Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-08, 23:40
  #1
Medlem
Hej, jag blev lasrad för några dagar senare på en 30 sträcka. Enligt laserinstrumentet körde jag i 59km/h. Polisen omhändertog körkortet på plats och nu har jag fått ett papper om yttrande. Jag har ett sjukt stort behov av körkortet men har två tidigare återkallelser pga olovlig körning. Är det någon som vet hur länge min körkort kan tänkas återkallas?
Citera
2022-11-08, 23:43
  #2
Medlem
Kickassfarsans avatar
Efter lite googling fick jag upp siffran 5 månader.

Dont do the crime if u cant do the time..
Citera
2022-11-08, 23:44
  #3
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shroud2
Hej, jag blev lasrad för några dagar senare på en 30 sträcka. Enligt laserinstrumentet körde jag i 59km/h. Polisen omhändertog körkortet på plats och nu har jag fått ett papper om yttrande. Jag har ett sjukt stort behov av körkortet men har två tidigare återkallelser pga olovlig körning. Är det någon som vet hur länge min körkort kan tänkas återkallas?

Kolla på https://www.trafikverket.se/
Citera
2022-11-08, 23:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Efter lite googling fick jag upp siffran 5 månader.

Dont do the crime if u cant do the time..
Kan du skicka vart du har hittat den siffran?
Citera
2022-11-08, 23:55
  #5
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shroud2
Kan du skicka vart du har hittat den siffran?
Alltså standard är 2 månader men du har upprepade trafikbrott, det var dessutom 30 väg då är det hårdare.

Det här är ditt tredje återkallande, det skriker ju inte direkt pålitlig bilförare om dig, jag skulle räkna med minst 5 månader om jag vore dig.

Har du prövotid eller ej?
Citera
2022-11-09, 00:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Alltså standard är 2 månader men du har upprepade trafikbrott, det var dessutom 30 väg då är det hårdare.

Det här är ditt tredje återkallande, det skriker ju inte direkt pålitlig bilförare om dig, jag skulle räkna med minst 5 månader om jag vore dig.

Har du prövotid eller ej?
Jag har prövotid
Citera
2022-11-09, 00:19
  #7
Medlem
Har du prövotid får du inte tillbaka det alls. Vänta ut spärrtiden och göra om teori / uppkörning.
Citera
2022-11-09, 00:28
  #8
Medlem
hockexs avatar
100% att det kommer bli fler olovliga körningar för dig TS.
Citera
2022-11-09, 00:51
  #9
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shroud2
Jag har prövotid
Får bli cykel för dig ett tag.
Där har du anledningen till att körkortet blev omhändertaget. Hade du inte haft prövotid så hade du fått bötesbelopp mest troligt, dock var det på en 30-väg där dom är stenhård.

Överskrider du hastighetgränsen som är 30km/h och uppåt. Det leder till ett omhändertagande av körkort.

Du har två olovliga körningar i bagaget plus detta, så räkna på en spärrtid på 6-12 månader.

Du kommer att få ta om hela körkortet.
__________________
Senast redigerad av Adrenaline976 2022-11-09 kl. 01:20.
Citera
2022-11-09, 06:23
  #10
Medlem
Studsbolls avatar
Om man har "sjukt stort behov" av körkortet är det väl jävligt onödigt att blåsa förbi en skola i dubbla hastigheten när man dessutom har prövotid från tidigare dumheter? Det blir minst ett år utan brum brum för TS.
Citera
2022-11-09, 08:32
  #11
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Får bli cykel för dig ett tag.
Där har du anledningen till att körkortet blev omhändertaget. Hade du inte haft prövotid så hade du fått bötesbelopp mest troligt, dock var det på en 30-väg där dom är stenhård.

Överskrider du hastighetgränsen som är 30km/h och uppåt. Det leder till ett omhändertagande av körkort.

Du har två olovliga körningar i bagaget plus detta, så räkna på en spärrtid på 6-12 månader.

Du kommer att få ta om hela körkortet.

Du hittar bara på. Böter får han naturligtvis oavsett om han har prövotid eller ej, och han löper inte större risk att bli av med körkortet för att han har prövotid. Alla som har körkort får det omhändertaget om de kör i 59 km/h på en 30-väg. Det är inget speciellt med det.
Citera
2022-11-09, 09:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shroud2
Hej, jag blev lasrad för några dagar senare på en 30 sträcka. Enligt laserinstrumentet körde jag i 59km/h. Polisen omhändertog körkortet på plats och nu har jag fått ett papper om yttrande. Jag har ett sjukt stort behov av körkortet men har två tidigare återkallelser pga olovlig körning. Är det någon som vet hur länge min körkort kan tänkas återkallas?
Enligt länken nedan, 2 månader. Men eftersom du har prövotid är det bara att göra om körkortet.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...rt/aterkallat/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback