från Elon. Nu när alla tillverkare har liknande eller bättre elbilar i sitt program är det inte lika lätt att prata framtid längre. Detta är början till en mer nyanserad värdering en av världens mest övervärderade aktier. Men det är intressant att iaktta hur "troende" alla Teslaanhängare är, oavsett vad som sker. Kommer rasa rejält närmaste dagarna.
Citera
2022-11-10, 10:18
  #13196
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
För några veckor sen låg Tesla på $900 pre-split medan SPX låg ungefär där vi är nu. Är det nån nyhet att Tesla är en volatil aktie?

Tycker jag känner igen det här mönstret med att sura björnar gnäller om hur fel alla hade varje gång Tesla är i bottenläget av sin konsolidering. Om man sitter och blir hög på att sniffa sina egna hjärnfisar för att kursen når $180 och i utandningen haspla ur sig att Tesla aldrig kommer vara värt $1.4T så hoppas jag också man inser hur de egentligen luktade när dagen kommer då Tesla har den värderingen.

Ja jag hoppas att bulls köper på sig nu, jag har ridit björncertifikat fint ned och tror vi har en bit kvar. Luften går ur en av världshistoriens främsta bedragare, men jag sörjer för pensionsspararna i USA vilkas fonder gått in och hjälpt till att blåsa upp detta.

Splitten var för ganska exakt tre månader sedan, sedan dess har TSLA gått ned 39%. OMXS30 -0,46%, DJ -2,39%, men det är lite orättvist eftersom tech åkt på en större smäll. Nasdaq -19%? Vad är det som ska rädda Tesla den här gången?
Citera
2022-11-10, 10:19
  #13197
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aikaik75
Aktien har halverats sedan årsskiftet, Elon storsäljer. Teslas hypade uppgång är lätt att förstå när aktiens värde sätts utifrån floskler och visioner från Elon. Nu när alla tillverkare har liknande eller bättre elbilar i sitt program är det inte lika lätt att prata framtid längre. Detta är början till en mer nyanserad värdering en av världens mest övervärderade aktier. Men det är intressant att iaktta hur "troende" alla Teslaanhängare är, oavsett vad som sker. Kommer rasa rejält närmaste dagarna.

Ja en realistisk värdering är fortfarande på en bråkdel av aktuell kurs. Synd att en hel del saker som faktiskt spelar roll är upphängda på TSLA, så att inte bara investerare får ta smällen.
Citera
2022-11-10, 10:39
  #13198
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Ja jag hoppas att bulls köper på sig nu, jag har ridit björncertifikat fint ned och tror vi har en bit kvar. Luften går ur en av världshistoriens främsta bedragare, men jag sörjer för pensionsspararna i USA vilkas fonder gått in och hjälpt till att blåsa upp detta.

Splitten var för ganska exakt tre månader sedan, sedan dess har TSLA gått ned 39%. OMXS30 -0,46%, DJ -2,39%, men det är lite orättvist eftersom tech åkt på en större smäll. Nasdaq -19%? Vad är det som ska rädda Tesla den här gången?

Haha, jaaa. Vad skall rädda Tesla? Skulle väl vara att de fortsätter göra exakt det de gör då.
När man hör "analytiker" prata om kurser om $85 men forward PE på ett års sikt ligger närmare 40 så vet man att frånkopplingen mellan aktiepris och fundamenta börjar närma sig sin gräns.
Blir en trevlig repris när det väl studsar tillbaka, med shortsqueeze utan dess like.
Citera
2022-11-10, 15:11
  #13199
Medlem
BästeHrMongolids avatar
What do you know! Åter igen en tvärvändning som indikerar en trolig botten (tills vidare) just precis när det dräller in som flest bitternissar och kör sin klagosång i tråden. Vem kunde anat?

Bästa kontraindikatorn ever detta stället, allt tack vare er björnar. *puss*
Citera
2022-11-10, 16:07
  #13200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
What do you know! Åter igen en tvärvändning som indikerar en trolig botten (tills vidare) just precis när det dräller in som flest bitternissar och kör sin klagosång i tråden. Vem kunde anat?

Bästa kontraindikatorn ever detta stället, allt tack vare er björnar. *puss*

Tesla med ett 2x beta jämte NQ är upp 4% jämfört med Nasdaq 6%. I vanliga fall är tesla upp 12-14% en dag som denna.

Men du har rätt, uppgången har inget med inflationssiffrorna att göra och allt att göra med Tesla 😂 Du är underbar

Som referens är ARKK, fonden som samlar den värsta skiten NQ har att erbjuda upp 12% idag
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-11-10 kl. 16:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback