2022-11-09, 11:37
Medlem
Det är så mycket som är konstigt med Erling-fallet.
Läser man senaste artikeln i Norska VG,
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9z34Xw/punktert-av-politiet-for-to-uker-siden-sitter-her-til-det-skjer-noe
så sägs det att alla 6-däcken är punkterade, vilket motbevisas av den bild som visar fordonen från sidan. Endast framdäcken är punkterade. Jag var där häromdagen, under helgen den 5-6 November och tittade till bilen och då ser man att det endast var framdäcken som är punkterade, jag har egna bilder på detta. Så Erling kan ju inte ha haft hög fart när han körde på spikmattan, eftersom endast framdäcken är punkterade.

Enligt Erling så skulle polisen ha kört hans helpunkterade fordon ca 6 till 7km innan de ställde ner den på denna parkeringsficka på fel sida vägen. Erling står parkerad vid N 59° 38.398' E 013°09.283'. om man sen mäter upp en sträcka på 7km norr om denna punkt och kollar Eniro kartan med flygfotoläge så ser jag i alla fall minst 10 platser som polisen skulle ha kunna ställt hans fordon, åtminstone 7 av dessa platser verkar vara rena parkeringsfickor, belägna på båda sidor av vägen. Varför skulle polisen köra onödigt långt för att ställa ner bilen på en så dålig plats som där? Dom har säkert flyttat bilen från där de toppade honom men knappast så lång sträcka som 7 km.

Erling har någon blå extra kabel/enkelledare dragen från taket på bilen till släpvagnskontakten och sedan vidare till släpvagnen, varför förstår jag inte, är det för att lösa något elfel i kontakten?

Erling säger att ingen har stannat och pratat med honom, men jag vet flera som har stannat och pratat med honom, inklusive mig själv, så det stämmer inte. Han har dessutom fått erbjudande om att laga däcken/eller sätta på begagnad däck, men tackat nej.

Erling bryter nog inte mot några lagar nu heller där han står, det är ju inte parkeringsförbud på platsen, och det är ju inte ett övergivet fordon, eftersom han ju uppenbarligen bor på platsen.

Erling känns ju endast som en rättshaverist, det vore bättre om han tog emot den hjälp han erbjuds eller började bete sig som en normal vuxen person, Han har tjurat tillräckligt länge nu. Polisen kommer ju inte att göra något åt hans situation ändå.
Citera
2022-11-09, 12:17
Medlem
Straminskys avatar
Är han fortfarande där och i så fall hur många dagar är han uppe i?
Citera
2022-11-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Är han fortfarande där och i så fall hur många dagar är han uppe i?

Enligt NWT har han stått där sedan 24 Oktober ,

artikel: https://www.nwt.se/2022/11/01/polisens-spikmatta-satte-stopp-for-erling-75-jag-bor-i-bilen-tills-de-satter-pa-nya-dack

citat:
"Det var måndagen 24 oktober som Erling Persson kom med bil och släp längs E45 i södergående riktning. Han hade varit till sina gamla hemtrakter i Hoting, dit han åker ganska frekvent i omgångar."
Citera
2022-11-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulsebubb
Det är så mycket som är konstigt med Erling-fallet.
Läser man senaste artikeln i Norska VG,
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9z34Xw/punktert-av-politiet-for-to-uker-siden-sitter-her-til-det-skjer-noe
så sägs det att alla 6-däcken är punkterade, vilket motbevisas av den bild som visar fordonen från sidan. Endast framdäcken är punkterade. Jag var där häromdagen, under helgen den 5-6 November och tittade till bilen och då ser man att det endast var framdäcken som är punkterade, jag har egna bilder på detta. Så Erling kan ju inte ha haft hög fart när han körde på spikmattan, eftersom endast framdäcken är punkterade.
Tittar man på filmerna så ser bara framdäcken ut att vara platta. Eventuella pyspunka på de andra däcken borde efter 10 dagar ha tömt dem så vi kan nog anta att bara framdäcken är skadade.

Iofs inte orimligt då jag har för mig att de svenska spikmattorna är designade för att spikarna ska fastna i däcken och sedan bli ventiler ur vilket luften strömmar ut ur. Håller han då rakt mot mattan så kan han lyckas att köra igenom med de andra däcken genom de luckor som skapas av att framdäcken tar spikarna.
Citat:
Enligt Erling så skulle polisen ha kört hans helpunkterade fordon ca 6 till 7km innan de ställde ner den på denna parkeringsficka på fel sida vägen. Erling står parkerad vid N 59° 38.398' E 013°09.283'. om man sen mäter upp en sträcka på 7km norr om denna punkt och kollar Eniro kartan med flygfotoläge så ser jag i alla fall minst 10 platser som polisen skulle ha kunna ställt hans fordon, åtminstone 7 av dessa platser verkar vara rena parkeringsfickor, belägna på båda sidor av vägen. Varför skulle polisen köra onödigt långt för att ställa ner bilen på en så dålig plats som där? Dom har säkert flyttat bilen från där de toppade honom men knappast så lång sträcka som 7 km.
Iofs är flera av dem busshållplatser och att då dumpa en trasig bil på dem är inte det bästa ur trafiksäkerhet, men det finns likvärdiga platser med där han står nu på både norrut och söderut inom den distansen som inte är busshållplatser så helt klart något mysko med det. Kan vara att han fick fråga var han inom rimligt avstånd ville stå och de sedan drog honom dit då han kanske uppgav att han hade kontakter där.
Citat:
Erling har någon blå extra kabel/enkelledare dragen från taket på bilen till släpvagnskontakten och sedan vidare till släpvagnen, varför förstår jag inte, är det för att lösa något elfel i kontakten?

Erling säger att ingen har stannat och pratat med honom, men jag vet flera som har stannat och pratat med honom, inklusive mig själv, så det stämmer inte. Han har dessutom fått erbjudande om att laga däcken/eller sätta på begagnad däck, men tackat nej.
Rent trams då det redan i SvT inslag är en person som stannar och kör honom till affären.
Citat:
Erling bryter nog inte mot några lagar nu heller där han står, det är ju inte parkeringsförbud på platsen, och det är ju inte ett övergivet fordon, eftersom han ju uppenbarligen bor på platsen.

Erling känns ju endast som en rättshaverist, det vore bättre om han tog emot den hjälp han erbjuds eller började bete sig som en normal vuxen person, Han har tjurat tillräckligt länge nu. Polisen kommer ju inte att göra något åt hans situation ändå.
Gången i denna typ av ärenden är att man fixar skadan och sedan skickar räkningen till polisen, när de sedan nekar till att betala får man stämma dem. Misstänker dock att Erling mycket väl vet att han inte har något att hämta så han vill istället leka martyr, i alla fall tills det blir för kallt ute för att sova i bilen.

Nåt säger mig också att han älskar denna situation då han får som sagt leka martyr samt får massa av uppmärksamhet vilket han annars inte hade fått sittande var han nu bor framför en TV.
Citera
2022-11-09, 15:21
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Har karln ingen fru, barn eller släktingar som kan komma och ta honom i örat och säga åt honom att sluta upp med tramset? Han kan ju driva sitt case mot myndigheterna via brev hemifrån köksbordet, vilket naturligtvis är lika fruktlöst men åtminstone ett mer korrekt förfarande jämfört med att stå och tjura vid vägkanten.

Ni som bor i trakten får gärna bjuda på iakttagelser och uppdateringar!
Citera
2022-11-09, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Har karln ingen fru, barn eller släktingar som kan komma och ta honom i örat och säga åt honom att sluta upp med tramset? Han kan ju driva sitt case mot myndigheterna via brev hemifrån köksbordet, vilket naturligtvis är lika fruktlöst men åtminstone ett mer korrekt förfarande jämfört med att stå och tjura vid vägkanten.

Ni som bor i trakten får gärna bjuda på iakttagelser och uppdateringar!

Han har två kommanditbolag och den andra personen som står på det är en 48-årig man i Krokom i Jämtland med samma efternamn och med tanke på att Erling ursprungligen själv är från Jämtland så kan man med stor sannolikhet anta att han är son eller åtminstone nära släkting till Erling.
Citera
2022-11-09, 18:00
Medlem
blobben!!!s avatar
Detta visar endast på vilka kompletta dårar som finns på vägarna, speciellt gubbar som passerat bäst-före bakom ratten sedan länge. Sådana som honom borde givetvis få körkortet återkallat permanent.
Citera
2022-11-09, 20:41
Medlem
426Hemis avatar
Nu vill han skänka bort bilen

Erling Persson, 75, har stått vid E45 i Gunnarsbytorp i över två veckor.

Nu avslöjar han för Aftonbladet att han har en plan hur han ska lösa sin situation.

Jag ska skriva över bilen på Rikspolisstyrelsen, säger han.

Han har nu gjort upp en plan.

– Jag kommer att köpa mig en bil och koppla på släpvagnen på den. Sen ska jag registrera Opeln (bilen som har punktering, förf. anm.) på Rikspolisstyrelsen, säger han.

Erling fortsätter:

– Sedan ska jag hyra en lastmaskin och lyfta upp bilen så högt jag kan i luften. Och sedan ska jag tippa ner den på vägen. Så får de städa bort den själva
Citera
2022-11-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 426Hemi
Nu vill han skänka bort bilen

Erling Persson, 75, har stått vid E45 i Gunnarsbytorp i över två veckor.

Nu avslöjar han för Aftonbladet att han har en plan hur han ska lösa sin situation.

Jag ska skriva över bilen på Rikspolisstyrelsen, säger han.

Han har nu gjort upp en plan.

– Jag kommer att köpa mig en bil och koppla på släpvagnen på den. Sen ska jag registrera Opeln (bilen som har punktering, förf. anm.) på Rikspolisstyrelsen, säger han.

Erling fortsätter:

– Sedan ska jag hyra en lastmaskin och lyfta upp bilen så högt jag kan i luften. Och sedan ska jag tippa ner den på vägen. Så får de städa bort den själva
Den planen går nog i lås
Citera
2022-11-09, 21:13
Medlem
Erling - den nya Esbjörn Bolin....
Citera
2022-11-09, 21:28
Avslutad
Kan man bara skriva över bilar på folk hur som helst? Haha man kan ju inte anklaga gubben för att vara fantasilös. Tyckte att jag kände igen dialekten när han pratade. Skulle va intressant om nån man känner har koll på gubben😂😂.
Citera
2022-11-09, 21:40
Medlem
HVIT.s avatar
Erling är ju en senil dåre! Tror gubbfan att han ska få sympatier. Han har ju inte ett enda rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in